handdator

Visa fullständig version : Denna eviga proteinhysteri


StampChamp
2012-07-26, 14:17
Är det bara jag som tycker denna proteinhysteri är lite väl stor just nu? Känns som många gymmare överdriver sin konsumtion av protein, kan ju knappast vara nyttigt i längden att trycka i sig 300-400g per dag och kilovis med kött varje vecka.

Jag förstår om man vill ligga rätt högt på deff, men ser folk som ligger på 300+ även under uppbyggnad. Av vilken anledning?

Tycker mig se dom som ökar bäst på gymmet och även jag mår bättre av att ligga på typ 200g per dag och mycket kolisar i stället.

200g protein per dag borde väl räcka och gott och väl för uppbyggnad? Resterade gram utöver de känns som bara kalorier och inget som behövs.

Sir Beef A Lot
2012-07-26, 14:25
Vad menar du?
http://us6.memecdn.com/mr-cop-its-just-protein-powder_o_182294.jpg

nyahamd
2012-07-26, 14:29
Över 2g/kg har ingen effekt alls va? Mer tryck kanske.

StampChamp
2012-07-26, 14:34
Över 2g/kg har ingen effekt alls va? Mer tryck kanske.

Mer tryck? Förstår inte varför så många säger sig få tryck av protein? Det får jag snarare av mycket kolisar. Och jag tror som du och det visar väl forskning av 2g räcker gott och väl?

Bjern
2012-07-26, 14:36
Vad menar du?


Ja för den där Memen är ju relevant bara för att det står protein på den?

Under deff tror jag det är desto viktigare att hålla ett högt intag, nånstans kring 2.5-3g.

Jag tror också att ett större överskott som kommer från protein och kolhydrater, är bättre än ett större överskott ifrån fett under bulk.

kettlebellGuden
2012-07-26, 14:37
Mer tryck? Förstår inte varför så många säger sig få tryck av protein? Det får jag snarare av mycket kolisar. Och jag tror som du och det visar väl forskning av 2g räcker gott och väl?

Med vissa undantag så är det precis så.

King Grub
2012-07-26, 15:04
Onödigt är det med största sannolikhet, men det finns inget som säger att det är skadligt för en frisk person med stora proteinintag. Stora mängder kött kanske på sikt, kanske, men inte där heller är det själva proteinet som ökar några risker för sjukdomar.

vicarious
2012-07-26, 15:06
Kött är gott. Och mättar bättre än kolhydrater. Men ja, nog finns det lite utav en proteinhysteri, iaf bland vissa här på forumet. Men sen är det väl många som deffar också.

nyahamd
2012-07-26, 15:06
Mer tryck? Förstår inte varför så många säger sig få tryck av protein? Det får jag snarare av mycket kolisar. Och jag tror som du och det visar väl forskning av 2g räcker gott och väl?

Jag får liiite mer tryck när jag äter 2g ist för 1.5g, men jag kör hög kolh och hög salt, så kan inte säga att det är prottet till 100.

Sir Beef A Lot
2012-07-26, 15:26
Ja för den där Memen är ju relevant bara för att det står protein på den?

Under deff tror jag det är desto viktigare att hålla ett högt intag, nånstans kring 2.5-3g.

Jag tror också att ett större överskott som kommer från protein och kolhydrater, är bättre än ett större överskott ifrån fett under bulk.

Kanske lite långsökt av mig men vi knarkar lite väl mycket protein helt i onödan. Medan vissa kan fortsätta bygga effektivt även under deff, tack vare riktigt stora mängder prottisar.

Fugly
2012-07-26, 15:35
Är det bara jag som tycker denna proteinhysteri är lite väl stor just nu? Känns som många gymmare överdriver sin konsumtion av protein, kan ju knappast vara nyttigt i längden att trycka i sig 300-400g per dag och kilovis med kött varje vecka.

Jag förstår om man vill ligga rätt högt på deff, men ser folk som ligger på 300+ även under uppbyggnad. Av vilken anledning?

Tycker mig se dom som ökar bäst på gymmet och även jag mår bättre av att ligga på typ 200g per dag och mycket kolisar i stället.

