handdator

Visa fullständig version : Hur mkt pallar man o träna?


Topaz
2004-02-01, 00:23
Hallå! Jag tränar 4 ggr i veckan men vill öka till 5ggr.

Ger det mer resultat att träna en muskelgrupp 2 ggr i veckan än om man tränar den 1gång i veckan?

Om inte alla, vilka muskler ökar mer av att träna 2ggr/vecka?

Är det nån som tränar alla muskler 2ggr per vecka o vet vad som krävs och om det ger mer resultat?


Info om mig: Jag har tränat ca 1 år, 66kg, 174cm o 22år. Jag äter ca 3600kcal på träningsdagar o 3100kcal på vilodagar. Ca 135g protein per dag. (Jag har ätit så här mkt i 2veckor bara)

Mitt nuvarande pass ser ut så här:

MÅN: Bröst/Tricep & Mage

TIS: Rygg/Bicep & Nacke/Axlar

ONS: VILA

TOR: Ben, Nedre Rygg & Mage

FRE: Underarm, Nacke +(Lite: Bröst/Tricep & Rygg/Bicep)

LÖR: VILA

SÖN: VILA



Det pass jag funderar på att öka till ser ut så här:

MÅN: Underarm, Nedre Rygg, Nacke & Vad

TIS: Bröst/Tricep & Mage

ONS: Rygg/Bicep & Nacke/Axlar

TOR: VILA

FRE: Ben & Mage

LÖR: Bröst/Tricep & Rygg/Bicep

SÖN: VILA


Ett tredje pass om det är dåligt o träna samma muskler 2ggr:

MÅN: Nacke/Axlar & Underarm

TIS: Mage, Nedre Rygg

ONS: Bröst/Tricep

TOR: VILA

FRE: Ben

LÖR: Rygg/Bicep

SÖN: VILA

Allan
2004-02-01, 00:28
Det här är en av de verkligt provokativa frågeställningarna, och den har behandlats i hundratals inlägg - gör en sökning på "överträning får du se...

Senast var det i den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17706&highlight=%F6vertr%E4ning

Sanningen är väl att det är så olika från person till person. Vissa av oss - eftersom jag är en sån - klarar att träna många dar och många set, medan andra trivs bättre med färre dagar och färre set. Det har mycket med psyket att göra.

Rätt eller fel? Tja, pröva!

allan

Topaz
2004-02-01, 00:45
Originally posted by Allan
Det här är en av de verkligt provokativa frågeställningarna, och den har behandlats i hundratals inlägg - gör en sökning på "överträning får du se...

Senast var det i den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17706&highlight=%F6vertr%E4ning

Sanningen är väl att det är så olika från person till person. Vissa av oss - eftersom jag är en sån - klarar att träna många dar och många set, medan andra trivs bättre med färre dagar och färre set. Det har mycket med psyket att göra.

Rätt eller fel? Tja, pröva!

allan

Ok, men är du säker på att det är så olika från person till person att man inte kan bedöma om man bygger mer muskler av att träna musklerna 2ggr i veckan istället för 1gång?

MVH Thomas

JAM
2004-02-01, 02:07
Gerr det mer resultat att träna en muskelgrupp 2 ggr i veckan än om man tränar den 1gång i veckan?
Eftersom du har tränat så kort tid skulle jag säga att det inte inte gör det. Det är viktigt med vila.

Är det nån som tränar alla muskler 2ggr per vecka o vet vad som krävs och om det ger mer resultat?
Ja, som Allan skriver finns det många som gör det. Men jag skulle tro att de i allmänhet tränade en bra tid innan de gick över till det träningssättet.

Mitt nuvarande pass ser ut så här:
MÅN: Bröst/Tricep & Mage
TIS: Rygg/Bicep & Nacke/Axlar
ONS: VILA
TOR: Ben, Nedre Rygg & Mage
FRE: Underarm, Nacke +(Lite: Bröst/Tricep & Rygg/Bicep)
LÖR: VILA
SÖN: VILA
Jag tycker att du ska prova en riktig fyradagarssplitt där du kör varje muskel endast en gång i veckan. Jag tror att du skulle vinna mer på det än på en övergång till att köra varje muskelgrupp två ggr/v.

