handdator

Visa fullständig version : Time to change...


RykteT
2012-07-28, 20:35
Tjenare alla erfarna såväl som oerfarna medlemmar på Kolo!

För att börja med lite bakgrundsinformation om vem jag är innan jag kommer med mitt riktiga problem:

Jag är en 18 år gammal kille som har tränat i drygt 1,5 år (seriöst tränat i 9 månader lite drygt).
Längd: 183 cm
Vikt: 64 kg...
Jag går Natur-programmet på gymnasiet och är extremt ambitiös av mig (gör för det mesta väldigt bra ifrån mig).

Nu är det så att när man är väldigt ambitiös i livet så händer det att hjärnan inte klarar av tempot som man själv vill klara av, och detta var precis vad som hände mig! Jag gick in i väggen förra sommaren och fick lägga ner det sommarlovet på att gå till diverse psykologer, läkare, terapeuter m.fl. Jag gick helt enkelt ner mig i en djup depression (som jag inte har återhämtat mig ifrån). Och för alla som någon gång haft problem med livet vet ni säkert att en olycka sällan kommer ensam. Detsamma gällde självklart mig som började utveckla en rätt jobbig ätstörning. Jag hade från början Anorexia Nervosa men det har med tiden utvecklats till något helt annat.

Nu för tiden äter jag drygt 2500 kcal om dagen då jag har gett mig F*N på att bli av med detta men mitt kontrollbehov förstör fortfarande mitt liv. Jag isolerar mig själv då jag tycker det är jobbigt att äta tillsammans med mina vänner och jag får ångest om jag äter fel någon dag så jag undviker alla sådana risker.

Nu då till det jag behöver hjälp med:

Jag ser verkligen ingen framtid i det jag håller på med just nu då det inte riktigt hjälper mig med alla dessa oändliga samtal med psykologer som inte kan ett skit om kroppen utan bara kan hjärnans funktioner.
Jag antar detta är lite av ett desperat rop på hjälp för jag ser ingen förbättring.

Jag behöver hjälp och kanske expertisen att ta mitt problem i kragen och få mig på rätt väg att gå upp i vikt. Hur jag ska göra detta vet jag inte men jag skulle behöva någon som orkar med att ge mig en knuff i rätt riktning så jag kan gå upp i vikt (men fortfarande gilla kroppen liksom) och njuta av livet som 18 åring istället för att vakna upp till ett mörkt liv varje morgon!

Ledsen om detta blev ett långt och väldigt deprimerat inlägg men det är i varje fall ett steg i rätt riktning!

/RykteT

TorbjornFred
2012-07-28, 21:41
Bara att du har tagit dej tid och skriver här tycker jag är ett gott tecken på att du vill bättra dej! Skit bra!

Av egen erfarenhet när livet känts piss upplever jag att det känns mycket bättre att umgås med nära och kära än att sitta hemma själv och grubbla på jobbiga tankar.
Kanske kan bli så att du måste leta upp lite motivation och hitta på något med en kompis för att du ska kunna släppa lite på tyglarna.

RykteT
2012-07-28, 21:46
Det är ett bra tips och det brukar jag få höra kan jag säga. Problemet är bara det att jag får ångest långt innan jag ens kommit hemifrån så att det brukar aldrig bli av.

TorbjornFred
2012-07-28, 22:09
Jag vet att det kanske låter hårt men det brukar kunna kännas jobbigt även för mej tills att jag kommit iväg och gjort något.
Kanske är det bättre att börja lätt med typ en snabbfika på stan, promenad eller en film. Så du kommer igång lite... Kanske bjuda hem någon till dej känns bättre? Är verkligen ingen expert på området men jag tror inte det blir bra av att bara sitta hemma.

Störd
2012-07-28, 22:22
Skrev ett ganska långt inlägg om mina egna problem med mig själv men tog bort det då det bara kändes som att jag gnällde.

