handdator

Visa fullständig version : Högstatusöl


göteborg
2012-07-27, 19:40
Vilka öl har enlig de högst status?

Själv har jag ytterst svårt för:
20åringar som dricker guinness
öl med oldschooltatuteringamotiv på flaskan
Överprisöl


Vad köper ni hem för öl om ni ska köpa på gästerna t ex?

WHITEFOLKS
2012-07-27, 19:43
Öl "ska" vara gott så det man/de gillar.

nyahamd
2012-07-27, 19:44
Är du full nu?

Oxe
2012-07-27, 19:48
skall man köpa gästerna så är väl bäst att buda in minderåriga tjejer och så köper man den billigaste ölen för då är det mer kvantiteten som gäller...

lycka till med tjejerna nu

MrPowa
2012-07-27, 19:49
Öl "ska" vara gott så det man/de gillar.

+1

Just nu köper jag Kronenbourg.

O_Wao
2012-07-27, 19:51
Jag gillar Staropramen, prisvärt och gott. "Billigaste" varianten jag köper är väl Mariestad och Carlsberg. Jag dricker alla sorters öl men undviker svensk öl på tapp, troligtvis mest pga ölsnobberi.

Tomas W
2012-07-27, 19:52
Vilka öl har enlig de högst status?

Själv har jag ytterst svårt för:
20åringar som dricker guinness
öl med oldschooltatuteringamotiv på flaskan
Överprisöl


Vad köper ni hem för öl om ni ska köpa på gästerna t ex?

Varför har du problem med 20 åringar som dricker Guiness? Lika svårt för dig om de dricker whiskey/konjak?

göteborg
2012-07-27, 19:54
Men sluta trolla. Man gillar många olika öl, men nu handlar det inte (bara) om det.

Clark
2012-07-27, 19:55
Jag brukar köpa India Pale Ale av olika fabrikat. Överlägset godaste ölet av alla. Oftast blir det Brooklyn Brand´s IPA eller Sierra Nevada.

göteborg
2012-07-27, 19:55
Varför har du problem med 20 åringar som dricker Guiness? Lika svårt för dig om de dricker whiskey/konjak?

Ja. Eller jag har inte svårt eller problem med de, det är bara statussänkande i mina ögon.

WHITEFOLKS
2012-07-27, 19:56
Ja. Eller jag har inte svårt eller problem med de, det är bara statussänkande i mina ögon.

Vad är frågan? :)

göteborg
2012-07-27, 19:58
Jag brukar köpa India Pale Ale av olika fabrikat. Överlägset godaste ölet av alla. Oftast blir det Brooklyn Brand´s IPA eller Sierra Nevada.

Ja det är ju gött. Brooklyn osv är nog ok, men det blir väl lätt lite pretto om
Man går på de i Sverige mindre populära.

göteborg
2012-07-27, 20:01
Vad är frågan? :)

Vad är helt rätt? Inte för allmänt inte för smalt, inte för lokalt inte för stort, inte för mustig inte för blaskigt, inte för tjeckiskt inte för amerikanskt..

göteborg
2012-07-27, 20:02
Folk som köper billig öl som anses som dålig men ändå inte den billigaste har humor. Tex Åbro på burk.

WHITEFOLKS
2012-07-27, 20:03
Haha så alla hipsters bor inte på söder längre :D

göteborg
2012-07-27, 20:10
Smakar på en dugges lager nr. 1, känns hyffat högstatus. Microbryggeri osv

Sheogorath
2012-07-27, 20:11
Folk som köper billig öl som anses som dålig men ändå inte den billigaste har humor. Tex Åbro på burk.

Jag dricker hellre Yes.

(on topic bjuder jag på det jag gillar. vanlig pripps blå starköl är helt OK.)

göteborg
2012-07-27, 20:12
Vi har flera hipsters i Göteborg! Det kommer först hit vettu.

göteborg
2012-07-27, 20:13
Pripps blå känns bra, gillar att de gjort om burken.

ryss
2012-07-27, 20:16
Öl är för bönder. Drick vin istället

Sheogorath
2012-07-27, 20:17
Pripps blå känns bra, gillar att de gjort om burken.

Gillar den nya också. Pripps Blå är för övrigt en av de öl som är goda både som starköl och 3,5a. Det gäller i mitt tycke inte t.ex. Norrlands Guld (god 3,5a, inte så god starköl), Staropramen (god starköl, inte god 3,5a) och Falcon (god starköl, inte god 3,5a) m.fl. Den blå svenska traditionen är ett säkert kort! :thumbup:

filmjölk
2012-07-27, 20:17
Jag drack Guiness på burk i senare tonåren för att någon hade sagt att man fick högre produktion av röda blodkroppar av järnet i den.

Jag har olika favoriter beroende på årstid, stekheta sommardagar gillar jag ljus öl heineken, pripps blå etc.

Resten av året blir det helst mellanmörka sorter och Guiness.

göteborg
2012-07-27, 20:19
Öl är inte för bönder din jävla blöja. Vin är fint med om det är rött som själen.

Ramrod
2012-07-27, 20:21
Guinness är typisk lågstatusöl, och jäkligt överskattad dessutom, blaskigare mörköl får man leta efter.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1683 går alltid hem.

filmjölk
2012-07-27, 20:22
Öl är inte för bönder din jävla blöja.

hahahahaa*cupid*

Sheogorath
2012-07-27, 20:23
Öl är för bönder.

Pffffffft.... Och det ska komma från en Sverigedemokrat....

tntballe
2012-07-27, 20:25
Vardagsöl, ipa. Lätt lyx eller introduktion för ovana öldrickare, extra ipa(Sierra Nevada Torpedo). Onomnomnom, dubbel ipa.
Postat via en mobil enhet

filmjölk
2012-07-27, 20:28
Pffffffft.... Och det ska komma från en Sverigedemokrat....

