Visa fullständig version : Protein 2kg/kroppsvikt snackar ni fullvärdigt enbart då? Mjölk/kött protein?
swaggedout
2012-07-28, 08:45
Väger 75 och äter 150-200 gram protein per dag, men jag är nojjig att jag får i mig för lite protein från rent kött, gör det någonting tror ni?
60% av mitt protein kommer typ från kvarg (60g per dag) ägg och mjölk
40% kommer kanske från kött/fisk osv
Men jag har ingen aning hur mycket fullvärdigt protein det blir på dessa 200gram, är det något att vara orolig över?
King Grub
2012-07-28, 08:50
Alla rekommendationer gäller totalt intag, inklusive icke-fullvärdiga källor.
Alla källor du räknar upp är fullvärdiga.
Du skall också räkna in proteinet i gryn, bröd, pasta, osv.
Lychgate
2012-07-28, 08:51
Tumregel:
Animaliska produkter(Kött, ägg, mjölk, ost, fisk, etc) = fullvärdigt
Vegetabiliska(Grönsaker, bär, spannmål, etc) = inte fullvärdigt
swaggedout
2012-07-28, 08:57
Isf är läget helt lungt! Men jag tror jag lägger mig på 200gram per dag för att vara helt säkert!
Isf är läget helt lungt! Men jag tror jag lägger mig på 200gram per dag för att vara helt säkert!
Ur den aspekten, är det fullständigt onödigt att resonera så om ditt intag av fullvärdigt protein nu inte är minimalt.
swaggedout
2012-07-28, 13:57
Ur den aspekten, är det fullständigt onödigt att resonera så om ditt intag av fullvärdigt protein nu inte är minimalt.
För mycket skadar väl inte? Verkar vara dom flesta som kör 200-250 per dag fast då är dom väl bra tyngre med ;)
För mycket skadar väl inte? Verkar vara dom flesta som kör 200-250 per dag fast då är dom väl bra tyngre med ;)
Få i dig 130-150 fullvärdigt så är du på den säkra sidan.
swaggedout
2012-07-28, 16:13
Asså jag fyller i all min mat på shape up mobil app. Idag har jag ätit kött,ägg,kvarg,ost men jag har ju även ätit typ massa pasta och grejjer. Totalt har jag 200gram idag men hur mkt som är fullvärdigt vet jag ej. Är kvarg fullvärdigt? Isf drar jag 1 kilo varje dag då får jag 120gram från det som säker källa
Eddie Vedder
2012-07-28, 16:23
Är kvarg fullvärdigt?
Läs inlägg #3.
En fråga, om jag äter 100 gram svarta bönor Näringsvärde "Protein 23 g
Kolhydrat 53 g" hur många gram protein från Soja (typ sojastrimlor, Protein 64g, Kolhydrater 1,3 g ) behöver jag för att få rätt mängd fullvärdigt protein i måltiden?
Så som jag förstått det måste man komplettera bönor med fullvärdig protein, som i detta fall, soja. Frågan är hur mycket jag skulle behöva. Är fattig student och vill gräna äta så mycket bönor som möjligt. Tack för svar!
En fråga, om jag äter 100 gram svarta bönor Näringsvärde "Protein 23 g
Kolhydrat 53 g" hur många gram protein från Soja (typ sojastrimlor, Protein 64g, Kolhydrater 1,3 g ) behöver jag för att få rätt mängd fullvärdigt protein i måltiden?
Så som jag förstått det måste man komplettera bönor med fullvärdig protein, som i detta fall, soja. Frågan är hur mycket jag skulle behöva. Är fattig student och vill gräna äta så mycket bönor som möjligt. Tack för svar!
*Det är inte så viktigt att allt protein är fullvärdigt.
*Du kompletterar inte bönor med bönor i någon högre grad då de har samma begränsande aminosyror.
*Du måste berätta vad du anser vara rätt mängd för att någon ska kunna svara.
*Mellan tummen och pekfingret kan du räkna hälften av allt protein från bönor utom just sojabönor som fullvärdigt även om du inte kompletterar det.
Latissimus Dorsi
2013-05-30, 14:34
Om man bara skulle käka fullvärdigt, skulle man behöva betydligt mindre protein/dag.
Om man bara skulle käka fullvärdigt, skulle man behöva betydligt mindre protein/dag.
