Visa fullständig version : skräpmat / godis vid bulk
Sayonara
2012-07-27, 23:45
är det okej att slänga i sig mat i form utav skräpmat / godis om man får i sig sina macros för dagen och har en 800 kcal kvar att förbruka ?
vad finns det för negativa fördelar att göra detta varje dag, förutom risk för diabetes då kanske
älskarcola
2012-07-27, 23:46
Mera underhuds fett. Eftersom du ligger på överskott. Am i right?
Sayonara
2012-07-27, 23:51
Mera underhuds fett. Eftersom du ligger på överskott. Am i right?
men det är ju poängen med att bulka, det jag undrar över är om jag får i mig dom sista kalorierna genom skräpmat kontra vanlig husmanskost, om det gör någon skillnad
älskarcola
2012-07-27, 23:53
men det är ju poängen med att bulka, det jag undrar över är om jag får i mig dom sista kalorierna genom skräpmat kontra vanlig husmanskost, om det gör någon skillnad
Jag menade att du lägger på dig mera underhudsfett med skräpmaten än om du bytte ut den mot en lite "nyttigare" kost (även om du ligger på samma kcal) Fast annars tror jag inte det är några problem
Tror någon annan får svara *gah!*
Sayonara
2012-07-28, 00:06
Jag menade att du lägger på dig mera underhudsfett med skräpmaten än om du bytte ut den mot en lite "nyttigare" kost (även om du ligger på samma kcal) Fast annars tror jag inte det är några problem
då är jag med, mjo det känns ju logiskt att det skulle vara så
Latissimus Dorsi
2012-07-28, 00:22
Jag gör det och än är jag hel.
omega3stark
2012-07-28, 00:27
Nej skräpmat lägger inte på mer fett än vanlig mat om det är samma energi. Undantag är fett från maten som kan lagras.
Ser gärna någon källa på detta.
Av det jag läst så är det i slutändan endast kcal + och - som räknas.
Fruktos - visceralt fett?
Simonbaws
2012-07-28, 00:47
Ja det spelar roll! i godis är det socker och fruktos i det mesta och det är onödiga kolhydrater och lagras lätt in som fett om du redan har ätit massa kolhydrater innan eller efter! Enda med skräpmat är väl att det inte alltid är fullvärdigt protein och massvis med fett i och som i sin tur lättare lagras in som kroppsfett vid överätning än kolhydrater!
Ser gärna någon källa på detta.
Av det jag läst så är det i slutändan endast kcal + och - som räknas.
Detta gäller viktförändring. Att hålla kosten balanserad och hälsosam har fler fördelar än bara fettmässigt.
Tränar du hårt och även har konditionsträning involverad så är det säkert bara bra att häva i sig lite snabba kolhydrater efter passet.
PS: Negativ fördel = Nackdel ;)
Maine_Cat
2012-07-28, 06:31
Okej, jag väljer att spendera de 800 kalorierna på ett extra gott mål mat som t.ex. sushi, en bit gott kött, räker med aioli etc. med någon god hemgjord potatissallad. eller en god ostbricka. laxpudding eller en glass etc.
Jag mår fasligt pyton av att klämma ner chips, ostbågar, läsk blir slö, trött och illamående bara för att komma upp nej då skippar jag skräpet. Det räcker för mig att avstå sedan om det ger positiva fördelar mot hjärt, kärlsjukdomar så är det bonus.
Jag hade hellre satsat på ett extra mål mat eller fördelat de kalorierna på de andra målen på dag.
Det finns ju inget direkt positivt med att kränga godis (socker) utom möljligtvis att man känner att man unnar sig något. Den biten är väl iofs mest relevant vid deff och kanske inte så mycket vid balans eller bulk.
"Skräpmat" är ju oftast, vad mig beträffar i alla fall, inte full med socker utan det är väl mest att det är stor del fett. Har man råd med det i sin energibudget är det ju ok. Risken är att man lätt får i sig lite väl mycket kalorier pga fetthalt.
Ja det spelar roll! i godis är det socker och fruktos i det mesta och det är onödiga kolhydrater och lagras lätt in som fett om du redan har ätit massa kolhydrater innan eller efter! Enda med skräpmat är väl att det inte alltid är fullvärdigt protein och massvis med fett i och som i sin tur lättare lagras in som kroppsfett vid överätning än kolhydrater!
Vilken skräpmat ger inte fullvärdigt protein? Kebab, pizza och hamburgare ger alla fullvärdigt protein.
Ät sockret vid rätt tillfälle så är det inga problem. Tima in det efter träningen, ät sedan stärkelsen som skräpmaten ger (pizzadeg, hamburgerbröd, pommes osv.)
Jag äter socker och skräpmat när jag bulkar, jag orkar inte vara optimal HELA tiden. Helger är ätardagar då jag äter i princip vad jag vill, på underskott och överskott.
