handdator

Visa fullständig version : Nyttigaste dieten för 1500kr/månaden?


DeRage93
2012-07-25, 01:46
Tjena alla kollozeumare! Är rätt så ny här på kollozeum, men jag kom hit för att få hjälp med min viktnedgång! (Vet ej om detta är rätt forumdel, men det kan säkerligen en mod fixa)

Hursomhelst så behöver jag hjälp med viktnedgången och hjälp med hur näringen ska fördelas bäst så man slipper den där onödigheten att göra fel.
Jag börjar med lite basic fakta:

Längd: 181cm
Vikt: 105kg
Kroppsform: rund men inte så himla stor runt magen
och vristerna

Önskat mål:
~80kg

Så jag kan väldigt lite(minimaliskt lite) om vad man ska käka för att må bra men ändå lyckas uppnå en snabb men säker viktnedgång.

Jag är verkligen inte rik och har bara 1500kr att röra mig i matväg!

Har mer än nog av den goda viljan att tappa 25kg för att kunna göra de vardagliga saker som jag tycker är kul.

Så om någon snäll själ kan sätta ihop en bra/nyttig inköpslista för viktnedgång som räcker över 1 eller 2 veckor och inte göra så man blir helt utfattig skulle vara extremt bra.

Jag är ute och gör en power walk 1timme och 30minuter varje dag.

WHITEFOLKS
2012-07-25, 05:08
150g+ protein @ 2000kcal är väldigt görbart för 25kr per dag så 50kr per dag är "inga problem".

Mycket handlar om hur kräsen och kinkig man är med maten men rent tekniskt så är det inga större problem att få ihop det.

kettlebellGuden
2012-07-25, 06:12
Kycklingmage och kyllingahjärtan brukar finnas till billigt pris i många matvarubutiker. Kort datum. Gott som faen.

Pretorian
2012-07-25, 06:28
Åk till en av de billigare matkedjorna och kolla veckans priser helt enkelt.

Proteinpulver är väl ganska billigt?

prOtotype
2012-07-25, 07:19
Grunda måltiderna i billiga basvaror som potatis, ris eller pasta.

DeRage93
2012-07-25, 07:29
Det enda jag är kräsen över är ägg, har aldrig haft smaklökarna för det.

Men Protein Shakes lär jag fixa, det mättar bra och man mår hyffsat på det, men som sagt, vill ha i matväg.

Men ska vi se..

Kan inte vardera fylla i en dag, vad man kan käka?

Måndag till Söndag?

Fukost-Mellanmål-Lunch-Mellanmål-Middag-Kvällsfika?

Jag bor i en ganska dålig byhåla också, så jag har inte ett fullt utbud av allt och det är inte mycket som är direkt billigt.

Men jag tackar alla som har skrivit förslag hittills :)

Dreas
2012-07-25, 07:39
Varför äta så ofta? För min del var periodisk fasta ett tag ett bra beslut. Mina hungerkänslor över dygnet sett blev inte så jobbiga och jag kan numera äta 3 rejäla måltider per dag utan att bli speciellt hungrig mellan dessa.

z_bumbi
2012-07-25, 07:57
1 Leta upp en kokbok.
2 Kolla på ett recept som du tycker verkar bra.
3 Gå till butiken och kolla vad det kostar.

Upprepa tills du har hittat en bunt recept som passar din budget.

Mer krävs det inte.

Alt leta upp någon av de andra trådarna på forumet om billig mat.

levels
2012-07-25, 08:07
Köp gröt, frysta kyklingfilér, lågpris tonfisk, och nötfärs 10-12% och om du hittar billig kassler kan du köpa det. Potatis, ris och broccoli i storpack kan du fylla ut måltiderna med.

Frukost: Gröt - billigt o bra

Lunch: 1 kycklingfilé / köttfärssås / stekt tonfisk med tomatsås + ris / potatis (4st) och broccoli

Middag: 1 kycklingfilé / köttfärssås / stekt tonfisk med tomatsås + ris / potatis (4st) och broccoli

Fyll ut mellis och kvällssnack med protteshakes. Vill du lyxa till kan du göra proteinfluff eller om du har råd köpa keso / kvarg och blanda med fun light.

