handdator

Visa fullständig version : Crossfit!?


erik312
2012-07-28, 00:19
Tjenare! Idag på gymmet så upptäckte en snubbe som tränade crossfit mig på gymmet och sa till mig att jag hade talang och borde börja träna och sedan tävla i crossfit, att det hade passat mig perfekt... Vad är era tankar om det?

Det känns som att man kommer att tappa sina muskler och bli spinnkig :S Man vill ju ändå vara biffig liksom :)

Sen så verkar det vara väldigt dyrt om man ska börja på deras klubb osv :S

Ekkhe18
2012-07-28, 00:29
Det känns som att man kommer att tappa sina muskler och bli spinnkig :S Man vill ju ändå vara biffig liksom :)

Spinnkig & tappa musklerna tvekar jag över att du gör, Men jag tror också att med crossfit kan du bli jävla stark utav och få en rejäl uthållighet, när du säger biffig menar du grov = stor då?

Annars om det var jag i din sits hade jag iaf prövat på! Kul att få en sån respons på gymmet! :)

Fredrik_S
2012-07-28, 00:35
För att bli bäst på crossfit ska du inte träna crossfit(av den typen som ofta ses på gymen dvs 5-15 minuter långa WOD:ar), du ska träna olympiska lyft och styrka i form av marklyft benböj fronböj. Du bör kompletera med gymnastikstyrka löpning simning. Detta lär du dig bäst av duktiga tynglyftare och duktiga gymnaster duktiga löpare resp duktiga simmare.

Bästa är att bli bäst på varje enskilt moment innan man börjar blanda det hejvilt
(tycker jag)

garluch
2012-07-28, 09:48
För att bli bäst på crossfit ska du inte träna crossfit(av den typen som ofta ses på gymen dvs 5-15 minuter långa WOD:ar), du ska träna olympiska lyft och styrka i form av marklyft benböj fronböj. Du bör kompletera med gymnastikstyrka löpning simning. Detta lär du dig bäst av duktiga tynglyftare och duktiga gymnaster duktiga löpare resp duktiga simmare.

Bästa är att bli bäst på varje enskilt moment innan man börjar blanda det hejvilt
(tycker jag)

Plus ett på detta. Dessutom lät det som i mina öron som ett rekryteringsförsök av personen som pratade med dig.

Jonithan
2012-07-28, 10:01
Plus ett på detta. Dessutom lät det som i mina öron som ett rekryteringsförsök av personen som pratade med dig.

Väldigt uppenbart säljknep även om jag också rekommenderar dig starkt att testa crossfit!

rooz
2012-07-28, 11:26
simning? Annars så +1 på fredrik.

Iron claw
2012-07-28, 14:32
För att bli bäst på crossfit ska du inte träna crossfit(av den typen som ofta ses på gymen dvs 5-15 minuter långa WOD:ar), du ska träna olympiska lyft och styrka i form av marklyft benböj fronböj. Du bör kompletera med gymnastikstyrka löpning simning. Detta lär du dig bäst av duktiga tynglyftare och duktiga gymnaster duktiga löpare resp duktiga simmare.

Bästa är att bli bäst på varje enskilt moment innan man börjar blanda det hejvilt(tycker jag)

Bra sammanfattat!

Fredrik_S
2012-07-28, 15:18
simning? Annars så +1 på fredrik.

simning fanns också med på crossfit games 2012

filmjölk
2012-07-28, 15:26
Är inte själva idén med crossfit att man skall bli allmänt vältränad och inte bäst i enskilda moment? :D

erik312
2012-07-28, 15:38
Tack så mycket för all respons!
Ekkhe: Man vill ju ändå kunna se ut som Ako Rahim en vacker dag :) Vet att han gör en hel del crossfit... men han tränar lite hur som helst o kör det när han känner för det? :S

mikaelj
2012-07-28, 15:40
Är inte själva idén med crossfit att man skall bli allmänt vältränad och inte bäst i enskilda moment? :D

Jovars, men det bästa sättet på att bli det är att periodisera sin träning.

