Visa fullständig version : Viktökningsdrink som smakar OK?
Halloj!
Jag köttar mat utav bara HELVETE just nu för att försöka gå upp i vikt, men vill komplettera med någon viktökningsdrink som ger väldigt mycket kalorier, flytande är alltid lättast att få i sig.
Jag har försökt mig på Axons viktökningsdrink, men helt ärligt, jag tål inte smaken av den, får kväljningar och nästan spyr varje gång jag dricker den, så det känns jobbigt att dricka den.
Har ni några tips på någon viktökningsdrink som man kan dricka eller blanda ihop som gör att jag får i mig ca 1000 kcal? som man faktiskt kan dricka utan att nästan spy?
Spyr jag ändå upp den så gör det ju ingen verkar liksom.
Tacksam för svar!
omega3stark
2012-07-28, 14:15
Rapsolja har hög energi och smakar inte mycket. blanda ner dte i ngt.
1000 kcal drink, är inte det lite overkill? Hur stort överskott hade du tänkt dig?
Annars såg jag dessa trådar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128414
WHITEFOLKS
2012-07-28, 14:18
Hur mycket energi är det som du behöver få i dig?
Måste vara enorma mängder om du "köttar utav bara helvete" och sen ska lägga till 1000kcal utöver det.
Antagligen är det lättare och bättre att se över vad du äter i allmänhet och höja kaloritätheten där.
Blanda oboy med grädde t.ex? Bara fantasin som sätter gränser. ;)
Detta är axons viktökningsdrink:
2dl vatten
3dl lättmjölk
50gram valnöt/hasselnöt/cashewnöt/paranöt
0.5dl olivolja/rapsolja
Lite färska bär och frukt (valfria)
20gram vassle/keseinprotein
Tillagning:
1. Häll ned vatten, mjölk, nötter, olja och proteinpulver i en mixer (går säkert att använda stavmixer också men jag kör i vanlig mixer).
2. Dra på mixern och låt allt blandas.
Denna viktökningsdrink förser din kropp med cirka 50gram långsamma kolhydrater (beroende på vilka nötter du väljer), kostfibrer, runt 100gram nyttiga fleromättade fetter (omega 3 och 6 med mera), nödvändiga antioxidanter från bären samt 30-50gram högvärdigt protein från mjölk, nöt och pulver
Och jag kan säga att den är VERKLIGEN inte god. Tror det är rapsoljan som gör att jag får kväljningar :/
Jag behöver få i mig ca 4000 kalorier per dag, tänkte köra 2st sådana här och äta så mycket jag orkar, vilket jag gör redan (äter säkert för lite, brukar vara så när man själv säger att man äter mycket ;))
2dl vatten
3dl lättmjölk
0.5dl olivolja/rapsolja
Tillagning:
1. Häll ned vatten, mjölk, nötter, olja och proteinpulver i en mixer (går säkert att använda stavmixer också men jag kör i vanlig mixer).
2. Dra på mixern och låt allt blandas.
Denna viktökningsdrink förser din kropp med cirka 50gram långsamma kolhydrater (beroende på vilka nötter du väljer), kostfibrer, runt 100gram nyttiga fleromättade fetter (omega 3 och 6 med mera), nödvändiga antioxidanter från bären samt 30-50gram högvärdigt protein från mjölk, nöt och pulver
Och jag kan säga att den är VERKLIGEN inte god. Tror det är rapsoljan som gör att jag får kväljningar :/
Jag behöver få i mig ca 4000 kalorier per dag, tänkte köra 2st sådana här och äta så mycket jag orkar, vilket jag gör redan (äter säkert för lite, brukar vara så när man själv säger att man äter mycket ;))
Hur stort överskott hamnar du på om du lägger dig på 4000?
Det kan ju annars vara värt att lära sig äta mer mat så du slipper dricka drinkar även sen när du har gått upp för att hålla vikten
KycklingBen
2012-07-28, 14:28
Vassleprotein, mjölk.
4 st Arraksbollar :)
Självklart! Jag hade bara tänkt att köra dessa drinkar som komplement för tillfället tills jag gått upp till en vikt jag vill ligga på , sen köttar jag mat som vanligt!
Det jag söker efter är ett recept på en viktökningsdrink som någon av er har satt ihop åt mig som jag kan dricka som faktiskt är god. Det som är smidigt och bra med axons drinks är att man VET att det är mellan 900-1000kcal per drink. Har ju ingen aning om hur mycket det blir med några arraxbollar och prottepulver+mjölk t.ex.
Drick gainer annars? Star nutritions gainer pro choklad är enda jag smakat å den är riktigt god. Som chokladpudding typ. Finns säkert andra som är riktigt bra också
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
KycklingBen
2012-07-28, 14:38
Ca 1000 kcal om prottedrinken ligger på ca 120 kcal för 30 gram vilket är rätt vanligt. En arraksboll på ca 55 gram ligger på ca 230 kcal.
Godare, enklare än att mixtra ihop nått sånt där varje dag.
Ca 1000 kcal om prottedrinken ligger på ca 120 kcal för 30 gram vilket är rätt vanligt. En arraksboll på ca 55 gram ligger på ca 230 kcal.
Godare, enklare än att mixtra ihop nått sånt där varje dag.
OK så du menar att jag ska köra ca 30gram prottepulver, 4-5st arraksbollar och rödmjölk i det? inget annat? finns det fler liknande idéer/recept? behöver verkligen denna drink, eller snarare vill få i mig så mkt som möjligt under dagen, tycker det hjälper att dricka sådana drinkar :)
2dl vatten
3dl lättmjölk
0.5dl olivolja/rapsolja
Men vaddå lättmjölk?
Grädde då. Käka 1-2 liter glass som efterrätt varje dag.
Men vaddå lättmjölk?
Grädde då. Käka 1-2 liter glass som efterrätt varje dag.
Känns onödigt att trycka i sig 1-2 LITER glass som efterrät varje dag, det är väl mer mättande dessutom, istället för att dra i sig en shake där man blandat och räknat ut att det är 1000kcal? rätta mig om jag har fel, men vill ju inte bli för mätt heller, ska ju få i mig mycket käk efter också. Vill få så mycket kalorier i mig som möjligt på så lite som möjligt fast det ska smaka gott.
Btw, skit i Axons viktökningsdrink, jag tycker ju inte att den funkar bra, därför jag ställer frågan här, för jag vill komma ifrån den.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 15:02
Vad väger du i dagsläget och vilket kaloriintag är du viktstabil på?
Btw, skit i Axons viktökningsdrink, jag tycker ju inte att den funkar bra, därför jag ställer frågan här, för jag vill komma ifrån den.
Glass, då. 1 liter glass om dagen ger massvis med kcal. Eller bara 2 liter extra vanlig mjölk? Mycket energi och protein.
Spetälsk
2012-07-28, 15:13
Jag behöver få i mig ca 4000 kalorier per dag, tänkte köra 2st sådana här och äta så mycket jag orkar, vilket jag gör redan (äter säkert för lite, brukar vara så när man själv säger att man äter mycket ;))Kan det stämma? orkar du verkligen bara få i dig 2000 kalorier via maten när du äter så mycket du orkar? det är ingenting. det går normalaktiva ner i vikt på. har du räknat ut hur många kalorier du får i dig eller gissar du bara?
Vad väger du i dagsläget och vilket kaloriintag är du viktstabil på?
66kg
ska upp till 75, helst 80kg.
Ingen aning om vilket kaloriintag jag är viktstabil på, men jag vet att jag behöver 4000 kalorier per dag för att gå upp i vikt, har kollat upp det via kaloriräknare och appar på t.ex. iphone.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 15:16
66kg
ska upp till 75, helst 80kg.
Ingen aning om vilket kaloriintag jag är viktstabil på, men jag vet att jag behöver 4000 kalorier per dag för att gå upp i vikt, har kollat upp det via kaloriräknare och appar på t.ex. iphone.
Hur mycket tränar du/vad jobbar du med?
Att du skulle behöva 4000kcal för att gå upp i vikt är inte omöjligt men inte särskilt troligt om du inte har ett jobb/träning som gör av med väldigt mycket energi.
KycklingBen
2012-07-28, 15:31
Jag skulle rekommendera att du sakta men säkert börjar vänja dig vid att äta mer mat.
Att försöka öka i vikt med en speciell energität "drink" dylikt känns ju lite sådär.
Himmla lyx problem ;d Själv kämpar man för att inte komma upp i 4000 kcal genom maten :P
Men du kanske inte lagar din egen mat hemma ?
Isf är det ju en en förståerlig lösning.
Hur mycket tränar du/vad jobbar du med?
Att du skulle behöva 4000kcal för att gå upp i vikt är inte omöjligt men inte särskilt troligt om du inte har ett jobb/träning som gör av med väldigt mycket energi.
Jag gör inte av med så mycket energi, sitter mestadels i studios och proddar musik, är musikproducent :)
Försöker att träna 4-5 dagar i veckan och äta ca 7 måltid om dagen (denna drink ska då vara 1 måltidsersättare), sedan tänkte jag käka frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Då jag förmodligen kommer att hoppa på något arbete som gör att jag inte bara sitter på arslet på dagarna så tänkte jag ha detta som mellanmålsdrink, funkar det?
omega3stark
2012-07-28, 15:33
Att försöka öka i vikt med en speciell energität "drink" dylikt känns ju lite sådär.