200g protein per dag borde väl räcka och gott och väl för uppbyggnad? Resterade gram utöver de känns som bara kalorier och inget som behövs.

Hur kan du se om någon äter över 300 g protein?

Vunnis
2012-07-26, 15:39
Hur kan du se om någon äter över 300 g protein?

Man ser folk(som äter över 300g protein/dag).

Eddie Vedder
2012-07-26, 15:42
Av vilken anledning?

Trender. Det kommer och går. Nu är det enorma proteinintag och minimalt med fett som gäller. Tydligen blir man fet av fett nu under en period igen. Det förändras. Det enda som inte förändras är med vilken klarhet och "det-finns-studier-som-jag-inte-läst-och-inte-heller-kan-läsa-men-det-är-sant"-retorik som trenderna argumenteras med. Kryddat med lite hatande mot "Svensson" och de som läser Aftonbladet naturligtvis. :)

IronBug
2012-07-26, 16:20
Jag känner att jag gör bättre ifrån mig på gymmet på 300+ protein än på 200. Så jag går helt och hållet efter mina egna erfarenheter. Jag tycker snarare det råder en studie-hysteri. Krossar kettlebells knäskålar? Studie på det tack.

Jonithan
2012-07-26, 16:28
Jag känner att jag gör bättre ifrån mig på gymmet på 300+ protein än på 200. Så jag går helt och hållet efter mina egna erfarenheter. Jag tycker snarare det råder en studie-hysteri. Krossar kettlebells knäskålar? Studie på det tack.


Skål och amen!

kettlebellGuden
2012-07-26, 16:31
Jag känner att jag gör bättre ifrån mig på gymmet på 300+ protein än på 200. Så jag går helt och hållet efter mina egna erfarenheter. Jag tycker snarare det råder en studie-hysteri. Krossar kettlebells knäskålar? Studie på det tack.

Finns studier (och gott om anekdoter) som bekräftar att uppemot 4g/kg kv är fördelaktigt under vissa förhållande. Inga konstigheter.

Walato
2012-07-26, 16:32
finns även folk som inte bryr sig om sitt protein intag, utan tar bara nån shake efter träningen. Och växer bra.

agazza
2012-07-26, 16:41
Du glömmer bort att AAS Missbrukare kan använda mycket större mängder protein effektivare än normala tränande.

LilMack
2012-07-26, 16:54
Trender. Det kommer och går. Nu är det enorma proteinintag och minimalt med fett som gäller. Tydligen blir man fet av fett nu under en period igen. Det förändras. Det enda som inte förändras är med vilken klarhet och "det-finns-studier-som-jag-inte-läst-och-inte-heller-kan-läsa-men-det-är-sant"-retorik som trenderna argumenteras med. Kryddat med lite hatande mot "Svensson" och de som läser Aftonbladet naturligtvis. :)

+1 *flex*

Sniggel
2012-07-26, 17:09
Du glömmer bort att AAS Missbrukare kan använda mycket större mängder protein effektivare än normala tränande.

Är detta bevisat eller finns det någon stark hypotes bakom det?

JakeShaft
2012-07-26, 17:16
Är detta bevisat eller finns det någon stark hypotes bakom det?

Om man bygger muskler effektivare vid bruk av AAS bör man även kunna använda sig av mer protein än man kan utan AAS. Alternativt blir kroppen väldigt mycket effektivare och kan bygga större mängd muskler med samma mängd protein.

vicarious
2012-07-26, 17:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185096

Sniggel
2012-07-26, 18:38
Om man bygger muskler effektivare vid bruk av AAS bör man även kunna använda sig av mer protein än man kan utan AAS. Alternativt blir kroppen väldigt mycket effektivare och kan bygga större mängd muskler med samma mängd protein.

Det senare kan ju lika gärna vara korrekt. Är det inte så dessutom att om man styrketränar så sjunker proteinbehovet då man utnyttjar protein bättre. Då kan man ju resonera att någon på AAS har ännu lägre behov.
Nu är det ju förstås skillnad på behov och mängd som krävs för maximal uppbyggnad förstås. Men en tanke bara.

agazza
2012-07-26, 18:43
Det senare kan ju lika gärna vara korrekt. Är det inte så dessutom att om man styrketränar så sjunker proteinbehovet då man utnyttjar protein bättre. Då kan man ju resonera att någon på AAS har ännu lägre behov.
Nu är det ju förstås skillnad på behov och mängd som krävs för maximal uppbyggnad förstås. Men en tanke bara.

