handdator

Visa fullständig version : Inte fet av protein?


Akebono
2012-07-29, 02:22
Jag läste en intressant sak i en tidning som heter KOM I FORM MAN (5/2012). Där stod följande; "...Om du är seriös med din träning kan du emellertid inte få i dig för mycket protein. Vissa studier visar på stora fördelar med att äta uppemot 3 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag, och du kommer inte blir fet eftersom kroppen gör sig av med överflödigt protein via urinen. Undantaget är om du har en njursjukdom, men om du är fullt frisk kan du äta hur mycket protein du vill..."

Min fundering är om detta stämmer? Om jag bara skulle äta protein som enda kalorikälla och ligga på ett kaloriöverskott så skulle jag inte gå upp i vikt (överdrivet exempel)? Om jag äter den största delen av mitt kaloriintag från protein och en liten del från kolhydrater och fett och ligger på ett kaloriöverskott, är det då bara energin från kolhydraterna och fettet som har potential att omvandlas till kroppsfett?

Ska jag inte räkna kalorierna från protein överhuvudtaget? Jag har alltid trott att energi in/ut (oavsett macronutrient) är det "lätta" svaret på viktminskning/ökning. :confused:

Tack på förhand.

kettlebellGuden
2012-07-29, 02:31
Ger den där blaskan någon referens till de där vissa studier som visar stora fördela med 3g / kg kv? (är där möjligtvis annons för proteinpulver bredvid artikeln ;) ).

Att man inte skulle bli fet av att äta säg 7000kcal protte / dag för du skulle pissa ut allt låter inte helt rätt i min värld.

strikt
2012-07-29, 02:34
http://picturestack.com/193/513/uGWyupJM4.gif

Fishtank
2012-07-29, 02:35
Fel.
Dock är det svårt att trycka mängder protein i matform tills man hamnar på överskott med tanke på hur mättande det är.
Lägg dock till fett och kolhydrater i samma måltid så ökar kcalhalten rejält.

Med reservation för eventuella onyktra fel.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Sverker
2012-07-29, 06:19
Jag läste en intressant sak i en tidning som heter KOM I FORM MAN (5/2012). Där stod följande; "...Om du är seriös med din träning kan du emellertid inte få i dig för mycket protein. Vissa studier visar på stora fördelar med att äta uppemot 3 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag, och du kommer inte blir fet eftersom kroppen gör sig av med överflödigt protein via urinen. Undantaget är om du har en njursjukdom, men om du är fullt frisk kan du äta hur mycket protein du vill..."

Min fundering är om detta stämmer? Om jag bara skulle äta protein som enda kalorikälla och ligga på ett kaloriöverskott så skulle jag inte gå upp i vikt (överdrivet exempel)? Om jag äter den största delen av mitt kaloriintag från protein och en liten del från kolhydrater och fett och ligger på ett kaloriöverskott, är det då bara energin från kolhydraterna och fettet som har potential att omvandlas till kroppsfett?


Din källa kan tyvärr ingenting om vad protein ( eg amionsyror ) gör i kroppen.
Alla kan allt om både fett och kolhydrater men så fort det kommer upp protein blir allt magiskt och mystiskt.
Det finns inget magiskt eller mystiskt med protein. Vi äter det, spjälkar upp det till aminosyror. Dessa minosyrorna omsätts snabbt som energi, antingen i musklerna eller främst i levern eller så ramlar de in i en paralell verksamhet..

Denna verksamhet är aminosyrapoolen. Att det hela tiden bryts ned kroppseget protein vars aminosyor ett kort tag finns tillgängliga.

Denna pool, tillsammans med aminosyrorna från maten, simmar fritt runt i cellen. Där omsätts den antingen som energi eller byggs in i i något kroppsprotein. Beroende på cellens energibehov och vilka hormoner som verkar på cellen styrs aminosyran hit eller dit. Vid energibrist blir den snabbt energi. Vid tillgång till annan energi från fett eller kolhydrater ökar chansen att aminosyran hamnar i något proteinen.

Eddie Vedder
2012-07-29, 08:29
Vem är författaren till den artikeln? Oavsett är det fel. Finns inga såna studier. Det finns ju anekdoter man kan skriva om men skriver man uttryckligen "Vissa studier..." så ljuger man. Och vadå "Om du är seriös..."? Ändras kroppens proteinomsättning baserat på ambitionsnivå? :D

raddum
2012-07-29, 09:14
Ändras kroppens proteinomsättning baserat på ambitionsnivå? :D

hahaha :laugh:

Akebono
2012-07-29, 13:39
Vem är författaren till den artikeln?

Det framgår inte.

Ändras kroppens proteinomsättning baserat på ambitionsnivå? :D

Jag hoppas det? :d

Eddie Vedder
2012-07-29, 13:41
Det framgår inte.