Men angående dig, har du snackat med dina polare? Det är viktigt att de är medvetna om hur du känner och att de kan stötta dig. Tänk också på att du är ung, efter gymnasiet '' börjar livet ''. Jag gick ut detta året och mina problem och min depression blev bättre. Känns som att det är en nystart och att jag äntligen kommit ur skiten. Det kan vara viktigt att ha en vän att snacka ut med istället för en random psykolog. Jag själv har hjälpt min närmaste vän igenom en massa skit fastän jag själv har haft väldigt svårt att öppna mig.

Har ALDRIG diskuterat mina problem med någon och är en väldigt instängd och osjälvisk person vill liksom inte ta plats. Istället vände jag mig till andra saker och kroppsbyggningen är det som '' räddade '' mig och fick mig att känna att jag har kontroll över mig själv och mitt liv, men det ledde också till en annan besathett utav kost och strikt livsstil som inte riktigt passade mina vänner och min familj. Iallfall bättre än vad jag höll på med innan. Även fast jag nu känner mig mer osäker till kroppen än innan, är rätt så muskulös men känner mig ändå osäker att visa mig inför andra även ifall de själv inte tränar. Känns liksom som att jag har en speciell bild att leva upp till hela tiden.

Men som sagt, att ha bra polare är viktigt och hade hjälpt mig väldigt mycket. Dessvärre blev jag utnyttjad känns det som och sedan lämnad. Men försök få någon att prata med, någon som förstår dig och står närmare dig än en okänd psykolog. Du kanske kan be dina polare att pusha på dig lite? Be dom att ringa dig oftare och försöka få med dig på grejor. Ibland hände det att de ringde på helt random och det var vänner till mig och jag blev väldigt glad, även fast jag bara ville vara ensam så blev jag väldigt lycklig av att någon tog sig tid att bry sig om mig också.

RykteT
2012-07-28, 22:29
Störd: Känner igen det du säger helt och hållet! Enda skillnaden är att jag aldrig har skämts för hur jag har mått och därför inte riktigt döljt det. Detta har också gjort att många av mina vänner har dragit sig undan för att de tror att jag "behöver plats och tid att tänka" eller nått...

Mitt problem just nu är i varje fall inte detta framförallt utan det faktum att jag behöver gå upp i vikt rätt snabbt tror jag för att få tillbaka självförtroendet! (gärna fettfri kroppsmassa) men jag hittar ingen som vill stödja mig i det tillräckligt med tips eller någon som har kunskapen att ge mig råd!

Störd
2012-07-28, 22:36
Störd: Känner igen det du säger helt och hållet! Enda skillnaden är att jag aldrig har skämts för hur jag har mått och därför inte riktigt döljt det. Detta har också gjort att många av mina vänner har dragit sig undan för att de tror att jag "behöver plats och tid att tänka" eller nått...

Mitt problem just nu är i varje fall inte detta framförallt utan det faktum att jag behöver gå upp i vikt rätt snabbt tror jag för att få tillbaka självförtroendet! (gärna fettfri kroppsmassa) men jag hittar ingen som vill stödja mig i det tillräckligt med tips eller någon som har kunskapen att ge mig råd!

Att bygga fettfri massa tar väldigt lång tid. Var inte rädd för lite fett det blir ganska svårt att slippa undan. Försök hitta underhålls kalorier t ex harris benedict ekvationen och lägg på 200-500 kalorier och träna hårt.

Tänk att 1 kilo fett är ungefär 7500 kalorier. För att du ska gå upp 1 kilo fett på 200 + så tar det alltså 37,5 dagar om jag inte nu tänker fel. Och tro mig, 1 kilo fett syns inte ens och det kan du bli av med på 1 vecka. Så du kanske kan köra på 2 månader + 2-500 kalorier sedan en vecka - 1000 eller 500 och sedan på 2 månader 2-500 + igen?

Men som sagt att bara bygga muskler tar tid! Bara att ha tålamod. Men i ditt fall så borde du inte va rädd för lite fett då du inte är särskillt tung. Och 1 kilo här och där gör ingen skillnad utseende mässigt.

