Visa fullständig version : Kcal överskott vid muskelökning?
Christoforos
2012-07-26, 15:33
Hallå! Har snart avslutat en deff period där jag legat på cirka 1000 kcal minus om dagen, och börjar nu skissa på hur jag ska äta när jag ska sikta på bygga mer muskler. Anledningen till att jag kört en deff nu är för att jag ätit alldeles för mycket under min tidigare träningsperiod och gick upp en hel del oönskat fett och jag skulle då i framtiden vilja undvika det även när jag bygger muskler.
Så hur många kcal skulle jag behöva ligga plus under en muskelöknings fas, eller räcker det kanske med att ligga på plus/minus noll?
Tack i förväg för svar!
aranada05
2012-07-26, 20:00
Försök snitta 200-300 kcal överskott per dag tycker jag. Sen spelar det ingen roll ifall de enskilda dagarna diffar från +0 eller +500. Se bara till att inte äta för mycket så du går upp onödig fettvikt. Tänk även på att du nu under någon vecka förmodligen kommer lägga på dig massa vikt när du går upp på överskott/balans från underskott
Christoforos
2012-07-28, 16:15
Tackar, jo 200-300 låter som en vettig siffra. Men om vi säger att man skulle ligga på +/- 0, alltså precis på ens dagliga kalori behov, vad skulle hända med muskelutvecklingen då? Måste man ligga på ett överskott för att få någon slags tillväxt?
King Grub
2012-07-28, 16:17
Nej, styrketräning stimulerar muskeluppbyggnad även utan energiöverskott. Den processen är mer aminosyreberoende än kaloriberoende.
Men visst, vill du öka i kroppsvikt på sikt måste du ha ett energiöverskott någon gång.
Christoforos
2012-07-28, 16:20
Men visst, vill du öka i kroppsvikt på sikt måste du ha ett energiöverskott någon gång.
Skulle du kunna utveckla lite mer kring det här? :)
King Grub
2012-07-28, 16:21
Vad är oklart? Du kan inte gå upp i vikt utan att ha ett överskott av energi.
Christoforos
2012-07-28, 16:23
Alltså, om musklerna kan utvecklas/växa även utan ett kaloriöverskott så borde det väl i sådana fall räcka med att man ligger ganska precis på plus/minus noll för att öka i muskelmassa utan "onödig" fett uppgång?
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:24
Alltså, om musklerna kan utvecklas/växa även utan ett kaloriöverskott så borde det väl i sådana fall räcka med att man ligger ganska precis på plus/minus noll för att öka i muskelmassa utan "onödig" fett uppgång?
Korrekt.
King Grub
2012-07-28, 16:25
Men om man aldrig ligger på energiöverskott kommer man inte att gå upp i vikt, så muskeltillväxten begränsas förr eller senare.
Är man 180 cm lång och väger 75 kilo och vägrar öka i vikt, kan man helt enkelt inte bli grov någon gång.
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:29
Teoretiskt så kan du ju hålla kcalbalans och öka i vikt men frågan är hur bra det funkar praktiskt.
Christoforos
2012-07-28, 16:32
Jag har ju absolut ingenting emot att gå upp i vikt i muskler, det enda jag har mina reservationer mot är att gå upp i fett. (Eftersom jag har varit lite "fet" tidigare och verkligen vill slippa det igen). Jag menar muskelutveckling går ju först, så måste jag lägga på mig lite fett för att bli större/starkare så gör jag det. Det jag funderar på är ju då om detta skulle vara möjligt utan att gå upp i fett samtidigt? Alltså genom att styrketräna hårt med en plus/minus noll diet? Eller skulle jag då bara bli "starkare" utan att lägga på mig någon riktigt massa?
Spetälsk
2012-07-28, 16:34
Men om man aldrig ligger på energiöverskott kommer man inte att gå upp i viktMen man kan gå upp i vikt under en längre period, om man inom denna period periodvis ligger på ett överskott som totalt är lika stort som det underskott man ligger på under underskottsperioderna?
WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:34
Jag tycker du ska lägga dig på kcalbalans och träna hårt med näringstajming och "bra mat". Utvärdera efter ett tag om du tycker att du gör framsteg eller inte och om du inte tycker du lägger på dig nån massa så lägger du till 250kcal/dag eller liknande tills du tycker att du lägger på dig som du vill.
Christoforos
2012-07-28, 16:43
Jag tycker du ska lägga dig på kcalbalans och träna hårt med näringstajming och "bra mat". Utvärdera efter ett tag om du tycker att du gör framsteg eller inte och om du inte tycker du lägger på dig nån massa så lägger du till 250kcal/dag eller liknande tills du tycker att du lägger på dig som du vill.
Absolut, det var ungefär det som var min plan! Men det är alltid nyttigt att höra sig för lite grann om vad andra har att säga/för erfarenheter :)
Jag har ju absolut ingenting emot att gå upp i vikt i muskler, det enda jag har mina reservationer mot är att gå upp i fett. (Eftersom jag har varit lite "fet" tidigare och verkligen vill slippa det igen). Jag menar muskelutveckling går ju först, så måste jag lägga på mig lite fett för att bli större/starkare så gör jag det. Det jag funderar på är ju då om detta skulle vara möjligt utan att gå upp i fett samtidigt? Alltså genom att styrketräna hårt med en plus/minus noll diet? Eller skulle jag då bara bli "starkare" utan att lägga på mig någon riktigt massa?
Om du vill bygga en ansenlig mängd muskelmassa inom en rimlig tidsrymd så får du ligga på överskott, överskottet behöver ju inte vara så stort att du snabbt blir fet och fettet deffar du sen bort, att ligga på balans ger en långsam utveckling och förr eller senare kommer utvecklingen stanna upp.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.