Herkulez
2004-02-01, 02:30
Originally posted by Topaz


Ok, men är du säker på att det är så olika från person till person att man inte kan bedöma om man bygger mer muskler av att träna musklerna 2ggr i veckan istället för 1gång?

MVH Thomas

du får helt enkelt prova dig fra......trial or error

Topaz
2004-02-01, 11:29
Originally posted by JAM

- Jag tycker att du ska prova en riktig fyradagarssplitt där du kör varje muskel endast en gång i veckan. Jag tror att du skulle vinna mer på det än på en övergång till att köra varje muskelgrupp två



Tack för ett inspirerande svar :D

Åse Columbus
2004-02-01, 11:44
Originally posted by Herkulez


du får helt enkelt prova dig fra......trial or error

det heter

trial and error


sedan till frågan......tänk på att det är i vilan du växer...inte under träningen

johnblaze
2004-02-01, 12:28
Originally posted by Åse Columbus


det heter

trial and error


sedan till frågan......tänk på att det är i vilan du växer...inte under träningen


Besserwisser. Man växer när man vilar, sant, men utan träning - inga resultat. Så vad är viktigast - träningen eller vilan? Jag påstår träningen. Vem som helst kan vila.

Åse Columbus
2004-02-01, 12:34
Originally posted by johnblaze



Besserwisser. Man växer när man vilar, sant, men utan träning - inga resultat. Så vad är viktigast - träningen eller vilan? Jag påstår träningen. Vem som helst kan vila.

Varför ta saker o ting med en negativ attityd....

om du tycker att det är att vara besserwisser...så får du väl tycka så...jag tar däremot rättelser till mig och vet bättre till nästa gång...

helt klart är vila utan träning ingen uppbyggning...men utan vila blir det heller ingenting av träningen...annat än ont i kroppen

Sen får ju du leva som du vill......det skiter jag i...konstaterar helt enkelt att vi har " a difference of opinion"

:smash:

Latmasken
2004-02-01, 12:43
Du borde inte använda så många punkter överallt Åse Columbus, det blir nästan lite jobbigt att läsa.

/geniet

Åse Columbus
2004-02-01, 12:51
Originally posted by Latmasken
Du borde inte använda så många punkter överallt Åse Columbus, det blir nästan lite jobbigt att läsa.

/geniet

:D .......................

Kallingen
2004-02-01, 13:04
Testa och kör 4dagars split på 6 dagars perioder. Det funkar bra för mig. Har testat fem och tycker det blir för mycket.

träna
träna
vila
träna
träna
vila

(vila)

Sen kan du slänga in en vilodag när du vill på slutet om du känne dig trött. Lyssna på kroppen.

Shadow Warrior
2004-02-01, 13:08
Originally posted by Topaz
Hallå! Jag tränar 4 ggr i veckan men vill öka till 5ggr.

Ger det mer resultat att träna en muskelgrupp 2 ggr i veckan än om man tränar den 1gång i veckan?

Om inte alla, vilka muskler ökar mer av att träna 2ggr/vecka?
Är det nån som tränar alla muskler 2ggr per vecka o vet vad som krävs och om det ger mer resultat?

Info om mig: Jag har tränat ca 1 år, 66kg, 174cm o 22år. Jag äter ca 3600kcal på träningsdagar o 3100kcal på vilodagar. Ca 135g protein per dag. (Jag har ätit så här mkt i 2veckor bara)


SÖN: VILA

Varför träna mer? Ökar du inte på 4pass i veckan så kommer du säkerligen inte göra det på fem heller, Vad du behöver göra är att träna hårt och inrikta dej på att öka i styrka i dom stora övningarna, tre tunga, hårda pass i veckan är för det mesta tillräckligt. För övrigt så äter du på tok för mycket! Du kommer bli fettbomb om du fortsätter vräka i dej sädär! Såvida du inte har en extrem förbränning då.... Sen så äter du alldeles för lite protein, öka protein intaget till 160 och minska kolhydrats intaget till 250 och håll fett intaget runt 60, det borde vara ett bra intag för en person i din viktklass förutsatt att du stimulerar tillväxt med tung explosiv träning.