RykteT
2012-07-28, 22:42
Det var precis något sådant tips jag behövde! :)

Är detta en lagom Energifördelning då kanske:
* Träningsdagar: 2650-2750 kcal
* Vilodagar: 2350 kcal

Eller är det för lite?

Släng gärna in fler tips om du kommer på!

Störd
2012-07-28, 22:52
'' Ditt totalt energiintag för att Öka i vikt är 2898 kcal per dag. '' enligt Harris and benedict det är dock endast en uppskattning med 1,55 ( medel aktivitetsnivå ) du får använda dig utav vågen och spegeln och se om du lägger på dig för snabbt/ långsamt. Väg dig på morgonen helst efter att du pissat :P så att du inte har mat eller dryck i magen som väger. Sen tänk på att muskler väger också så att du inte får panik om du gått upp lite extra.

Vilodagar brukar jag ta 1,2 i aktivitetsnivå. Men som sagt det är helt och hållet en uppskattning. Men det är knappast så att du kommer att vakna upp helt plötsligt en dag och är smäll fet xD. Det är inte riktigt så det funkar, du kommer att märka väldigt tidigt ifall du går upp för mycket och kan då dra av x antal kalorier ( cirkus 50-100 ? ). Sen om det står still någon dag så är det bara att ta det lugnt. Nu när jag dietar så stannar det för mig ibland men sen helt plötsligt en dag så har jag gått ner 1 kg. Kommer liksom i vågor.

Ett matlagnings intresse hjälper grovt också, har börjat baka och leka med matlagning mycket på senaste vilket gör det väldigt mycket roligare. Improvisera bakverk / maträtter!
T ex protein cheesecake / chockladkaka.

TorbjornFred
2012-07-28, 22:58
Att bygga fettfri massa tar väldigt lång tid. Var inte rädd för lite fett det blir ganska svårt att slippa undan. Försök hitta underhålls kalorier t ex harris benedict ekvationen och lägg på 200-500 kalorier och träna hårt.

Tänk att 1 kilo fett är ungefär 7500 kalorier. För att du ska gå upp 1 kilo fett på 200 + så tar det alltså 37,5 dagar om jag inte nu tänker fel. Och tro mig, 1 kilo fett syns inte ens och det kan du bli av med på 1 vecka. Så du kanske kan köra på 2 månader + 2-500 kalorier sedan en vecka - 1000 eller 500 och sedan på 2 månader 2-500 + igen?

Men som sagt att bara bygga muskler tar tid! Bara att ha tålamod. Men i ditt fall så borde du inte va rädd för lite fett då du inte är särskillt tung. Och 1 kilo här och där gör ingen skillnad utseende mässigt.

+1! Håller med helt och hållet!

Det jag tyckte var svårast när jag skulle ta tag i kosten riktigt var att hitta en bra rutin och råvaror som jag tyckte om och som var bra att äta.
Så jag skrev ett kostschema åt mej själv som jag följde en hel vecka innan jag började byta ut måltiderna.

Det såg ut ungefär så här: (OBS! vi har kanske olika energibehov så du kanske får lägga till eller ta bort lite)

8:00 frukost: 2 kokta ägg, 1portion gröt, 1 glas mjölk och 1 kopp kaffe
10:00 mellanmål, oftast 1-2 kokta ägg som ja hade med på skolan ibland frukt/grönsaker
12:00 lunch, åt på skolan eller rester från gårdagens middag
14:30 mellanmål: en näve cashewnötter och/eller 1 avokado
16:00 träning
17:45 proteinshake (EAA) efter träning
19:00 middag, kycklingfile/köttfärs/fläskfile/fläskkotletter/torsk/sej/lax tillsammans med ris/pasta/potatis/bulgur/matvete. oftast ca 300g av köttet och 1dl av kolhydraterna, till det nån sås typ soja/sweet chilli/kesella med vitlök
21:00 lite mjölk och nån macka om jag var hungrig eller sugen på något