---

Detta kommer du kunna klara dig på under 1000 lappen om du storhandlar på citygross eller nån liknande.

Investera i matlådor direkt så kan du laga hela veckans måltider och frysa in!

luckyboi
2012-07-25, 08:17
20kg kycklingfilé á 60kr/kg samt 30kg potatis á 10kr/kg.

Sen kan du ju alltid omfördela lite, köpa en flaska ketchup t.ex. Skämt åsido, laga mat av råvaror du tycker om klarar du dig lätt på 1500 i månaden. Proteinpulver är även det väldigt billigt.

levels
2012-07-25, 08:17
du kan även lägga till en sked jordnötssmör till mellis

prOtotype
2012-07-25, 08:26
du kan även lägga till en sked jordnötssmör till mellis

Så för billig viktnedgång ska han äta något dyrt och kaloritätt?

vicarious
2012-07-25, 08:34
Havregryn, vassleproteinpulver och LIDL kvarg. Komplettera med lite omega-3 kapslar.

levels
2012-07-25, 08:36
Det upplägget jag la upp har uttrymme för en en extra sked js i kalorier och speciellt för att få in en större andel fett i intaget. Detta är så klart valfritt om ekonomin har utrymme därför jag sa "du kan lägga till". Men vafan så dyrt är det inte? Köper den ekologiska varianten som inte har så mycket tillsattser utan jordnötter och havssalt, den går på 35 spänn burk och en matsked per dag gör att den räcker ett bra antal dagar.

z_bumbi
2012-07-25, 09:05
Det är mycket enklare att köpa ett billigare livsmedel än de som du räknade upp som redan innehåller fett än att försöka hitta en källa för att lägga till fett. Vill man ha jordnötter så går det dessutom att köpa mycket billigare i stora påsar.

levels
2012-07-25, 09:22
Det gör det definitivt. Det här är bara något som fungerat för mig och därför delar jag med mig av min erfarenhet. Dela gärna med dig av de livsmedel du tänker på för jag kan behöva lite variation jag med haha ;)

Wiizra
2012-07-25, 09:38
kyckling, broccoli, ris, potatis, keso, protein pulver

DeRage93
2012-07-25, 09:50
Ja, som jag ser det hur jag kan lägga upp vissa måltider så kan man ju köra till exempel:

Frukost- Gröt eller Fil och några nyttiga flingor?

Lunch- Protein Shake eller någon stor köttbit+mjölk

Middag- Kyckling/tonfisk-sallad eller ris/potatis/pasta och kyckling/eller annat kött?

Om det nu verkligen behövs bara tre mål om dagen så kan jag anpassa mig efter det, viljan är stark och jag har kört på 3 protein shakes+några hårdbrödmackor varje dag dom senaste 10:e dagarna! Tappat 6 kilo på 10 dagar och känner mig inte alls dålig på något vis ännu, men har säkerligen satt kroppen i svältläge :/

prOtotype
2012-07-25, 09:55
Svältläge är påhittat, oroa dig inte för det. Kroppen behöver energi för att leva och kommer ta av dina depåer om du inte tillför mat.
Frukost är inget måste heller och du kan kapa kalorier på att äta en bra lunch och en bra middag och nöja dig med det.

DeRage93
2012-07-25, 10:06
Svältläge är påhittat, oroa dig inte för det. Kroppen behöver energi för att leva och kommer ta av dina depåer om du inte tillför mat.
Frukost är inget måste heller och du kan kapa kalorier på att äta en bra lunch och en bra middag och nöja dig med det.

Aha, men då kan man nog klara sig under 1000kr per månad när det kommer till mat med andra ord! :D Jag tackar dig så himla mycket att du sa det, för nu känns det som man inte har allt för extremt stor press på sig själv när det kommer till att laga mat!

Och jag jobbar som tidningsbud varje morgon och brukar oftast gå och lägga mig och sova till kl 13 på dagen, så frukosten brukar ofta bli skippad oavsett :P

WiXiAN
2012-07-25, 14:45
Kycklinglever? Köpte 500g för 20:-

WHITEFOLKS
2012-07-25, 17:07
300g baljväxter + 50g vassle om dagen så har du en grund på 110g protein/1100kcal för runt 12kr.