/Shadow Warrior

Topaz
2004-02-01, 13:29
Originally posted by Shadow Warrior


Varför träna mer? Ökar du inte på 4pass i veckan så kommer du säkerligen inte göra det på fem heller, Vad du behöver göra är att träna hårt och inrikta dej på att öka i styrka i dom stora övningarna, tre tunga, hårda pass i veckan är för det mesta tillräckligt. För övrigt så äter du på tok för mycket! Du kommer bli fettbomb om du fortsätter vräka i dej sädär! Såvida du inte har en extrem förbränning då.... Sen så äter du alldeles för lite protein, öka protein intaget till 160 och minska kolhydrats intaget till 250 och håll fett intaget runt 60, det borde vara ett bra intag för en person i din viktklass förutsatt att du stimulerar tillväxt med tung explosiv träning.

/Shadow Warrior

Tack för ditt svar =) Jag ska äta så här i 4 veckor till för att komma upp lite i vikten. Jag har hört att man klarar sig gott o väl på 2g protein per kg kroppsvikt, det är därför jag ligger runt 135g. Kanske ska öka lite till på proteinen då =) Jag ökar på 4 pass i veckan men vill träna mer för det är roligt :bpump:

MVH Thomas

Shadow Warrior
2004-02-01, 13:36
Originally posted by Topaz


Tack för ditt svar =) Jag ska äta så här i 4 veckor till för att komma upp lite i vikten. Jag har hört att man klarar sig gott o väl på 2g protein per kg kroppsvikt, det är därför jag ligger runt 135g. Kanske ska öka lite till på proteinen då =) Jag ökar på 4 pass i veckan men vill träna mer för det är roligt :bpump:

MVH Thomas

Men... du vill väl öka i kvalitativ vikt? Då borde du inte ligga så mycket över "noll gränsen". Sen så tränar man inte för att det är roligt utan för UTMANINGEN! Man ska träna tills man är döende och man ska frukta sitt nästa träningspass!

/Shadow Warrior

mini2
2004-02-01, 13:41
Är ju bra att du har motivation!:thumbup:
Men istället för o öka antalet styrkedagar kan du väl lägga in 1 dag där du kör ett konditionspass. Inte i förbränningssyfte, utan för att du tycker det e kul o träna ,och så ger det positiva effekter i din stryketräning har jag även lärt mig av en viss grubbe!
15-20 minuters intensiva kondis pass antingen i intervaller eller köra allt i ett sträck, men då tror jag inte det kan bli så intensivt dock! typ 30 sekunder spurta, 30 sekunder jogga..

btw, om du vill kan du köra det flera ggr i veckan, endast positivt enligt grub:)

Topaz
2004-02-01, 15:37
Originally posted by mini2
Är ju bra att du har motivation!:thumbup:
Men istället för o öka antalet styrkedagar kan du väl lägga in 1 dag där du kör ett konditionspass. Inte i förbränningssyfte, utan för att du tycker det e kul o träna ,och så ger det positiva effekter i din stryketräning har jag även lärt mig av en viss grubbe!
15-20 minuters intensiva kondis pass antingen i intervaller eller köra allt i ett sträck, men då tror jag inte det kan bli så intensivt dock! typ 30 sekunder spurta, 30 sekunder jogga..

btw, om du vill kan du köra det flera ggr i veckan, endast positivt enligt grub:)

Bra tips! Jo jag har haft funderingar på slänga in lite cardio =) Tror jag kommer köra: 3 tunga styrkepass o 2 kondis med lite styrketräning /vecka sen om en månad när jag inte ska äta o styrketräna lika mkt :eating:

MVH Thomas

Allan
2004-02-01, 15:56
Tyvärr är inte en månad tillräckligt lång tid för att utvärdera saker. Du behöver nog en nie-tie månader för att verkligen kunna säga vad som funkar.
Det finns många delar som måste funka för att man ska få den optimala effekten - och alla är inte så lätta att sätta på papper. Att träna in en rörelse så den sitter tar ett antal pass, att vänja sig vid högre vikter och intensitet tar också tid.
Jag klassar oftast folk som nybörjare när de tränat kortare tid än två år - och då ska de verkligen ha tränat under den perioden. Det finns trådar om det här i Best of...

Självklart ska du ha roligt när du tränar. Det är en klassisk floskel att säga att man ska frukta sitt träningspass. Ungefär som att anse kräkningar som ett tecken på intensitet.
Lusten, glädjen är oerhört underskattad som ingrediens i ett träningsprogram, och bristen på glädje är oftare orsaken till att folk slutar träna än bristen på resultat; även om det finns en korrelation där.

Varför skynda? Det tar tid att bygga muskler och det tar tid att anpassa kroppen till den högre belastningen. Personligen förespråkar jag hyfsat många set för nybörjare - det kan finnas orsak till färre set när man lärt sig träna, men det tar tid att lära sig gå till max också.
Nästan alltid finns det kraftreserver kvar, och det är inte säkert att man får ut det sista bara för att man kör ofta, blytungt eller har en kompis som stressar en. Det krävs erfarenhet för att gå till ett absolut max. Och innan man klämt precis allt ur ett träningssätt bör man inte wobbla med andra modeller.
Generellt kan man säga att nybörjartiden ser ungefär likadan ut för alla - man måste lära sig de grundläggande momenten, hur kroppen svarar, hur man återhämtar sig etc. Återigen - som yngre man ska man inte sammanblanda sina träningsresultat med den naturliga styrke- och volymtillväxten som alla har upp till, säg, 23.

Nu kommer jag att reta upp en hel del, men jag är övertygad om att medelmannen i Sverige har råstyrka för över hundra i bänk och över hundrafemtio i mark - men det är tekniken som saknas. Så dra inte för stora växlar på era resultat - om de inte är outstanding (vilket också brukar märkas rätt fort).

Ibland önskar jag att det fanns effektiva och enkla metoder för att mäta intensitet och anspänning i musklerna. Då skulle man enkelt kunna få ett kvitto på sin utveckling. Nu finns det iofs metoder, men de är varken enkla eller billiga.
Tills dess får man använda sitt sunda förnuft och lyssna och åter lyssna på den empiriska erfarenheten - gör inte samma missar som jag gjorde som ung. DEt är så onödigt!

allan

z_bumbi
2004-02-01, 19:00
Originally posted by Shadow Warrior
För övrigt så äter du på tok för mycket! Du kommer bli fettbomb om du fortsätter vräka i dej sädär! Såvida du inte har en extrem förbränning då.... Sen så äter du alldeles för lite protein, öka protein intaget till 160 och minska kolhydrats intaget till 250 och håll fett intaget runt 60, det borde vara ett bra intag för en person i din viktklass förutsatt att du stimulerar tillväxt med tung explosiv träning.


Han ska väl inte deffa? Jag trodde han skulle gå upp i vikt.

3600 på träningsdagar och 3100 på de andra dagarna är ju inte så mycket mat.
De 2180 kcal du föreslår är dock på tok för lite.

2 g protein/kg kroppsvikt är ju också ganska lagom att köra på i början men 60 g fett är väldigt nära den nedre gränsen för vad han bör ligga på. Specielt i den ålden..

King Grub
2004-02-01, 19:09
Det är väl synnerligen sällsynt med en manlig idrottsman som behöver äta mindre än 3000-3500 kcal per dag. Ofta underskattar tränande individer sin energiförbrukning, och 3500 är säkert ett minimum för att stimulera rejäl muskeltillväxt, förutsatt att energiintaget till största delen är baserad på bra mat.

Shadow Warrior
2004-02-01, 19:23
Originally posted by z_bumbi


Han ska väl inte deffa? Jag trodde han skulle gå upp i vikt.