Tror du blandar ihop "Ryss" med "Ryssen" nu :)

ONT: Jag tycker att amerikanska öl har oförtjänt dåligt rykte, visst det finns bättre sorter, men Budweiser etc. passar fint till grillat på sommaren tycker jag. Smakrikare sorter sabbar lite av smakupplevelsen från maten, och då passar amerikansk öl bra. Ungefär som att det är bättre med okryddat brännvin som snaps till kräftorna/julmaten och inte någon jäkla akvavit eller citronvodka.

Ramrod
2012-07-27, 20:30
Tror du blandar ihop "Ryss" med "Ryssen" nu :)

ONT: Jag tycker att amerikanska öl har oförtjänt dåligt rykte, visst det finns bättre sorter, men Budweiser etc. passar fint till grillat på sommaren tycker jag. Smakrikare sorter sabbar lite av smakupplevelsen från maten, och då passar amerikansk öl bra. Ungefär som att det är bättre med okryddat brännvin som snaps till kräftorna/julmaten och inte någon jäkla akvavit eller citronvodka.

Budweiser är väl ungefär lika god som all annan generisk lager som pripps, spendrups, carlsberg etc. dvs, den smakar inte så mycket öht. Det finns oändligt mycket bra Amerikanska microbreweries, som utklassar den mesta europiska ölen med hästlängder.

Sheogorath
2012-07-27, 20:33
Tror du blandar ihop "Ryss" med "Ryssen" nu :)

ONT: Jag tycker att amerikanska öl har oförtjänt dåligt rykte, visst det finns bättre sorter, men Budweiser etc. passar fint till grillat på sommaren tycker jag. Smakrikare sorter sabbar lite av smakupplevelsen från maten, och då passar amerikansk öl bra. Ungefär som att det är bättre med okryddat brännvin som snaps till kräftorna/julmaten och inte någon jäkla akvavit eller citronvodka.

Oooops. :d

göteborg
2012-07-27, 20:33
Statopramen kan jag knappt med att köpa, iaf inte på typ 7ans.

häftig
2012-07-27, 20:34
Jag är 20 och älskar Guinness. Men den man köper på fat på Irland är stört mycket godare. Finns ingen godare öl! Burk i Sverige är dock helt ok. Fat sådär och flaska sämst tycker jag. I Asien hade de 8% GUinness, den smakade skit också.

Elk Brew är btw lågstatus öl

göteborg
2012-07-27, 20:37
Vad sägs om höga kusten? Jag tycker den är på bra nivå, men jag är inte alls säker i min ölidentiet trots att jag smakat många flera gånger.

Ramrod
2012-07-27, 20:38
Jag är 20 och älskar Guinness. Men den man köper på fat på Irland är stört mycket godare. Finns ingen godare öl! Burk i Sverige är dock helt ok. Fat sådär och flaska sämst tycker jag. I Asien hade de 8% GUinness, den smakade skit också.

Elk Brew är btw lågstatus öl

Förhoppningsvis får du mer sofistikerad ölsmak med åren :)

Ramrod
2012-07-27, 20:39
Vad sägs om höga kusten? Jag tycker den är på bra nivå, men jag är inte alls säker i min ölidentiet trots att jag smakat många flera gånger.

Du har redan fått massa bra tips i tråden, varför kommer du med egna dåliga förslag :p

göteborg
2012-07-27, 20:44
Du har redan fått massa bra tips i tråden, varför kommer du med egna dåliga förslag :p



Jag vettifan, jag tror det är ärftligt.

häftig
2012-07-27, 20:47
Vad sägs om höga kusten? Jag tycker den är på bra nivå, men jag är inte alls säker i min ölidentiet trots att jag smakat många flera gånger.

Newcastle eller Bishops Finger borde du testa om du gillar mörk öl. Annars är ju Steinlager och som folk nämnt, tjeckisk öl ett hett tips.

göteborg
2012-07-27, 20:48
Häftig: testat. De känns ganska bra, inte för nya.

göteborg
2012-07-27, 21:11
Tjeckiskt öl känns för lätt. Även asiatiskt. Kanske finns något bra afrikanskt?

Jockefoten
2012-07-27, 22:09
Öl är för tjejer riktiga män dricker läsk!

Edit, kände mig lite tjejig så öppnade en slots pilsner, där har vi finöl!

Ramrod
2012-07-27, 22:18
Tjeckiskt öl känns för lätt. Även asiatiskt. Kanske finns något bra afrikanskt?

Jag drack nån god etiopisk öl på en afrikansk restaurang en gång, har ingen aning om vad den hette dock :)

göteborg
2012-07-27, 22:33
Jag drack nån god etiopisk öl på en afrikansk restaurang en gång, har ingen aning om vad den hette dock :)

Låter bra, men det får inte vara För tydligt att man vill impa (på gästerna). Jag brukar ofta gilla öl som kommer från konstiga länder, men det beror nog oftast på känslan, det finns ju mkt bra öl från hemma på blindtest.

C.E.J.
2012-07-27, 23:25
Jag gillar Staropramen, prisvärt och gott.

+1.

Först gillade jag inte Guinness, but then i serious'd.

Mental
2012-07-27, 23:35
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/306485_10151151223858343_1479948670_n.jpg

Det här är hög status för mig, gav just 500kr för den på Bishops i kristianstad.

r3mpuh
2012-07-28, 02:05
Kall pripps blå eller rumstempererade Falcon.

dupper
2012-07-28, 03:49
Det här är hög status för mig, gav just 500kr för den på Bishops i kristianstad.

Om jag inte är ute och cyklar kostar den nästan lika mycket på systemet?
Högt pris = Hög klass, såklart! :)

Yes
2012-07-28, 06:53
Jag dricker hellre Yes.

Det där lät bara så fel...

För övrigt visste jag inte att det var så mycket status asocierat med ölsmak. Jag brukar då inte välja öl efter vilka jag får vara kompis med. Vidare anser jag att Carlsberg förmodligen är världens bästa öl.

killenigrillen
2012-07-28, 10:19
http://www.roflemo.com/images/emo/Likes_Mainstream.jpg

Kör på norrlands eller nåt så kommer du ju vara så jävla mainstream så du blir anti-mainstrem.