Det kan se ut som väääldigt mycket mat men efter första veckan kände jag mej mycket bättre både psykiskt dels för att jag kände att jag tagit ett steg närmare en bättre fysik och dels för att det fanns så himla mycket mer energi att använda på dagarna. Sen vart ju fysiken och gympassen rätt mycket bättre också! *flex*

Första två dagarna var jobbiga att äta allt efter klockan men sen rullade det på bra! :)

RykteT
2012-07-28, 23:01
Jo jag gjorde en sådan uppskattning också men det verkade så enormt mycket att öka från 2550 till 2900 om dagen att jag fegade lite! Börjar nog med detta och ser jag att det går i rätt riktning så ökar jag ännu mera!
Kan jag väga mig på gymmet om jag inte ätit på 3 timmar innan eller det funkar inte?

Tackar vänligast för alla tips! :)

Matlagningen är inget problem! Älskar att laga mat och är väldigt bra på det också om jag får säga det själv! :P

Får jag fråga ungefär hur man ska fördela protein, kolhydrater och fett? Just nu äter jag ca:
* 1 g fett/kg kroppsikt
* 3 g kolhydrater/kg kroppsvikt
* 4-5 g protein/kg kroppsvikt

RykteT
2012-07-28, 23:03
Det är ett bra tips med kostschema och det har jag väll i princip redan (inte lika snyggt som ditt kanske men en start :P), men jag äter betydligt mindre mellanmål! :) Men jag får göra det nu tills skolan börjar igen tror jag! Tack för tipset Torbjörn!

Störd
2012-07-28, 23:08
Jo jag gjorde en sådan uppskattning också men det verkade så enormt mycket att öka från 2550 till 2900 om dagen att jag fegade lite! Börjar nog med detta och ser jag att det går i rätt riktning så ökar jag ännu mera!
Kan jag väga mig på gymmet om jag inte ätit på 3 timmar innan eller det funkar inte?

Tackar vänligast för alla tips! :)

Matlagningen är inget problem! Älskar att laga mat och är väldigt bra på det också om jag får säga det själv! :P

Får jag fråga ungefär hur man ska fördela protein, kolhydrater och fett? Just nu äter jag ca:
* 1 g fett/kg kroppsikt
* 3 g kolhydrater/kg kroppsvikt
* 4-5 g protein/kg kroppsvikt

Va inte rädd för kalorierna, det händer inte så snabbt. Jag låg på 1800 nu i deff ett tag sen sa det stop. Käkade 2700 igår och helt plötsligt hade jag gått ner 0,5 kg haha. Så har höjt kalorierna lite och är mycket piggare samt känner mig '' lättare '' på något sätt.

Fördelningen ser bra ut men överskatta inte protein för mycket. Jag byggde fint på 185- 200 gram protein och jag vägde som max 115 kg :MrT:. Dock ligger jag på 88,5 kg nu och börjar närma mig där jag vill ligga inför nästa '' långsammare MYCKET långsammare bulk '' och finner mig helt plötsligt i att äta 250-270 gram protein xD. Förmodligen pga mina mat experiment som är sprängfyllda med protein. Men 2,5 -3g borde räcka så få inte panik ifall du inte får i dig 4-5.

Hacka inte upp dig för mycket på specialla tider du ska äta bara, jag fastnade helt i äta varje 2-3 timme och det är väldigt obekvämt enligt mig själv och inte helt realistiskt sen när du ska börja jobba. Kcal in för dagen / veckan är det viktiga. Kör med intermittent fasting nu som jag trivs med enormt och som fått mig att må bättre allmänt. Fast sånt ska du nog hålla dig borta ifrån ett tag :).

Sen lägger du ju på dig vattenvikt under dagen. Jag tränar på tom mage varje dag och väger mer på gymmet än när jag precis vaknat pågrund av vatten så är nog mest exakt att väga dig på morgonen.

