handdator

Visa fullständig version : Bollar med ideén av hemma gym


Ghoetic
2012-07-23, 20:42
Okej, så jag har suttit och funderat på ett eget "hemmagym" och tittat på kostnader osv, jag vill gärna ha förslag och ideér för att lyckas.

Utrymmet kommer bli mest troligtvis ett garage som är rätt litet "tänk" bostadsrätt garage.

Övningarna som skall köras med prio 1.

Mark
Bänk
Böj
Dips viktade
Pullups viktade
Skivstångs rodd
Sittande axel press

Utrustnings ideer "Nytt"

Bodysolids powerack Ca 5k
Justerbar ryggstöds bänk ca 1-2k
Skivstång ca 1k?

4st 20kg
4st 15kg
4st 10kg
4st 5kg
4st 2,5kg
4st 1,25kg
Gummivikter Ca 5k?

Vikt bälte

Gummimatta(or)?

Täckt allt förutom dips tror jag?
Borde väll finnas någon dips addon till powerracket eller?

Missat något uppenbart?

mikaelj
2012-07-23, 20:55
1k för du inte ens en leksaksstång för. 2-3k iaf. Men lägg hellre betydligt mer, för en stång har du hela livet och det är samtidigt ditt viktigaste verktyg. Leoko eller Eleikos träningsstång.

Bumperplates är också väldigt bra val för viktplatttor (inte bara gummiövertäckta, utan såna tjocka gummiplattor) om du tänkt prioritera just mark och liknande.

Ghoetic
2012-07-23, 21:04
1k för du inte ens en leksaksstång för. 2-3k iaf. Men lägg hellre betydligt mer, för en stång har du hela livet och det är samtidigt ditt viktigaste verktyg. Leoko eller Eleikos träningsstång.

Bumperplates är också väldigt bra val för viktplatttor (inte bara gummiövertäckta, utan såna tjocka gummiplattor) om du tänkt prioritera just mark och liknande.

Okej, jo låter som en bra investering, om du sitter inne på några bra sidor med utrusting pma gärna :)

Herman H
2012-07-23, 21:06
1k för du inte ens en leksaksstång för. 2-3k iaf. Men lägg hellre betydligt mer, för en stång har du hela livet och det är samtidigt ditt viktigaste verktyg. Leoko eller Eleikos träningsstång.

Bumperplates är också väldigt bra val för viktplatttor (inte bara gummiövertäckta, utan såna tjocka gummiplattor) om du tänkt prioritera just mark och liknande.


+1

Har en Eleikostång (en massa annat också...) och det har jag inte ångrat en sekund, den kostade drygt 7000:- och vara även mina eventuellt blivande barnbarns liv ut typ. Har även en billigare variant, en gymstång som kostade runt 3000:- som är rena skrotet.
En bra stång är absolut prio nummer ett!

Deceiver85
2012-07-23, 21:06
Bumperplates är också väldigt bra val för viktplatttor (inte bara gummiövertäckta, utan såna tjocka gummiplattor) om du tänkt prioritera just mark och liknande.

Min (ÖKKs) erfarenhet är att bumperplates lätt går sönder om man använder dem till mark. Jag skulle satsa på järnvikter, de är ofta billigare och håller sedan i evigheter.

http://shop.bodypowerequipment.se/

mikaelj
2012-07-23, 21:07
Min (ÖKKs) erfarenhet är att bumperplates lätt går sönder om man använder dem till mark. Jag skulle satsa på järnvikter, de är ofta billigare och håller sedan i evigheter.

Underligt. Våra (Eleiko-)vikter har hållt hur bra som helst och har varit med i många år. Det borde vara olika kvalitet beroende på märke/pris där också.

bigtraps
2012-07-23, 21:11
Håller dom för OL så håller dom för det mesta

Deceiver85
2012-07-23, 21:14
Underligt. Våra (Eleiko-)vikter har hållt hur bra som helst och har varit med i många år. Det borde vara olika kvalitet beroende på märke/pris där också.

Bumperplates från Eleiko? Det har jag aldrigt hört talas om. Däremot har de tyngdlyftningsvikter och där har vi på ÖKK vikter från 60-talet som fortfarande är i gott skick och används.

Deceiver85
2012-07-23, 21:17
ÖKK köpte in några stycken sådana här 10kgs-vikter för att testa. De slogs snabbt sönder och två stycken är faktiskt helt knäckta på mitten (delade i två). De tål inte tyngdlyftning and sure as hell inte crossfit där slitandet och slänget är ännu värre.

http://powerzite.se/upload/412_424-bumper.jpg

Ghoetic
2012-07-23, 21:31
Några tips på bra saker?


Dips ställning eller någon annan lösning?