3600 på träningsdagar och 3100 på de andra dagarna är ju inte så mycket mat.
De 2180 kcal du föreslår är dock på tok för lite.

2 g protein/kg kroppsvikt är ju också ganska lagom att köra på i början men 60 g fett är väldigt nära den nedre gränsen för vad han bör ligga på. Specielt i den ålden..

Visst han behöver nog lägga till några hundra kallorier om han vill öka i vikt, men inte mer än 26-2700. När man deffar kan man ligga över fem hundra under noll strecket men när man "bulkar" är det bättre att bara ligga ca 400 över, nästan allt överskott som inte går till muskeluppbyggnad kommer att lagras som fett. Så dum är den mänskliga kroppen.

Kroppen bygger bara en viss mängd (såvida tillräckligt med kallorier tillförs), den bygger inte mer bara för att man dublerar energi intaget.

/Shadow Warrior

King Grub
2004-02-01, 19:28
Originally posted by Shadow Warrior


Visst han behöver nog lägga till några hundra kallorier om han vill öka i vikt, men inte mer än 26-2700. När man deffar kan man ligga över fem hundra under noll strecket men när man "bulkar" är det bättre att bara ligga ca 400 över, nästan allt överskott som inte går till muskeluppbyggnad kommer att lagras som fett. Så dum är den mänskliga kroppen.

Kroppen bygger bara en viss mängd (såvida tillräckligt med kallorier tillförs), den bygger inte mer bara för att man dublerar energi intaget.

/Shadow Warrior

Så hans "nollstreck", med den träningsmängden, skulle alltså vara 2200-2300 kcal? :sleep:

Shadow Warrior
2004-02-01, 19:47
Originally posted by King Grub


Så hans "nollstreck", med den träningsmängden, skulle alltså vara 2200-2300 kcal? :sleep:

Jag tänkte skriva att han skulle lägga till några hundra kallorier, vilket jag glömde bort i det första inlägget men proportionerna var det viktiga, han käkade ju alldeles för lite protein och alldeles för mycket kolhydrater och fett.

För att vara exakt tror jag hans nollstreck är 24-2500kcal, sen att han tränar för mycket och med för mesiga övningar är en annan sak.

/Shadow Warrior

AndersHermansson
2004-02-01, 19:47
Jag ligger på 2100-2200 de dagar jag inte tränar och 2500-2600 de dagar jag tränar. Då lägger jag på mig lite fett hela tiden. Å andra sidan är jag varken lång eller grov :)

Shadow Warrior
2004-02-01, 19:49
På träningsdagar ska han dock lägga till 500kcal eller lite mer, givetvis, men man räknar ju ut en diet på hur mycket man förbrukar på en vanlig dag, att inta en extra PD och en extra potion mat under träningsdagen är ju naturligt.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-01, 19:51
Originally posted by AndersHermansson
Jag ligger på 2100-2200 de dagar jag inte tränar och 2500-2600 de dagar jag tränar. Då lägger jag på mig lite fett hela tiden. Å andra sidan är jag varken lång eller grov :)

Visst, det är helt naturligt att kroppen lägger på sej lite fett när man bygger men det ska inte vara 95% fett och 5% muskler....

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-01, 20:07
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tänkte skriva att han skulle lägga till några hundra kallorier, vilket jag glömde bort i det första inlägget men proportionerna var det viktiga, han käkade ju alldeles för lite protein och alldeles för mycket kolhydrater och fett.

För att vara exakt tror jag hans nollstreck är 24-2500kcal, sen att han tränar för mycket och med för mesiga övningar är en annan sak.

/Shadow Warrior

Du tror att hans nollnivå är 2500 kcal? Och då rekommenderar du 2180 kcal? Men sen ska han lägga till 400 kcal?
Då hamnar du ju på hans nollnivå igen?

