handdator

Visa fullständig version : Bulka och få bättre kondition


Pinoy
2012-07-28, 20:22
Har på sistone märkt att min kondition försämrats fruktansvärt mycket (varit på semester i över en månad och har inte utfört konditionsträning innan semestern heller). Så jag vill såklart förbättra min kondition.

Men, så kommer problemet. Jag hade tänkt att bulka fram till nyår då jag känner att jag inte har så mycket muskler jag vill ha. Ligger dock på 15% kroppsfett (gissning) så jag måste också förtränga "fetto-känslorna" under denna tid. Är det möjligt att bulka upp sig samtidigt som man tränar upp sin kondition eller måste jag bara sikta efter att hålla kvar min kroppsvikt och träna upp kondisen? Hade det varit bättre att istället fokusera på att gå ner i fett% och få bättre kondition?

häftig
2012-07-28, 20:44
Har på sistone märkt att min kondition försämrats fruktansvärt mycket (varit på semester i över en månad och har inte utfört konditionsträning innan semestern heller). Så jag vill såklart förbättra min kondition.

Men, så kommer problemet. Jag hade tänkt att bulka fram till nyår då jag känner att jag inte har så mycket muskler jag vill ha. Ligger dock på 15% kroppsfett (gissning) så jag måste också förtränga "fetto-känslorna" under denna tid. Är det möjligt att bulka upp sig samtidigt som man tränar upp sin kondition eller måste jag bara sikta efter att hålla kvar min kroppsvikt och träna upp kondisen? Hade det varit bättre att istället fokusera på att gå ner i fett% och få bättre kondition?
För mig iaf funkar det bättre än att förbättra kondisen under viktnedgång om man vill bli stark samtidigt då. men bulka inte för hårt. gå upp ett kilo eller två i månaden. Ett tips är att köra intervallträning om du vill förbättra kondisen.

AronP
2012-07-28, 20:53
Ja det går att bulka och förbättra konditionen. För hälsan är det väldigt positivt. För byggningen lite sämre. Försök separera cardion och styrketräningen så mkt som möjligt. Eller kör högintensiv styrketräning så får du båda. Du får äta lite mer bara för att kompensering för den ökade förbränningen.

Pinoy
2012-07-28, 20:56
Ja det går att bulka och förbättra konditionen. För hälsan är det väldigt positivt. För byggningen lite sämre. Försök separera cardion och styrketräningen så mkt som möjligt. Eller kör högintensiv styrketräning så får du båda.

Vad måste jag tänka på isåfall? Äta mer? Isf vad? Vad för slags cardio är bäst att köra för att inte påverka styrketräningen negativt?

Pinoy
2012-07-28, 20:57
För mig iaf funkar det bättre än att förbättra kondisen under viktnedgång om man vill bli stark samtidigt då. men bulka inte för hårt. gå upp ett kilo eller två i månaden. Ett tips är att köra intervallträning om du vill förbättra kondisen.

Ja, hade tänkt att ligga på 2 kg/månad max. Tänkte också att det är bättre att träna kondisen under viktnedgång men jag vill inte se ut som ett skelett då jag inte har så mycket muskler på kroppen än.

King Grub
2012-07-28, 20:58
Cykling har mindre negativ påverkan än löpning.

Det handlar inte om maten, utan om signaler på cellnivå.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129803&highlight=samtida

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163251&highlight=samtida

AronP
2012-07-28, 21:04
Vad måste jag tänka på isåfall? Äta mer? Isf vad? Vad för slags cardio är bäst att köra för att inte påverka styrketräningen negativt?
Som sagt, separera styrketräning och uthållighetsträning. Ut och cykla på morgonen och träna styrka på kvällen t.ex. Eftersom du förbränner mer så måste du ersätta detta, bränner du 500kcal på din cykling så måste du äta 500kcal mer. Uthållighetsträningen ger inte ett direkt ökat proteinbehov så har du det täckt så skulle jag fylla ut med ffa kolhydrater.

Och grub hade svar på vilken cardio som gällde.

Latissimus Dorsi
2012-07-28, 21:09
Cykling har mindre negativ påverkan än löpning.