Sheogorath
2012-07-28, 07:38
är det okej att slänga i sig mat i form utav skräpmat / godis om man får i sig sina macros för dagen och har en 800 kcal kvar att förbruka ?
vad finns det för negativa fördelar att göra detta varje dag, förutom risk för diabetes då kanske
Skräpmat som i pizza, hamburgare, kebab etc är inga problem om de hamnar inom din kaloribudget. Socker (sackaros och fruktos) är däremot mindre bra att överäta, men i anslutning till träning där musklerna har ett stort behov av kolhydrater är det inga problem. Risken med näringsfattig mat är ju annars att man får färre kalorier över till mat som ger mer vitaminer, mineraler etc; på energiöverskott är detta sällan ett problem och på energiunderskott behöver det heller inte vara något problem om man håller nere intaget av "skräpet" och/eller kanske begränsar intaget till en gång i veckan eller så. :)
Edit: pucktvå på Bjern ser jag nu. Jaja, godmorgon Kolo. ;)
King Grub
2012-07-28, 08:52
men det är ju poängen med att bulka
Nej, poängen med att bulka är att lägga på sig så mycket fettfri massa som möjligt samtidigt som uppgången i fettvikt minimeras eller hålls nere.
Tränar du konditionsträning någon gång i veckan och rör på dig i övrigt spelar det lämpligtvis ingen särskilt stor roll. Förutsatt att du fyller ditt näringsintag i övrigt osv.
Skillnaden ligger i så fall i midjemåttet, som baseras på ditt överskott och makronutrientkomposition, hormonella faktorer und so weiter.
Sayonara
2012-07-28, 10:04
Nej, poängen med att bulka är att lägga på sig så mycket fettfri massa som möjligt samtidigt som uppgången i fettvikt minimeras eller hålls nere.
jo givetvis, men bulkar man lägger man ju på sig fett vare sig man vill eller inte
jo givetvis, men bulkar man lägger man ju på sig fett vare sig man vill eller inte
Det handlar om att minimera uppgången i fett.
Simonbaws
2012-07-28, 22:28
Vilken skräpmat ger inte fullvärdigt protein? Kebab, pizza och hamburgare ger alla fullvärdigt protein.
Ät sockret vid rätt tillfälle så är det inga problem. Tima in det efter träningen, ät sedan stärkelsen som skräpmaten ger (pizzadeg, hamburgerbröd, pommes osv.)
Jag äter socker och skräpmat när jag bulkar, jag orkar inte vara optimal HELA tiden. Helger är ätardagar då jag äter i princip vad jag vill, på underskott och överskott.
Tror ju knappast typ alla burgare och kycklingburgare osv på mcdonalds ger fullvärdigt protein pga att det är ihoppressade köttrester vettefan ens om det är riktig kyckling.
tuthpicker
2012-07-28, 22:34
En jävla skillnad på godis och "skräpmat" för det första, läsgodis stoppar jag helst inte i.mog av förklaröoga skäl, däreot tårta, snickers osv som även innehåller protein, antioxidanter osv är helt ok, skräpmat är alltid okey så länge alla viktiga delar finns i innehållet och makro fördelningen är relativt bra.
krille93
2012-07-29, 01:03
Käkade nyss hemmagjort hamburgare med friscobröd. Hamburgare klassar man som "onyttigt" men tyckte ändå att mina makros var helt okej beroende på hur min dag hade sett ut. Klassas detta som onyttigt eller, bara för det e hamburgare? Eller varför säger man att det e onyttigt med hamburgare? eller e det stripsen och drickan + dippen som e onyttig kanske? *cupid*
kettlebellGuden
2012-07-29, 01:15
Tror ju knappast typ alla burgare och kycklingburgare osv på mcdonalds ger fullvärdigt protein pga att det är ihoppressade köttrester vettefan ens om det är riktig kyckling.
Jag tror inte att fullvärdigt protein betyder det som du tror att det betyder.
Käkade nyss hemmagjort hamburgare med friscobröd. Hamburgare klassar man som "onyttigt" men tyckte ändå att mina makros var helt okej beroende på hur min dag hade sett ut. Klassas detta som onyttigt eller, bara för det e hamburgare? Eller varför säger man att det e onyttigt med hamburgare? eller e det stripsen och drickan + dippen som e onyttig kanske? *cupid*
För att snabbmatsburgare ofta innehåller lågt med vitaminer och mineraler förutom salt för sitt höga kalori-innehåll.
Det är matprodukter baserade på animaliska delar, vilket innebär att proteinet är fullgott. Om detta gäller alla delar av ett djur låter jag någon annan klargöra. Du bör dock vara lite försiktigare med vad för information du häver ur dig, för just nu är det lite Aftonbladet-propaganda.
Det handlar om aminosyror, en proteinkälla som innehåller alla essentiella aminosyror är en fullvärdig proteinkälla (animaliskt protein till ex).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.