Olegh
2012-07-28, 10:31
Det första man måste göra som belevad öldrickare är att inse att all öl som kostar mindre än 20kr flaskan/burken är billig öl. Detta för att höja lägsta nivån över det värsta rävgiftet.

Mental
2012-07-28, 10:37
Det första man måste göra som belevad öldrickare är att inse att all öl som kostar mindre än 20kr flaskan/burken är billig öl. Detta för att höja lägsta nivån över det värsta rävgiftet.

Fast billigt är ju inte med automatik dåligt. Finns massor av riktigt bra öl under tjugan.

Olegh
2012-07-28, 10:43
Fast billigt är ju inte med automatik dåligt. Finns massor av riktigt bra öl under tjugan.

Fast vad jag menar är att man väljer en burk som kostar 8:90 istället för den som kostar 14:90, med resonemanget att den senare är "för dyr". Det är knappast någon statusstämpel det handlar om, men det säger åtminstone lite om hur man förhåller sig till sitt öldrickande.

ryss
2012-07-28, 14:03
Pffffffft.... Och det ska komma från en Sverigedemokrat....

Oooops. :d

HAHA :D Made me laugh. Nej men alla måste väl ändå kunna erkänna att öl är för bönder. Folk snackar om fin öl hit och dit, vad är det för jävla skitsnack? Det finns ingen fin öl, 20 spänn för en flaska vad är det?

Vin däremot, korkade upp en flaska Chateau d'Yquem från 1811 det vore något.

MathiasF
2012-07-28, 14:13
HAHA :D Made me laugh. Nej men alla måste väl ändå kunna erkänna att öl är för bönder. Folk snackar om fin öl hit och dit, vad är det för jävla skitsnack? Det finns ingen fin öl, 20 spänn för en flaska vad är det?

Vin däremot, korkade upp en flaska Chateau d'Yquem från 1811 det vore något.

Den lär ju bara smaka skit och kork din jävla vinonanist :smash:

Iron Bull
2012-07-28, 14:23
corona!

Sheogorath
2012-07-28, 14:24
HAHA :D Made me laugh. Nej men alla måste väl ändå kunna erkänna att öl är för bönder. Folk snackar om fin öl hit och dit, vad är det för jävla skitsnack? Det finns ingen fin öl, 20 spänn för en flaska vad är det?

Vin däremot, korkade upp en flaska Chateau d'Yquem från 1811 det vore något.

Det tycker jag låter lite bögigt faktiskt.

Ramrod
2012-07-28, 14:29
HAHA :D Made me laugh. Nej men alla måste väl ändå kunna erkänna att öl är för bönder. Folk snackar om fin öl hit och dit, vad är det för jävla skitsnack? Det finns ingen fin öl, 20 spänn för en flaska vad är det?

Vin däremot, korkade upp en flaska Chateau d'Yquem från 1811 det vore något.

Det finns ganska mycket fin/högstatus öl, du är väl bara för bondig/osofistikerad för att känna till den.

ryss
2012-07-28, 15:00
Det finns ganska mycket fin/högstatus öl, du är väl bara för bondig/osofistikerad för att känna till den.

Snälla du, tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl till maten? Tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl ute på sin lyxyacht? Tror du att en multimiljardär sitter ute på sin terrass i solen och dricker öl? Vilket skämt.

Det är bara inse, det finns ingen öl som skriker hög status. Tror ni att rikt folk går ut och beställer öl på krogen/klubbar etc? Nej inte en chans. Varför? För att det är en dryck för bönder helt enkelt.

Yes
2012-07-28, 15:04
Snälla du, tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl till maten? Tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl ute på sin lyxyacht? Tror du att en multimiljardär sitter ute på sin terrass i solen och dricker öl? Vilket skämt.

Ja?

Orka vara pretto. Gåslever och exklusiva viner i all ära, men alla vet att en välgrillad baconburglare med kall öl är det bästa som finns. De som förnekar det bör slita kvasten ur röven.

snej
2012-07-28, 15:19
Vem fan bryr sej om status? En kall härlig öl en varm sommardag på en båt slår ju vilket jävla bubbelvatten som helst, oavsett av hur många tusen det kostar. FFS!

WHITEFOLKS
2012-07-28, 15:22
Jag tror att en multimiljardär dricker precis vad den vill.

göteborg
2012-07-28, 15:24
Kör mohawk sommarlager idag. Känns rätt bra, ungdomlig och tuff men ändå god och inte för lågpris.


De där med 500 spänn för en öl kan inte vara annat än kejsarens nya kläder..

ryss
2012-07-28, 15:42
Ja?

Orka vara pretto. Gåslever och exklusiva viner i all ära, men alla vet att en välgrillad baconburglare med kall öl är det bästa som finns. De som förnekar det bör slita kvasten ur röven.

Det är många som tycker en kall öl är gott. Vilka sorts personer är det då? Jo, luffare, bönder, folk som inte är uppväxta med lyx i sitt liv, folk utan klass och stil. Det är absolut ingenting fel med det heller, jag säger bara att det är så det är.


Vem fan bryr sej om status? En kall härlig öl en varm sommardag på en båt slår ju vilket jävla bubbelvatten som helst, oavsett av hur många tusen det kostar. FFS!

Jag har bara påpekat att det inte finns någon "högstatusöl", för det gör det inte. Där har du fel, i sådan situation så skulle ett glass champagne eller rosévin vara mycket godare än en snuskig liten öl. Det tror jag alla människor i världen som lever lyx skulle hålla med om.

Mental
2012-07-28, 15:51
1-2-3 Fanta och rosé!

Nej, jag överlåter snällt det till lyxeliten och dricker öl med patrasket i stället.