Med hans kostschema så äter han ca 3300 kcal per dag, vilket är ganska lagom för hans syften just nu skulle jag tro. Det enda sätter han kan se om det är lagom är ju att se vad som händer med träningen och kroppsvikten.
Att skriva att han blir en fettbomb av att äta så pass lite och utan att veta ett dugg mer om kosten tidigare var väl inte så övertänkt?

Topaz
2004-02-01, 20:08
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tänkte skriva att han skulle lägga till några hundra kallorier, vilket jag glömde bort i det första inlägget men proportionerna var det viktiga, han käkade ju alldeles för lite protein och alldeles för mycket kolhydrater och fett.

För att vara exakt tror jag hans nollstreck är 24-2500kcal, sen att han tränar för mycket och med för mesiga övningar är en annan sak.

/Shadow Warrior

Vilka övningar ska jag köra som inte är mesiga?:bpump:

Har du ngn erfarenhet av träning?

Shadow Warrior
2004-02-01, 20:14
Originally posted by z_bumbi


Du tror att hans nollnivå är 2500 kcal? Och då rekommenderar du 2180 kcal? Men sen ska han lägga till 400 kcal?
Då hamnar du ju på hans nollnivå igen?

Med hans kostschema så äter han ca 3300 kcal per dag, vilket är ganska lagom för hans syften just nu skulle jag tro. Det enda sätter han kan se om det är lagom är ju att se vad som händer med träningen och kroppsvikten.
Att skriva att han blir en fettbomb av att äta så pass lite och utan att veta ett dugg mer om kosten tidigare var väl inte så övertänkt?

hehe... ja det är förvirrande det här forumet... aldeles för mycket att läsa och olika personer att hålla koll på.... ;)

I alla fall: Han bör inte gå över 3000kcal på dom vanliga dagarna då kommer han troligtvis lagra upp onödigt mycket fett.

/Shadow Warrior

JAM
2004-02-01, 20:40
> Shadow Warrior

För att vara exakt tror jag hans nollstreck är 24-2500kcal

Jag förstår inte hur i hela världen du så snabbt och enkelt kan komma fram till den siffran. Du kan få prova på mig: Född -82, 182 cm lång, 89 kg, tränat i 1,5 år och tränar fyra dagar/vecka. Jag tror mig veta ganska bra var min gräns ligger. Vi får se om du lyckas räkna(?) fram den.

sen att han tränar för mycket och med för mesiga övningar är en annan sak.

Ännu ett mirakel är hur du vet vilka övningar han kör. Om jag inte är helt blind så har han faktiskt inte skrivit det. Att då säga att han kör mesiga övningar är ju fan oförskämt.

Sen så tränar man inte för att det är roligt utan för UTMANINGEN!

:sleep:

Shadow Warrior
2004-02-01, 20:59
[QUOTE]Originally posted by JAM
> Shadow Warrior

För att vara exakt tror jag hans nollstreck är 24-2500kcal

Jag förstår inte hur i hela världen du så snabbt och enkelt kan komma fram till den siffran. Du kan få prova på mig: Född -82, 182 cm lång, 89 kg, tränat i 1,5 år och tränar fyra dagar/vecka. Jag tror mig veta ganska bra var min gräns ligger. Vi får se om du lyckas räkna(?) fram den.

sen att han tränar för mycket och med för mesiga övningar är en annan sak.

Ännu ett mirakel är hur du vet vilka övningar han kör. Om jag inte är helt blind så har han faktiskt inte skrivit det. Att då säga att han kör mesiga övningar är ju fan oförskämt.

Sen så tränar man inte för att det är roligt utan för UTMANINGEN!

:sleep: [/QUOTE

Ditt nollstreck är 3500kcal under en vanlig dag med medel tungt 8timmars jobb, utan ytterligare intesiv träning/aktivitet.