Fredrik_S
2012-07-28, 15:59
Tack så mycket för all respons!
Ekkhe: Man vill ju ändå kunna se ut som Ako Rahim en vacker dag :) Vet att han gör en hel del crossfit... men han tränar lite hur som helst o kör det när han känner för det? :S

Han har inte byggt sin kropp från crossfit. En av de stora nackdelarna just med att "träna" crossfit så som det ofta tränas här, är att det ger mycket dålig muskeltillväxt, eftersom sättet det tränas på ofta är med extremt dåligt utförande och i högt tempo med fokus på att få så mycket mjölksyra och hög puls som möjligt, samt plåga sig så hårt som möjligt. Och då pratar jag om de dagliga crossfit WOD arna som är så populära.

Som sagt vill du bli bra i crossfit är det alltså de enskilda momenten du ska fokusera på och lägga största tiden vid traditionell styrketräning och olympiska lyft med lång vila och teknikfokus... Jag skulle nog lägga högst 10% av min träning på crossfit-WOD.

erik312
2012-07-28, 16:05
Han har inte byggt sin kropp från crossfit. En av de stora nackdelarna just med att "träna" crossfit så som det ofta tränas här, är att det ger mycket dålig muskeltillväxt, eftersom sättet det tränas på ofta är med extremt dåligt utförande och i högt tempo med fokus på att få så mycket mjölksyra och hög puls som möjligt, samt plåga sig så hårt som möjligt. Och då pratar jag om de dagliga crossfit WOD arna som är så populära.

Som sagt vill du bli bra i crossfit är det alltså de enskilda momenten du ska fokusera på och lägga största tiden vid traditionell styrketräning och olympiska lyft med lång vila och teknikfokus... Jag skulle nog lägga högst 10% av min träning på crossfit-WOD.

Tack för hjälpen! :)

andnel
2012-07-28, 17:22
Fredrik, jag håller verkligen inte med dig om att "sättet det tränas på ofta är med extremt dåligt utförande". Visst, om du söker på "FAIL CROSSFIT COMPILATION" på youtube kommer du såklart få se massa skit. Men det finns också inom vanlig gymträning och all annan träning i allmänhet. Min erfarenhet är den motsatta: CF-boxar lägger verkligen energi och vikt på korrekt utförande. Utförandet är ju trots allt grunden till effektivitet.

Fredrik_S
2012-07-28, 17:41
Jag säger inte att all crossfit är dålig, jag säger att det är extremt vanligt att det är en tidshets som inte borde vara där...
Tränar du under tidspress blir utförandet lidande även om du är bäst i världen på att utföra en övning korrekt.

Och ja jag har kanske haft otur med vad jag sett, men det hejjas på och hejjas på och hejjas på ännu mer ju sämre utförandet ser ut allt för att slå ett tidigare rekord eller för att få en bra tid.
Hade crossfit slängt tidtagaruret åt helvete hade det varit en bra träningsform.

Mala
2012-07-28, 18:23
Fredrik, jag håller verkligen inte med dig om att "sättet det tränas på ofta är med extremt dåligt utförande". Visst, om du söker på "FAIL CROSSFIT COMPILATION" på youtube kommer du såklart få se massa skit. Men det finns också inom vanlig gymträning och all annan träning i allmänhet. Min erfarenhet är den motsatta: CF-boxar lägger verkligen energi och vikt på korrekt utförande. Utförandet är ju trots allt grunden till effektivitet.


Högt tempo, mjölksyra, högpuls och att ta ut sig så mycket som möjligt bidrar till sämre utförande precis som Fredrik säger.
Ett mildare exempel (bortsett från CF) kan vara när du exempelvis kör till failure på låt säga alla 5 set på de sista repetitionerna, det blir ju alltid svårare o köra korrekt fastän man kan sin grej. Detta betyder = högre risk för sämre utförande.

