handdator

Visa fullständig version : Är något fel eller har ja bara hittat helt rätt?


sp0941
2012-07-23, 22:26
Jag har nyligen påbörjat en längre planerad deff och kör efter 2 on 1 off 2 on 2 off schema i gymmet. Har beräknat min basala kaloriförbrukning till ca 2000/dag och siktar på ett underskott på ca 500-600 kcal/dag.

Utan att skriva en alltför detaljerad beskrivning av mitt kost schema så kan jag väl i runda slängar säga att jag ligger på (give or take 5-10g per dag) ca 200g protein, 75g kolhydrater och 85g fett.

Kolhydraterna intas främst under frukost och även mindre mängd till lunch, då jag tränar mellan frukosten och lunchen och därmed valt att lägga dom då där dom nytjas bäst. Efter lunch får jag bara i mig kolhydrater i form av grönsaker till middagen. I övrigt inga kolhydrater alls efter lunchen.

Min fundering kring detta är, att jag inte går hungrig en enda sekund på dagen förutom eventuellt om jag vaknar och ska pissa på natten/tidig morgon och innan frukost. Och jag har inte någon sämre ork under mina pass. Folk brukar ju överlag "klaga" över trötthet och hungerskänslor, är det jag som valt att inte dieta tillräckligt "hårt" för att inte känna av något av dessa oönskade effekter av en deff, eller har jag bara fet tur som råkar tillhöra den kategorin deffare som inte känner av något av dom "jobbiga" sidoeffekterna av en deff?

Gör jag något fel? Eller gör jag kanske allt precis rätt?

Tacksam för ev. feedback! / SP

benaciii
2012-07-23, 22:34
Det blir kring 1800-18500kcal per dag.

mattilainen
2012-07-23, 22:35
Det är ju perfekt. Precis som det ska vara! När jag började deffa på riktigt vid 105 kg så var jag inte hungrig alls någon dag. Jag blev även starkare under deffen tills jag nådde gränsen vid 95 kg. Där började jag känna hunger och blev svagare. Jag tror det kan vara psykiskt också att man är väldigt inställd på att deffa och jag hade i alla fall hört hur trött och hungrig man skulle bli etc etc. Även hur svag man blir under deffen hade jag föreställt mig att halvera mina vikter mer eller mindre men jag bara ökade i vikter de första veckorna.

Men var glad att det fungerar och att det varar så länge som möjligt! Jag går sällan hungrig på dagarna om jag äter 2000 kcal i form av mat. 2000 kcal i matform är väldigt mycket mat, tycker jag och då borde man inte vara hungrig. Jag har problemet att godis lätt slinker ner och då går det åt 300 - 500 kcal till godiset som snabbt gör att man istället blir hungrig eller hamnar på kaloribalans/kaloriöverskott..

Sen är ju frågan dumt ställd. Allt är individuellt och fungerar det så kör på och bara var glad att det fungerar.

sp0941
2012-07-23, 22:36
Det blir kring 1800-18500kcal per dag.

Din poäng är?

benaciii
2012-07-23, 22:38
Din poäng är?

Att du siktar på 5-600kcal i underskott. och ligger närmare 200.

sp0941
2012-07-23, 22:42
Men var glad att det fungerar och att det varar så länge som möjligt! Jag går sällan hungrig på dagarna om jag äter 2000 kcal i form av mat. 2000 kcal i matform är väldigt mycket mat, tycker jag och då borde man inte vara hungrig. Jag har problemet att godis lätt slinker ner och då går det åt 300 - 500 kcal till godiset som snabbt gör att man istället blir hungrig eller hamnar på kaloribalans/kaloriöverskott..

Sen är ju frågan dumt ställd. Allt är individuellt och fungerar det så kör på och bara var glad att det fungerar.

Jo självklart bör man vara mätt om man trycker i sig runt 2000kcal i mat/dag. Men slänger man sen på träning och all övrig förbrukning av energi ligger man ju trots allt på underskott, då vi får utgå ifrån att 2000kcal/dag endast är att se som det basala behovet. Med det sagt, äter man ju trots allt mindre än man gör av med, och "borde" i det fallet känna "hunger"?

Sen så vet jag inte om jag tycker att frågan är så dumt ställd, jag är ju fullt medveten om individuella skillnader, men jag frågar för att se om det är något jag "missat" i mitt upplägg, that's all :)

sp0941
2012-07-23, 22:44
Att du siktar på 5-600kcal i underskott. och ligger närmare 200.

Jaha, jag trodde du förstod att jag förmodligen tränar 4 dagar i veckan, även promenerar varje dag även om jag itne räknar kvällspromenader som nån träning, Intervalltränar på mina off dagar och sen förmodligen förbrukar mer än det basala behovet utan all denna extra energi förbrukning. tydligen inte, men nu förstår du säkert att jag inte ligger i en säng med endropp i armen som tillför mig dessa kalorier dygnet runt.

abstract
2012-07-24, 05:13
Jaha, jag trodde du förstod att jag förmodligen tränar 4 dagar i veckan, även promenerar varje dag även om jag itne räknar kvällspromenader som nån träning, Intervalltränar på mina off dagar och sen förmodligen förbrukar mer än det basala behovet utan all denna extra energi förbrukning. tydligen inte, men nu förstår du säkert att jag inte ligger i en säng med endropp i armen som tillför mig dessa kalorier dygnet runt.

Ny på forumet gissar jag. Du kommer inte få bästa möjliga responsen här, med en sådan där attityd. En ödmjuk approach gentemot de som försöker hjälpa till tar en långt;)

Pretorian
2012-07-24, 06:31
Jag har nyligen påbörjat

Fortsätt ligga på minus 500 (om du verkligen ligger på det?) i några veckor så ska du se att hungern kommer. It will find you...

Sheogorath
2012-07-24, 06:32
Jag har nyligen påbörjat en längre planerad deff och kör efter 2 on 1 off 2 on 2 off schema i gymmet. Har beräknat min basala kaloriförbrukning till ca 2000/dag och siktar på ett underskott på ca 500-600 kcal/dag.

Utan att skriva en alltför detaljerad beskrivning av mitt kost schema så kan jag väl i runda slängar säga att jag ligger på (give or take 5-10g per dag) ca 200g protein, 75g kolhydrater och 85g fett.

Kolhydraterna intas främst under frukost och även mindre mängd till lunch, då jag tränar mellan frukosten och lunchen och därmed valt att lägga dom då där dom nytjas bäst. Efter lunch får jag bara i mig kolhydrater i form av grönsaker till middagen. I övrigt inga kolhydrater alls efter lunchen.

Min fundering kring detta är, att jag inte går hungrig en enda sekund på dagen förutom eventuellt om jag vaknar och ska pissa på natten/tidig morgon och innan frukost. Och jag har inte någon sämre ork under mina pass. Folk brukar ju överlag "klaga" över trötthet och hungerskänslor, är det jag som valt att inte dieta tillräckligt "hårt" för att inte känna av något av dessa oönskade effekter av en deff, eller har jag bara fet tur som råkar tillhöra den kategorin deffare som inte känner av något av dom "jobbiga" sidoeffekterna av en deff?

Gör jag något fel? Eller gör jag kanske allt precis rätt?

Tacksam för ev. feedback! / SP

Hur länge har du kört då? För mig tar det ett par månader på underskott innan kroppen börjar protestera på allvar.

Kischen
2012-07-24, 06:55
Hur länge har du kört då? För mig tar det ett par månader på underskott innan kroppen börjar protestera på allvar.

This. Alltid som en dans i början.

TorbjornFred
2012-07-24, 11:21
Om du är så himla säker på att du räknat allt rätt, som jag antar du är eftersom du just dumförklarat andra som försökt hjälpa dej.
Vart nånstans får man komma med feedback isf? Träningsupplägget? Tiden för din deff?

al3ks
2012-07-24, 11:26
This. Alltid som en dans i början.

För mig har det varit tvärtom, har haft lättare att hantera deffen ju längre tid som gått. Första veckorna var ju ett helvete.

sp0941
2012-07-24, 11:48
Om du är så himla säker på att du räknat allt rätt, som jag antar du är eftersom du just dumförklarat andra som försökt hjälpa dej.
Vart nånstans får man komma med feedback isf? Träningsupplägget? Tiden för din deff?

Det var ett j*vla hat på min attityd mot en kille som inte ens läst igenom inlägget innan han kommit med sin "hjälp" två gånger om dessutom. Jag tyckte det framgick ganska klart att 2000kcal var en uträkning av det basala kaloribehovet.

Men visst, jag har problem med min attityd för att jag besvarar ett ickegenomtänkt försök att dumförklara MIG, med ironi, och det var fel....

Och för att slutligen svara på din fråga, vart Du kan få komma med feedback. Eftersom jag förmodligen är ganska säker på mina uträkningar som du sa, så var ju frågan lite om det är så att min avsaknad av hungerskänslor och uteblivna förlust av ork i gymmet är något bara jag upplevt eller om någon annan av Er känner av lika lite av vissa effekter, eftersom (som jag skrev inledningsvis) brukar ju folk klaga så mkt över trötthet och hungerskänslor och sötsug etc. Vill du komma med feedback? Varsågod, hit the topic isf, ist för jiddra om att jag är ironiskt lagd mot folk som försöker dumförklara mina matematik innan han läst igenom inlägget.


Pretorian och Sheogorath:

Jag är inne i vecka 7 nu, men kör väl på och väntar på hungerskänslorna! :)

sp0941
2012-07-24, 11:50
För mig har det varit tvärtom, har haft lättare att hantera deffen ju längre tid som gått. Första veckorna var ju ett helvete.

Exakt så har jag upplevt att folk i allmänhet haft det på diet. Att första tiden är värst och att man sen "vänjer" sig. Just drf som jag tog upp detta, då jag inte känner av shiet av något med min deff efter 7 veckor.

TorbjornFred
2012-07-24, 12:15
Tror ingen här försökte dumförklara dina beräkningar men i din text framgick det väldigt dåligt om du hade koll på vad du snackade om tyckte jag.
Nu i efterhand är det riktigt skönt att du kunde det!

Till topic: Så upplever jag det som många andra skrivit att ju längre ner man kommer desto mer hunger kryper in på en...
Nu vet jag inte hur din fysik ser ut men jag upplevde det som väldigt mycket lättare i min första deff då jag var riktigt blöt än nu när jag börjar deffen med synliga rutor.
Men det är ju bara köra på, du kan ju det här!

sp0941
2012-07-24, 12:27
Tror ingen här försökte dumförklara dina beräkningar men i din text framgick det väldigt dåligt om du hade koll på vad du snackade om tyckte jag.
Nu i efterhand är det riktigt skönt att du kunde det!

Till topic: Så upplever jag det som många andra skrivit att ju längre ner man kommer desto mer hunger kryper in på en...
Nu vet jag inte hur din fysik ser ut men jag upplevde det som väldigt mycket lättare i min första deff då jag var riktigt blöt än nu när jag börjar deffen med synliga rutor.
Men det är ju bara köra på, du kan ju det här!

Right, thnx!

Pretorian
2012-07-24, 12:41
Jag är inne i vecka 7 nu, men kör väl på och väntar på hungerskänslorna! :)

Hur mycket har du gått ner i vikt under den perioden?

sp0941
2012-07-24, 12:48
Hur mycket har du gått ner i vikt under den perioden?

4.5 kilo, give or take nåt hekto.

Pretorian
2012-07-24, 13:00
Ser ut som en bra takt på viktnedgång. Skönt att du inte känner hunger eller så. För mig gick det väldigt enkelt i början också men efter kanske 8 veckor så blev det värre.

sp0941
2012-07-24, 13:02
Ser ut som en bra takt på viktnedgång. Skönt att du inte känner hunger eller så. För mig gick det väldigt enkelt i början också men efter kanske 8 veckor så blev det värre.

Ja, det är väldigt skönt men jag får väl hoppas att hungern håller sig borta framöver också! :)

AronP
2012-07-24, 15:12
Man ska inte vara hungrig under en diet. Sugen kanske men inte hungrig. Suget ökar med minskad kroppsfett.