Inte insatt i den biten, men jag ska kolla på det när jag får tid, men annars känns det som att det finns endel tävlande som slänger bort mycket pengar iomed 4-8g per kg osv.

Har för mig bara att behovet ökade iomed den mycket snabbare återhämtningen

Eddie Vedder
2012-07-26, 19:00
Jag tycker snarare det råder en studie-hysteri. .

Ja det var den jag syftade på. Men det finns båda. Den ena utesluter inte den andra. :) Det finns även ett gäng som verkar ha lite "studie-hysteri" fast i den motsatta riktningen. Dvs något sorts starkt behov att försöka verka som om de "går emot alla studier" fast det inte är så alls.

Paperbasket
2012-07-26, 19:01
Jag personligen känner inte av någon skillnad nu när jag äter mellan 80-150 g protein / dag från när jag hade optinoja, låg på 200+ och köpte massa tillskott.

Jag tröttnade..

tuthpicker
2012-07-26, 19:22
Eftersom kroppen inte tar upp mer protein per timma bara för att intaget är större är det rätt retarderat att trycka i sig mängder som övergår frekvens på ens måltider, hur länge klarar sig protein i kroppen?

Vi säger att kroppen i snitt tar upp 10g per h inräknat akut proteinsyntes etc då betyder det att kroppen kan.ta upp 240g per dygn, misstänker dock att möngden som tas upp ender 24h kan vara betydligt mindre än 10g/h, frågan är då varför man skulle vilja ha gammalt protein som ligger i magen 24 h utan att förbrukas annat än till ev. Akut energi under natt t.ex.

Bjern
2012-07-26, 19:44
Kanske lite långsökt av mig men vi knarkar lite väl mycket protein helt i onödan. Medan vissa kan fortsätta bygga effektivt även under deff, tack vare riktigt stora mängder prottisar.

Fast jag tror anledningen att dom flesta gör det mer beror på att dom vill behålla sin muskelmassa än att försöka utöka den på ett underskott.

krubkungen
2012-07-26, 20:37
Jag ligger högt för jag gillar äta kyckling/rostbiff osv :)

Nutrid
2012-07-26, 21:14
Protein så det räcker, en del fett och mycket kolisar.

Slår allt :)

tjing
2012-07-27, 09:26
Finns studier (och gott om anekdoter) som bekräftar att uppemot 4g/kg kv är fördelaktigt under vissa förhållande. Inga konstigheter.

Få se studier på 4 g/kg kroppsvikt.

tjing
2012-07-27, 09:30
Är det inte så dessutom att om man styrketränar så sjunker proteinbehovet då man utnyttjar protein bättre..


Jo.

Enorma proteinintag är broscience så det ryker om det. Dyrt också. Men det vägrar folk ta till sig av någon anledning.

Dreas
2012-07-27, 09:34
Jo.

Enorma proteinintag är broscience så det ryker om det. Dyrt också. Men det vägrar folk ta till sig av någon anledning.Du kan ju testa och återkomma. Jag kommer iaf inte att gå under 200g protein dagligen över längre perioder trots en vikt på under 90kg.

Eddie Vedder
2012-07-27, 09:35
Du kan ju testa och återkomma.

Vad skulle det ha för betydelse? Det vore väl inte mindre broscience för det? Om han nu körde 4 g/kg kroppsvikt och fick bra resultat alltså. Vad vore det värt som bevis?

Dreas
2012-07-27, 09:44
Vad skulle det ha för betydelse? Det vore väl inte mindre broscience för det? Om han nu körde 4 g/kg kroppsvikt och fick bra resultat alltså. Vad vore det värt som bevis?Han kanske skulle tycka att det fungerar bättre och inte klanka ner på något som ganska många testat och tycker att fungerar bra?

För allmänheten vore det inte värt ett jota som bevis :)

Eddie Vedder
2012-07-27, 09:50
Han kanske skulle tycka att det fungerar bättre och inte klanka ner på något som ganska många testat och tycker att fungerar bra?


