handdator

Visa fullständig version : Byta schema i deff?


musicpanda
2012-07-25, 18:37
Jag har kört helkroppsschema som nybörjare nu 3 dagar i veckan i över 1 år och har kommit till punkten att jag inte orkar det längre då vikterna blir tyngre och tyngre och återhämtningstiden på senare tid har ökat.

Min fråga är kan jag byta till 3-split mitt i deffen eller riskerar jag att förlora muskler då pga att musklerna inte stimuleras lika ofta som min kropp vant sig vid? Är det bättre att jag byter efter deffen är slut eller det har kanske ingen betydelse?

Rusk
2012-07-25, 19:44
Behåll det sättet du kör böj, bänk, mark och andra stora övningar och för in dom i ett annat upplägg bara.

Sheogorath
2012-07-25, 20:09
Jag har kört helkroppsschema som nybörjare nu 3 dagar i veckan i över 1 år och har kommit till punkten att jag inte orkar det längre då vikterna blir tyngre och tyngre och återhämtningstiden på senare tid har ökat.

Min fråga är kan jag byta till 3-split mitt i deffen eller riskerar jag att förlora muskler då pga att musklerna inte stimuleras lika ofta som min kropp vant sig vid? Är det bättre att jag byter efter deffen är slut eller det har kanske ingen betydelse?

Jag skulle säga att risken finns men att du så länge du ser till att behålla styrkan i övningarna inte kommer utsätta dig för någon större risk. Generellt tycker jag att man ska laborera i sina uppbyggnadsperioder och sedan köra konstant under deffperioderna, efter principen att man redan ska ha prövat ut ett optimalt muskelbyggande program. Blir det för tungt får man skjuta in koffein, laborera med kosten etc för att få det att funka.

Men visst, känner du att det inte är hållbart ska du självklart byta. Inte värt att gå och skada sig eller helt tappa lusten för träningen.

Wormzie
2012-07-25, 20:24
Jag skulle säga att risken finns men att du så länge du ser till att behålla styrkan i övningarna inte kommer utsätta dig för någon större risk. Generellt tycker jag att man ska laborera i sina uppbyggnadsperioder och sedan köra konstant under deffperioderna, efter principen att man redan ska ha prövat ut ett optimalt muskelbyggande program. Blir det för tungt får man skjuta in koffein, laborera med kosten etc för att få det att funka.

Men visst, känner du att det inte är hållbart ska du självklart byta. Inte värt att gå och skada sig eller helt tappa lusten för träningen.

Om man använder en deloadvecka under uppbyggnad, är det då även vettigt att deloada under deff?

Sheogorath
2012-07-25, 20:25
Om man använder en deloadvecka under uppbyggnad, är det då även vettigt att deloada under deff?

Ja det tycker jag. Draget ur arslet eftersom jag inte kör den typen av periodisering själv. ;)

Wormzie
2012-07-25, 20:27
Ja det tycker jag. Draget ur arslet eftersom jag inte kör den typen av periodisering själv. ;)

Har lite deffnoja då jag vill minnas att jag hört uttrycket "under deff måste man visa musklerna att kroppen behöver dom" för att bibehålla så mycket muskelmassa..äh, kör på med deload som vanligt så kommer man tillbaka laddad till max till nästa tunga vecka!

Sheogorath
2012-07-25, 20:33
Har lite deffnoja då jag vill minnas att jag hört uttrycket "under deff måste man visa musklerna att kroppen behöver dom" för att bibehålla så mycket muskelmassa..äh, kör på med deload som vanligt så kommer man tillbaka laddad till max till nästa tunga vecka!

Det som är bäst för att bygga är bäst för att behålla. Om deload ingår i din strategi för maximal muskeluppbyggnad är jag ganska säker på att det kommer funka fint för dig under deff också. Gör det inte det är du en erfarenhet rikare. Funkar det fint kommer du ju tillbaka laddad till max som du säger.