Det handlar inte om maten, utan om signaler på cellnivå.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129803&highlight=samtida

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163251&highlight=samtida

Men ger inte cykling en helt annan slags kondition än den när man löper? För det känns som att man gör olika grejor.

häftig
2012-07-28, 21:10
vad har du för mål? det går att få bra resultat med en kombination. men var smart som Aron sa. Dela ut det så att du kör mycket kondition i perioder dvs periodisering av något slag samt undvik helst att träna styrka samt kondition samma dag

King Grub
2012-07-28, 21:12
Men ger inte cykling en helt annan slags kondition än den när man löper? För det känns som att man gör olika

Vill man bli bra på att springa är det främst löpning man måste ägna sig åt. Jag svarade på frågan om vilken aktivitet som har mindre påverkan på styrketräningens uppbyggande effekter.

Pinoy
2012-07-28, 21:15
vad har du för mål? det går att få bra resultat med en kombination. men var smart som Aron sa. Dela ut det så att du kör mycket kondition i perioder dvs periodisering av något slag samt undvik helst att träna styrka samt kondition samma dag

Mitt mål är att bli rippad, bli stor, och ha en standard kondition. Jag kunde knappt köra färdigt 5x5 på Hang Clean & Jerk så dålig kondis som jag har. så hade endast tänkt förbättra den ett tag & därefter endast underhålla den.

Latissimus Dorsi
2012-07-28, 21:42
Vill man bli bra på att springa är det främst löpning man måste ägna sig åt. Jag svarade på frågan om vilken aktivitet som har mindre påverkan på styrketräningens uppbyggande effekter.

Jodå självklart cykling ger andra signaler jämfört med löpningens signaler som strider emot styrketräning, men om man t.e.x cyklar mycket får man en bättre kondition för löpning t.e.x? (svaret är antagligen ja men frågar ändå)

King Grub
2012-07-28, 21:44
Till en viss del, men kondition är till stor del grenspecifik. En löpare måste springa, en simmare måste simma, osv. Förbättringar från en träningsform är inte överförbara till en annan i speciellt stor utsträckning.

Specificity of VO2max

Fifteen men trained 1 hour daily, 3 days a week, for 10 weeks. For all subjects, treadmill running and tethered swimming tests measured VO2max before and after training. Vigoruous swimming elicits a general circulatory overload, so the researchers expected at least a minimal improvement (or "transfer") in aerobic power from swimming to running. This did not happen.

Almost total specificity accompanied the VO2max improvement with swim training. Treadmill running alone to assess swim training effects would have mistakenly concluded no swim training effect!

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006, p471.

For example, aerobic improvements derived from running (a complex activity) have been shown to produce improvements in the aerobic work of cycling (a simpler activity where the work occurs in fewer large muscle groups). The amount of the transfer is marginal at best. For example, the aerobic benefits that could be derived from 100 hours of endurance running might translate into the equivalent effect of 10 hours of endurance training for cycling.

http://coachsci.sdsu.edu/csa/vol12/rushall1.htm

Pinoy
2012-07-28, 21:48
King Grub
Så du menar, om jag vill bli bra konditionvis i gymmet, så ska jag gymma?

Latissimus Dorsi
2012-07-28, 21:48
Till en viss del, men kondition är till stor del grenspecifik. En löpare måste springa, en simmare måste simma, osv. Förbättringar från en träningsform är inte överförbara till en annan i speciellt stor utsträckning.



Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006, p471.



http://coachsci.sdsu.edu/csa/vol12/rushall1.htm

Det va exakt det svaret jag sökte väldigt tillfredställande, Grubben du är så jävla vis. Funderar på att kidnappa dig några dagar låsa in dig nånstans och bara suga ut all information du bär på.

King Grub
2012-07-28, 21:50
King Grub
Så du menar, om jag vill bli bra konditionvis i gymmet, så ska jag gymma?

Man tränar inte styrketräning främst för att förbättra sin kondition.

Pinoy
2012-07-28, 22:12
Man tränar inte styrketräning främst för att förbättra sin kondition.

Men som du skrev innan "kondition är till stor del grenspecifik. En löpare måste springa, en simmare måste simma, osv. Förbättringar från en träningsform är inte överförbara till en annan i speciellt stor utsträckning."
Jag vill ju ha bättre kondition inom gymmet.

apfel
2012-07-28, 22:22
Men som du skrev innan "kondition är till stor del grenspecifik. En löpare måste springa, en simmare måste simma, osv. Förbättringar från en träningsform är inte överförbara till en annan i speciellt stor utsträckning."
Jag vill ju ha bättre kondition inom gymmet.
go crossfit!