Men det har han ju faktiskt inte gjort. ;) Och som du ju vet så skulle han ju ändå inte kunna säga rakt av vad av resultaten som kan förklaras av proteinförändringen.

Pretorian
2012-07-27, 09:50
Jag skulle nog ha svårt att märka skillnad på om jag åt mer eller mindre protein. Det är så mycket annat som spelar roll.

tjing
2012-07-27, 09:51
Han kanske skulle tycka att det fungerar bättre och inte klanka ner på något som ganska många testat och tycker att fungerar bra?

För allmänheten vore det inte värt ett jota som bevis :)

Jo men poängen var att 2g/kg kroppsvikt med all sannolikhet kommer att fungera precis lika bra som 4g/kg kroppsvikt, för muskeluppbyggnad.

Och 2g/kg kroppsvikt är ju faktiskt också en tilltagen siffra med säkerhetsmarginal.

Nä, faktum är att det hela bottnar i att folk helt enkelt inte kan släppa tanken på att mer protein = mer muskler i all oändlighet. Därför känns det klent med 200 g kycklingfilé till riset. Istället måste man ha 500 g eftersom man tränat så hårt osv.

Dreas
2012-07-27, 09:53
Men det har han ju faktiskt inte gjort. ;) Och som du ju vet så skulle han ju ändå inte kunna säga rakt av vad av resultaten som kan förklaras av proteinförändringen.Nej, fast jag tolkade det så då undertonen i hans inlägg verkade peka på det.

Självklart är det så :)

Jo men poängen var att 2g/kg kroppsvikt med all sannolikhet kommer att fungera precis lika bra som 4g/kg kroppsvikt, för muskeluppbyggnad.

Och 2g/kg kroppsvikt är ju faktiskt också en tilltagen siffra med säkerhetsmarginal.

Nä, faktum är att det hela bottnar i att folk helt enkelt inte kan släppa tanken på att mer protein = mer muskler i all oändlighet. Därför känns det klent med 200 g kycklingfilé till riset. Istället måste man ha 500 g eftersom man tränat så hårt osv.Kanske, kanske inte. Vi vet inte idag.

För folk som ligger på balans och inte växer ja. Personer på underskott som också växer, då kan vi nog börja fundera på om inte det kan finnas intresse för mer. Nu ska jag sticka ut hakan lite: Det var väl någon rapport som visade att växande unga hade ett högre proteinbehov än vad vi tidigare trott? 1,55g/kg eller så?

Jag gillar att du vet vad alla tänker. Jag som ligger på ett högt proteinintag men inte tror att mer protein = mer muskler i all oändlighet då, varför äter jag som jag gör?

Anders The Peak
2012-07-27, 10:14
Nej, fast jag tolkade det så då undertonen i hans inlägg verkade peka på det.

Självklart är det så :)

Kanske, kanske inte. Vi vet inte idag.

För folk som ligger på balans och inte växer ja. Personer på underskott som också växer, då kan vi nog börja fundera på om inte det kan finnas intresse för mer. Nu ska jag sticka ut hakan lite: Det var väl någon rapport som visade att växande unga hade ett högre proteinbehov än vad vi tidigare trott? 1,55g/kg eller så?

Jag gillar att du vet vad alla tänker. Jag som ligger på ett högt proteinintag men inte tror att mer protein = mer muskler i all oändlighet då, varför äter jag som jag gör?

Kanske, kanske inte. Vi vet inte idag.

Var hittar du den här informationen när jag har gått genom rätt stor del av de studier som behandlar frågan verkar behovet vara tillgodosett redan vid 0.8 gr/kg och det är konsensus om att 1,2-1,7gr/kg tilldodoser de eventualiteter som kan tillkomma.

Ronn
2012-07-27, 10:19
Det är ju också väldigt lätt att resonera som så att man "fyller ut" sin kost med protein för att nå den nivå av kalorier man siktar på snarare än att man tänker "nu jäklar ska jag trycka 300g proteiner", hur många planerar egentligen i förväg exakt hur mycket protein dom ska äta annat än minimum? Visst vissa har stenkoll på sin E% fördelning men många planerar nog inte så precist och garderar sig genom att äta mycket protein, det skadar ju inte att det mesta som innehåller protein är rätt gott!