Ramrod
2012-07-28, 16:17
Snälla du, tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl till maten? Tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl ute på sin lyxyacht? Tror du att en multimiljardär sitter ute på sin terrass i solen och dricker öl? Vilket skämt.

Det är bara inse, det finns ingen öl som skriker hög status. Tror ni att rikt folk går ut och beställer öl på krogen/klubbar etc? Nej inte en chans. Varför? För att det är en dryck för bönder helt enkelt.

Typisk kommentar man förväntar sig av en osofistikerad stockholmsbonde.

filmjölk
2012-07-28, 16:35
Hahaha prettobratentiös. Javisst är öl inte för öfverklassen, det har alltid vart en dryck för diverse samhällsklasser under. Öl är gott, det är skillnad på öl och öl, vissa sorter är godare än andra, och vad överklassen dricker mellan rövtafsandet på servitrisen/diskussionen om Saint Tropez vs Tennisveckan i Båstad är skitsamma.

Sheogorath
2012-07-28, 16:55
Snart ska jag ha kräftskiva med mig själv och två Pripps Blå. Like a fucking Farmer.

Mental
2012-07-28, 17:04
Hahaha prettobratentiös. Javisst är öl inte för öfverklassen, det har alltid vart en dryck för diverse samhällsklasser under. Öl är gott, det är skillnad på öl och öl, vissa sorter är godare än andra, och vad överklassen dricker mellan rövtafsandet på servitrisen/diskussionen om Saint Tropez vs Tennisveckan i Båstad är skitsamma.

Ah, fast tråden handlar om högsatusöl. Då kan man inte bara bortse från öfverklassen!

Einar
2012-07-28, 17:19
Fast billigt är ju inte med automatik dåligt. Finns massor av riktigt bra öl under tjugan.

Jag brukar rata billigare öl just för att det ofta smakar som rävpiss. Men jag har nu hittat en öl som jag tycker är både god och väldigt prisvärd. Svensk starköl heter den och burken är blå och gul. Den är väldigt brödig i smaken, perfekt till sill och enkel sommarmat.

Annars dricker jag gärna olika typer av IPA. Sierra Nevadas Torpedo (som någon nämde tidigare i tråden) är en stor favorit. Även Red Seal Ale är också ett hett tips! Den klassas väl inte som en IPA direkt, men har också väldigt mycket humlesmak.

Fyllot
2012-07-28, 17:22
Ah, fast tråden handlar om högsatusöl. Då kan man inte bara bortse från öfverklassen!

Dr Mental hänger med pöbeln? cofffee

göteborg
2012-07-28, 17:33
Status och klass är inte samma sak

Sniggel
2012-07-28, 17:50
HAHA :D Made me laugh. Nej men alla måste väl ändå kunna erkänna att öl är för bönder. Folk snackar om fin öl hit och dit, vad är det för jävla skitsnack? Det finns ingen fin öl, 20 spänn för en flaska vad är det?

Vin däremot, korkade upp en flaska Chateau d'Yquem från 1811 det vore något.

Funderade också på detta. Vilken öl är högstatusöl?
Det finns ju dock öl som smakar riktigt gott. Jag blev själv frälst som 20-åring när jag drack Guinness :D
Sen dess har jag haft den som favorit.
Om Guinness skulle vara blaskig vet jag inte hur bra öl smakar. får väl hålla utkik i tråden efter tips antar jag ;)

Olegh
2012-07-28, 18:13
Funderade också på detta. Vilken öl är högstatusöl?
Det finns ju dock öl som smakar riktigt gott. Jag blev själv frälst som 20-åring när jag drack Guinness :D
Sen dess har jag haft den som favorit.
Om Guinness skulle vara blaskig vet jag inte hur bra öl smakar. får väl hålla utkik i tråden efter tips antar jag ;)

Tycker guiness på tapp kan sitta riktigt fint, men den är ju väldigt snäll. Smakar inte särskilt mycket utan är mest bara len och mysig. Testa nån trappist eller imperial stout så kommer du få raka motsatsen till blask.

göteborg
2012-07-28, 18:20
För mig är öl typ som kläder. Det finns dyra smaklösa och vissa märken ger vissa signaler osv. Att ha helt fel kläder och helt fel öl är att inte komma hela vägen.

(själv är jag inte snobb med varken öl eller klädsel, men det är intressant och jag kan förstå intresset)

LoveMachine
2012-07-28, 18:25
Som djävulens advokat så sklulle jag vilja påstå att det säger sig självt att ingen snobb/miljardär/finsmakare skulle dricka varken vin eller öl. Naturligtvis så dricker dessa en Château Mouton-Rothschild 1983/End of History. Att jämföra öl och vin som helhet tyder om något på att man på sin höjd greppat de grundläggande skillnaderna. Skillnaden ligger ju var i spektrat man ligger för inte fan kan man påstå att en flaska Parador på något sätt förbättrar vinets rykte eller att en Carlsberg export utgör höjden av all öls förfining. Folk som kan sin sak väljer dryck efter sammanhang och dricker det de gillar. Det är det enda som egentligten räknas. Rätt vin kommer spöa fel öl alla gånger och vice versa.

Detta sagt så har jag en fäbless för kraftiga stouts och mystiska IPA om jag bara ska ha något att dricka. Men ska man äta så är det maten som får avgöra drycken. Det finns mycket som smakar gudomligt till viss mat men som annars kan vara ytterst mediokert eller rent dåligt.

göteborg
2012-07-28, 18:30
Inga miljadärer i tråden gissar jag. Jag tror att många framgångsrika är
Anpassningsbara. Sluta fantisera nu.

göteborg
2012-07-28, 19:00
Hög status är t ex inte att ha frack när man har grillparty med vännerna.

Yes
2012-07-28, 22:03
Det är många som tycker en kall öl är gott. Vilka sorts personer är det då? Jo, luffare, bönder, folk som inte är uppväxta med lyx i sitt liv, folk utan klass och stil. Det är absolut ingenting fel med det heller, jag säger bara att det är så det är.
Eh... näe. Skulle inte tro de va, men bra försök.