Sen är det bara fylla ut med vad övrigt du vill ha som passar i kalori och pengabudget.

Vitlök
2012-07-25, 18:37
300g baljväxter + 50g vassle om dagen så har du en grund på 110g protein/1100kcal för runt 12kr.

Sen är det bara fylla ut med vad övrigt du vill ha som passar i kalori och pengabudget.
+1
Baljväxter är sjukt underskattade. Köp torkade och blötlägg&koka själv. PPK runt 10. Komplitera det ofullvärdiga proteinet med annan fullvärdig källa (vassle, kött, mejeri osv.)

Sniggel
2012-07-25, 19:08
Havregryn, vassleproteinpulver och LIDL kvarg. Komplettera med lite omega-3 kapslar.

Han hade 1500 kr att spendera, inte 500 :D

Sniggel
2012-07-25, 19:14
OnT så är väl dess livsmedel prisvärda, nyttiga och/eller proteinrika :
Bönor, linser, jordnötter - prisvärt och vegetariskt)
Pasta, potatis, ris, hemmabakat bröd (vetemjöl) - prisvärt per kalori
Broccoli, blomkål, morot, vitkål, kålrot - nyttiga grönsaker
Fläskfärs (eller karré), ost, ägg, "vit" fisk, kyckling - proteinrikt utan att bli för dyrt
Apelsin, äpple, päron, banan - frukt är bra, relativt mättande per kalori
Vassleprotein, EAA/BCAA - extremt proteinrikt, mycket ppk.

Nu var det här bara förslag på livsmedel som man kan använda och inget om proportioner.

DeRage93
2012-07-25, 20:51
OnT så är väl dess livsmedel prisvärda, nyttiga och/eller proteinrika :
Bönor, linser, jordnötter - prisvärt och vegetariskt)
Pasta, potatis, ris, hemmabakat bröd (vetemjöl) - prisvärt per kalori
Broccoli, blomkål, morot, vitkål, kålrot - nyttiga grönsaker
Fläskfärs (eller karré), ost, ägg, "vit" fisk, kyckling - proteinrikt utan att bli för dyrt
Apelsin, äpple, päron, banan - frukt är bra, relativt mättande per kalori
Vassleprotein, EAA/BCAA - extremt proteinrikt, mycket ppk.

Nu var det här bara förslag på livsmedel som man kan använda och inget om proportioner.

Många bra förslag där :D Ska inhandla lite vassleprotein, då jag kör på typ nå satans dietshake skit just nu :P

thomast
2012-07-26, 19:39
http://www.matpriskollen.se/

Håll koll på extraerbjudanden i din närhet. När något fint kommer så är det bara att bunkra upp. Erbjudandena uppdateras varje vecka.

iPad
2012-07-28, 16:23
I senaste Body var det en artikel om hur man äter snålt. Tror det var 2500kr på 2800kcal så det skulle väl gå att skära ner det schemat till 6/10. Om det är tillåtet skulle jag ju kunna scanna in artikeln till dig.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

WHITEFOLKS
2012-07-28, 16:27
I senaste Body var det en artikel om hur man äter snålt. Tror det var 2500kr på 2800kcal så det skulle väl gå att skära ner det schemat till 6/10. Om det är tillåtet skulle jag ju kunna scanna in artikeln till dig.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2


2800kcal@2500kr snålt? plz.

För de pengarna kan man äta 1kg kött om dagen och det kan jag inte kalla "living on the edge" direkt.

Zizou
2012-07-28, 17:00
Nötfärs/Blandfärs, allt från 10 till 20% fett, fläskytterfilé, fläskkarré, fläskkotlett, kycklingfilé, havregryn, ägg, pasta, ris, potatis etc. Har säkert redan rabblats upp flera gånger i tråden. Går att variera massor.

Morty
2012-07-28, 21:20
Havregryn
Pasta
Alla torkade bönor
Inälvsmat om man äter sådan.