Dreas
2012-07-27, 10:25
Kanske, kanske inte. Vi vet inte idag.

Var hittar du den här informationen när jag har gått genom rätt stor del av de studier som behandlar frågan verkar behovet vara tillgodosett redan vid 0.8 gr/kg och det är konsensus om att 1,2-1,7gr/kg tilldodoser de eventualiteter som kan tillkomma.Mig veterligen(utan att ha kollat efter med intresse)
så finns det inga rapporter som kollat på tränande individer och t.ex. kcalunderskott. Där tror jag att ett högre proteinintag kan vara klokt.

Eller har jag missat det?

Och som sagt, växande barn och deras proteinbehov kom det ju upp någon rapport på. Inte för att den varken gjorde för eller till för mig men dagens rekommendationer kanske kan ifrågasättas om den stämmer :)

tjing
2012-07-27, 10:42
Vad är det vi inte vet, Dreas?

Du talade först om proteinintag per se och nu pratar du om proteinintag vid kcal-underskott. Vilket talar du om egentligen och vilka proteinintag hävdar du (med stöd i litteraturen) är gynnsamma vid överskott? Vid deff finns det evidens för högre proteinintag för att bevara muskelmassa optimalt, men inte vid balans/överskott.

Dessutom minskar fortfarande proteinbehoven hos tränade individer.

Först sade du åt mig att "testa och återkomma" när jag talade om höga proteinintag och broscience och sedan säger du att du aldrig kommer att gå under 200 g protein per dag. Nu säger du att du inte äter mängder av protein för muskeluppbyggnad. Du är lite förvirrande.

King Grub
2012-07-27, 11:17
Opinion on the role of protein in promoting athletic performance is divided along the lines of how much aerobic-based versus resistance-based activity the athlete undertakes. Athletes seeking to gain muscle mass and strength are likely to consume higher amounts of dietary protein than their endurance-trained counterparts. The main belief behind the large quantities of dietary protein consumption in resistance-trained athletes is that it is needed to generate more muscle protein. Athletes may require protein for more than just alleviation of the risk for deficiency, inherent in the dietary guidelines, but also to aid in an elevated level of functioning and possibly adaptation to the exercise stimulus. It does appear, however, that there is a good rationale for recommending to athletes protein intakes that are higher than the RDA. Our consensus opinion is that leucine, and possibly the other branched-chain amino acids, occupy a position of prominence in stimulating muscle protein synthesis; that protein intakes in the range of 1.3-1.8 g · kg(-1) · day(-1) consumed as 3-4 isonitrogenous meals will maximize muscle protein synthesis. These recommendations may also be dependent on training status: experienced athletes would require less, while more protein should be consumed during periods of high frequency/intensity training. Elevated protein consumption, as high as 1.8-2.0 g · kg(-1) · day(-1) depending on the caloric deficit, may be advantageous in preventing lean mass losses during periods of energy restriction to promote fat loss.

J Sports Sci. 2011;29(sup1):S29-S38. Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation.

tuthpicker
2012-07-27, 11:30
J Sports Sci. 2011;29(sup1):S29-S38. Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation.

Lust att kika på mitt inlägg en sida bak, tänkt mest på hur länge klarar sig protein fritt i magen/tarmarna samt att det jag skrev stämmer, hade nämligen en diskution igår där motparten strängt hävdade att jag hade fel....

Mvh

Anders The Peak
2012-07-27, 12:26
Lust att kika på mitt inlägg en sida bak, tänkt mest på hur länge klarar sig protein fritt i magen/tarmarna samt att det jag skrev stämmer, hade nämligen en diskution igår där motparten strängt hävdade att jag hade fel....

Mvh

Inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1022939&postcount=15)

Tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50137)

Dreas
2012-07-27, 12:35
Vad är det vi inte vet, Dreas?

Du talade först om proteinintag per se och nu pratar du om proteinintag vid kcal-underskott. Vilket talar du om egentligen och vilka proteinintag hävdar du (med stöd i litteraturen) är gynnsamma vid överskott? Vid deff finns det evidens för högre proteinintag för att bevara muskelmassa optimalt, men inte vid balans/överskott.

