handdator

Visa fullständig version : Potatis och livsmedelsverkets näringsberäkning, vad ska jag gå på?


Barbastark
2012-07-29, 12:26
Jo i livesmedelsverkets databas finns ju flera olika sorters potatis. De jag främst tänker på är de som är benämnda "Färskpotatis" och "Potatis".

Färskpotatisen har ju när den är kokt hela 12kcal mer per 100g jämfört med okokt form. Medans den som kallas "potatis" samt även King edward bara har 2-4kcal mer i kokt form.

Vidare i affärerna så undrar jag lite när man ska gå på "färskpotatis" och när man ska gå på "potatis" näringsberäkningen? För dem benämner ju potatisen som "färskpotatis" nästan året runt har jag märkt nu (till skillnad från när jag var yngre, då det bara var no-name bunkar med "Potatis" i affärerna, samt vissa lite finare där det stod namn osv). DOCK så känns det ju som att den man får precis kring midsommar har annan konsistens jämfört med den som kallas färskpotatis som man köper mer åt sen höst-hållet.

Kan någon reda ut snälla! Deffen står på spel här!

Bjern
2012-07-29, 13:01
Hur mycket potatis ska du äta per dag? Äter du kring ett kilo så är det 120kcal extra... dom siffrorna tror jag försvinner rätt lätt i felberäkningar hit och dit... Spring upp och ner för en trappa 10ggr om du är orolig.

Barbastark
2012-07-29, 13:10
Hur mycket potatis ska du äta per dag? Äter du kring ett kilo så är det 120kcal extra... dom siffrorna tror jag försvinner rätt lätt i felberäkningar hit och dit... Spring upp och ner för en trappa 10ggr om du är orolig.

Kanske 800g på en portion. Där har vi ju runt 100kcal = nästan halva mitt tänka underskott.

Zizou
2012-07-29, 13:45
Testa den mängden du har tänkt äta i 2-3 veckor. Om det inte ger det resultat du vill, så får du väl öka/sänka mängden potatis tills du når dit du vill.

Eddie Vedder
2012-07-29, 13:53
Välj en och var konsekvent helt enkelt. Konsekvensen är det primära, inte att det blir korrekt på siffran.

Mental
2012-07-29, 15:14
Att den blir kaloririkare per 100g efter kokning är för att den minskar i vattenhalt. Dvs om du tar några potatisar och väger före och efter kokning kommer de väga lite mindre efter.
För att avgöra om det är färskpotatis eller inte så är det bara att kolla om jorden sitter kvar. Osköljd potatis är färsk potatis.

Anledningen till den högre energiökningen hos färskpotatis är att färskpotatis innehåller mer vatten.

krubkungen
2012-07-29, 17:25
Att den blir kaloririkare per 100g efter kokning är för att den minskar i vattenhalt. Dvs om du tar några potatisar och väger före och efter kokning kommer de väga lite mindre efter.
För att avgöra om det är färskpotatis eller inte så är det bara att kolla om jorden sitter kvar. Osköljd potatis är färsk potatis.

Anledningen till den högre energiökningen hos färskpotatis är att färskpotatis innehåller mer vatten.

Fast vi har ju sommarpotatis vilket är färskpotatis men sköljd ifall jag har fattat det rätt?