handdator

Visa fullständig version : Ännu en deffa/bygga tråd


al3ks
2012-07-25, 13:25
Hej på er

Ledsen att starta ännu en tråd gällande ämnet, men velar utav helvete.

Lite bakgrundsfakta till trådstart:

Deffade från Januari > Juni med fina resultat. Formen var bra, hårdheten var bra och jag var nöjd med min kropp. Sen drog jag till Båstad i en vecka och efter hårt krökande och massa skräpmat så var formen inte densamma. Har haft ångest, speciellt då allt satt sig längst nere på magen mer eller mindre.

Planen med att behålla formen under sommaren för att sen bygga har ju skitit sig därav har jag satt igång med denna lilla deff.

Det jag vill fråga er om är:

*Är det lönt att deffa nån vecka och skaffa sig liknande form som jag hade förrut för att sedan påbörja bulken? För att slippa en 6månaders deff igen
*Eller ska jag försöka lägga tjockistänket åt sidan och börja med bulken redan nu?

Vet att jag inte är fet eller nåt men efter år av övervikt så hamnar man rätt snabbt i det gamla tänket.

Nuvarande form (79,5kg):
http://i48.tinypic.com/25jegev.png

Dåvarande form (~77kg):
http://img.tapatalk.com/51e08b74-b203-2879.jpg



Vet väl innerst inne att det enda rätta är att kicka igång bulken redan nu för att minideffen är waste of time egentligen. Men det är mest för självförtroendet och så + att jag ska slippa "deff of doom 2.0" till nästa sommar

Bulken kommer vara typ balans+ ~200kcal

~85kg är väl målet efter bulk och sen 78-80 hård till sommaren

Men med tanke på att det är lång tid kvar till Beach 13 så kanske man kan bulka/deffa i kortare perioder? Typ 2 månader bulk -> 1 månad deff för att hålla formen året om?

312
2012-07-25, 13:32
Personligen så ser jag inga som helst problem med att börja med bulken nu.

Popliteus
2012-07-25, 13:40
Lönt att deffa pånytt i avseendet att du vill se mer deffad ut och trivs med det. Men i byggarsyfte bör du köra balans/bulk. F.ö. så sa du att skillnaden skett på en vecka? Då borde du kunna komma tillbaka snabbt dit du var tidigare.

benaciii
2012-07-25, 15:52
Nej det är inte lönt att deffa en vecka till för en form du kommer tappa igen veckan efter. Det du lagt på dej nu är vatten, och det kommer du samla på dej igen när du börja gå upp igen.

Jag säger Bygg. Man ska inte se bra ut under bulk. :)

al3ks
2012-07-25, 19:36
Personligen så ser jag inga som helst problem med att börja med bulken nu.

Lönt att deffa pånytt i avseendet att du vill se mer deffad ut och trivs med det. Men i byggarsyfte bör du köra balans/bulk. F.ö. så sa du att skillnaden skett på en vecka? Då borde du kunna komma tillbaka snabbt dit du var tidigare.

Förhoppningsvis så kommer det tillbaka snabbt ja.

Nej det är inte lönt att deffa en vecka till för en form du kommer tappa igen veckan efter. Det du lagt på dej nu är vatten, och det kommer du samla på dej igen när du börja gå upp igen.

Jag säger Bygg. Man ska inte se bra ut under bulk. :)

Känner lite så också faktiskt. Känns lite ovärt att gå runt hungrig "i onödan" när som du säger jag ändå kommer tappa det efter en vecka.

Velar lite fortfarande men känner mig helt klart mer sugen på än "lean bulk" än en panikdeff atm.

Jeml
2012-07-25, 20:45
jag hade satsat på att få tillbaka formen de kanske tar 1-2veckor, sedan köra långsam burk ca1kg+ i månaden för att inte förlora formen. om jag äter frikostigt direkt efter deff så är formen borta snabbare än kvickt vilket bara är tråkigt i min mening .

Akada
2012-07-25, 21:10
Kör en kort VLCD, imo.

al3ks
2012-07-25, 22:26
jag hade satsat på att få tillbaka formen de kanske tar 1-2veckor, sedan köra långsam burk ca1kg+ i månaden för att inte förlora formen. om jag äter frikostigt direkt efter deff så är formen borta snabbare än kvickt vilket bara är tråkigt i min mening .

Ja det låter ju vettigt. Kan dock tänka mig att det mesta av uppgången lär va i början på bulken för att sedan plana ut. Eller kruxet kanske är att öka intaget successivt?

Kör en kort VLCD, imo.

Mja vettefan om VLCD är min grej. Skulle krevera.

benaciii
2012-07-25, 22:30
Det planar ut med tiden. De först 2-3kg är bara vatten i stort sett.

al3ks
2012-07-25, 22:35
Det planar ut med tiden. De först 2-3kg är bara vatten i stort sett.