Jag har bara påpekat att det inte finns någon "högstatusöl", för det gör det inte. Där har du fel, i sådan situation så skulle ett glass champagne eller rosévin vara mycket godare än en snuskig liten öl. Det tror jag alla människor i världen som lever lyx skulle hålla med om.
Eh... näe. Du inbillar dig saker.

matlak
2012-07-28, 22:49
Dugges: Gustafs finger är en kanske inte högstatus öl till flaskans utseende men smaka den och du kommer förstå vad jag menar

Latissimus Dorsi
2012-07-28, 23:46
Öl smakar skit.

Ramrod
2012-07-28, 23:51
Öl smakar skit.

Kolozzeum tackar dig för ditt bidrag till tråden.

Matsa
2012-07-29, 00:03
Det är många som tycker en kall öl är gott. Vilka sorts personer är det då? Jo, luffare, bönder, folk som inte är uppväxta med lyx i sitt liv, folk utan klass och stil. Det är absolut ingenting fel med det heller, jag säger bara att det är så det är.

Det låter som om någon försöker verka lite märkvärdigare än vad han egentligen är. Jag förutsätter att du inte är helt seriös utan mest är ute efter att provocera, men jag ska ändå svara seriöst.

Jag har bara påpekat att det inte finns någon "högstatusöl", för det gör det inte. Där har du fel, i sådan situation så skulle ett glass champagne eller rosévin vara mycket godare än en snuskig liten öl. Det tror jag alla människor i världen som lever lyx skulle hålla med om.

Man måste sätta saker i rätt perspektiv, självklart har vissa ölsorter högre status än andra ölsorter. En Westvleteren 12 har t.ex skyhögt mycket högre status än en Pripps Blå, den förstnämnda kan nog rentav kallas för "högstatusöl" om man skulle vilja. Att blanda in rosévin och champagne i jämförelsen är bara löjligt.

Sen är det visserligen sant att öl är en mera folklig dryck än t.ex champagne men det betyder ändå inte att alla som "lever lyx" per automatik ogillar öl. Alla rika personer är inte stöpta i samma form, det är inte konstigare att det finns rika som föredrar öl före vin än att somliga gillar kaffe och andra gillar te.

Tricklew
2012-07-29, 00:21
Det är bara inse, det finns ingen öl som skriker hög status. Tror ni att rikt folk går ut och beställer öl på krogen/klubbar etc? Nej inte en chans. Varför? För att det är en dryck för bönder helt enkelt.

David Cameron och Obama dricker sig varsin öl.

http://static1.wonderwall.com/image/wonderwall/MTU4NjkyYjI4ZmI3NGZlY2U1MDEzM2Q0ZDgyMzAxZTUvT3JpZ2 luYWwvMzc3NDBfT3JpZ2luYWwuanBn/37740-original.jpg

Brittiska kungahuset dricker sig lite öl de också.
http://static3.wonderwall.com/image/wonderwall/YTg3NGVlYWFhM2QwMmQ0YTY3YmE2ZTUyMmZjNDRiZmUvT3JpZ2 luYWwvMzc3MzlfT3JpZ2luYWwuanBn/37739-original.jpg

Även rappare gillar sin öl.
http://static3.wonderwall.com/image/wonderwall/MzExZTFkNzlkMTEyMGUzZjUzY2NhODk1NGYyYjY5M2MvT3JpZ2 luYWwvMzc3MzVfT3JpZ2luYWwuanBn/37735-original.jpg

Även multimiljonärer som tjänat in sina pengar på datorteknologi gillar sin öl.

http://www.geardiary.com/wp-content/uploads/2010/04/wozGRAY_270x360.jpg


Du kanske syftade på pappa betalar-ungar?

ryss
2012-07-29, 00:34
David Cameron och Obama dricker sig varsin öl.

http://static1.wonderwall.com/image/wonderwall/MTU4NjkyYjI4ZmI3NGZlY2U1MDEzM2Q0ZDgyMzAxZTUvT3JpZ2 luYWwvMzc3NDBfT3JpZ2luYWwuanBn/37740-original.jpg

Brittiska kungahuset dricker sig lite öl de också.
http://static3.wonderwall.com/image/wonderwall/YTg3NGVlYWFhM2QwMmQ0YTY3YmE2ZTUyMmZjNDRiZmUvT3JpZ2 luYWwvMzc3MzlfT3JpZ2luYWwuanBn/37739-original.jpg

Även rappare gillar sin öl.
http://static3.wonderwall.com/image/wonderwall/MzExZTFkNzlkMTEyMGUzZjUzY2NhODk1NGYyYjY5M2MvT3JpZ2 luYWwvMzc3MzVfT3JpZ2luYWwuanBn/37735-original.jpg

Även multimiljonärer som tjänat in sina pengar på datorteknologi gillar sin öl.

http://www.geardiary.com/wp-content/uploads/2010/04/wozGRAY_270x360.jpg


Du kanske syftade på pappa betalar-ungar?

Som du säkert förstår så handlar det där om politik. Klart Obama vill anses folklig för att få fler väljare. Britterna, tror du att det är en tillfällighet att det råkades ta ett foto vid just den tidpunkten? Att en rappare dricker öl är väl inget konstigt, de är ju luffare, tatueringar, cannabis osv. Smuts. Mannen på sista bilden är inte uppväxt med lyx, han är en tjock nolla som tillslut lyckades med något i sitt liv, tjänade mycket deg, försätter slicka på sin öl och sina fettiga hamburgare.

Tricklew
2012-07-29, 00:40
Så med andra ord så räknas endast de som är födda med en guldsked i munnen, dvs skitungar i Båstad, då vet jag vad du talar om.


Dat sum good trolling right ther.


