handdator

Visa fullständig version : Hög puls vid sömn


M a t s
2012-07-25, 08:12
Hej!

Jag har dom senaste nätterna haft problem med att jag vaknar av att jag har väldigt hög puls. Det brukar ske i mitten av natten, då jag kan vakna av en puls upp emot 80-90 bpm och att det dunkar ganska ordentligt. Det är rätt besvärligt att somna om och kan då ta ett tag. Är detta farligt?

Lite info:
Började träna på gym (ca 3 ggr veckan) och springa (ca 2 ggr veckan) för 10 veckor sedan, hade då inte tränat ordentligt på 8 år, men har ändå, märkligtvis, lyckats hålla mig i OK form. Jag vägde då ungefär 55 kilo (1.80 lång), men har lyckats gå upp till 63, och försöker klättra upp.
Har, trots att jag börjat träna, en ganska hög vilopuls, ca 75 bpm, som inte har förändrats allt för mycket sedan jag började träna.

Är detta normalt?
När kan man förvänta sig resultat på sin vilopuls?

Känner mig för övrigt i otroligt mkt bättre skick, är piggare och klarar av mer...

Tack på förhand för svar! :)

Löpsko
2012-07-25, 08:14
Vilken tid på kvällen brukar du träna? ja kan uppleva ibland om ja tränar sent att de är svårt att få ner pulsen.

M a t s
2012-07-25, 08:18
Brukar träna mellan 18.00-20.00, sedan käka+dricka 2dl gainer+halvliter mjölk. Äter totalt en hel del innan jag går och lägger mig (ca 23.00)... Kan det kanske bidra?

Everest
2012-07-25, 08:19
Men det är alltså inte en konstant hög puls under natten utan bara en kort period?

alva
2012-07-25, 08:21
Tror inte det handlar om att du har hög puls, (då den verkar ligga på normal nivå) utan kanske snarare att du känner av hjärtslagen kraftigt när du vaknar? Psykiska besvär?
Det är obehagligt men sällan farligt.

M a t s
2012-07-25, 08:21
Men det är alltså inte en konstant hög puls under natten utan bara en kort period?

Jag är faktiskt inte riktigt säker, jag brukar lyckas somna efter 30 min, men vad jag vet kanske pulsen fortsätter i högt tempo medan jag sover...

M a t s
2012-07-25, 08:26
Tror inte det handlar om att du har hög puls, (då den verkar ligga på normal nivå) utan kanske snarare att du känner av hjärtslagen kraftigt när du vaknar? Psykiska besvär?
Det är obehagligt men sällan farligt.

Mår i allmänhet rätt bra (psykiskt), lite stressad ibland bara. Jo det är nog just att hjärtslagen är kraftigare som är rätt obehagligt...

Men som sagt, när brukar man få lägre vilopuls som resultat av sin träning?

alva
2012-07-25, 08:42
Men som sagt, när brukar man få lägre vilopuls som resultat av sin träning?

Den frågan bollar jag över till någon mer kunnig på området :)

Anders The Peak
2012-07-25, 08:55
Känner du dig orolig är du vaknar ?
Du vaknar antagligen med ett ryck

M a t s
2012-07-25, 09:08
Känner du dig orolig är du vaknar ?
Du vaknar antagligen med ett ryck

Jo jag känner mig ju orolig pga min puls, men jag vaknar inte av ett ryck