Aight, så man kan egentligen lägga sig på "det korrekta överskottet" på en gång och sen bara kötta?

benaciii
2012-07-25, 22:36
Aight, så man kan egentligen lägga sig på "det korrekta överskottet" på en gång och sen bara kötta?

Öka lite succesivt varje dag till du är du ska vara :)

al3ks
2012-07-25, 22:39
Öka lite succesivt varje dag till du är du ska vara :)

Allright!

Tror jag deffar veckan ut och sätter igång med bulk from. måndag eller nåt. *popcorn*

al3ks
2012-07-26, 18:30
Knepigt. Har tränat mer de senaste dagarna och legat rut 2k kcal men knappt tappat nåt. Trodde vätskan skulle släpps snabbt men så var inte fallet.

Whatevs, långsam bulk + SL 5x5 drar igång nästa vecka


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeml
2012-07-26, 19:01
Knepigt. Har tränat mer de senaste dagarna och legat rut 2k kcal men knappt tappat nåt. Trodde vätskan skulle släpps snabbt men så var inte fallet.

Whatevs, långsam bulk + SL 5x5 drar igång nästa vecka


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad startar du på för vikter och hur mycket ökar du varje vecka? samt vilka assist övningar planerar du köra?

Avslutar min deff snart, funderar på om jag ska köra något program efter.. kör nu halvkropps pass 4ggr/veckan så alla muskelgrupper tränas 2ggr/vecka.

al3ks
2012-07-26, 22:34
Vad startar du på för vikter och hur mycket ökar du varje vecka? samt vilka assist övningar planerar du köra?

Avslutar min deff snart, funderar på om jag ska köra något program efter.. kör nu halvkropps pass 4ggr/veckan så alla muskelgrupper tränas 2ggr/vecka.

Lär starta på 50kg i allt och lär höja 5kg i början tills de börjar gå trögt. Vill inte gå ut med för höga vikter o slita ut mig för snabbt. Känns som man underskattar programmet lite.
Vet inte vilka ass övningar de blir om de ens blir några? Vad hade du tänkt köra för ass övningar?




Sent from my iPhone using Tapatalk

Nutrid
2012-07-26, 23:27
Förstår ditt dilemma al3ks. Det är förjävla svårt rent psykiskt att medvetet äta upp sig på sommaren.

En tröst är ju dock att den här sommaren inte ens är värd att kallas sommar med tanke på vädret + att det bara är 1-2 månader kvar innan hösten kommer.

Börja bulka och se till att komma tillbaka jävligt mycket bättre än förra deffen nästa år istället.

al3ks
2012-07-26, 23:31
Förstår ditt dilemma al3ks. Det är förjävla svårt rent psykiskt att medvetet äta upp sig på sommaren.

En tröst är ju dock att den här sommaren inte ens är värd att kallas sommar med tanke på vädret + att det bara är 1-2 månader kvar innan hösten kommer.

Börja bulka och se till att komma tillbaka jävligt mycket bättre än förra deffen nästa år istället.

Ja och speciellt när man kämpat för att uppnå den kroppen man vill, ha den i en månad och sen är den borta haha :)

Ja, en strikt bulk så man slipper deffa i ett halvår igen är ju att föredra!

Nutrid
2012-07-26, 23:35
Ja och speciellt när man kämpat för att uppnå den kroppen man vill, ha den i en månad och sen är den borta haha :)

Ja, en strikt bulk så man slipper deffa i ett halvår igen är ju att föredra!

Jo men precis!

Eftersom att du ändå inte kommer grisbulka så finns det egentligen ingen anledning att ha dåligt samvete om du tänker efter. Den lilla vikten du hinner lägga på dig innan sommaren är slut lär knappt märkas förutom att du blir muskulösare.

Kör hårt kompis, im doing the same thing ;).

al3ks
2012-07-26, 23:48
Jo men precis!

Eftersom att du ändå inte kommer grisbulka så finns det egentligen ingen anledning att ha dåligt samvete om du tänker efter. Den lilla vikten du hinner lägga på dig innan sommaren är slut lär knappt märkas förutom att du blir muskulösare.

Kör hårt kompis, im doing the same thing ;).

Best of luck till oss då!

Jeml
2012-07-27, 05:45
okej, vart inte beror på hur tungt det är utan men vill gärna ha med dips, chins, biceps curl, push down och nån axelövning typ sidolyft. nån magövning och typ benspark ben curl och kanske vadpress .

al3ks
2012-07-27, 10:27
okej, vart inte beror på hur tungt det är utan men vill gärna ha med dips, chins, biceps curl, push down och nån axelövning typ sidolyft. nån magövning och typ benspark ben curl och kanske vadpress .

Men då har du ju glidit iväg från programmet en hel del med så många andra övningar? Chins å dips finns väl med i nån variant så dom skulle jag kunna tänka mig också


Sent from my iPhone using Tapatalk