handdator

Visa fullständig version : Experiment - benstyrka


Miranda
2004-01-31, 22:45
Jag ska delta i en studie om styrketränande kvinnor under den här terminen. Studien går ut på att undersöka effekten av träning i relation till menscykeln. Man fokuserar på benstyrka och de två övningar som jag ”måste” göra är benpress i maskin och lårcurl i maskin. (Jag tränar igenom hela kroppen på gymmet 2 ggr i veckan redan och de här två övningarna ingår så det blir inget nytt för mig.) Jag kommer att hamna i en av tre grupper som tränar med olika frekvens under månaden i relation till menscykeln, 1-5 ggr i veckan (alla kommer alltså att ha lika många träningstillfällen för de här muskelgrupperna under testperioden men träna olika frekvent under olika veckor).

Grupp 1: 5-5-1-1
Grupp 2: 1-1-5-5
Grupp 3: 3-3-3-3

Innan studien börjar kommer jag att få genomgå en rad tester – konditionstest, hälsoprofil, kroppssammansättning, styrketest (spänsthopp och test av benmuskelstyrka i maskin), blodprov (hormonnivåer etc), och scan av benstommen m.m. Samma tester kommer att upprepas efter 4 månader. (Det här är anledningen varför jag vill delta i studien – jag hade ändå tänkt utföra en hälsoprofil med kroppssammansättning för att sedan kunna bedöma mina framsteg – nu får jag det gratis.)

Nu är ju oddsen ganska höga att jag kommer att hamna i en av grupperna som vissa veckor tränar benmusklerna vid fem tillfällen. Regeln om 48 timmars vila mellan varje träningstillfälle för en viss muskelgrupp sätts alltså ur spel. Jag undrar om ni har några synpunkter på detta, först och främst naturligtvis vad jag kan göra för att undvika skador och överträning men också om ni har några teorier vad resultatet kommer att bli. Kommer jag att träna benen för ofta för att få bra resultat? Kommer jag att tvingas hålla mig kvar på låga vikter för att orka träna så ofta? Eller tror ni att det faktiskt kan vara meningsfullt att träna t ex enligt schemat 5-5-1-1 – det sägs ju ibland att man måste ”chocka” kroppen för att få bra resultat och att det sämsta man kan göra är att träna likadant vecka ut och vecka in...?

En annan sak jag tänkte fråga om är ökningen av vikter. Försöksledaren sa att de som deltar i studien ska höja på följande vis (utgångspunkten är 3 set, 12 reps):

70-70-70
70-70-75
70-75-75
75-75-75

osv. Det låter för mig lite märkligt eftersom man ju är fräschast första setet och sedan bara blir tröttare. Några synpunkter på det här? Är det skonsammare för kroppen att höja ”bakifrån” så att säga trots att man är tröttare då?

En annan fråga som jag har gäller vad det finns för alternativa övningar för samma muskelgrupper om jag inte har tillgång till ett gym. Tanken är ju att jag ska använda samma maskiner vid varje träningstillfälle men om jag nu t ex är ute och reser och måste få in mina 5 tillfällen en viss vecka... Knäböj (med ryggsäck!) istället för benpress är givet, men vad ska jag göra istället för lårcurl? Utfall tar väl inte på samma muskler?

Alla kommentarer, tips & synpunkter välkomna.

Miranda

Allan
2004-01-31, 22:50
Jätteroligt att ha dig här. Välkommen! Du kommer att tillföra en hel del verkar det som. Jag såg bara som hastigast över din text och kommer att återkomma, men ett tips för hamstrings är ju raka marklyft, som kan utföras på flera olika sätt.
Genom att variera med helt raka ben, lätt böjda ben och att vinkla ut fötterna kan du komma åt de olika delarna av baklåret.
Kan man utföra med telefonkataloger eller dammsugaren eller vad som nu finns i närheten.


http://www.exrx.net/AnimatedEx/Hamstrings/DBStraightLegDeadlift.gif


Man kan oxå investera i ett kraftigt gummiband - skipsnodd - som är lätt att transportera

allan

herr_Arne
2004-01-31, 22:59
Först; Att träna ben fem gånger på en vecka är ganska mycket, men eftersom det inte är fem gånger varje vecka så gör det troligen ingen direkt skada (om det sedan är ett optimalt sätt att träna lämnar jag osagt, själv kör jag 1-1-1-1 ;) ). För mig hade troligen 3-3-3-3 varit det sämsta alternativet, men så är jag ju lastgammal (definitionen är väl mellan 30 och döden?) och dessutom man, så...

Angående lårcurl så är det väl bara att klättra upp på en stol och hänga den där ryggsäcken på en fot i sänder? Vinkeln kan man ju variera genom att balansera och luta sig framåt, lämpligen mot en vägg. Om nu målet är att komma så nära lårcurl i maskin som möjligt... Tyvärr kommer väl eventuella åskådare att få sig ett gott skratt... :D

Allan
2004-01-31, 23:01
Originally posted by herr_Arne
För mig hade troligen 3-3-3-3 varit det sämsta alternativet, men så är jag ju lastgammal (definitionen är väl mellan 30 och döden?) och dessutom man, så...



Det behövs veteraner också.

allan

Åse Columbus
2004-02-01, 11:17
stå på knä med en smal kudde under....fäst fötterna i något som håller (eller be ngn hålla ner dina fötter)....luta dig framåt så långt du kan...dra dig sedan tillbaka till strax innan upprätt läge...behåll spänningen i muskeln....framåt igen...upprepa X antal ggr...