Det var också väldigt konstigt. Först skriver man massa felaktigheter och sedan går man inte ens ut med namnet. Men men, jag hoppas ju (för din skull) att du inte betalar för den tidningen. :)

Akebono
2012-07-29, 14:05
Det var också väldigt konstigt. Först skriver man massa felaktigheter och sedan går man inte ens ut med namnet. Men men, jag hoppas ju (för din skull) att du inte betalar för den tidningen. :)

Ja vid närmare eftertanke så är det konstigt.. den enda information jag kan hitta finns på tredjesidan där det står; Av: Joe Warner (tidningen är översatt från Men's Fitness Magazine).

Jo, tyvärr, 89 riksdaler (men tidningen verkar ganska vettig i övrigt vad jag kan bedömma :Virro) :d

Sir Beef A Lot
2012-07-29, 15:26
Din källa kan tyvärr ingenting om vad protein ( eg amionsyror ) gör i kroppen.
Alla kan allt om både fett och kolhydrater men så fort det kommer upp protein blir allt magiskt och mystiskt.
Det finns inget magiskt eller mystiskt med protein. Vi äter det, spjälkar upp det till aminosyror. Dessa minosyrorna omsätts snabbt som energi, antingen i musklerna eller främst i levern eller så ramlar de in i en paralell verksamhet..

Denna verksamhet är aminosyrapoolen. Att det hela tiden bryts ned kroppseget protein vars aminosyor ett kort tag finns tillgängliga.

Denna pool, tillsammans med aminosyrorna från maten, simmar fritt runt i cellen. Där omsätts den antingen som energi eller byggs in i i något kroppsprotein. Beroende på cellens energibehov och vilka hormoner som verkar på cellen styrs aminosyran hit eller dit. Vid energibrist blir den snabbt energi. Vid tillgång till annan energi från fett eller kolhydrater ökar chansen att aminosyran hamnar i något proteinen.

Matnyttig information, tack. Jag har en annan fråga:

Om en människa käkade 1,5g/kg protein och om en exakt likadan människa käkade 3g/kg, skulle "3g/kg personen" lättare att gå upp i vikt i form av fettvävnad om de båda låg på 500 kcal överskott?

King Grub
2012-07-29, 15:28
Nej, han som åt 1.5 gram skulle öka mer kroppsfett. Protein har en större termogen effekt, och både fett och kolhydrat (som den andre skulle få mer av om överskottet skulle vara lika stort) lagras lättare in som kroppsfett, antingen direkt som fettet eller indirekt som kolhydraterna (minskad fettförbränning).

clappen
2012-07-29, 15:33
Nej, han som åt 1.5 gram skulle öka mer kroppsfett. Protein har en större termogen effekt, och både fett och kolhydrat (som den andre skulle få mer av om överskottet skulle vara lika stort) lagras lättare in som kroppsfett, antingen direkt som fettet eller indirekt som kolhydraterna (minskad fettförbränning).

Jag förstår inte, den termogena effekten av protein är ju redan avdraget. Dvs 4kcal per 1g prot så är den avdragen redan.

Sir Beef A Lot
2012-07-29, 15:34
Nej, han som åt 1.5 gram skulle öka mer kroppsfett. Protein har en större termogen effekt, och både fett och kolhydrat (som den andre skulle få mer av om överskottet skulle vara lika stort) lagras lättare in som kroppsfett, antingen direkt som fettet eller indirekt som kolhydraterna (minskad fettförbränning).

Då hänger jag med. Tack.

King Grub
2012-07-29, 15:37
Jag förstår inte, den termogena effekten av protein är ju redan avdraget. Dvs 4kcal per 1g prot så är den avdragen redan.

Nej, protein ger bara 3-3.2 kcal per gram.

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=890392&jid=BJN&volumeId=85&issueId=03&aid=890388&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RV&fileId=S0007114501000381

clappen
2012-07-29, 15:51
Nej, protein ger bara 3-3.2 kcal per gram.

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=890392&jid=BJN&volumeId=85&issueId=03&aid=890388&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RV&fileId=S0007114501000381

Jaha, det var ju trevligt! :)

Walato
2012-07-29, 16:38
Din källa kan tyvärr ingenting om vad protein ( eg amionsyror ) gör i kroppen.
Alla kan allt om både fett och kolhydrater men så fort det kommer upp protein blir allt magiskt och mystiskt.
Det finns inget magiskt eller mystiskt med protein. Vi äter det, spjälkar upp det till aminosyror. Dessa minosyrorna omsätts snabbt som energi, antingen i musklerna eller främst i levern eller så ramlar de in i en paralell verksamhet..

Denna verksamhet är aminosyrapoolen. Att det hela tiden bryts ned kroppseget protein vars aminosyor ett kort tag finns tillgängliga.

Denna pool, tillsammans med aminosyrorna från maten, simmar fritt runt i cellen. Där omsätts den antingen som energi eller byggs in i i något kroppsprotein. Beroende på cellens energibehov och vilka hormoner som verkar på cellen styrs aminosyran hit eller dit. Vid energibrist blir den snabbt energi. Vid tillgång till annan energi från fett eller kolhydrater ökar chansen att aminosyran hamnar i något proteinen.


