handdator

Visa fullständig version : Vill lära mig äta rätt!

Segman
2012-07-25, 08:29
Hej. Jag jobbar som lastbilschaufför och kör skift!
Ena veckan kliver jag upp 04.00 och äter lunch kring 09.00-11.00, och middag kring 1800-20.00.
Och nästa vecka kliver jag upp 12.00 , far och tränar. Äter lunch 13.00-14.00 och middag mellan 21.00-23.00. Försöker träna på veckorna , men på helgerna kan de Juh fort bli fest. Jag småäter mycket och äter mest skräpmat som , findusrätter och äta ute. Nog ökar man , men nu vill jag bli mer seriös!!!
Vill äta bättre mat!!

Snälla kan nån ge mig nå tips på bra mat och bra mellanmål.!
Har ingen aning.. Även vad som kan tänkas som nått bra kosttillskott!?
Brukar äta Kreatin i perioder, och gainer efter träningen, men de är så pass..
Är rädd att testa andra tillskott! Vill inte ha nå skit som är dåligt för kroppen.

Tips på bra tillskott? Och bra maträtter och mellanmål! / tack på förhand

sinaui
2012-07-25, 23:10
Kan tipsa om GoGreen Rostade och saltade Sojabönor :).
De är hyfsat goda, inte som typ jordnötter men man kan ju kanske varva lite rostade sojabönor med lite andra nötter t.ex. De mättar i alla fall väldigt bra och är väl "nyttiga" om man kan säga så. Billigt och smidigt mellanmål. Går ju också att rosta själv.

Rusk
2012-07-26, 00:12
Gör matlådor, problem solved.
Och som mellanmål kan du ta en proteindrink eller en kesella med funlight kombinerat med någon kolhydratskälla.

benaciii
2012-07-26, 00:14
Gör matlådor, problem solved.
Och som mellanmål kan du ta en proteindrink eller en kesella med funlight kombinerat med någon kolhydratskälla.

this.
Proteinbars kan även vara bra mellanmål om du har råd till det.

Albin Eriksson
2012-07-26, 01:21
Lunch/middag: Kött/fisk+ris/potatis och lite grönsaker.

Mellanmål: proteindrink/kesella/keso/ägg + lite nötter och kanske nån frukt.

Frukost: havregryn, ägg, proteindrink

frågan är om du inte kunde räknat ut det själv?

Segman
2012-07-26, 03:20
Jo, vet Juh litegrann. Ville bara ha hjälp med variation och de. Tack tack. Jag tänkte att de var dåligt när jag hade så olika jobbartider. Men de kanske inte gör så mycket. Bara man får i sig maten och äter de som man får tid.

Elgreco
2012-07-26, 05:18
Jobbar själv skift, ena veckan natt, andra veckan dagtid. Sä känner igen problematiken.

Tips som nämnts men värt tt nämna igen;
1. Matlåda( planera innan): finns massa recept här på kolo!
2.mellanmål; kvarg med funlight( billigt o bra på lidl), frukt m.m
3.frukost: gröt!!!

Men framför allt kom igång med träningen.... Själv blir det ju mycket olika tider på gymet beronde på jobbet, men bara o tvinga sig själv.

KalleTeodor
2012-07-26, 11:45
Jag finner det mycket intressant att du säger att du inte vill stoppa i dig nå skit som är dåligt för kroppen men sen skriver du att det blir mycket skräpmat och färdigrätter. Det min vän är skit. Kosttillskott är inget farligt men känns som du borde få koll på kosten först.

Lär dig laga mat. Gör matlådor. Keso/kvarg blir din nya färdiglagade
mat tillsammans med frukt tex.

Kalkyl
2012-07-26, 15:01
Finns bra matlådor som håller kyla länge, bara att laga något och fylla.

Segman
2012-07-26, 20:45
Jo de är sant!. Jo jag vet , jag sa Juh att jag bara äter skitmat. Därför vill jag börja äta riktig mat:) findusrätterna tror jag inte är så nyttiga:)