handdator

Visa fullständig version : Tips på mellanmål?

Dreams
2012-07-27, 18:22
Hej! Jag har nu bestämt mig för att börja träna och lägga om min kost, och än så länge har det gett resultat. Försöker nu äta regelbundet (var tredje timme ungefär) och jag undrar om ni har några tips på vad man kan ta som "mellanmål"?

Jag har svårt för t.ex. vanlig yoghurt/fil, då jag tycker det blir alldeles för torrt. Men drickyoghurt och dylikt funkar. Jag undrar även om ni tycker jag ska dricka cola/sprite zero istället för de vanliga, då jag väl vill unna mig något?

Än så länge har jag gått ned 4kg på en vecka, så är ganska så nöjd med omställningen!

RykteT
2012-07-27, 19:04
Ett vanligt kcalsnålt mellanmål är ju att blanda kvarg med fun light!

Själv älskar jag keso med lite nötter och fun light då det påminner mig om ris á la malta med saftsås! *drool*

En macka är ju annars givet och en frukt går väldigt bra också!

Dreams
2012-07-27, 19:09
Ja, kesella med bär borde väl funka? :o Jag brukar ta en drickyoghurt, frukt eller macka, men vill ha lite mer variation, speciellt när jag är lite sötsugen. Då borde ju kesella fungera?

RykteT
2012-07-27, 19:12
Kesella med bär funkar utmärkt det också! Man får gå lite på känn och testa sig fram!

Drickyoghurt är inget jag är särskilt förtjust i men som sagt allting funkar!

Du kan även göra din egen müsliblandning om du vill vara riktigt ambitiös! Då kan du blanda ner dina favoritnötter och bör och frukter och äta som det är eller rosta det i ugnen lite tillsammans med havregryn för att få ett ultimat mellanmål! (kanel och lite sötströ till det och du har dig en grym blandning!)

Bjern
2012-07-27, 19:57
1L lättyoghurt, sett en med ca 40kcal per 100g, ca 34g protein.

TorbjornFred
2012-07-28, 15:53
Ja, kesella med bär borde väl funka? :o Jag brukar ta en drickyoghurt, frukt eller macka, men vill ha lite mer variation, speciellt när jag är lite sötsugen. Då borde ju kesella fungera?

Framgick lite dåligt ifrån din första post vad du har för mål men jag antager att du håller på och bantar.

Med det antagandet skulle jag rekommendera att skippa drickyoughurt och macka på heltid då det finns betydligt bättre alternativ.
Oftast tycker jag själv att då jag äter något som mättar så släpper sötsuget.

Ett par ägg, tonfisk i vatten eller mini-kesellan som nämnts tidigare är riktigt fina saker :)
Länk till en bra tråd om kessela-recpet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828&highlight=1000+och

Rusk
2012-07-28, 16:18
Vassle + någon frukt
Kesella med fun light + någon frukt eller blanda i tex lite russin och osötad musli.

RykteT
2012-07-28, 16:50
Framgick lite dåligt ifrån din första post vad du har för mål men jag antager att du håller på och bantar.

Jag tror han ville ha tips på varierande mellanmål mer än kalorisnåla!

TorbjornFred
2012-07-28, 17:37
Jag tror han ville ha tips på varierande mellanmål mer än kalorisnåla!

Varför bryr han sej då om att skriva att han gått ner 4kg på en vecka? Känns inte så relevant om man bara vill ha tips på mellanmål kan jag tycka, men du kan ha rätt.

Dreams
2012-07-28, 19:59
Tack för alla tips!
Och ja, jag ville ha tips på mellanmål, men även såna som är nyttigare just pga. att jag försöker gå ned i vikt med träning och bättre kost. :)
Och för er information så är jag en hon, inte han. ;)

JakeShaft
2012-07-28, 20:35
Jag tar keso ihop med en näve bär och en näve nötter i princip dagligen. Hasselnötter, blåbär och keso tycker jag är riktigt gott. Speciellt färska bär.

Wiizra
2012-07-28, 20:55
Keso har "Keso Mellanmål" Finns med random frukter o nötter
Runt 170 cal.