TorbjornFred
2012-07-28, 23:12
Får jag fråga ungefär hur man ska fördela protein, kolhydrater och fett? Just nu äter jag ca:
* 1 g fett/kg kroppsikt
* 3 g kolhydrater/kg kroppsvikt
* 4-5 g protein/kg kroppsvikt

De lärda brukar säga att det gott och väl räcker med 2g/kg,kv men om du som jag tycker om råvaror som innehåller proteiner väldigt mycket så kan det lätt bli mer än det. Vad jag vet så finns det inga nackdelar med det förutom att energin du skulle ha fått ifrån fet/kolhydrater kanske skulle ge dej ännu mer energi på gymmet.

Utan att vara utbildad på något vis skulle jag ändå rekommendera att skära ner på proteinet något i favör till fett men där är det säkert någon som tycker annat.

RykteT
2012-07-28, 23:15
Det är mest en mental vägg jag behöver komma över! :P Ska öka nästa vecka om jag ser skillnaden snabbt! :) Men du skulle rekommendera att ha en våg hemma då?

Men det är inte för lite kolhydrater eller så? *gah!*

Jag ska helt enkelt köra på det system med tider som fungerar för mig! ;)

Får jag fråga Torbjörn varför du skulle rekommendera mer fett?

TorbjornFred
2012-07-28, 23:16
Hacka inte upp dig för mycket på specialla tider du ska äta bara, jag fastnade helt i äta varje 2-3 timme och det är väldigt obekvämt enligt mig själv och inte helt realistiskt sen när du ska börja jobba. Kcal in för dagen / veckan är det viktiga.

Glömde nämna det, men precis som Störd säger så måste ditt kostsshema passa dej så kör inte mitt utan använd det som mall så det passar dina dagar :)

Störd
2012-07-28, 23:16
De lärda brukar säga att det gott och väl räcker med 2g/kg,kv men om du som jag tycker om råvaror som innehåller proteiner väldigt mycket så kan det lätt bli mer än det. Vad jag vet så finns det inga nackdelar med det förutom att energin du skulle ha fått ifrån fet/kolhydrater kanske skulle ge dej ännu mer energi på gymmet.

Utan att vara utbildad på något vis skulle jag ändå rekommendera att skära ner på proteinet något i favör till fett men där är det säkert någon som tycker annat.

Finns inga nackdelar med extra protein nej. :)
Det här med '' extra energi '' på gymmet tror jag är väldigt mentalt och olika från person till person. Jag tränar hårdare och är starkare nu när jag började träna på tom mage, blir sömnig av mat och speciellt av kolhydrater cofffee.

Jag räknar inte heller fett, bara kalorier / kolhydrater och protein. Tycker att det är väldigt svårt att få i sig för lite fett speciellt om man kör med fisk olja.

TorbjornFred
2012-07-28, 23:20
Det är mest en mental vägg jag behöver komma över! :P Ska öka nästa vecka om jag ser skillnaden snabbt! :) Men du skulle rekommendera att ha en våg hemma då?

Men det är inte för lite kolhydrater eller så? *gah!*

Jag ska helt enkelt köra på det system med tider som fungerar för mig! ;)

Får jag fråga Torbjörn varför du skulle rekommendera mer fett?

Om du nu vill ha våg så finns det digitala bra vågar på clas ohlsson för 200 spänn som funkar för ändmålet.

Angående fettet så upplever jag det som att jag mår bättre och orkar mer av att äta mer fett än mer utav kolhydrater eller proteiner men kanske är placebo.

RykteT
2012-07-28, 23:26
Angående fettet så upplever jag det som att jag mår bättre och orkar mer av att äta mer fett än mer utav kolhydrater eller proteiner men kanske är placebo.

Jag har märkt att jag presterar bättre med mycket kolhydrater och protein men det är säkerligen av samma anledning som du presterar bättre med fett! Även samma anledning att det finns flera olika dieter (LCHF, Atkins m.fl).

Tycker att det är väldigt svårt att få i sig för lite fett speciellt om man kör med fisk olja.

Menar du OMEGA-3 tillskott eller vad menar du?

