handdator

Visa fullständig version : "Så här mycket äter olympierna"


kettlebellGuden
2012-07-27, 05:08
Lite trevliga bilder... 1500-3500kcal / dag så några glupska vargar är de knappast.

http://www.svd.se/sport/sa-mycket-ater-olympiern_7374414.svd?currentImage=1

Löpsko
2012-07-27, 08:09
Lite trevliga bilder... 1500-3500kcal / dag så några glupska vargar är de knappast.

http://www.svd.se/sport/sa-mycket-ater-olympiern_7374414.svd?currentImage=1

Var de inte Stefan Holm som tyckte de va najs efter OS för då kunde han börja äta frukostflingor igen?

I Sporter där de handlar om att flytta sig från a till b på snabbast tid så har ju kroppsvikten en stor betydelse och känns lite som om man glömmer bort de ibland.

mini
2012-07-27, 08:20
Det märks att det inte är svenska idrottare eftersom det står burkar med kosttillskott på bordet.

z_bumbi
2012-07-27, 08:22
Det vore intressantare om de inkluderat kroppslängd och förväntad tävlingsvikt då alla utom möjligen spjutkastaren ligger i viktnedgång för tävling.

Leifallan
2012-07-27, 08:27
Är du inte en aning kategorisk nu Mini?

mini
2012-07-27, 08:37
Är du inte en aning kategorisk nu Mini?

Hur menar du?

z_bumbi
2012-07-27, 08:40
Är du inte en aning kategorisk nu Mini?

SOK har sagt att tillskott inte behövs och uppmuntrar inte till användande och därför tror jag inte svenska olympier skulle ställa upp dem lika tydligt på bordet. Att de använder dem är en helt annan fråga då det är väldigt vanligt förekommande.
Nu har däremot ett helt landslag i en större publiksport fått öppen sponsring av en tillverkare så jag gissar att det kanske kommer att ändras i framtiden.

raddum
2012-07-27, 08:44
Trodde först det var snack om MR.olymia tävlande :smash: "1500-3500kcal / dag så några glupska vargar är de knappast." haha

AronP
2012-07-27, 10:08
Efter att ha sett dokumentären om träning och skador igår där Linus Thörnblad berättade om sin diet, hur mkt vikten spelade roll och vilket hets det var kring att vara fittast i campet så är jag inte förvånad över att dom äter lite. Antagligen får dom äta betydligt mer om en vecka.

Nebuchadnezzar
2012-07-27, 10:14
Efter att ha sett dokumentären om träning och skador igår där Linus Thörnblad berättade om sin diet, hur mkt vikten spelade roll och vilket hets det var kring att vara fittast i campet så är jag inte förvånad över att dom äter lite. Antagligen får dom äta betydligt mer om en vecka.

+1


De verkar ju äta gott i alla fall. :thumbup:

Anders The Peak
2012-07-27, 10:20
Jag tycker att de äter hemskt vettigt. Det som de kanske kan behöva är en kvargburk på 500 gr som nattmål för att det ska bli riktigt opti.

Nitrometan
2012-07-27, 10:55
Jag tycker att de äter hemskt vettigt.
Ja, ska man prestera bland de bästa i världen får man nog också se till att äta ganska bra.

Morty
2012-07-27, 10:55
Bra dieter!

-squat-
2012-07-27, 10:58
Phelps äter dock en hel del.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/7562840.stm

Kalkyl
2012-07-27, 13:09
Phelps äter dock en hel del.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/7562840.stm

Ingen dålig diet det inte *drool*.

häftig
2012-07-27, 20:31
Efter att ha sett dokumentären om träning och skador igår där Linus Thörnblad berättade om sin diet, hur mkt vikten spelade roll och vilket hets det var kring att vara fittast i campet så är jag inte förvånad över att dom äter lite. Antagligen får dom äta betydligt mer om en vecka.

Länk please

Forqie
2012-07-27, 20:40
Ingen dålig diet det inte *drool*.

Dock är det nog inte helt sant att han klämmer nära 10000kcal varje dag, kanske någon gång då och då, om ens det.

Gober
2012-07-27, 20:49
Det märks att det inte är svenska idrottare eftersom det står burkar med kosttillskott på bordet.

Jasså? Det används nog en hel del tillskott inom elitidrotten, jag vet flera som använder sig av olika tillskott. Men det är kanske inte lika vanligt.

Eddie Vedder
2012-07-28, 07:45
Jasså? Det används nog en hel del tillskott inom elitidrotten, jag vet flera som använder sig av olika tillskott. Men det är kanske inte lika vanligt.

