handdator

Visa fullständig version : Smärtande hälsena


Morty
2012-07-26, 21:04
Snabbt ur mallen:

Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt. 176/75kg

Smärtbeskrivning: Min högra hälsena gör ont. För en vecka sedan, efter ett cykellopp, gjorde det så ont att jag var lite halt. Nu känns det inte om jag inte tar löpsteg.

Vad och hur mycket tränar du?
Styrkaträning 2-4 ggr/vecka, triathlon med upp till 10 pass kondition per vecka. Mindre nu under tävlingssäsong.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
En 4 dagars voltarenkur för att bli av med ett löparknä för 2 veckor sedan

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Jag har inte fått diagnos, men har påbörjat behandling enligt nedan.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Lite löparknän. Inga andra problem.


Så. Problemet är att efter ett halvt Ironman så har jag fått ont i en hälsena. Det var inga problem alls första veckan efter, då gick jag på en Voltarenkur för att bli av med det löparknä som jag drog på mig under tävlingen. Antagligen gjorde voltarenet så att det inte kändes något i hälsenan. Smärtan i den kom först ordentligt (kändes väl i ärlighetens namn lite även mån/tis) på Onsdagen efter tävlingen (som var på en söndag) då jag körde 3 väldigt försiktiga mil på cykel. Då blev jag smått halt och det gjorde ont att gå, frånskjutet smärtade. Löpsteg var inte att tänka på, då smärtade både landningen och frånskjutet.
På Fredagen körde jag ett 55km cykellopp som var väldigt hårt och jag körde på rejält. Hälsenan smärtade lite under loppet men hindrade inte prestation. Efteråt blev jag lite halt igen. På Söndagen cyklade jag samma sträcka igen, lugnt, vilket resulterade i lite mer smärta men jag var inte så halt.

Detta var alltså förra veckan.

Denna vecka har jag vilat från längre cykelturer och smörjt med tigerbalsam rätt ofta. Man kan inte palpera fram smärtan, den kommer bara vid löpsteg eller annan hårdare belastning på senan.

Efter lite googlande så har jag hittat en väldigt bra text från Hässleholms Sjukhus om just hälsenesmärta (http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf) och det är även den rehabilitering som jag har påbörjat (idag).

De senaste tre dagarna kan jag gå utan någon som helst smärta, men excentriska tåhävningar gör ont (vilket det ska, enligt texten).

Vad jag skulle vilja ha svar på från Kolo's skadeexperter är väl följande:

Har du rehabiliterat patienter med denna metod, dvs excentrisk träning? Hur gick det?
Är det en bra idé att köra på detta program? Jag tycker att problemen stämmer väl överens med mina symtom och besvär. Tycker du?
Hur korkat är det att springa 23km trail om 3 veckor?
Etc.

Morty
2012-07-29, 23:10
Please respond.

Kan säga att hälsenan är lite bättre redan, men jag är fortfarande nyfiken.

Tanman
2012-07-29, 23:18
Jag har framgångsrikt rehabiliterat mig själv flera gånger mha excentriska tåhävningar. Tror stenhårt på det. Det ska också göra ont, vilket jag ibland har lite svårt med...känns märkligt att man ska belasta senan än mer när det redan gör ont men det brukar alltid fungera.
Jag brukar också göra lite olika beroende på var smärtan sitter:

Smärta i senan: Excentriska tåhävningar i trappa, så högt upp på tå som möjligt och så långt ner som möjligt under "rak-fot"-nivå, dvs så mycket stretch som möjligt i nedre läget.

Smärta i hälbenen/hälsenefästet: Excentriska tåhävningar på golvet, utan stretch i nedre läget men så högt upp på tå som möjligt.

Kör hårt!

Morty
2012-07-29, 23:20
Tack så mycket, kul att det fungerar för dig! I fortsättningen ska jag nog köra de förjävliga vadpressarna på gymmet också och fortsätta när jag är frisk. Jag står nu i en dörrpost och pressar mig neråt för att provocera fram smärtan.

Tanman
2012-07-29, 23:27
ja, jag kör Crossfit lite då och då och det verkar som att boxjump och hopprep har hjälpt mig för nu har jag inte haft vadproblem sen i våras trots kraftigt ökad löpvolym (från 50km->80km/vecka). Körde vadpress på gym för första gången på flera år häromdagen faktiskt..grym träningsvärk efteråt men säkert bra att stärka upp vaderna specifikt.

Morty
2012-07-31, 12:28
Nu kan jag knappt göra excentriska vadpressar för att provocera fram smärta. Kan jag göra koncentriska också? Då kommer nämligen smärtan. Jag står i en dörrpost och PRESSAR nedåt men det gör ändå inte ont. Löpsteg för fortfarande ont, dock. Antar att det är den plötsliga belastningen som är problemet.

Tolkia
2012-07-31, 15:58
Nu kan jag knappt göra excentriska vadpressar för att provocera fram smärta. Kan jag göra koncentriska också? Då kommer nämligen smärtan. Jag står i en dörrpost och PRESSAR nedåt men det gör ändå inte ont.
Ta på en ryggsäck och kör med vikt på. Jag är skeptisk till det där med att pressa nedåt, jag tror inte att det riktigt är den rörelse du vill ha.

killenigrillen
2012-07-31, 16:28
Som jag förstått är det inte stretchmomentet som ska "göra jobbet" utan just den excentriska fasen där det blir extremt många och korta "vibrationer" som ska remodelera och läka tillståndet. Lite dumt förklarat kanske men.

Tanman
2012-07-31, 16:43
Jag tycker att du ska köra hela fasen, dvs både den excentriska och koncentriska, hårt några dagar. När du kan göra det utan smärta så börja styrketräna vaderna på vanligt sätt.

Morty
2012-08-01, 09:04
Ta på en ryggsäck och kör med vikt på. Jag är skeptisk till det där med att pressa nedåt, jag tror inte att det riktigt är den rörelse du vill ha.

Alltså, pressar med armarna. Som en stående press, för att skapa "tyngd".

Som jag förstått är det inte stretchmomentet som ska "göra jobbet" utan just den excentriska fasen där det blir extremt många och korta "vibrationer" som ska remodelera och läka tillståndet. Lite dumt förklarat kanske men.

Ja, min gissning är att det också är något speciellt med den excentriska fasen. Annars skulle de ju inte rekommendera just det!

Jag tycker att du ska köra hela fasen, dvs både den excentriska och koncentriska, hårt några dagar. När du kan göra det utan smärta så börja styrketräna vaderna på vanligt sätt.

Vill vara säkrare. Jag fattar knappt varför detta ska hjälpa, men det gör det!

Morty
2012-08-06, 19:05
Detta har funkat utmärkt. Nu _kan_ jag inte ens få fram smärta genom tåhävningar, inte viktade på gymmet heller. Fortsätter ändå.

killenigrillen
2012-08-06, 20:40
Har du testat att kör med böjt knä och rakt knä?
Rekommenderas att köra båda varianterna.

Kul att det verkar ge resultat :)

svenbanan
2012-09-17, 14:15
Jag har haft kronisk hälsenesmärta under ett antal års tid (nu har det gått över). Det enda som hjälpte mig var att inte löpträna alls och att skaffa ortopedgjutna fotinlägg (höga fotvalv).

Excentriska tåhävningar fick jag också ordinerat från idrottsläkare. Dock hade detta ingen effekt på mig tyvärr.