handdator

Visa fullständig version : Korrekta marklyft känns mer i hamstrings?


Silencer
2012-07-26, 13:58
Tagit till mig tips från bl.a. zbumbi nu och provat marklyft på 20kg mindre vikt än jag brukar, för att kunna hitta rätt teknik.

Det första som slog mig nu när jag provade det var att jag fick en brutal kontakt i hamstrings som jag aldrig haft förut. Det kändes som att hamstrings "bar" upp vikten nu. Vanligtvis brukar jag bara få en extrem träningsvärk redan under setet i musklerna längs ryggraden. Jag fokuserade också mer på att vara uppbröstad och dra tillbaka axlarna ordentligt. Fick mer träningsvärk i trapezius av detta.

Men kan man säga att ett korrekt marklyft tar mer på hamstrings än ett dåligt sådant, som verkar ta mer på ryggradsmuskulaturen? isåfall börjar jag nog äntligen vara god teknik på spåret.

Pretorian
2012-07-26, 14:05
Jag känner nog inte så mycket i mina hamstrings vid mark. Det är väl mer vid raka mark det ska ta där. Men mark känns ju egentligen i hela kroppen...

nyahamd
2012-07-26, 14:05
wut, jag får det om jag går djupt i starten.

Jag drog max med djup start och det var fan nära att hela baksidan av benet avled. (Röv/ham)

Sen kan man lira raka mark om du vill döda dina hams.

Röda Björnen
2012-07-26, 14:06
"korrekta marklyft" är luddigt att säga men jag antar att du menar traditionella marklyft där fötterna står rätt nära varandra ?

Det krävs ju mer benstyrka och teknik för att utöva traditionella perfekt än i t.ex. sumomarklyft. Jag tror du känner av mer i hamstrings av både ovana men också att din rygg är starkare än dina benmuskler [i detta fall är det antagligen gluteus, hamstrings eller vaderna vilket är det vanligaste]

MVH

Silencer
2012-07-26, 14:19
"korrekta marklyft" är luddigt att säga men jag antar att du menar traditionella marklyft där fötterna står rätt nära varandra ?

Det krävs ju mer benstyrka och teknik för att utöva traditionella perfekt än i t.ex. sumomarklyft. Jag tror du känner av mer i hamstrings av både ovana men också att din rygg är starkare än dina benmuskler [i detta fall är det antagligen gluteus, hamstrings eller vaderna vilket är det vanligaste]

MVH

Ja så är det nog. Jag är starkast i ryggen av alla muskler. Benen ligger långt efter allt. Har länge kompenserat detta genom att lyfta mark mest med ryggen...

mikaelj
2012-07-26, 14:59
Mark är en benövning.
Postat via en mobil enhet

Morty
2012-07-26, 15:23
Mark är en benövning.
Postat via en mobil enhet

Och grepp, och rygg, och rumpa, och bål. Men absolut, också ben. Benen är ju de enda musklerna som arbetar dynamiskt i ett marklyft.