Sen så tog jag för givet att han tränade ganska mesigt med tankte på den information han gav om sej själv, nog för att jag hittade den mesta informationen i "förutfattade meningar" mappen men det stämmer säkert ;)

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-01, 21:06
Originally posted by Topaz


Vilka övningar ska jag köra som inte är mesiga?:bpump:

´

Jag vad sägs om följande:

Fulla Knäböj
Marklyft
Bent Over Row
Oh-press, Clean n press, clean n pushpress (med hantlar eller skivstång)
Clean, Hight Pull, en hands Snatch/sving
Lutande Press, Dips
Sidebends
Hängande benlyft
Farmers Walk, Stenbärning, bilputtning, säck CnP

/Shadow Warrior

aliquis
2004-02-01, 21:30
mycket snack och lite hockey, eftersom jag känner topaz personligen så vet jag att vi är ungefär lika långa, han väger några kg mer men har eventuellt pyttelite mer fett, men han är på inget sett tjock eller kanske ens normalviktig.

Skillnaden i vårt sätt att träna är väl att han är noga med uppvärmningen, jag cyklar till gymmet och brukar vara lite sämre med denna, väl på gymmet tränar han mer med maskiner och jag mer med fria vikter, där bl.a. knäböj och marklyft ingår som ju eventuellt stimulerar kroppen till lite mer byggande. (och är sablars så mycket tyngre än maskinerna...).
Han kör även en del cardio för skojs skull och går i skolan så det blir väl lite mer vardagsmotion än att bara sitta hemma.

Hursomhelst började ju jag lägga mig på drygt 3000kcal som grub tyckte och det var väl första gången någonsin som jag verkligen har ökat lite, och såklart är ju en del fett, men vem fan bryr sig, enligt sådan där elmätare har han ca 9.5% bf och då skulle han ju lätt kunna gå upp i 15% ett tag om det var så, och det skulle ju vara 3-4kg fläsk till, och det skulle han ju se på sin kropp om han lade på sig, och om han gjorde det är det ju borta på 1-1.5månad sen ändå så vad är problemet.

Jag åt kanske runt 2400kcal eller så innan och då rörde sig inte min vikt, så det kan mycket väl tänkas att han behöver ligga på runt 3000, och eftersom han inte är fet kan han väl äta lite mer och se till att gaina lite massa ett tag, det är ju dessutom nu i början så kroppen har ju en förmåga att bygga rätt mycket massa.

Det där med vitsen med att träna 2ggr/vecka eller inte och överträning har jag försökt talat med honom om men jag har väl inte lyckats övertyga honom helt, men det är väl bara att han provar och ser om han känner sig sliten och ökar något eller inte.

Och vill han gå över och köra lite tyngre övningar med fria vikter istället för maskinerna så får han mer än gärna träna sådana med mig, nu är kanske inte jag 100 på utförandet men jag gör så gått det går.

Gällande proteinintaget så lär ju 2g/kg kroppsvikt räcka till för att bygga, sedan kanske han skulle kunna stimulera muskeltillväxt lite bättre och hålla fettet borta mer med 3g, men det är ju inget som är säkert.

Det jag personligen tror skulle fungera bäst är att låta honom äta rejält, se till att inte överträna sig utan vila kroppen då och då och eventuellt se över kosten och skillnader på olika fettyper och kolhydrater, och även det är jag villig att tala igenom med honom om han vill det och känner för att lyssna :D

Topaz
2004-02-01, 21:34
Originally posted by Shadow Warrior
´

Jag vad sägs om följande:

Fulla Knäböj
Marklyft
Bent Over Row
Oh-press, Clean n press, clean n pushpress (med hantlar eller skivstång)
Clean, Hight Pull, en hands Snatch/sving
Lutande Press, Dips
Sidebends
Hängande benlyft
Farmers Walk, Stenbärning, bilputtning, säck CnP

/Shadow Warrior

Du tror inte jag kommer skada mig mer på att bära sten än o bygga muskler? hehe Jaja jag kollar lite efter övningar som verkar bra nu, men det är inte för att du tycker jag ska putta bilar osv.

Hur tunga stenar orkar du bära?

Shadow Warrior
2004-02-01, 21:53
Originally posted by Topaz


Du tror inte jag kommer skada mig mer på att bära sten än o bygga muskler? hehe Jaja jag kollar lite efter övningar som verkar bra nu, men det är inte för att du tycker jag ska putta bilar osv.