Förklara
Om du är viktstabil idag så är det ju bara att äta som du gör idag fast lägga till något du gillar, lite godis, glass, dricka mjölk eller vadsomhelst så vips ligger du ju på plus och går upp.
Sen tycker jag inte att du ska fixera dig på en siffra som 75kg, 80kg osv, det säger liksom ingenting, du vill väl bli muskulösare inte fet? Styrketräna och ät lite mer så växer du bra.
Jag gör inte av med så mycket energi, sitter mestadels i studios och proddar musik, är musikproducent :)
Försöker att träna 4-5 dagar i veckan och äta ca 7 måltid om dagen (denna drink ska då vara 1 måltidsersättare), sedan tänkte jag käka frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Då jag förmodligen kommer att hoppa på något arbete som gör att jag inte bara sitter på arslet på dagarna så tänkte jag ha detta som mellanmålsdrink, funkar det?
Då behöver du verkligen inte 4000kcal på dina 66kg.
TorbjornFred
2012-07-28, 15:37
Om du gillar jordnötssmör så rekommenderar jag Green choice jordnötssmör 99,9% finns på ica, ofta vid importhyllan eller vid sötningsmedel.
Blandar efter behov och smak med mjölk, vispgrädde och vatten.
Vill du öka på fettintaget än mer så dunka i lite kokosflingor och mixa!
Vääääldigt energitätt, snabb och enkel att göra och god.
More fat to the pplz!
WHITEFOLKS
2012-07-28, 15:48
Har du någon anledning till varför du måste gå upp "så fort som möjligt"?
Jag har alltid velat gå upp i vikt, alltid varit liten och smal och vägt lite, så ja jag vill gå i vikt, oavsett fett eller muskler. Tanken är att jag ska gå upp till typ 75kg och ligga runt där, kanske 80, och träna utav bara helvete för att bygga och bli större i allmänhet.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 15:55
Jag tror inte du vill gå upp till 80kg oavsett fett eller muskler även om du tror det.
15kg fett på din kropp kommer inte se bra ut, inte vara bekvämt att släpa på eller vara särskilt hälsosamt.
Jag tror inte du vill gå upp till 80kg oavsett fett eller muskler även om du tror det.
15kg fett på din kropp kommer inte se bra ut, inte vara bekvämt att släpa på eller vara särskilt hälsosamt.
Om jag äter hyfsat bra då? dvs bulkar upp mig via mat istället för massa skit? blir det fett då också?
King Grub
2012-07-28, 15:59
Ja, att gå upp 10-15 kilo rena muskler kommer att ta ett antal år, och att göra det på ett par månader genom överätning resulterar troligen i en viktökning bestående av största delen kroppsfett.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 15:59
Större överskott så kommer mer bli fett. Du har ett guldläge att lägga på dig kvalitativ massa, låt det ta lite tid.
Sikta på att sakta, sakta gå upp i vikt samtidigt som du tränar så kommer du få resultat som är bra mycket bättre än att gå up 1kg+ i veckan.
Större överskott så kommer mer bli fett. Du har ett guldläge att lägga på dig kvalitativ massa, låt det ta lite tid.
Sikta på att sakta, sakta gå upp i vikt samtidigt som du tränar så kommer du få resultat som är bra mycket bättre än att gå up 1kg+ i veckan.
Är det inte bättre att gå upp tillfälligt i fett och sedan träna på det och bli större på så sätt? så har man både muskler och fett? det lär man väl se större ut på?
Att gå upp i muskler kommer ju ta ett jävla bra tag, flera år.
Jag tror nämligen att jag är underviktig, är 1,80 lång och väger enbart 66kg, normalt sätt väger man 70+
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:05
Bättre på vilket sätt?
Det är ju inget direkt fördel för dina möjligheter att bygga muskler att ha mer fett, snarare tvärtom.
Det enda sättet jag kan tänka mig att "fett är fördelaktigt för att bygga muskler" är om man ligger på riktigt hög nivå av styrkelyftning och på så sätt får bättre buktryck osv. Det har dock ingen relevans till din situation.
Är det inte bättre att gå upp tillfälligt i fett och sedan träna på det och bli större på så sätt? så har man både muskler och fett? det lär man väl se större ut på?
Att gå upp i muskler kommer ju ta ett jävla bra tag, flera år.