Säger ju f.ö inte att de behöver köra "fel" men högre risk är det helt klart och av de CF jag sett så är det inte korrekt utförande de flesta gångerna :)

http://www.youtube.com/watch?v=6xiwzWOLg6I

Kolla på tjejerna som kör marklyft, särskilt hon i gul, minut 1.30. Personligen skulle jag vilja ha rakare rygg... Men men, jag är ingen expert.

erik312
2012-07-28, 20:26
Fredrik du verkar vara en kille med bra koll! Hur tycker du att jag ska göra? ska man gå med i en crossfit klubb? Eller ska man köra på ett eget race på gymmet? Bör ju i alla fall prova på det där intro passet dem har, fast det kanske är för dem som inte har tränings erfarenhet? vad vet jag... uppskattar din hjälp! :)

Fredrik_S
2012-07-28, 21:54
Fredrik du verkar vara en kille med bra koll! Hur tycker du att jag ska göra? ska man gå med i en crossfit klubb? Eller ska man köra på ett eget race på gymmet? Bör ju i alla fall prova på det där intro passet dem har, fast det kanske är för dem som inte har tränings erfarenhet? vad vet jag... uppskattar din hjälp! :)

Jag är tyvärr inte insatt i alla crossfitcenter och hur de bedriver sin träning exakt för att kunna säga något.
Jag tror att risken är stor för att råka ut för en hetsig tidspressad träning som har som mål att du ta ut dig så mycket som möjligt varje gång.

Men är stället bra och det jobbar kunniga personer inom alla individuella moment så är det bra, men ja som sagt... är tveksam.
Men testar man inte kan man inte veta!

TorbjornFred
2012-07-28, 22:27
erik312: Innan du bestämmer dej för nått så tycker jag du bör tänka igenom:
Vad vill du uppnå med din träning? Ser Crossfit ens roligt ut eller var det för han tyckte du såg ut att kunna lyckas inom tävlingsmomentet crossfit som gjorde att du vart sugen?

my 2 cents: kanske kan tolkas lite negativt och det beror på att jag är extremt negativt lagd till Crossfit. I motsatts till andnel tycker jag att varenda CF-film har nästintill värdelösa utföranden i nästan varenda film...
Har så svårt att hitta målgrupper för CF förutom de som vill utöva det i tävlingssammanhang, finns bättre alternativ till allt CF kan ge....

espeto
2012-07-29, 10:00
Erik: Ser att du bor i Göteborg! Dra till http://crossfitgota.se/ och testa deras intropass samt känn efter om du gillar upplägget :)

Drivs bland annat av https://marcusevaldsson.wordpress.com/ riktigt skön kille och har bra koll på tekniken!

mikaelj
2012-07-29, 10:12
wesaft på brädan är engagerad i Crossfit GBG, ligger i gamla Pedagogen i Mölndal. Han har god teknik och har koll på lyften (tränar OL på MAK utöver CrossFit(tm)(r)). Min röst går till honom.

wesaft
2012-07-29, 12:30
Lät som ett sätt att locka nya medlemmar ja.
Gör det som du tycker är roligt, är målet bara att vara biff och snygg så kör på med BB-stuket.
Något att tävla i, hitta nåogt roligt att tävla i.
Testa ett intropass och kör lite på egen hand ett tag så vet du.

Vi har en lång kölista hos oss, så du kan inte bli medlem hos oss nu ändå, så försöker inte locka dig.

PS. ja, jag är bra på att simma med ;) även om det är väldigt sällsynt i tävlingar förrutom själva games, tycker inte man behöver lägga mycket tid på det.

exor
2012-07-29, 14:43
+1 på Fredrik.

erik312
2012-07-29, 17:48
Tack alla! Detta ser väldigt roligt ut! Men verkar som att man förstör för sig bara! Kommer förmodligen att köra mitt egna race som vanligt och sen göra min första tävling i fitnessfestivalen i december :)