Dessutom minskar fortfarande proteinbehoven hos tränade individer.

Först sade du åt mig att "testa och återkomma" när jag talade om höga proteinintag och broscience och sedan säger du att du aldrig kommer att gå under 200 g protein per dag. Nu säger du att du inte äter mängder av protein för muskeluppbyggnad. Du är lite förvirrande.Vi vet inte hur mycket protein som "är för mycket" för en person som vill bli så stor som möjligt.

Ja? Proteinbehovet varierar ju ganska mycket mellan individer beroende på deras mål, ålder, kcalintag mm. Du får ingen litteratur av mig. Som sagt, testa :)

Är jag förvirrande? Du förutsätter att jag bara ser protein som något för muskelbyggande. Jag tycker mig prestera bättre på ett högre proteinintag än t.ex. 1,5g/kg kroppsvikt.

pwnyou
2012-07-27, 13:04
Jag blir fet som en gris om jag inte äter skitmycket protein. Jag är "blessed" med att ha sjukt hög aptit.

Jag skulle ju såklart kunna sänka på proteinet, och öka på grönsaker istället. Men jag föredrar proteinet.

Eddie Vedder
2012-07-27, 13:28
Vi vet inte hur mycket protein som "är för mycket" för en person som vill bli så stor som möjligt.

Nej och vi vet inte om vegansk LCHF kanske är det bästa för muskelbyggning heller. Det har ju aldrig studerats. :) Men någonstans blir det ju också lite konstigt att argumentera utifrån negativ evidens. Jag säger alltså inte emot dig men tjing och Anders har ju rätt i att inget pekar på att det ska finnas fördelar med exempelvis 3 gram/kg och uppåt men man kan ju förstås gissa och köra på som man själv vill.

kettlebellGuden
2012-07-27, 13:33
Få se studier på 4 g/kg kroppsvikt.

Tänker inte posta några studier alls då det kan ses som uppmuntran till AAS-bruk eller så där och jag har redan varningspoäng så det räcker för min del.

Dreas
2012-07-27, 13:36
Nej och vi vet inte om vegansk LCHF kanske är det bästa för muskelbyggning heller. Det har ju aldrig studerats. :) Men någonstans blir det ju också lite konstigt att argumentera utifrån negativ evidens. Jag säger alltså inte emot dig men tjing och Anders har ju rätt i att inget pekar på att det ska finnas fördelar med exempelvis 3 gram/kg och uppåt men man kan ju förstås gissa och köra på som man själv vill.Jag tror inte att jag sagt emot att det inte finns evidens för det och gjort det klart att JAG tycker mig prestera bättre på ett högre proteinintag och det är anledningen till att jag äter som jag gör.

Till det har jag sett några studier som pekar på att växande individer(yngre) samt personer som vill ner kan behöva öka upp proteinintaget, det har man säkert dragit iväg med för att det ska passa ens egen syn. Inte reflekterat så mycket över det.

Min grundmening var: Testa att höj proteinintaget själv innan du förkastar det.

Eddie Vedder
2012-07-27, 13:39
Min grundmening var: Testa att höj proteinintaget själv innan du förkastar det.

Och min är att ingen har förkastat och att det testet i vilket fall som helst inte är värt ett dugg. Det testet skulle ju inte förändra någonting.

Dreas
2012-07-27, 13:45
Och min är att ingen har förkastat och att det testet i vilket fall som helst inte är värt ett dugg. Det testet skulle ju inte förändra någonting.Äsch, ni fattar vad jag menar och nu försöker jag mest rädda mig så jag inte framstår som mentalt efterbliven :em:

Jag förstår också vad du menar, tolkade tjings inlägg som lite väl negativt.

Anders The Peak
2012-07-27, 13:50
Tänker inte posta några studier alls då det kan ses som uppmuntran till AAS-bruk eller så där och jag har redan varningspoäng så det räcker för min del.

Du får gärna PM mig den studien.