Observera att hon skriver "eftersom det står burkar med kosttillskott på bordet." Det är liksom det centrala här. En svensk i samma reportage hade förmodligen inte ställt upp den burken där. Oavsett hur mycket piller och pulver vederbörande konsumerar i verkligheten.

mini
2012-07-28, 07:56
Observera att hon skriver "eftersom det står burkar med kosttillskott på bordet." Det är liksom det centrala här. En svensk i samma reportage hade förmodligen inte ställt upp den burken där. Oavsett hur mycket piller och pulver vederbörande konsumerar i verkligheten.

Exakt. I Sverige har SOK en hållning att generellt avråda från tillskott men har ändå en liten öppning i sina kostråd att det kan finnas användningsområden för dem, ffa, energitillskott, koffein och kreatin. RF säger styvnackat nej till allt.

Pepz
2012-07-28, 08:00
Exakt. I Sverige har SOK en hållning att generellt avråda från tillskott men har ändå en liten öppning i sina kostråd att det kan finnas användningsområden för dem, ffa, energitillskott, koffein och kreatin. RF säger styvnackat nej till allt.

RF är oerhört efter på denna punkt.

mini
2012-07-28, 08:02
RF är oerhört efter på denna punkt.

Ja. De gör det enkelt för sig på bekostnad av trovärdigheten.

Eddie Vedder
2012-07-28, 08:03
RF är oerhört efter på denna punkt.

Ja de känns faktiskt rabiata tycker jag. Det verkar ju enbart handla om känsloargument,

"Nej, nej nej! Inga tillskott har vi sagt, vi viker oss aldrig!"
"Men det kan ju finnas förd..."
"Neeeeeeeeeeeeeej!!!"

mini
2012-07-28, 08:06
Ja de känns faktiskt rabiata tycker jag. Det verkar ju enbart handla om känsloargument,

"Nej, nej nej! Inga tillskott har vi sagt, vi viker oss aldrig!"
"Men det kan ju finnas förd..."
"Neeeeeeeeeeeeeej!!!"

Men de kunde ha ett projekt för att få folk att motionera mer som sponsrades av Life-butikerna. Kändes lite märkligt.

joker560
2012-07-28, 08:13
Perfekt att man kan klämma in tre stycken baklava också under dieten :D

Pepz
2012-07-28, 08:27
Ja. De gör det enkelt för sig på bekostnad av trovärdigheten.



Ja de känns faktiskt rabiata tycker jag. Det verkar ju enbart handla om känsloargument,

"Nej, nej nej! Inga tillskott har vi sagt, vi viker oss aldrig!"
"Men det kan ju finnas förd..."
"Neeeeeeeeeeeeeej!!!"

precis det här.
Istället för att vara smarta och testa vissa produkter eller skapa en egen serie eller samarbeta med en tillverkare så väljer man att vara totalt emot. detta trots att en femtedel av olympierna i förra OS (eller om det var OS innan) använde någon form av kosttillskott enligt SOKs egen undersökning. en siffra som garanterat är högre idag.


Men de kunde ha ett projekt för att få folk att motionera mer som sponsrades av Life-butikerna. Kändes lite märkligt.

dubbelmoral, där fanns det ju pengar inblandat....

tjing
2012-07-28, 09:23
Men de kunde ha ett projekt för att få folk att motionera mer som sponsrades av Life-butikerna. Kändes lite märkligt.

Ja det finns en rätt förvirrande attityd till kosttillskott i Sverige får man lov att säga. Ena stunden kommer implicita uttalanden som på något vänster kopplar ihop kostillskott med AAS/doping och i nästa stund sponsras skidlandslaget av LIFE.

AAS-bruk och allt som förknippas med samma förment "extrema" attityder, såsom intag av en massa kosttillskott är oerhört demoniserat i Sverige sett ur en sociologisk synvinkel.

Det hävdas alltid att det ska komma från maten och att "vanlig mat går lika bra".

Eddie Vedder
2012-07-28, 10:18
Ja det finns en rätt förvirrande attityd till kosttillskott i Sverige får man lov att säga.

Du som läser artiklar borde ju veta att det dock är internationella rekommendationer. Ingenstans har jag stött på länders officiella råd till idrottare där man inte haft en sån syn på tillskott. Jag håller med dig i sak men jag tycker inte att till och med den här diskussionen ska bli en "Så typiskt svenskt!"

tjing
2012-07-28, 12:16
Du som läser artiklar borde ju veta att det dock är internationella rekommendationer. Ingenstans har jag stött på länders officiella råd till idrottare där man inte haft en sån syn på tillskott. Jag håller med dig i sak men jag tycker inte att till och med den här diskussionen ska bli en "Så typiskt svenskt!"

Nej du kanske har rätt i att det inte är typiskt svenskt. Det är väl för att jag är svensk. Men jämfört med USA t ex är det stor skillnad på synen på både AAS och kosttillskott.