Förövrigt så verkar Obama vara en notorisk öldrickare, han har till och med gjort lite öl själv, nu är det ju förståeligt om han inte räknas dock, då han inte föddes med en pappa som har båt i Båstad.

http://i.huffpost.com/gen/96138/thumbs/r-BEER-SUMMIT-large570.jpg

Ramrod
2012-07-29, 00:53
Som du säkert förstår så handlar det där om politik. Klart Obama vill anses folklig för att få fler väljare. Britterna, tror du att det är en tillfällighet att det råkades ta ett foto vid just den tidpunkten? Att en rappare dricker öl är väl inget konstigt, de är ju luffare, tatueringar, cannabis osv. Smuts. Mannen på sista bilden är inte uppväxt med lyx, han är en tjock nolla som tillslut lyckades med något i sitt liv, tjänade mycket deg, försätter slicka på sin öl och sina fettiga hamburgare.

Du har så klart en stamtavla och en socialstatus av så hög kaliber att du med rätt kan kalla dess människor för luffare.

Ramrod
2012-07-29, 00:55
Förövrigt så verkar Obama vara en notorisk öldrickare, han har till och med gjort lite öl själv, nu är det ju förståeligt om han inte räknas dock, då han inte föddes med en pappa som har båt i Båstad.

Det är föröverigt ganska bonnigt att ha båt i båstad, den riktiga överklassen, skulle aldrig drömma om att beblanda sig med den nyrika pöbeln i båstad.

ryss
2012-07-29, 01:06
Det låter som om någon försöker verka lite märkvärdigare än vad han egentligen är. Jag förutsätter att du inte är helt seriös utan mest är ute efter att provocera, men jag ska ändå svara seriöst.



Man måste sätta saker i rätt perspektiv, självklart har vissa ölsorter högre status än andra ölsorter. En Westvleteren 12 har t.ex skyhögt mycket högre status än en Pripps Blå, den förstnämnda kan nog rentav kallas för "högstatusöl" om man skulle vilja. Att blanda in rosévin och champagne i jämförelsen är bara löjligt.

Sen är det visserligen sant att öl är en mera folklig dryck än t.ex champagne men det betyder ändå inte att alla som "lever lyx" per automatik ogillar öl. Alla rika personer är inte stöpta i samma form, det är inte konstigare att det finns rika som föredrar öl före vin än att somliga gillar kaffe och andra gillar te.

Självfallet har folk olika smak etc. Jag ville bara påpeka att det inte fanns någon öl som kunde klassa sig som högstatus på något sätt, därav kom champagne etc. med i diskussionen. Jag menar t.ex. om du har en middagsbjudning, då skulle du ju aldrig bjuda på öl till maten. Visst finns det folk med gott om pengar som fortfarande dricker öl, bara för att du har en stor summa pengar betyder ju inte att du per automatik har klass. Även rika män/kvinnor kan vara luffiga.

Så med andra ord så räknas endast de som är födda med en guldsked i munnen, dvs skitungar i Båstad, då vet jag vad du talar om.


Dat sum good trolling right ther.


Förövrigt så verkar Obama vara en notorisk öldrickare, han har till och med gjort lite öl själv, nu är det ju förståeligt om han inte räknas dock, då han inte föddes med en pappa som har båt i Båstad.

http://i.huffpost.com/gen/96138/thumbs/r-BEER-SUMMIT-large570.jpg

Ännu en gång, Obama. Tror du att det även här att det var helt slumpmässigt att han satt med en öl här? Politik ännu en gång. Självklart vill Obama ses som folklig, skulle han sitta och dricka champagne och leva lyx hela tiden så skulle ju hans väljarantal sjunka drastiskt.

Mantus
2012-07-29, 01:19
Självfallet har folk olika smak etc. Jag ville bara påpeka att det inte fanns någon öl som kunde klassa sig som högstatus på något sätt, därav kom champagne etc. med i diskussionen. Jag menar t.ex. om du har en middagsbjudning, då skulle du ju aldrig bjuda på öl till maten. Visst finns det folk med gott om pengar som fortfarande dricker öl, bara för att du har en stor summa pengar betyder ju inte att du per automatik har klass. Även rika män/kvinnor kan vara luffiga.



Ännu en gång, Obama. Tror du att det även här att det var helt slumpmässigt att han satt med en öl här? Politik ännu en gång. Självklart vill Obama ses som folklig, skulle han sitta och dricka champagne och leva lyx hela tiden så skulle ju hans väljarantal sjunka drastiskt.

Hade du inte trollat hade jag kanske orkat bli en smula irriterad på dig. Nu blir jag mest irriterad på att du trollar så dåligt.

Matsa
2012-07-29, 01:22
Självfallet har folk olika smak etc. Jag ville bara påpeka att det inte fanns någon öl som kunde klassa sig som högstatus på något sätt, därav kom champagne etc. med i diskussionen.

Men när TS gjorde en tråd om högstatusöl är det ju uppenbart att han vill jämföra olika ölsorter gentemot varandra, alltså är allt du pratar om fullständigt oväsentligt. Det tjänar inget syfte i den här tråden, det är bara vanlig onani och uppmärksamhetssökande.

Resten av ditt inlägg är för uppenbart trolleri för att vara värt en kommentar.

ryss
2012-07-29, 02:16
Hade du inte trollat hade jag kanske orkat bli en smula irriterad på dig. Nu blir jag mest irriterad på att du trollar så dåligt.

Men när TS gjorde en tråd om högstatusöl är det ju uppenbart att han vill jämföra olika ölsorter gentemot varandra, alltså är allt du pratar om fullständigt oväsentligt. Det tjänar inget syfte i den här tråden, det är bara vanlig onani och uppmärksamhetssökande.

Resten av ditt inlägg är för uppenbart trolleri för att vara värt en kommentar.

Det jag gjorde var att gå in i tråden, skriva att det inte fanns någon högstatusöl. Sedan blev det följd på det, vad det nu har utvecklats till kan ju inte jag rå för.

Vad snackar ni om för trolleri? Tror ni jag sitter och skojar om mitt Obama resonemang? Isåfall har ni fel, det jag tidigare sade är ju uppenbart. Jag kan utveckla ifall så önskas.