AronP
2012-07-25, 20:37
Det som är bäst för att bygga är bäst för att behålla. Om deload ingår i din strategi för maximal muskeluppbyggnad är jag ganska säker på att det kommer funka fint för dig under deff också. Gör det inte det är du en erfarenhet rikare. Funkar det fint kommer du ju tillbaka laddad till max som du säger.

Jag ställer mig tveksam, högvolym och högrepsare som jag tror är bra för byggning bör användas mer restriktivt på diet.

Sheogorath
2012-07-25, 20:43
Jag ställer mig tveksam, högvolym och högrepsare som jag tror är bra för byggning bör användas mer restriktivt på diet.

Ja, jag lever inte i villfarelsen att alla tycker lika. Högvolym och högreps ser jag inte som ett problem under deff om man fixar det under uppbyggnad. Men det gäller kanske att man inte bränt alla broar från början utan har lite att ta till inför dieten. Kreatin, koffein etc. Det finns även andra saker man kan vara oense om. Du tycker ju att man ska gå in lågt i kalorier från början och mer eller mindre hålla intaget konstant genom dieten. Så där är vi inte ense heller. :)

AronP
2012-07-25, 20:53
Högvolym och stressa kroppen ytterligare med koffein låter ännu dummare, jag tror nog man kan klara det men jag tror inte det är positivt.

Ang intaget så har jag börjat experimentera med att öka det nu och ser bra resultat. :-)

Sheogorath
2012-07-25, 21:00
Högvolym och stressa kroppen ytterligare med koffein låter ännu dummare, jag tror nog man kan klara det men jag tror inte det är positivt.

Ang intaget så har jag börjat experimentera med att öka det nu och ser bra resultat. :-)

Stressa kroppen är precis vad som måste till för att tvinga kroppen att behålla musklerna till max så som jag ser det. Orkar man inte belasta musklerna fullt p.g.a. energiunderskottet får man skjuta till annat. Koffein och kreatin nämnde jag men man kan även tänka sig testoboosters, starkare PWOer osv.

Uppbyggnadsperioderna ser jag som perioder där kroppen får må bra och egentligen på sätt och vis vilar upp sig. Man matar den med vad den behöver. Koffeintoleransen går ner, man plockar bort sannolikt skadliga PWOer (ingen vid sina sinnes kan ju tro att DMAA och PEA är bra) njurarna vilar sig från kreatininutsöndring, superhögt proteinintag mm. Under deff får man sen göra vad som behövs göras för att att komma ner i sitt låga BF utan att tappa massa.

"Positivt" som i "nyttigt" är knappast något av det vi gör på gymmet. Den gränsen är ju passerad för länge sedan.

AronP
2012-07-25, 21:16
Kroppen ska utsättas för så lite stress som möjligt under diet, att ligga på underskott är stress nog. Stress leder till förhöjning av hormoner som är negativa för kroppen. Sömnen bör vara hög, mängden artificiella stimulanter som håller kroppen igång även fast den egentligen bör vila bör hållas till ett minimum. En hög träningsvolym som skapar ett stort behov av återhämtning i form av mat och vila när undvikas då du har svårt att tillgodose se det. En volym som ställer krav på bibehållande av massa bör givetvis existera men man ska inte gå för långt med det då kroppen inte har möjlighet att reparera allt vilket resulterar i en kropp som bryts ned istället.

Bulk är en viloperiod men det betyder inte att kroppen ska brytas ned under diet.

På slutet kommer man dock till en nivå där stressen höjs men då ska den höjas från en låg nivå.

Ja, enligt mig då.

musicpanda
2012-07-26, 00:19
Tack för era svar allihopa blir till att fortsätta med helkroppsschemat deffen ut. Är min första deff så om inte annat lär jag mig till round 2. Får inta lite mer energi under passet så jag pallar med. Är lustiga öppettider på gymmet nu i sommar så när man väl är där är det smockfullt och jag svär på att luften håller på att ta slut därinne så kan vara det med. Får ta en "luft på burk" med mig :cool: