handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen av diverse plagg


Asterix89
2012-07-24, 12:35
Hej.

En obehaglig sak jag drabbas från och till av (bortsett från diskpåverkan som jag har) är att jag då och då får ont i ländryggen när jag har på mig vissa plagg, t.e.x. tajtare jeans, shorts och då jag är stel.

Nån som har någon teori? Hur kan man också få upp rörligheten i höfter och ländryggspartier btw, det är oxå en fråga. Tacksam för svar.

Åse Columbus
2012-07-24, 12:42
stretcha höftböjaren och rumpan

Beelz
2012-07-24, 12:43
http://www.ryggochmuskelakuten.se/wp-content/uploads/2011/04/h%C3%B6ft-och-b%C3%A5l.pdf

http://www.ryggochmuskelakuten.se/wp-content/uploads/2011/04/Ben.pdf

Asterix89
2012-07-24, 13:29
OK, tack för snabbt svar. Jag ska testa att stretcha det som ni skrivit om och se om det blir bättre.

Det som dock är av värde att nämna är att när jag vid byte av jeans (till mer lösare) så försvinner smärtan och stelheten. Vad kan det bero på tror ni?
Det är väldigt jobbigt.

MVH

Åse Columbus
2012-07-24, 13:59
troligtvis en inflammerad sena nånstans för att den är för spänd....

stretcha så den kan lära sig att koppla av

Asterix89
2012-07-24, 14:01
OK tack. Hur kommer man åt den senan?

Åse Columbus
2012-07-24, 14:04
i rumpan...........

skoja lite...stretcha det vi talat om...ok???

Asterix89
2012-07-24, 14:19
i rumpan...........

skoja lite...stretcha det vi talat om...ok???

Jadå, ska göra det. Tack så mycket.

Åse Columbus
2012-07-24, 14:22
förresten...stretcha inte alltför hårt ...om senan är inflammerad så kan du förvärra det hela...ta det lugnt..när kroppen säger stop så gör det..gå inte förbi den punkten då det slutar kännas skönt o börjar göra ont.....got it?

Asterix89
2012-07-24, 14:39
förresten...stretcha inte alltför hårt ...om senan är inflammerad så kan du förvärra det hela...ta det lugnt..när kroppen säger stop så gör det..gå inte förbi den punkten då det slutar kännas skönt o börjar göra ont.....got it?

Nejdå, det ska jag inte göra. Obehagligt att få molande ont i svanken av vissa jeans medan vissa tar bort smärtan helt.

Tack så mycket för hjälpen. Jag ska köra ett tag på olika övningar för stretch.

killenigrillen
2012-07-24, 20:24
VM i broscience-diagnoser?

Tycker det verkar som att 99 av 100 onda ryggar här på brädan kan botas med att stretcha höftböjare och rumpa?

Börjebyggare: Shit jag har ont i ryggen?! vad ska jag göra?
Brosciencedude: Stretcha höftböjare o rooompaaaa!!
Börjebyggare: Men jag är ju faktiskt ganska rörlig i höftböjare och rumpa?
Brosciencedude: Roooompaaa.
Börjebyggare: :/


Anledningen till att du får ont i ryggen när du har tajta kläder kan väl vara att du spänner dig lite och kanske får ischemisk smärta (syrebrist) då du spänner dig en lång tid. Bara som ett exempel.
Sedan nämner du att du har diskpåverkan, detta borde ju ha en roll i det hela också.

Kischen
2012-07-24, 20:27
VM i broscience-diagnoser?

Tycker det verkar som att 99 av 100 onda ryggar här på brädan kan botas med att stretcha höftböjare och rumpa?

Börjebyggare: Shit jag har ont i ryggen?! vad ska jag göra?
Brosciencedude: Stretcha höftböjare o rooompaaaa!!
Börjebyggare: Men jag är ju faktiskt ganska rörlig i höftböjare och rumpa?
Brosciencedude: Roooompaaa.
Börjebyggare: :/


Anledningen till att du får ont i ryggen när du har tajta kläder kan väl vara att du spänner dig lite och kanske får ischemisk smärta (syrebrist) då du spänner dig en lång tid. Bara som ett exempel.
Sedan nämner du att du har diskpåverkan, detta borde ju ha en roll i det hela också.

Käften!

Stretcha höftböjaren och roooompa!

;)

killenigrillen
2012-07-24, 20:30
Käften!

Stretcha höftböjaren och roooompa!

;)

Kött fifan.

Asterix89
2012-07-24, 21:38
Tack för alla svar, det är jätteuppskattat.

Tidigare för ca. 2 1/2 år sedan hade jag också sån här värk och det var höften som spökade (rörlighet). Nu är det dock tillbaka igen men jag ska enligt tidigare råd stretcha rumpa och höftböjare, och hoppas det blir bättre så jag kan ha jeans på mig. Har börjat stretcha ikväll.

Detta gällande syrebrist och spänningar känner jag också igen.

Asterix89
2012-08-01, 14:43
Har nu i en vecka stretchat höftböjare och rumpa enligt tidigare tips, och jag tycker det har blivit bättre. Idag är dock dagen då jag har mer ont än tidigare men annars har det varit positivt. Jag har ju en diskpåverkan som också säkert påverkar. Är det bara att fortsätta med stretchingen eller är det någon alarmsignal jag ska lyssna på? Vad kan man fortsätta med för att det ska kännas fortsatt bra?