Hur kan man undvika att protein blir till energi, och används mer till uppbyggnad av muskler.

Då borde min vassle drink direkt på morgonen vara onödig, pga allt blir till energi

Sverker
2012-07-29, 16:51
Du stimulerar proteinsyntesen.

Vassleproteinet du tar på morgonen eller efter träningen kan säkert ge en snabb ökning av EAA i blodet och en hästspark på proteinsyntesen. Jag har inte läst vår stora tråd om EAA, men har inget nytt hänt, så gäller det att ha en hög halt EAA i blodet för att öka proteinsyntesen.

Personligen skulle jag inte ta vassle på morgonen utan satsa på något långsammare protein som mjölk och gröt.

Iron Bull
2012-07-29, 17:09
Vem är författaren till den artikeln? Oavsett är det fel. Finns inga såna studier. Det finns ju anekdoter man kan skriva om men skriver man uttryckligen "Vissa studier..." så ljuger man. Och vadå "Om du är seriös..."? Ändras kroppens proteinomsättning baserat på ambitionsnivå? :D

Hur gjorde du en sådan smiley utan att det blev en ikon?
:MrT:

dizzle
2012-07-29, 17:18
Du stimulerar proteinsyntesen.
Personligen skulle jag inte ta vassle på morgonen utan satsa på något långsammare protein som mjölk och gröt.

Varför inte?

Sverker
2012-07-29, 17:35
Är inte fullt övertygad om fördelen. Ska man höja proteinsyntesen BORDE snabbt protein på tom mage vara bäst...men jag är tveksam med nyttan.

Lychgate
2012-07-29, 17:44
Man kan både argumentera för snabb och långsamt protein på morgonen. Snabbt för att få upp aminosyrenivån efter nattens "fasta" och långsamt då behovet för akut höjning inte är stort utan en längre period av utstöndring är bättre.

Dock är jag inte så insatt att jag läst studier inom detta. Dra en skopa whey i gröten om man ska vara totalt optinojjig.

Eddie Vedder
2012-07-29, 19:06
Hur gjorde du en sådan smiley utan att det blev en ikon?
:MrT:

Jag vet inte. Det har varit så ett tag nu och det irriterar mig. Jag fattar inte vad felet är.

Ristretto
2012-07-29, 19:08
Med litet "d" blir det en :d. Med stort blir det en :D

Walato
2012-07-29, 19:32
Får blir havregryngröt, mjölk och en vassle drink. Tack grabbar.

chamuyero
2012-07-30, 20:06
Som jag fått det förklarat för mig så innehåller ett gram protein lika mycket kcal som ett gram kolhydrat. Vikt handlar om kcal in / ut = do the math.

tjing
2012-07-30, 22:21
Nej, han som åt 1.5 gram skulle öka mer kroppsfett. Protein har en större termogen effekt, och både fett och kolhydrat (som den andre skulle få mer av om överskottet skulle vara lika stort) lagras lättare in som kroppsfett, antingen direkt som fettet eller indirekt som kolhydraterna (minskad fettförbränning).

+1

Den termogena effekten av protein är rätt markant och det är svårt att i praktiken de facto lagra in fett från just proteinet i kosten.

Sniggel
2012-07-30, 23:01
Man kan både argumentera för snabb och långsamt protein på morgonen. Snabbt för att få upp aminosyrenivån efter nattens "fasta" och långsamt då behovet för akut höjning inte är stort utan en längre period av utstöndring är bättre.

Dock är jag inte så insatt att jag läst studier inom detta. Dra en skopa whey i gröten om man ska vara totalt optinojjig.

En hypotes jag har är att jag tror att kroppen "känner av" hur långt ifrån sin "maximala normala muskelstatus" den är via ett gäng olika faktorer.
Därav ger snabbt protein på tom mage efter lång fasta en hög proteinsyntes, eftersom kroppen känner att den "ligger lite lägre än normalt". Omvänt så om man lyckats komma nära sin "maximala normala status" under dagen eftersom man ätit ordentligt och stimulerat proteinsyntesen ofta och/eller sänkt nedbrytningen länge, så är det mycket svårare att stimulera proteinsyntesen.
Termen "muscle full effect" tror jag är vad jag hypotetiserar om. Att det är kroppen som i slutändan bestämmer hur stor proteinsyntesen får bli och inte maten som bestämmer hur mycket protein som byggs in (så länge tillräckligt med protein tillförs förstås, det får ju inte vara en begränsande länk). Inte utan att "fråga kroppen" först iaf.

vicarious
2012-07-30, 23:21
Jag vet inte. Det har varit så ett tag nu och det irriterar mig. Jag fattar inte vad felet är.

Med litet "d" blir det en :d. Med stort blir det en :D

Det beror nog på det som hände i den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186885

Ursprungligen var det bara ": D" som gav en smiley, inte ": d" På grund av problemen med att det ibland blev ": d" fast man skrev ": D " så la nog Piranha in så att både litet och stort D skulle bilda en smiley, men det verkar som att kopplingen för stort D fallit bort.