Störd
2012-07-28, 23:33
Jag har märkt att jag presterar bättre med mycket kolhydrater och protein men det är säkerligen av samma anledning som du presterar bättre med fett! Även samma anledning att det finns flera olika dieter (LCHF, Atkins m.fl).



Menar du OMEGA-3 tillskott eller vad menar du?

aa, alltså jag skulle inte hacka upp mig på fett direkt. För mig känns det svårt att äta för lite fett. Att räkna kalorier/ protein och kolhydrater känns lagom för mig ! :)
De brukar väll säga att om man äter mindre kolhydrater så ska man höja fett intaget och så på andra hållet?

Störd
2012-07-28, 23:38
Hur är det med träningen? Har du någorlunda koll på det själv eller?

MachinegunAce
2012-07-29, 00:04
Jag har läst ditt inlägg och hela tråden och vill komma med lite input. Först och främst - kanon att du delar med dig av det som tynger dig!! Det är ett bra steg i rätt riktning! Jag har själv varit i en liknande sits som du beskriver och blir därför lite beklämd... Enligt min erfarenhet och övertygelse står du nu i ett nytt skede då du på alla sätt söker vägar att ha total kontroll över maten - kalorier, energifördelning, optimala mattider osv.. Ätstörningar är luriga...de kan ta sig i uttryck på olika sätt och det här är i min mening ytterligare ett. Jag kan ha fel gällade ditt fall, och isåfall kan du bortse från detta.Jag skulle råda dig att försöka backa från denna detaljkontroll... Det är superbra att du strävar efter att gå upp i vikt för att känna dig stark och hälsosam!! Och jag hurrar verkligen på dig där! När du fått en mer avslappnad inställning till mat kan du ju läsa på och hjälpa din träning framåt på så sätt. Och då kontakta en dietist eller skicklig kostrådgivare? Bara en tanke :) Jag hejar som sagt på dig och hoppas att du snart ska finna en balanserad och hälsosam väg att rikta blicken framåt och nå dina mål om en stark och sund kropp!

Störd
2012-07-29, 00:20
Jag har läst ditt inlägg och hela tråden och vill komma med lite input. Först och främst - kanon att du delar med dig av det som tynger dig!! Det är ett bra steg i rätt riktning! Jag har själv varit i en liknande sits som du beskriver och blir därför lite beklämd... Enligt min erfarenhet och övertygelse står du nu i ett nytt skede då du på alla sätt söker vägar att ha total kontroll över maten - kalorier, energifördelning, optimala mattider osv.. Ätstörningar är luriga...de kan ta sig i uttryck på olika sätt och det här är i min mening ytterligare ett. Jag kan ha fel gällade ditt fall, och isåfall kan du bortse från detta.Jag skulle råda dig att försöka backa från denna detaljkontroll... Det är superbra att du strävar efter att gå upp i vikt för att känna dig stark och hälsosam!! Och jag hurrar verkligen på dig där! När du fått en mer avslappnad inställning till mat kan du ju läsa på och hjälpa din träning framåt på så sätt. Och då kontakta en dietist eller skicklig kostrådgivare? Bara en tanke :) Jag hejar som sagt på dig och hoppas att du snart ska finna en balanserad och hälsosam väg att rikta blicken framåt och nå dina mål om en stark och sund kropp!

Det är klart att det lätt kan bli en ätstörning, fast han kommer fortfarande inte gå upp i vikt om han bara äter '' efter känsla '' om man har koll på kalorierna så kan han va säker på att han kommer att gå upp. Men det är klart att man inte ska vara en kalori nazi och få panik ifall man hamnar på 10 kalorier för mycket :).

Jag själv har ett mål som jag siktar på för varje dag men sen kan jag hamna 200 under eller över ibland mer, spelar inte så stor roll men det är bra att ha en sorts uppskattning på cirkus hur mycket.
Men jag håller med dig att det lätt kan bli en ätstörning. Man ska inte ta det 100% på pricken det ska vara skönt o leva också *popcorn*.