Matsa
2012-07-29, 02:51
Det jag gjorde var att gå in i tråden, skriva att det inte fanns någon högstatusöl.

Och det är (bland annat) här du har fel. Om öl generellt har lägre status än något annat förändrar det inte att vissa ölsorter har högre status än andra ölsorter.

Vad snackar ni om för trolleri? Tror ni jag sitter och skojar om mitt Obama resonemang? Isåfall har ni fel, det jag tidigare sade är ju uppenbart. Jag kan utveckla ifall så önskas.

Om man går in i en tråd om öl och skriver att öl är till för bönder och luffare så är man antingen ett troll eller en otrevlig idiot. Eftersom jag innerst inne är ganska snäll så väljer jag att kalla dig för troll. :)

Vinter
2012-07-29, 03:09
Dricker nästan bara newcastle, funkar i det flesta sammanhang.

Hemi
2012-07-29, 03:55
"Högstatus", jag antar att om man stannar till vid en liten stad i England och dricker en mycket lyckad bra öl/ale för säsongen som bara finns just där i krokarna, tappat med ett rör direkt från källaren, alltså inte fraktad ens, då har man ju druckit någonting säkerligen ingen annan kompis/granne gjort i alla fall. Annars tycker jag belgisk öl har så många olika smaker att det alltid finns någon som är god i ens egen smak. Vet inte vad som är fint när det gäller öl men Chimey eller någon tysk rökig öl kanske duger för mig.

Endumen
2012-07-29, 09:07
Guinness är typisk lågstatusöl, och jäkligt överskattad dessutom, blaskigare mörköl får man leta efter.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1683 går alltid hem.

HAHAHA. Nej.

Guinness är inte blaskig, om den är upphälld korrekt på tapp i Irland. Samtlig Guinness som transporteras utanför Irland måste pastöriseras för att den ska hålla längre, vilket gör att den tappar otroligt mycket smak och blir "blaskigare". Men det är få saker som klår en Guinness på Temple Bar i Dublin lyssnandes till The Dublineers.


Tror du blandar ihop "Ryss" med "Ryssen" nu :)

ONT: Jag tycker att amerikanska öl har oförtjänt dåligt rykte, visst det finns bättre sorter, men Budweiser etc. passar fint till grillat på sommaren tycker jag. Smakrikare sorter sabbar lite av smakupplevelsen från maten, och då passar amerikansk öl bra. Ungefär som att det är bättre med okryddat brännvin som snaps till kräftorna/julmaten och inte någon jäkla akvavit eller citronvodka.

Amerikanska öl har ett fantastiskt rykte i ölkännarkretsar. Det är bara det att Sveriges utbud av microbryggerier är tämligen begränsat. Men åk en sväng till San Fransisco Beer Week så får du se :D.

De amerikanska bryggerier som finns på systemet som det går att rekommendera är dock Sierra Nevada och Brew Dog.

Jag är 20 och älskar Guinness. Men den man köper på fat på Irland är stört mycket godare. Finns ingen godare öl! Burk i Sverige är dock helt ok. Fat sådär och flaska sämst tycker jag. I Asien hade de 8% GUinness, den smakade skit också.

Elk Brew är btw lågstatus öl

Precis! Fördelen med Guinness är just att den är 4,2%. Man håller sig på en jämn nivå helakvällen, och är inte bakis dagen efter.

Förhoppningsvis får du mer sofistikerad ölsmak med åren :)

Sofistikerad? Allas smak är olika. Bara för att någon tycker om ljus lager behöver det inte betyda att den är mer "sofistikerad" än någon annan.

Newcastle eller Bishops Finger borde du testa om du gillar mörk öl. Annars är ju Steinlager och som folk nämnt, tjeckisk öl ett hett tips.

Både NewCalstle och Bishops finger är Ale, dvs inte en mörk öl ;).

Däremot mycket goda!

+1.

Först gillade jag inte Guinness, but then i serious'd.

:D

Om jag inte är ute och cyklar kostar den nästan lika mycket på systemet?
Högt pris = Hög klass, såklart! :)

Nej, det är MINST 150% påslag på krogen...

Dricker nästan bara newcastle, funkar i det flesta sammanhang.

:)

Ramrod
2012-07-29, 09:30
HAHAHA. Nej.

Guinness är inte blaskig, om den är upphälld korrekt på tapp i Irland. Samtlig Guinness som transporteras utanför Irland måste pastöriseras för att den ska hålla längre, vilket gör att den tappar otroligt mycket smak och blir "blaskigare". Men det är få saker som klår en Guinness på Temple Bar i Dublin lyssnandes till The Dublineers.

Ok, jag har bara druckit den som finns på systemet/på tapp i sverige och aldrig blivig speciellt imponerad. Får vält testa att dricka riktig Guinness nästa gång jag har vägarna förbi Irland.

Trashcan
2012-07-29, 10:11
Staropramen eller annat tjeckiskt. Dom brukar alltid leverera.

Beelz
2012-07-29, 10:28
Vilka öl har enlig de högst status?

Själv har jag ytterst svårt för:
20åringar som dricker guinness
öl med oldschooltatuteringamotiv på flaskan
Överprisöl


Vad köper ni hem för öl om ni ska köpa på gästerna t ex?

Vad är det för fel att dricka Guinness när man är yngre? Det är den enda öl som är god...

TREX
2012-07-29, 10:32
Prips extra stark 7,2%, is-brytaren.

Eller Åbro extra stark 7,3% på glasflaska så ser det lite festligare ut om man ska få finbesök.

Endumen
2012-07-29, 10:39
Ok, jag har bara druckit den som finns på systemet/på tapp i sverige och aldrig blivig speciellt imponerad. Får vält testa att dricka riktig Guinness nästa gång jag har vägarna förbi Irland.

Det låter fint! :cheers:

Staropramen eller annat tjeckiskt. Dom brukar alltid leverera.

