handdator

Visa fullständig version : Handledsproblem


killenigrillen
2012-07-26, 10:40
Hej kära kolo

Jag har ett smärre problem som jag undrar om nån av våra duktiga sjukgymnaster/naprapater osv här på brädan kan ha något tips om.


Förra veckan (tisdag) tränade jag biceps/triceps, 3 övningar vardera i 3 set och körde inget hårdare än vanligt.
Kände inga besvär efteråt och var allmänt nöjd med passet.
Dagen efter vaknade jag upp och hade ganska kraftig smärta i höjd med pisiforme på höger hand.
Efter lite egenundersökning märkte jag att det främst gör ont när jag tar vikt på handen när underarmen är helt supinerad, det gör även ont när jag försöker supinera och pronera så mycket jag kan.
Helt obelastat och när jag inte har handleden i ytterlägen känner jag ingenting.
Jag har kunnat köra marklyft på mina normala vikter (110kg arbetsset) utan att det känns och utan att det förvärrats (utan remmar med överarmsgrepp), även ett bröstpass med som mest 80kg i bänkpressen med samma resultat (ingen ökad smärta eller smärta under övning).

Jag känner att smärtan är i princip densamma men att jag vågar ta i mer nu efter en vecka. Jag försöker använda handen så mycket som möjligt och det är som sagt enbart en viss typ av rörelse som gör ont men jag försöker göra dessa rörelser också.

Testade att använda voltaren gel men ingen effekt.
Har kört ganska hårt senaste halvåret med gym men detta var ett lite lugnare armpass än vanligt.

Nån som har en fundering?
Mvh Nisse

killenigrillen
2012-07-26, 11:34
Ingen rådnad eller svullnad kan tilläggas, och inte speciellt palpationsöm heller.

pezrulezhaakon
2012-07-26, 11:55
killenigrillen, vilka grepp använde du i bic/tric.övningarna? Vilka övningar, och position på handleden hade du under övningarna?

killenigrillen
2012-07-26, 12:10
Jag körde först hantelcurls (från pronerat till supinerat i max kontraktion), sedan rak stångcurl och avslutade med rep-curls stående från golvet i dragapparat.
Triceps var liggande extensions bakom huvudet med z-stång, pushdowns med rak stång och avslutade med enarms-pushdowns med ett enkelt rep.
Har kört alla dess övningar innan, kände alltså inte nånting under passet eller på kvällen utan morgonen efter, jag har en tanke om att fästet för flexor carpi ulnaris fått sig en törn men vad tror du?

pezrulezhaakon
2012-07-26, 14:52
killenigrillen

Jag tippar mest på enhandstricepspushdown. Det är mycket lätt att vilja integrera handledsböjningen (ev ulnarflektion) i den övningen samtidigt som handleden är tvingad (tvingas) till en radialflektion. (hammargrepp)

killenigrillen
2012-07-26, 15:04
Jo jag tänkte så själv också men jag har inga problem med den rörelsen dock.
Skulle vara synd för den är extremt skön och ger mig sjuk kontakt i triceps. Jag har dock inte problem med just den övningen.

pezrulezhaakon
2012-07-26, 15:31
killenigrillen

Testa istället att knyta dit en vrismanchett innan handleden i övningen så kan du köra övningen utan att integrera handleden eller underarmsmusklerna.

killenigrillen
2012-07-26, 15:35
Tack för tipset.
Dock får jag inte ont i den övningen som sagt, blir aningen konfunderad.

pezrulezhaakon
2012-07-26, 15:41
killenigrillen

Visst kan problemet ha uppstått av en annan övning. Men av de du radade upp är den övningen mest trolig. Det kan ju även kommit av någon annan stångtriceps. Enklast hade såklart varit att se utförandena du har i de olika övningarna irl.

Då underarmsmusklerna är engagerade så stabiliseras ju handleden "på köpet", så därför är det inte säkert att en orsaksövinng ger ifrån sig smärta.

killenigrillen
2012-07-26, 15:53
Jag förstår hur du tänker jo, min tanke var att sammantaget så stressade jag handleden rätt hårt under passet, troligen kan jag ha greppat stången för hårt under större delen av passet och därav sket sig handleden (medicinsk term för övrigt).

pezrulezhaakon
2012-07-26, 16:02
killenigrillen

Nja, hur hårt du greppar ska inte spela så stor roll för den muskeln (FCU) utan har mer att göra med själva handledens rörelse.

killenigrillen
2012-07-26, 16:13
Jo iofs, jag tänker att curlarna var det som ställde till det, rak stångcurl är inte svinskönt för handleden och jag slet på rätt fint i de sista seten...

pezrulezhaakon
2012-07-26, 16:15
killenigrillen

Det är inte helt omöjligt. All rörelse är ju mer eller mindre slitage. :)