Dessutom tror jag t ex länder som Rumänien och Polen förmidligen har en lite mindre puritansk syn på det hela. En aning bara.

Spetälsk
2012-07-28, 12:58
AAS-bruk och allt som förknippas med samma förment "extrema" attityder, såsom intag av en massa kosttillskott är oerhört demoniserat i Sverige sett ur en sociologisk synvinkel.

Det hävdas alltid att det ska komma från maten och att "vanlig mat går lika bra".Lyft bort aas från ovanstående så blir det helt enkelt fel. kosttillskott är oerhört utbrett och accepterat, mycket mer än vad som är vettigt. den största gruppen konsumenter av kosttillskott är kvinnor som inte tränar. vitaminer, mineraler, rosenrot, äppelcidervinäger kapslar omega3 mm mm. listan kan göras extremt lång och ännu längre om man tar med livsmedel som är "berikade" med något "tillskott".

kettlebellGuden
2012-07-28, 13:13
AAS-bruk och allt som förknippas med samma förment "extrema" attityder, såsom intag av en massa kosttillskott är oerhört demoniserat i Sverige sett ur en sociologisk synvinkel.

Det hävdas alltid att det ska komma från maten och att "vanlig mat går lika bra".

Vi måste bo på olika ställen. Ytterst sällan jag stöter på någon som tycker det är konstigt med lite proteinpulver eller andra random kosttillskott.

tjing
2012-07-28, 13:23
Vi måste bo på olika ställen. Ytterst sällan jag stöter på någon som tycker det är konstigt med lite proteinpulver eller andra random kosttillskott.

Jag pratar om den gängse synen. Inte vad dina kompisar på gymmet tycker.

tjing
2012-07-28, 13:24
Lyft bort aas från ovanstående så blir det helt enkelt fel. kosttillskott är oerhört utbrett och accepterat, mycket mer än vad som är vettigt. den största gruppen konsumenter av kosttillskott är kvinnor som inte tränar. vitaminer, mineraler, rosenrot, äppelcidervinäger kapslar omega3 mm mm. listan kan göras extremt lång och ännu längre om man tar med livsmedel som är "berikade" med något "tillskott".

Jo men det är en rätt skarp linje mellan omega-3 och t ex vasslepulver/kreatin. Eller ja, det var det iaf. Nu börjar också det luckras upp rätt mycket.

Men i den allmänna debatten klumpas fortfarande AAS och kosttillskott ihop i vaga termer, vilket är olyckligt.

kettlebellGuden
2012-07-28, 13:28
Jag pratar om den gängse synen. Inte vad dina kompisar på gymmet tycker.

Jag vet inte hur du fick in mina eventuelal gymkompisar i det här. Umgås mestadels med folk som verkligen inte är gymbuddies. Jag tror din bild av hur allmänheten ser på prottepulver inte är helt rätt. Men har tyvärr ingen studie på detta.

tjing
2012-07-28, 13:32
Jag vet inte hur du fick in mina eventuelal gymkompisar i det här. Umgås mestadels med folk som verkligen inte är gymbuddies. Jag tror din bild av hur allmänheten ser på prottepulver inte är helt rätt. Men har tyvärr ingen studie på detta.

Jag förstår vad du menar, men jag har studerat ämnet själv en del. Och i media, i idrottsliga sammanhang osv klumpas fortfarande AAS och kosttillskott ihop i en vag och ohelig allians där man som läsare/mottagare inte riktigt helt lätt förstår vad som är vad. Det finns en klar demonisering, men vad man demoniserar är väldigt odefinierat.

Sociologiskt sett:
En puritansk syn, som delvis har sin grund i protestantisk arbetsmoral (här ska inte "fuskas" och det ska jobbas hårt etc), dels sexuell hämning där den manliga sexualiteten och allt som förknippas med den ses som farlig och ohämmad/okontrollerad (till viss del också religiöst betingat). Därför måste den kontrolleras. AAS, d v s manligt könshormon i olika former är själva definitionen av denna rädsla. Kosttillskott har halkat med på något hörn.

Klimatet på debatten kring AAS, kostillskott osv har sett annorlunda ut vid viktiga tidpunkter i t ex USA och därför har man en helt annan syn på det där borta. Det finns en debatt om huruvida man ska börja med hormonterapi för äldre män/kvinnor för att optimera välmående osv som vi typ helt saknar i Sverige. Det finns en lite annan och mindre dramatisk syn på bodybuilding och hormontillskott också, som vi nog känner till.

kettlebellGuden
2012-07-28, 13:40
Jag förstår vad du menar, men jag har studerat ämnet själv en del. Och i media, i idrottsliga sammanhang osv klumpas fortfarande AAS och kosttillskott ihop i en vag och ohelig allians där man som läsare/mottagare inte riktigt helt lätt förstår vad som är vad. Det finns en klar demonisering, men vad man demoniserar är väldigt odefinierat.