King Grub
2012-07-27, 13:52
Du blir inte varnad av att posta en vetenskaplig studie oavsett vad den handlar om.

tuthpicker
2012-07-27, 14:40
Inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1022939&postcount=15)

Tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50137)

Ok som jag trode då, visst kan inte protein lagras om man nu inte kan räkna vägen ner till tarmöppningen en liten lagring, det jag är intresserad av dvs, om kroppen tar upp 5g protein per timma och man äter protein som överskrider 24 h borde allting över det vara överflödigt och inte ge någon yttligare muskeltillväxt eller är jag ute och cyklar.

Te.x 5*24= 120g eller 2*24 = 48 borde då enligt teorin vara tillräkligt om man ligger på ett kalori + MEN sen finns det väl även övrig vävnad som behöver sin beskärda del och då borde det bli aningen högre.

Summa borde vara att 100-120 g protein är optimalt och ingen yttligare tillväxt kommer ske vid högre intag....eller?

McCoy
2012-07-27, 15:06
Onödigt är det med största sannolikhet, men det finns inget som säger att det är skadligt för en frisk person med stora proteinintag. Stora mängder kött kanske på sikt, kanske, men inte där heller är det själva proteinet som ökar några risker för sjukdomar.

Hur är det i långa loppet, gör inte ett högt proteinintag skillnad vad gäller livslängd? Är det troligt att t.ex. njurarna klarar av ett intag på 2-3 g protein/kg upp till 80, 90 eller 100 års ålder?

Det finns väl ett antal studier som visar att lågt proteinintag är fördelaktigt för livslängden.

tjing
2012-07-27, 17:21
Hur är det i långa loppet, gör inte ett högt proteinintag skillnad vad gäller livslängd? Är det troligt att t.ex. njurarna klarar av ett intag på 2-3 g protein/kg upp till 80, 90 eller 100 års ålder?

Det finns väl ett antal studier som visar att lågt proteinintag är fördelaktigt för livslängden.

Det är lite svårt att veta eftersom det inte gjorts långsiktiga studier på njurfunktion så vitt jag vet. Kortare studier på t ex 3 g / kg kroppsvikt, ger dock vid handen att det inte ger några skador. Men det säger ju inget om huruvida det kan uppstå problem på sikt. Eller ja, det hintar väl om en försiktigt positiv trend.

tjing
2012-07-27, 17:25
Jag förstår också vad du menar, tolkade tjings inlägg som lite väl negativt.

Jag har själv såklart ätit mer än 2 g / kg kroppsvikt protein och ligger ibland uppåt 3 g / kg kroppsvikt. Vad min personliga erfarenhet av det är och hur jag tycker det "känns" är rätt irrelevant i det stora hela. Anekdotala erfarenheter i all ära dock.

Jag måste säga att jag inte tycker det gör någon signifikant skillnad som man skulle märka på något sätt. Men det kan ju lika gärna vara kolhydraterna som förbättrar återhämtningen t ex, om man trycker stora mängder mat och tränar.

tjing
2012-07-27, 17:32
Vi vet inte hur mycket protein som "är för mycket" för en person som vill bli så stor som möjligt.

Ja? Proteinbehovet varierar ju ganska mycket mellan individer beroende på deras mål, ålder, kcalintag mm. Du får ingen litteratur av mig. Som sagt, testa :)

Är jag förvirrande? Du förutsätter att jag bara ser protein som något för muskelbyggande. Jag tycker mig prestera bättre på ett högre proteinintag än t.ex. 1,5g/kg kroppsvikt.

Vi vet som sagt vilken mängd som med god marginal maxar proteinsyntesen.

Du verkar tro att jag aldrig legat högre än 2 g / kg kroppsvikt protein per dag. Äter man mycket av en blandad kost är det ju till och med svårt att komma under det tycker jag.

På vilket sätt presterar du bättre på ett högre proteinintag jämfört med 1,5 g / kg kroppsvikt och har du någonsin faktiskt legat på den siffran under en väsentlig tid för att utvärdera? Hur känner du skillnaden i prestation och hur isolerar du proteinintaget som en variabel?

agazza
2012-07-27, 17:36
Tänker inte posta några studier alls då det kan ses som uppmuntran till AAS-bruk eller så där och jag har redan varningspoäng så det räcker för min del.

Du blir inte varnad av att posta en vetenskaplig studie oavsett vad den handlar om.

bump