handdator

Visa fullständig version : Nytt kostupplägg - input?


MachinegunAce
2012-07-27, 17:21
Jag är en chick som kör hårt i gymmet, ca. 5pass/vecka + 1-2 intervallkonditionspass/vecka. (Och - neeej, jag tillhör inte den skaran av brudar som är rädda att bli stora och därför enbart tränar med fjuttiga mesvikter och dessutom tycker det e ofräscht att svettas.. ;)
Jag håller på att se över mitt näringsintag nu, för jag vet att jag ligger alldeles för lågt..
Vill bara ha input på hur ni resonerar. Så här resonerar jag:
BMR: 1440 (enl.Harris&Benedictekvationen)
Aktivitetspåslag: 1,55 (lite lågt räknat,men har stillasittande arbete)
Totalt: ca.2300Kcal

Nu till energifördelningen:
2,5g protein/kg kroppsvikt = 65kg*2,5g=162,5g (avrundar till 160g)
1,5g fett/kg kroppsvikt = 65kg*1,5g=97,5g (avrundar till 95g)
Protein motsvarar då 160g*4Kcal/g= 640Kcal
Fett -"- : 95g*9Kcal/g= 855Kcal
Tillsammans representerar de alltså 1495Kcal
Drar ifrån 1495 från mitt målintag 2300 och får då 805Kcal som då måste intas som kolhydrater.
800/4Kcal/g= 200g

Det är HÄR jag inte riktigt får till det... 200g kolisar låter mycket! Det är ju ingen vits att öka på proteinintaget ytterligare, och fettintaget vill jag inte ska ligga på mer än 1,5g/kg kroppsvikt...

Målet med denna kostplan är att kunna öka i muskelmassa, men inte lägga på mig mer fett än nödvändigt. Vill gärna slippa the deff from hell senare ;)

Om ni pallar - kom gärna med reaktioner eller nya infallsvinklar!

AronP
2012-07-27, 17:33
Inget fel med mkt kolhydrater om du får plats med det i ditt schema, det ger energi att driva hårt på gymmet.

Men lite mer fett kan vara gott så du kan ju ta det om du vill. Annars är ju en blodig biff jättegott så inga problem att äta det heller...om du nu av någon anledning inte vill äta så mkt kolhydrater.

MachinegunAce
2012-07-27, 17:46
Tack för ditt svar! Jag har inte någon kolhydratskräck eller så - men har testat ett tag att hålla nere på dem för att se hur det kändes att träna på det upplägget. Men dessvärre tar jag slut rätt fort och blir svimfärdig och illamående när jag kör så hårt som jag gör nu :-/ Så jag tror verkligen att ett ökat intag kan hjälpa mig att hålla hela vägen!
Egentligen borde jag väl kanske lägga på ytterligare 300-500Kcal/dag för att optimera muskelutvecklingen om man får tro de allmänna rekommendationerna, och ligga på plus under en period. Men vad säger du om det? Är det nödvändigt? Om jag nu ser till att få i mig ca.2,5g protein/kg kroppsvikt. Fett är smarrigt! Och kan mycket väl tänka mig att öka på lite där med!

King Grub
2012-07-27, 17:47
200 gram kolhydrat är inte mycket för någon som tränar hårt.

AronP
2012-07-27, 17:51
Om du märker att du inte tränar så bra utan carbs så låter det ju perfekt att äta mer carbs :)

Att långsamt gå uppåt i vikt kommer hjälpa dig i din strävan att bygga på dig men är ingen nödvändigthet, så lägg dig på ett litet överskott på ca 250kcal/dag du, väg dig dagligen och se hur utvecklingen av blir. Går du upp för snabbt så sänker du, och vice versa. Men det är i slutändan en fråga om vad som är viktigast, en snabb utveckling med offrad form eller en bra form med långsammare utveckling.

MachinegunAce
2012-07-27, 17:52
King Grub - Grymt! Tycker du att min fördelning ser rimlig ut då med andra ord? :) Är supertaggad att maxa min fysik nu!!

AronP
2012-07-27, 17:55
Protein bra även om vissa skulle argumentera att det är i överkant, jag gillar högt protein och tror på det.
Fett, inget fel där om det kommer från bra källor.
Kolhydraterna är ju bara resten och som Grub säger så är inte 200 mkt så du kan öka där.

Låter som en bra fördelning. Nu är det bara att kriga på.

MachinegunAce
2012-07-27, 17:57
Om du märker att du inte tränar så bra utan carbs så låter det ju perfekt att äta mer carbs :)

Att långsamt gå uppåt i vikt kommer hjälpa dig i din strävan att bygga på dig men är ingen nödvändigthet, så lägg dig på ett litet överskott på ca 250kcal/dag du, väg dig dagligen och se hur utvecklingen av blir. Går du upp för snabbt så sänker du, och vice versa. Men det är i slutändan en fråga om vad som är viktigast, en snabb utveckling med offrad form eller en bra form med långsammare utveckling.

Jag har inte bråttom :) Tror på strategi och taktik och inga quick-fixes! Jag ska testa mig fram nu :)

MachinegunAce
2012-07-27, 17:59
Protein bra även om vissa skulle argumentera att det är i överkant, jag gillar högt protein och tror på det.
Fett, inget fel där om det kommer från bra källor.
Kolhydraterna är ju bara resten och som Grub säger så är inte 200 mkt så du kan öka där.

Låter som en bra fördelning. Nu är det bara att kriga på.

Kanon! Ja, nu jävlar ska här krigas!!