Sociologiskt sett:
En puritansk syn, som delvis har sin grund i protestantisk arbetsmoral (här ska inte "fuskas" och det ska jobbas hårt etc), dels sexuell hämning där den manliga sexualiteten och allt som förknippas med den ses som farlig och ohämmad/okontrollerad (till viss del också religiöst betingat). Därför måste den kontrolleras. AAS, d v s manligt könshormon i olika former är själva definitionen av denna rädsla. Kosttillskott har halkat med på något hörn.

Klimatet på debatten kring AAS, kostillskott osv har sett annorlunda ut vid viktiga tidpunkter i t ex USA och därför har man en helt annan syn på det där borta. Det finns en debatt om huruvida man ska börja med hormonterapi för äldre män/kvinnor för att optimera välmående osv som vi typ helt saknar i Sverige. Det finns en lite annan och mindre dramatisk syn på bodybuilding och hormontillskott också, som vi nog känner till.

Att tro att allmänheten alltid delar den syn som sprids i den mediabevakning du har valt ut är ett rätt stort steg.

Annars är jag den första att tycka diskursanalys är kul tidsfördriv.

tjing
2012-07-28, 13:47
Att tro att allmänheten alltid delar den syn som sprids i den mediabevakning du har valt ut är ett rätt stort steg.

Annars är jag den första att tycka diskursanalys är kul tidsfördriv.

Nej okej, men hur det ser ut i media. Visste inte vilket nivå jag skulle lägga det på.

Och visst är det nog så att det skett en stor uppluckring de senaste åren. Man kan köpa kreatin på Life och ICA liksom.

Ja, det är ett underbart tidsfördriv.

kettlebellGuden
2012-07-28, 13:50
Proteinpulver i dunkar har iaf pimpats på COOP i Malmö senaste 5-10 åren. Han inte sett någon större ändring över tid. Lite färre bars nu kanske.

Eddie Vedder
2012-07-28, 14:02
Nej du kanske har rätt i att det inte är typiskt svenskt. Det är väl för att jag är svensk. Men jämfört med USA t ex är det stor skillnad på synen på både AAS och kosttillskott.

Du pratar om allmänheten nu. Jag pratar om rekommendationer från officiella organ. I USA är man ju stenhård på tillskott. Mycket av det som man här skriker om som statens misshandel av befolkning har redan gjorts, i lika och till och med högre grad, i USA som ju annars lyfts fram som frihetens Mecka. Det verkar desto mer öppet med läkemedel dock.

Lyft bort aas från ovanstående så blir det helt enkelt fel. kosttillskott är oerhört utbrett och accepterat, mycket mer än vad som är vettigt. den största gruppen konsumenter av kosttillskott är kvinnor som inte tränar. vitaminer, mineraler, rosenrot, äppelcidervinäger kapslar omega3 mm mm. listan kan göras extremt lång och ännu längre om man tar med livsmedel som är "berikade" med något "tillskott".

Jag håller med. Synen på gruppen "tillskott" upplever jag som väldigt liberal men inte mot vissa. Att ta rosenrot och proteinpulver tror jag ses på med olika inställning.

Spetälsk
2012-07-28, 15:02
Att ta rosenrot och proteinpulver tror jag ses på med olika inställning.Det har du kanske rätt i. men beror det inte i så fall på att det är två olika grupper som tar resp tillskott? jag och du tillför protein, våra mammor tar rosenrot, syrrorna tar nåt bantningspiller. vi ifrågasätter deras och de ifrågasätter vårt, men i båda fallen handlar det nog om att vi tycker att det den andre tar inte behövs och att den andre "gått på reklamen". jag tror inte att någon tycker illa vara om proteinpulver. gränsen för gemene man går nog vid tillåtet/otillåtet, utan att de behöver ha nån vidare koll på vad som hör till vilken kategori. jag har i alla fall aldrig upplevt att proteinpulver upplevs som något konstigt. för egen del drar jag gränsen vid energidrycker/pwo och tillskott som innehåller bokstavs-preparat som utlovar ökningar i samma klass som förbjudna preparat, "fuska utan att fuska". klarar man inte ett ordentligt träningspass utan det så är man rätt sorglig i mina ögon.

Eddie Vedder
2012-07-28, 15:10
Det har du kanske rätt i. men beror det inte i så fall på att det är två olika grupper som tar resp tillskott?

Jo absolut. :) Du hart fel om min mamma och min syster dock. ;) Sen är ju dock just Rosenrot något som jag sett rekommenderas på en byggarblogg nära dig också så även inom den kretsen finns det nog. Min poäng är den att jag inte upplever en allmän negativ syn på tillskott utan att allmänhetens negativa inställningen är ganska specifik.