handdator

Visa fullständig version : Grönsakers vara eller icke vara


TheIsh
2012-07-27, 19:38
Jag gillade aldrig grönsaker när jag växte upp. En gång fick jag 20 spänn för att äta en tomatklyfta, om det säger något.. I alla fall så har jag försökt att ta tag i det. Men jag undrar om jag verkligen behöver äta grönsaker (ur hälsoaspekt). Jag har de senaste dagarna ätit ungefär 200g broccoli, en paprika, ett äpple och en banan per dag, vilket har resulterat i ofantliga mängder gas. Och inte den sorten man kan stå ut med heller. Jag anser inte att jag har en känslig näsa, men ibland måste man ju lämna rummet. Det luktar som om jag ätit lik dränkt i svavelsyra.

Är vissa av oss helt enkelt inte skapta för att äta grönsaker eller vad är det frågan om?

LikeTheDog
2012-07-28, 00:30
Om du är ovan vid frukt&grönt så kanske tarmen har lite svårare att ta hand om det tills du har börjat vänja dig vid det eller något sådant. Typ som vissa som får jättemycket gaser när de börjar käka linser och bönor men sedan slipper gasproblemet efter en period av invänjning. Eller som om jag ska anekdota mig själv. Jag hade varit helt utan mjölkprodukter i över ett halvår, sedan åt jag en skål med fil och min mage gnällde rätt mycket på mig :P Så där hade ju magen vant sig av vid att kunna ta väl hand om mjölken iaf.

Fredrik_S
2012-07-28, 00:42
Ät aldrig grönsaker ensamma utan annan mat. ät inte så mycket på en gång, tillaga grönsakerna ordentligt.

TheIsh
2012-07-28, 16:31
Om du är ovan vid frukt&grönt så kanske tarmen har lite svårare att ta hand om det tills du har börjat vänja dig vid det eller något sådant. Typ som vissa som får jättemycket gaser när de börjar käka linser och bönor men sedan slipper gasproblemet efter en period av invänjning. Eller som om jag ska anekdota mig själv. Jag hade varit helt utan mjölkprodukter i över ett halvår, sedan åt jag en skål med fil och min mage gnällde rätt mycket på mig :P Så där hade ju magen vant sig av vid att kunna ta väl hand om mjölken iaf.Jo det kan helt klart vara en del av det.

Ät aldrig grönsaker ensamma utan annan mat. ät inte så mycket på en gång, tillaga grönsakerna ordentligt.

Jag brukar ånga broccolin i en stor grytan (durkslag) och sen lock på det.
Paprikan och frukten äter jag rå.