Pinoy
2012-07-28, 22:29
go crossfit!

ähhhhhhhhhhhh.......

Pintan
2012-07-28, 22:36
Lånar tråden lite.

Är cykling lika bra som löpning sett till hälsofördelarna konditionsträning ger? Eller är just löpning något speciellt, icke ersättningsbart?

Spetälsk
2012-07-28, 23:52
Jag vill ju ha bättre kondition inom gymmet."Kondition" är ospecifikt. vad vill du förbättra? ex kortare setvila, kunna göra fler repetitioner, orka längre pass, orka träna oftare? "kondition" har en central och en lokal komponent. central=cardiovaskulära systemet (hjärta lungor och blokkärlen). lokal=de muskler som tränas. den centrala komponenten har du nytta av i all träning men den lokala är det som vill förbättras i cykling bör cykla, löpare löpa etc.

Spetälsk
2012-07-28, 23:57
Lånar tråden lite.

Är cykling lika bra som löpning sett till hälsofördelarna konditionsträning ger? Eller är just löpning något speciellt, icke ersättningsbart?löpning är kungen av alla idrotter. absolut oersättlig. cykling är för äldre, lata och fysiologiskt handikappade. vi kallar dem stackare :naughty:

rubusvulvan
2012-07-29, 00:02
löpning är kungen av alla idrotter.

Nej.

Pinoy
2012-07-29, 00:09
"Kondition" är ospecifikt. vad vill du förbättra? ex kortare setvila, kunna göra fler repetitioner, orka längre pass, orka träna oftare? "kondition" har en central och en lokal komponent. central=cardiovaskulära systemet (hjärta lungor och blokkärlen). lokal=de muskler som tränas. den centrala komponenten har du nytta av i all träning men den lokala är det som vill förbättras i cykling bör cykla, löpare löpa etc.

Jag vill kunna göra fler repetitioner. Konditionen hindrar mig från att köra tills mina muskler inte orkar mer.

Spetälsk
2012-07-29, 00:19
Jag vill kunna göra fler repetitioner. Konditionen hindrar mig från att köra tills mina muskler inte orkar mer.vi är alla olika skapta men det där låter nästan omöjligt. enda rimliga svaret är att du ska höja vikterna tills musklerna blir begränsande. men du menar nog styrkeuthållighet, förmågan att utföra riktigt tungt arbete under lång tid, typ paddla 2000 m kajak på os i london. har tyvärr ingen erfarenhet av sån träning.

King Grub
2012-07-29, 10:44
Jag vill kunna göra fler repetitioner. Konditionen hindrar mig från att köra tills mina muskler inte orkar mer.

Det låter osannolikt. Konditionsträning är aerob träning, styrketräning anaerob. Det brukar inte vara hjärt- och kärlsystemet som begränsar repetitionerna, om man inte är i väldigt dåligt skick.

Walato
2012-07-29, 15:53
Det låter osannolikt. [/B]Konditionsträning är aerob träning[/B], styrketräning anaerob. Det brukar inte vara hjärt- och kärlsystemet som begränsar repetitionerna, om man inte är i väldigt dåligt skick.


All konditionsträning är inte aerob. Intensiva intervaller, klassas som anaeroba.

Spetälsk
2012-07-29, 16:08
All konditionsträning är inte aerob. Intensiva intervaller, klassas som anaeroba.Ja men nej. intervaller >100% VO2max körs för att förbättra löpekonomin och inte vör att man ska få bättre "kondition". man blir en bättre löpare av det och får bättre resultat på ex coopertest men det beror inte på "konditions" förbättring. förbättrad kondition handlar om att öka sin kapacitet, vo2max. bättre löpekonomi handlar om att utnyttja sin kapacitet så effektivt som möjligt. du kan alltså bli bättre utan att förbättra din "kondition".

"" för att ordet "kondition" används ospecifikt.

Pinoy
2012-07-29, 16:10
Det låter osannolikt. Konditionsträning är aerob träning, styrketräning anaerob. Det brukar inte vara hjärt- och kärlsystemet som begränsar repetitionerna, om man inte är i väldigt dåligt skick.

Det är faktiskt så det är, eller så känns det iaf. Det är därför jag håller mig till låga repetitioner på knäböj/marklyft osv..