Hur tunga stenar orkar du bära?

Givetvis ska du inte inkludera alla dom där övningarna jag skrev det vore ju vansinnigt ;) men bara så att du skulle förstå vad jag menade med hårda övnignar.

Putta bil ska man för övrigt göra på gropiga grusvägar, blir ett variabelt motståd då och så kan man lägga ut märken för varje gång så man vet om man ökar, jag brukar inte väga bär stenarna men runt 50kg väger dom nog och man bör kunna gå ett par minuter med dem. "Finnishers" som dessa bör man dock inte göra alltför offta, man blir lätt övertränad.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-01, 21:57
Originally posted by aliquis
mycket snack och lite hockey, eftersom jag känner topaz personligen så vet jag att vi är ungefär lika långa, han väger några kg mer men har eventuellt pyttelite mer fett, men han är på inget sett tjock eller kanske ens normalviktig.

Skillnaden i vårt sätt att träna är väl att han är noga med uppvärmningen, jag cyklar till gymmet och brukar vara lite sämre med denna, väl på gymmet tränar han mer med maskiner och jag mer med fria vikter, där bl.a. knäböj och marklyft ingår som ju eventuellt stimulerar kroppen till lite mer byggande. (och är sablars så mycket tyngre än maskinerna...).
Han kör även en del cardio för skojs skull och går i skolan så det blir väl lite mer vardagsmotion än att bara sitta hemma.

Hursomhelst började ju jag lägga mig på drygt 3000kcal som grub tyckte och det var väl första gången någonsin som jag verkligen har ökat lite, och såklart är ju en del fett, men vem fan bryr sig, enligt sådan där elmätare har han ca 9.5% bf och då skulle han ju lätt kunna gå upp i 15% ett tag om det var så, och det skulle ju vara 3-4kg fläsk till, och det skulle han ju se på sin kropp om han lade på sig, och om han gjorde det är det ju borta på 1-1.5månad sen ändå så vad är problemet.

Jag åt kanske runt 2400kcal eller så innan och då rörde sig inte min vikt, så det kan mycket väl tänkas att han behöver ligga på runt 3000, och eftersom han inte är fet kan han väl äta lite mer och se till att gaina lite massa ett tag, det är ju dessutom nu i början så kroppen har ju en förmåga att bygga rätt mycket massa.

Det där med vitsen med att träna 2ggr/vecka eller inte och överträning har jag försökt talat med honom om men jag har väl inte lyckats övertyga honom helt, men det är väl bara att han provar och ser om han känner sig sliten och ökar något eller inte.

Och vill han gå över och köra lite tyngre övningar med fria vikter istället för maskinerna så får han mer än gärna träna sådana med mig, nu är kanske inte jag 100 på utförandet men jag gör så gått det går.

Gällande proteinintaget så lär ju 2g/kg kroppsvikt räcka till för att bygga, sedan kanske han skulle kunna stimulera muskeltillväxt lite bättre och hålla fettet borta mer med 3g, men det är ju inget som är säkert.

Det jag personligen tror skulle fungera bäst är att låta honom äta rejält, se till att inte överträna sig utan vila kroppen då och då och eventuellt se över kosten och skillnader på olika fettyper och kolhydrater, och även det är jag villig att tala igenom med honom om han vill det och känner för att lyssna :D

Okej men då är det bara :kickass:
Mina erfarenhter säger dock att man bör lära sej hur man ökar sin styrka markant (med basövningar) innan man börjar tokbulka, men å andra sidan så är det inte så svårt att bli av med några kilon om man sen vill, jag "fixade" nyligen bort 8kg överflödsvikt på 7veckor.

/Shadow Warrior

aliquis
2004-02-01, 22:03
jag ställer ju mig själv ofta frågan om maskiner verkligen är sämre än fria vikter och om 1set verkligen är sämre än 3 ibland... alla lär sig ju att det är så dom skall köra och kör det.. men men, den som lever får se.

Själv kör jag sålänge jag tycker att jag har något att ge och sedan går jag vidare.