Exakt :thumbup:
Jag vet inte om det är undersökt i träningssammanhang men för ren överlevnad är det så. Iofs är det inte så himla många förutom de som måste kämpa för att få tag i mat så att det räcker för överlevnad som bara har en ofullständig proteinkälla att tillgå, resten kompletterar medvetet eller omedvetet så jag gissar att de inte är så långt från att allt protein kan räknas som fullvärdigt.
Så rätt *flex*
*popcorn*http://clk.tradedoubler.com/click?p=231598&a=2206440&g=21010406&url=http://www.nordicfeel.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f4e5829a-27ee-4d30-a8f5-3e778d286f58&FileName=sweden.png
:hbang:
*Det är inte så viktigt att allt protein är fullvärdigt.
*Du kompletterar inte bönor med bönor i någon högre grad då de har samma begränsande aminosyror.
*Du måste berätta vad du anser vara rätt mängd för att någon ska kunna svara.
*Mellan tummen och pekfingret kan du räkna hälften av allt protein från bönor utom just sojabönor som fullvärdigt även om du inte kompletterar det.
aha, för jag tänkte om man bara äter svarta bönor och typ pasta får jag ju inget fullvärdigt protein, och då undrade jag mer hur mycket fullvärdigt protein som skulle vara tillräckligt. Okej jag kanske sa fel, menade inte "rätt" mängd, menade mer "bra" mängd fullvärdigt protein. Det blir vell inte så bra protein att bara äta bönor och pasta med grönsaker? Man måste vell på någon sätt försöka komopletera med typ ägg, mjölk, soja osv?
Soja? Nej, det klarar man sig utan iallafall.
JakeShaft
2013-06-02, 17:28
aha, för jag tänkte om man bara äter svarta bönor och typ pasta får jag ju inget fullvärdigt protein, och då undrade jag mer hur mycket fullvärdigt protein som skulle vara tillräckligt. Okej jag kanske sa fel, menade inte "rätt" mängd, menade mer "bra" mängd fullvärdigt protein. Det blir vell inte så bra protein att bara äta bönor och pasta med grönsaker? Man måste vell på någon sätt försöka komopletera med typ ägg, mjölk, soja osv?
Baljväxter och spannmål kompletterar varandra. Vad som är optimalt aminosyra för aminosyra har jag ingen aning om. Men svarta bönor och pasta borde komplettera varandra.
Baljväxter och spannmål kompletterar varandra. Vad som är optimalt aminosyra för aminosyra har jag ingen aning om. Men svarta bönor och pasta borde komplettera varandra.
Grymt, tack så mycket. Det var det jag var ute efter. :)
De flesta vegetariska livsmedlen har en andel fullvärdigt protein och en andel som saknar en eller flera aminosyror. De aminosyror som saknas kallas de begränsande aminosyrorna. Så även om man bara äter en källa men i större mängd så får man i sig samtliga essentiella aminosyror i tillräcklig mängd.
Om man dessutom äter protein från blandande vegetariska källor så är det ganska stor chans att andelen fullvärdigt protein ökar utan att man behöver tänka på det. Inte för att det är så extremt viktigt att man får en hög andel men man kan eventuellt minska mängden protein man äter om man har riktigt ont om pengar.
Om man bara skulle käka fullvärdigt, skulle man behöva betydligt mindre protein/dag.Nja, hur menar du "mindre"?
Mindre än typ 1,5 g/kv ska du ju inte gå i vilket fall.....under förutsättning att du samtidigt käkar alla aminosyror.
Alltså inte överlevnadsmässigt utan under "inte förlora muskler under energirestriktion" tillfällen.
Nja, hur menar du "mindre"?
Mindre än typ 1,5 g/kv ska du ju inte gå i vilket fall.....under förutsättning att du samtidigt käkar alla aminosyror.
Alltså inte överlevnadsmässigt utan under "inte förlora muskler under energirestriktion" tillfällen.
Är det på något sätt undersökt?
Edit: Iofs är det inte så stor skillnad på att äta en blandad och varierad kost jämfört med att äta bara fullvärdiga källor vad gäller proteinsammansättning så det är möjligt att det inte behövs undersökas mer.