Jag tror nämligen att jag är underviktig, är 1,80 lång och väger enbart 66kg, normalt sätt väger man 70+
Nej det är sämre, ju mer fett du har ju sämre förutsättningar har du att bygga muskler.
Du har ju fått rätt många svar nu, reflektera över det som sägs istället, du har helt fantastiska förutsättningar att bygga en muskulös kropp, sabba inte det genom att ignorera alla kloka råd du får.
Så tipset är alltså att äta normalt, träna hårt och fortsätta bygga muskler och skita i att sikta på att ha ett överskott på kalorier för att gå upp i vikt?
OK, då får det mig att tänka i andra banor - att äta nyttigt men ändå mycket så att jag får i mig tillräckligt med protein/kolhydrater, finns det någonstans man kan läsa om hur mycket man ska få i sig av varje? (jag väger min mat idag på en dietvåg för att se hur många gram och kalorier jag får i mig samt kikar på innehållsförtäckningen, jag har nämligen ingen som helst koll på hur mycket av vardera jag får i mig, dvs. protein och kolhydrater m.m.)
King Grub
2012-07-28, 16:10
Ett visst överskott är bara bra för dina mål, men att trycka i sig kalorier bara för sakens skull, för att gå upp X kilo på kort tid oavsett vad vikten består av, är inte nödvändigt.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:12
Nej tipset är att ha ett litet överskott och sakta gå upp i vikt för att på så sätt få en bättre fördelning mellan fett och muskelmassa.
Det du verkar ha velat uppnå med dina originalposter är inte ett "litet överskott".
Nej tipset är att ha ett litet överskott och sakta gå upp i vikt för att på så sätt få en bättre fördelning mellan fett och muskelmassa.
Det du verkar ha velat uppnå med dina originalposter är inte ett "litet överskott".
gött! då har jag ändå käkat rätt utan dessa viktökningsdrinket, perfekt :)
Förutom att jag har tryckt i mig fullfet fläskfärs med creme fraische, fetmjölk och olivolja m.m. på sallad, ätit nötter m.m. Kan jag fortsätta äta detta?
tacksam för svaret!
Har du några exempel på hur mycket "överskott" jag bör ligga på för att gå upp i vikt?
Det jag dock inte förstår är att (efter att ha läst runt på diverse forum, inklusive detta forum), folk dricker "bulkdrinkar", ett exempel på detta:
varför man då det?
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:18
+500 på det som du är viktstabil är nog lagom.
Lägg dig på en kcalnivå som du uppskattar som lite plus. Håll koll på vikten och ifall du går upp. Gör du inte det lägg till några hundra kcal per dag.
Efter ett tag kommer du antagligen sluta gå upp på samma kcalmängd och då får du lägga till lite mer osv.
Samma sak om du går upp "för fort", bara dra av lite tills du är på en takt som är lagom.
Detta kräver såklart att du håller koll på ditt kcalintag och din vikt över tid.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:19
Det jag dock inte förstår är att (efter att ha läst runt på diverse forum, inklusive detta forum), folk dricker "bulkdrinkar", ett exempel på detta:
varför man då det?
Varför man gör det? för att komma upp i önskat överskott.
Det är oftast inget som är nödvändigt men det kan vara ett enkelt sätt att lägga till den "extra energin".
King Grub
2012-07-28, 16:20
varför man då det?
Därför att man har problem med eller ovilja att äta tillräckligt med mat.
varför man då det?
Det finns människor som har problem med aptiten och har svårt att äta mer än dom behöver, dom blir obehagligt mätta redan vid kcal balans, då kan det underlätta med något flytande på det. Personligen tycker jag det är lite överdrivet eftersom det är lätt att klämma in något litet kaloritätt som en godisbar eller dylikt under dagen, fast nu har jag snarare motsatt problem med aptiten så ska väl inte uttala mig för mycket om ett problem som jag själv inte har.
+500 på det som du är viktstabil är nog lagom.
Lägg dig på en kcalnivå som du uppskattar som lite plus. Håll koll på vikten och ifall du går upp. Gör du inte det lägg till några hundra kcal per dag.
Efter ett tag kommer du antagligen sluta gå upp på samma kcalmängd och då får du lägga till lite mer osv.
Samma sak om du går upp "för fort", bara dra av lite tills du är på en takt som är lagom.
Detta kräver såklart att du håller koll på ditt kcalintag och din vikt över tid.
tusen tack! detta gjorde att jag fick mig en rejäl tankeställare. Hur vet jag vilken kalorimängd som jag är viktstabil på?