Jag håller med. Det enda som är synd är att Staropramen och Zlatopramen köper upp alla små inhemska bryggerier och lägger ner dom. Samtidigt köper de rättigheterna på de flesta barer i Tjeckien och förbjuder annan öl att säljas... Det finns extremt mycket bra tjeckiskt öl som INTE kommer ifrån de större bryggerierna!

Tricce
2012-07-29, 11:09
Snälla du, tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl till maten? Tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl ute på sin lyxyacht? Tror du att en multimiljardär sitter ute på sin terrass i solen och dricker öl? Vilket skämt.

Det är bara inse, det finns ingen öl som skriker hög status. Tror ni att rikt folk går ut och beställer öl på krogen/klubbar etc? Nej inte en chans. Varför? För att det är en dryck för bönder helt enkelt.

http://media.cnbc.com/j/CNBC/Sections/News_And_Analysis/_Blogs/Warren_Buffett_Watch/_DAILY%20POSTS/Graphics/080414_Fortune%204.28.08.standard.jpg

Spartansk
2012-07-29, 11:34
Snälla du, tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl till maten? Tror du att en multimiljardär sitter och dricker öl ute på sin lyxyacht? Tror du att en multimiljardär sitter ute på sin terrass i solen och dricker öl? Vilket skämt.

Det är bara inse, det finns ingen öl som skriker hög status. Tror ni att rikt folk går ut och beställer öl på krogen/klubbar etc? Nej inte en chans. Varför? För att det är en dryck för bönder helt enkelt.

De dricker kanske såna här: http://most-expensive.net/most-expensive-beer

Frost
2012-07-29, 12:02
Punk IPA från Brew Dog följer med mig hem från systemet.

Mental
2012-07-29, 12:20
Punk IPA från Brew Dog följer med mig hem från systemet.

Testa deras Hardcore IPA med!

Endumen
2012-07-29, 15:05
De dricker kanske såna här: http://most-expensive.net/most-expensive-beer

Sam Adams Utopia är väldigt speciell, dyr, men jag skulle inte kalla den god egentligen :)

Endumen
2012-07-29, 15:07
http://media.cnbc.com/j/CNBC/Sections/News_And_Analysis/_Blogs/Warren_Buffett_Watch/_DAILY%20POSTS/Graphics/080414_Fortune%204.28.08.standard.jpg


Jag älskar Warren Buffet!

Tänk att få sitta på hans Yacht, dricka öl och snacka skit. Vilken dröm!

Mental
2012-07-29, 15:08
Sam Adams Utopia är väldigt speciell, dyr, men jag skulle inte kalla den god egentligen :)

Jag skulle kalla den mycket god, men jag skulle inte kalla det för öl :)
Dracks senast för 2v sedan. Runt 2-4cl tycker jag är lagom per sittning.

Endumen
2012-07-29, 15:11
Jag skulle kalla den mycket god, men jag skulle inte kalla det för öl :)
Dracks senast för 2v sedan. Runt 2-4cl tycker jag är lagom per sittning.


Haha, ja precis... Det är ju mer av en avec än öl egentligen. Jag hade hört mycket bra om den innan och hade höga förväntningar som den inte levde upp till.

En annan speciell sak jag drack på Öl&Whiskey-mässan för två år sedan var Varm, mörk (stout) öl med grädde =). Faktiskt inte så illa som det låter.

Mental
2012-07-29, 15:51
Haha, ja precis... Det är ju mer av en avec än öl egentligen. Jag hade hört mycket bra om den innan och hade höga förväntningar som den inte levde upp till.

En annan speciell sak jag drack på Öl&Whiskey-mässan för två år sedan var Varm, mörk (stout) öl med grädde =). Faktiskt inte så illa som det låter.

Testade du glöggkrieken som kom på systemet till jul? Den var intressant när man värmt den, men öl skulle jag kanske inte kalla det heller :)

Matsa
2012-07-29, 18:41
Sam Adams Utopia är väldigt speciell, dyr, men jag skulle inte kalla den god egentligen :)

Fan vet om End of History är speciellt god heller, fast den är säkert bättre än den skulle kunna vara med den styrkan. Smakade deras Sink the Bismarck (inte fullt lika stark men ändå tokstark) för en tid sedan och den var ganska ok, lite konstigt med öl som är så pass rökig bara. Jag visste inte vad det var jag drack förrän efter att jag hade smakat och blev riktigt förvånad, jag trodde att 40% öl skulle smaka betydligt värre. :)

Endumen
2012-07-29, 18:48
Testade du glöggkrieken som kom på systemet till jul? Den var intressant när man värmt den, men öl skulle jag kanske inte kalla det heller :)

Nej, det har jag inte gjort. Lät gott. Men körsbärsöl generellt är väl på den vaga gränsen mellan öl och cider ;).

Fan vet om End of History är speciellt god heller, fast den är säkert bättre än den skulle kunna vara med den styrkan. Smakade deras Sink the Bismarck (inte fullt lika stark men ändå tokstark) för en tid sedan och den var ganska ok, lite konstigt med öl som är så pass rökig bara. :)

Ja, Sink the Bismarck är en "trevlig" öl:). Den smakade helt OK. Men 41% är väl ändå att ta i lite. Fast jag dricker hundra gånger hellre BrewDogs andra öler... :)

Matsa
2012-07-29, 18:50
Ja, Sink the Bismarck är en "trevlig" öl:). Den smakade helt OK. Men 41% är väl ändå att ta i lite. Fast jag dricker hundra gånger hellre BrewDogs andra öler... :)

Absolut, det är väl mer av en kul grej att testa men inget man gör till en vana som jag ser det.

Mollestam
2012-07-29, 19:18
Fyllde 19 i måndags, mitt favoritöl är Guinnes samt Samuel Adams Black. Problem?

Frost
2012-07-29, 22:04
Testa deras Hardcore IPA med!

Den är testad, också en mycket god öl!