Ja King Grub länkade till någon undersökning där de studerade viktnedgång och skillnaderna mellan < 1 g protein/kv och > 1 g protein/kv per dag.
Thus, careful consideration of appropriate and optimal protein intake is quite complex. In most cases, there seems to be little, if any, rationale for protein intakes above the habitual norm of 1·5–2·0 g protein/kg body mass per d.
Human beings have long been associated with high-protein diets. Today, protein intake in Western societies is generally 15–16% of total energy(3). However, it almost certainly was much higher in ancestral Homo sapiens. Estimates of protein intake in pre-agricultural human subjects are usually greater than 30% of energy(110). Prior to the advent of agriculture, human beings evolved with hunted game as a large contributor to food intake(111). Moreover, most evidence suggests that ancestral human beings were much more active than most modern human beings(112). Given that our genome has not changed since those times, it could be suggested that high-protein diets are natural for athletes. As mentioned, this review is not meant to advocate high-protein diets. However, there may be situations in which some athletes may benefit from higher protein intakes given careful consideration of each individual training situation, competitive goals and safety of the nutritional regime.
Från: http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=8259515&jid=PNS&volumeId=70&issueId=02&aid=8259514&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RA&fileId=S0029665111000024
Ja King Grub länkade till någon undersökning där de studerade viktnedgång och skillnaderna mellan < 1 g protein/kv och > 1 g protein/kv per dag.
Från: http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=8259515&jid=PNS&volumeId=70&issueId=02&aid=8259514&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RA&fileId=S0029665111000024
Det du länkar säger väl då inte att man inte ska gå under 1.5g / kg kv? De drar en slutsats att det knappast finns anledning att käka över 2.0g.. that's about it. Och påpekar här och där att något direkt stöd för att under 1.5 skulle vara farligt inte finns, men hypotetiskt så äre väl grejt att hålla sig där.
[quote]
A logical extension to the argument that very-high protein intakes are necessary for muscle hypertrophy is that no hypertrophy will occur on lower protein intakes. This argument is patently false. Over 100 years ago, Chittenden(34) showed that muscle mass can be gained on protein intakes as low as 1 g protein/kg per d. There are more recent studies showing that protein intakes as low as 1·2 g protein/kg body mass per d are sufficient for increased muscle mass(35,36). Thus, it seems that support for high protein intakes in the scientific literature must be considered, at the very least, equivocal.
[/qoute]
Hehe nej "farligt" är det knappast. Kommer inte ihåg om det var den länkade artikeln eller ngn annan där de visar att under 0,8 g protein per kg/dag ger negativa effekter på kvävebalansen.
Jag försöker i vilket hålla mig över 1,5 g protein per kg/dag...
Något som kanske kan beaktas innan man går till överdrift med sitt proteinintag verkar vara att svetten man producerar luktar mer ju högre intag av protein. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag ej men vissa hävdar så.
Hehe nej "farligt" är det knappast. Kommer inte ihåg om det var den länkade artikeln eller ngn annan där de visar att under 0,8 g protein per kg/dag ger negativa effekter på kvävebalansen.
Jag försöker i vilket hålla mig över 1,5 g protein per kg/dag...
0.8g / kg är WHOs minimirekommendation, ja. Under det rekommenderas ingen att hålla sig.
1.2-1.5g har jag för mig är vad RF rekommenderar för aktiva idrottare.
Att gå från det till att påstå att "gå inte under 1.5g / kg för då kommer du att förlora muskelmassa vid energirestriktion" är rätt långt kliv tycker jag.
För viktnedgång har 2,3 g / kg kroppsvikt visar sig vara mer muskelbesparande än 1 g / kg kroppsvikt.
Increased protein intake reduces lean body mass loss during weight loss in athletes.
"...These results indicate that approximately 2.3 g x kg(-1) or approximately 35% protein was significantly superior to approximately 1.0 g x kg(-1) or approximately 15% energy protein for maintenance of lean body mass in young healthy athletes during short-term hypoenergetic weight loss."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19927027
0.8g / kg är WHOs minimirekommendation, ja. Under det rekommenderas ingen att hålla sig.Nja vad WHO rekommenderar och hur verkligheten ser ut är väl ändå två skilda saker. När jag räknar på "vanlig" kost min familj äter så tycker jag att det är tämligen enkelt att komma under 0,8g protein/kv per dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.