Det finns människor som har problem med aptiten och har svårt att äta mer än dom behöver, dom blir obehagligt mätta redan vid kcal balans, då kan det underlätta med något flytande på det. Personligen tycker jag det är lite överdrivet eftersom det är lätt att klämma in något litet kaloritätt som en godisbar eller dylikt under dagen, fast nu har jag snarare motsatt problem med aptiten så ska väl inte uttala mig för mycket om ett problem som jag själv inte har.
Tack för svaret! jag har lite problem med det själv, men i och med att jag inte vet på vilket kalorimängd jag är viktstabil på, så vet jag inte heller om jag blir supermätt när jag ätit för mycket eller om det är på viktstabila kaloriintaget.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:42
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
Där kan du göra en uppskattning av ditt energibehov. Lägg sedan på +500 och utvärdera över tid enligt tidigare posts.
Tack för svaret! jag har lite problem med det själv, men i och med att jag inte vet på vilket kalorimängd jag är viktstabil på, så vet jag inte heller om jag blir supermätt när jag ätit för mycket eller om det är på viktstabila kaloriintaget.
Fast behöver du vet det? Om du är viktstabil idag så vet du ju hur mycket du behöver äta för att vara viktstabil, utan att nödvändigt översätta det till kalorier, lägg bara till något ovanpå det istället för att göra det mer komplicerat. ;)
Röd mjölk med proteinpulver, drick 1 liter per dag.
Sheogorath
2012-07-28, 16:59
Fast behöver du vet det? Om du är viktstabil idag så vet du ju hur mycket du behöver äta för att vara viktstabil, utan att nödvändigt översätta det till kalorier, lägg bara till något ovanpå det istället för att göra det mer komplicerat. ;)
This.
men jag vet att jag behöver 4000 kalorier per dag för att gå upp i vikt, har kollat upp det via kaloriräknare och appar på t.ex. iphone.
/fail
Det är inte så man kollar upp hur mycket man behöver för att gå upp i vikt. Det är så man får en startpunkt för att se om man faktiskt går upp i vikt. Men du verkar tro att uträkningar är något som garanterar korrekthet.
Men visst kan det stämma!
Edit:
Såg precis Ronns inlägg. Läs det en gång till ;)
True that. Gjorde testet på: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
Dock var det lite weird frågor.. men ca 2500kcal verkar vara mitt normala kaloribehov för att ligga på balans
WHITEFOLKS
2012-07-28, 17:41
True that. Gjorde testet på: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
Dock var det lite weird frågor.. men ca 2500kcal verkar vara mitt normala kaloribehov för att ligga på balans
Så hur kom 4000 in i bilden? :D
Så hur kom 4000 in i bilden? :D
enligt appen jag använde så skulle jag behöva 4000 kalorier för att gå upp i den målvikt jag hade satt :), men då är det ju extrem viktökning. Tur att jag fick vettiga svar från er så att jag är på rätt väg iaf och inte pajar det genom att trycka i mig massa skit.
Tack!
WHITEFOLKS
2012-07-28, 17:49
Hade du då också satt en tidsfrist som var innan årets slut eller liknande? :P
enligt appen jag använde så skulle jag behöva 4000 kalorier för att gå upp i den målvikt jag hade satt :), men då är det ju extrem viktökning. Tur att jag fick vettiga svar från er så att jag är på rätt väg iaf och inte pajar det genom att trycka i mig massa skit.
Tack!
Du nämnde också att du väger det du äter med en matvåg? Då har du ju ett verktyg som är 100ggr bättre en en kalkylator på nätet, om du väger och översätter det till kcal så vet du hur mycket kcal du äter för att vara viktstabil. ;)
omega3stark
2012-07-28, 18:12
Jävlar i helvetet har jag 4.3k kcal att dra i mig per dag
Eddie Vedder
2012-07-28, 18:42
Uppladdningen är verkligen inte bra. Den ger glädjesiffror. Om man nu vill äta mycket. Vill man äta lite ger den inte glädjesiffror. Men fel likförbannat. :D
aldoschadewitz
2012-07-28, 19:22
Uppladdningen är verkligen inte bra. Den ger glädjesiffror. Om man nu vill äta mycket. Vill man äta lite ger den inte glädjesiffror. Men fel likförbannat. :D
vilken är mest pålitlig enligt dig??
HMB + L-leucin + rapsolja + kokt kycklingfilé + mixer + bönor
KycklingBen
2012-07-28, 20:17
Förklara
Ja att basera sin viktuppgång på ett speciellt mål som TS har hakat upp sig på skall vara en hemmagjord shake känns sådär.
Känns i min värld mer funtat att öka det totala kalori/näringsintaget på annat sätt. Större portioner med mat sucessivt tex.
Men men det kanske bara är jag som ser det så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.