Har två småsystrar och tjejers kroppsideal är ju... mmm.... stört xD.
Det är inte kul att höra småsyskon gnälla på att de är '' tjocka '' när de igentligen är långt ifrån det...

RykteT
2012-07-29, 10:54
Hur är det med träningen? Har du någorlunda koll på det själv eller?

Jag har någorlunda bra kontroll på detta (tror jag)! Brukar köra 1 h 45 min pass med drygt 2 muskelgrupper som jag tränar i varje pass. Kör fem set på varje övning där jag försöker köra 12-10-8-10-12 reps. Är det något jag ska ändra? (OBS! Detta varierar från övning till övning men det är en bra tumregel för mig!)


Jag skulle råda dig att försöka backa från denna detaljkontroll.

Det är väldigt mycket lättare att säga än att göra i det fallet är jag rädd ;)
Jag får grym ångest så fort jag undviker att räkna (kroppen gör ofta allting för att slippa ångest) så därför har jag fortsatt! Ingenting jag gillar precis men jag tror att om jag får kontroll över min kropp först så kan jag jobba med det tunga och jobbiga frågorna sen (t.ex mitt kontrollbehov)

MachinegunAce
2012-07-30, 23:52
Det är klart att det lätt kan bli en ätstörning, fast han kommer fortfarande inte gå upp i vikt om han bara äter '' efter känsla '' om man har koll på kalorierna så kan han va säker på att han kommer att gå upp. Men det är klart att man inte ska vara en kalori nazi och få panik ifall man hamnar på 10 kalorier för mycket :).

Jag själv har ett mål som jag siktar på för varje dag men sen kan jag hamna 200 under eller över ibland mer, spelar inte så stor roll men det är bra att ha en sorts uppskattning på cirkus hur mycket.
Men jag håller med dig att det lätt kan bli en ätstörning. Man ska inte ta det 100% på pricken det ska vara skönt o leva också *popcorn*.

Har två småsystrar och tjejers kroppsideal är ju... mmm.... stört xD.
Det är inte kul att höra småsyskon gnälla på att de är '' tjocka '' när de igentligen är långt ifrån det...


Ja- då har vi en liknande syn på saken :) Reagerade bara på att han beskriver att han kämpat med en ätstörning tidigare... Men precis - man ska stäva mot sina mål OCH ha det drägligt under tiden!

MachinegunAce
2012-07-30, 23:54
Det är väldigt mycket lättare att säga än att göra i det fallet är jag rädd ;)
Jag får grym ångest så fort jag undviker att räkna (kroppen gör ofta allting för att slippa ångest) så därför har jag fortsatt! Ingenting jag gillar precis men jag tror att om jag får kontroll över min kropp först så kan jag jobba med det tunga och jobbiga frågorna sen (t.ex mitt kontrollbehov)[/QUOTE]

Hm..jag förstår.. Jag hoppas att du hittar ett sätt som passar dig och som får dig att må bra under tiden! You go!!:hbang:

RykteT
2012-07-31, 09:59
Jag kan ju avslöja de glada nyheterna att jag trivs med att äta mycket mer mat! :)
Ingen ångest här inte trots att jag ökat mitt intag med nästan 200 kcal om dagen!

-Stolt- *flex*

Ondskapelsen
2012-07-31, 12:35
Jag kan ju avslöja de glada nyheterna att jag trivs med att äta mycket mer mat! :)
Ingen ångest här inte trots att jag ökat mitt intag med nästan 200 kcal om dagen!

-Stolt- *flex*

Bra gjort!
Du är mer än välkommen att starta journal här på kolozzeum. Tror det finns många i din situation som skulle inspireras av det du gör och kommer att göra.
Keep it going!

RykteT
2012-07-31, 15:31
Bra gjort!
Du är mer än välkommen att starta journal här på kolozzeum. Tror det finns många i din situation som skulle inspireras av det du gör och kommer att göra.
Keep it going!

Det var nog en bra idé! Då kan man få lite mer loggning på det man gör också!