:smokin:

Allan
2004-02-01, 11:48
Ah, finnen - den glömde jag. Ska se om jag hittar nån illustration.

allan

Nitrometan
2004-02-01, 15:37
Mmmmm. Finnen, den kör jag minst en gång i veckan... :hbang:

Trevligt att ha dig här förresten, Miranda! :cheers:

Miranda
2004-02-01, 21:24
Tack för era superbra tips - jag hade helt glömt bort "finnen"! Och marklyft är ju helt perfekt att köra när man inte kan ta sig till gymmet... Min son väger 17 kg, perfekt "hantel" eller? Och jag har ju faktiskt redan en sån där snodd som ligger och samlar damm... bra tips you guys.

Men att marklyft tar på samma muskler som lårcurl är ju svårt att fatta för nån som har kört body pump i många år men är helt grön i gymmet... för på body pump passen kör man ju marklyft på "rygglåten"...?! Även om man kanske känner lite i hamstrings också...?

Men utfall då, det är mer rumpa och framsida lår och inte så mycket baksida lår eller?

Just det jag glömde nämna det... jag är också lastgammal. 32 bast, hej och hå.

Miranda

mangs
2004-02-02, 16:25
När det gäller utfall så tar den på både framsida,baksida lår samt gluteus. Jag har märkt att desto djupare du går och desto "större" steg du tar desto mer tar det på baksidan lår.

När det gäller marklyft sedan så tar den både på rygg och baksida lår och för att få den att ta mer på baksida lår kan man låsa benen i ett visst läge (behöver inte vara helt raka men låt säga 10-20 graders lutning). Sedan kör man stelbenta marklyft, dvs låt vikten "glida" upp och ner framför benen medan dessa är stilla och överkroppen rör sig. Lustigt nog tar detta mer på baksidan av benen jämfört med vanliga marklyft där du böjer på benen i rörelsen. Tänk på att hålla ryggen rak eller lät svankad och om du är tillräckligt smidig i baksidan av låret kan du ställa dig på en bänk,stol el, dylikt för att stretcha ut ordentligt i bottenläget. Kanon-övning! :thumbup:

Allan
2004-02-02, 19:06
Originally posted by Miranda

Men att marklyft tar på samma muskler som lårcurl är ju svårt att fatta för nån som har kört body pump i många år men är helt grön i gymmet... för på body pump passen kör man ju marklyft på "rygglåten"...?! Även om man kanske känner lite i hamstrings också...?

Just det jag glömde nämna det... jag är också lastgammal. 32 bast, hej och hå.

Miranda

Bodypumpfolket är bara totalt vansinniga!!!!!!! Och med trettiotvå är du knappt mogen :D

allan

Semiramis
2004-02-02, 19:15
Miranda, vad spännande det låter, hoppas du berättar hur det går i undersökningen.

Miranda
2004-02-02, 21:42
Det ska verkligen bli intressant att se hur det går... Jag ligger i startgroparna och ser fram emot att kunna börja rapportera så snart som jag har kommit igång med experimentet... aldrig har jag väl väntat så intensivt på att mensen ska börja förut??!!! Jo kanske nån gång förresten... :rolleyes:


Miranda

JJ
2004-02-09, 09:48
*kraaaaam*

Miranda
2004-02-09, 09:49
Jävla skit :insane:

Jag får inte vara med i studien... jag lyckades få influensa (?) just nu precis tills den skulle starta och då missar jag alltihop (man måste hinna vara med i 4 månader innan midsommar).

Vaddå antiklimax? Nu får jag ÄNDÅ inte göra den där hälsoprofilen så jag får veta hur jag ligger till och har nåt att jämföra med senare... aaaaaarrrrrrrrggggggghhhhhh :cryout:

Det värsta är att jag inser att jag har mig själv att skylla... jag har haft ett par pytteförkylningar på raken som jag har ignorerat, tränat som vanligt fast jag har hostat och snorat lite... och så nu åker jag istället på en RIKTIG infektion. Min polare som är hälsokonsult sa att det förmodligen är en signal från min kropp att jag måste ta det lugnt och vila och bli HELT BRA innan jag kör stenhårt med träning och aktiviteter igen. Hur kul är DET att höra? uuuuuuuäääääääääääääääääähhhhhhhhh :cryout:

Trösta mig någon. kanske kommer mina muskler växa jättebra nu när jag äntligen tar en vilovecka i horisontalläge? :sleep:

Miranda

Pez
2004-02-09, 09:50
Ännu ett bra skäl till att käka mer också...

Krya på dig. :thumbup:

/pez

Semiramis
2004-02-09, 11:55
Å vad trist Miranda, och vilken bottendålig timing! Krya på dig och ta det lugnt!

Latmasken
2004-02-09, 12:43
Ät jordnötter. :sleep:

Miranda
2004-02-09, 13:51
Originally posted by Latmasken
Ät jordnötter. :sleep:

Ha ha you betcha! Jag läste just ditt inlägg i samma ögonblick som jag hade ätit upp en stor tallrik med min vanliga lunch - tofu och wokgrönsaker med jordnötssås, denna gång med EXTRA EXTRA EXTRA vitlök och sambal badjak :devil:

Ska sova lite middag nu tror jag... och sedan sörpla lite echinacea...

En sak som jag alltid har varit lite knäckt över men som jag nu inser är en stor fördel är att min aptit aldrig försvinner när jag är sjuk... :eating:

Så det blir 6 måltider per dag även nu... horisontalläge i soffan med thékoppen... och så korta arbetspass vid datorn... vilket drömupplägg för en övertränad sönderstressad fitness-wannabe... ha ha...

tack för er uppmuntran... jag lovar återkomma med nya krafter och nya goda föresatser när jag återhämtat mig... :angel:

Miranda