handdator

Visa fullständig version : Liggande Tricep Extensions ?


komigen
2012-07-23, 15:58
Hej, har alltid haft problem med denna övning... har väldigt svårt att få kontakt. Men nu undrar jag, vad som tar bäst... att man tar stången mot huvudet eller bakom huvudet? Tränar man hela triceps-huvudet på de båda sätt?(Kolla videon)

http://www.youtube.com/watch?v=LVqdtjlzJWQ&feature=related

Sondret
2012-07-23, 16:04
Bakom, enligt Rippetoe: http://vimeo.com/25983467

ChrisDEFC
2012-07-23, 16:05
Mer järn och runt huvudet. Det tar bra i mina triceps. Om du är ute efter kontakt kan du pröva att köra lite långsammare reps. En annan variant är att sitta upp och köra tricepsextensions, det tar åxå rätt fint och ger bra sträck i bottenläget (nästan nere vid nacken).

krubkungen
2012-07-23, 16:12
Decline är skön också. För kontakt så ser du till att rätt muskel jobbar, i detta fall triceps. Du kanske kör för tungt för att få kontakten du söker.

willtjam
2012-07-23, 16:30
Läs vad Arne har skrivit vetja:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5556058&postcount=8

Fyllot
2012-07-23, 16:33
Triceps-kungen kan inte ha fel. Stången mot huvudet = skullcrushers?

Latissimus Dorsi
2012-07-23, 16:34
Triceps-kungen kan inte ha fel. Stången mot huvudet = skullcrushers?

Det stämmer, och skullcrushers = fel p.g.a dom anledningarna som Arne nämner.

komigen
2012-07-23, 16:35
För att bygga bra triceps, räcker det med liggande triceps extension och pushdowns med rep? 3-6 set på båda övningar. ca 12 reps

Fyllot
2012-07-23, 16:49
För att bygga bra triceps, räcker det med liggande triceps extension och pushdowns med rep? 3-6 set på båda övningar. ca 12 reps

Ja. Triceps får ju en del arbete i pressövningar så du behöver inte bygga runt 6 övningar.

Sheogorath
2012-07-23, 17:11
För att bygga bra triceps, räcker det med liggande triceps extension och pushdowns med rep? 3-6 set på båda övningar. ca 12 reps

Det räcker med den första men du kan göra andra övningar för variation. Det är vettigt att centrera sin tricepsträning kring övningar som lägger störst fokus vid triceps' långa huvud eftersom det är den delen av muskeln som tränas jämförelsevis dåligt vid pressövningar. Vettiga "bas"-övningar för triceps blir då alltså liggande strångsträck runt huvudet, french presses och pullovers (liggande från bänk eller i maskin). Sista tränar inte mediala och laterala huvudena alls förstås och har man för svaga bröst- eller ryggmuskler kommer dessa att begränsa vikten man kan använda. Man får känna efter var man tycker att de tar mest. :)

PeSi
2012-07-23, 17:26
Enligt Muscle Meets Magnet arbetar de inre och yttre huvudena inte maximalt i tricepspress med EZ-stång från pannan och i "pullover". Endast det långa huvudet arbetar maximalt enligt MRI-bilderna.

Om man däremot lutar bänken nedåt (exempelvis med några viktskivor eller en vadpressplanka) så arbetar alla tre huvudena maximalt vid press från pannan.

Enligt MRI belastar pushdowns med rep, eller vinklad stång, alla tre huvudena maximalt. Medan rak stång belastar det inre huvudet mindre.

Eftersom smal bänkpress inte aktiverar det långa huvudet maximalt, kan en kombination av den och traditionell tricepspress med EZ-stång från pannan ge maximal aktivering av alla tre huvudena. Jag kör denna variant i perioder för mera variation.

Personligen kör jag oftast på nedåtlutad bänk med EZ-stång där stången hamnar precis "bakom" pannan. Men detta har förmodligen ingen större betydelse för muskelaktiveringen. Jag tränar alltid med god kontroll av "armbågarna" för att undvika armbågsproblem. För tricepspress i hiss varierar jag mellan rep och vinklad stång. Alla dessa rörelser aktiverar alla tre huvudena maximalt och är därför lämpliga om man bara kör en tricepsrörelse.

komigen
2012-07-23, 18:08
Fina svar. Ska testa mig på under passet om nån timma.

Rusk
2012-07-23, 18:33
Körde i början liggande extantioner mot pannan och älskade det men efter att ha läst om hur mycket stress det lägger på armbågarna så gav jag runt huvudet en chans i några månader men oavsett hur bra teknik jag hade så var detta en övning jag knappt kände av i triceps, jag tyckte inte att den var speciellt "rolig" heller för den delen så jag slängde den åt skogen och lärde mig att utföra sittande frenchpress istället och detta är ett val jag aldrig kommer ångra.
En underbar övning för triceps och minst lika effektiv som extantioner runt huvudet, mer för mig.

Arne Persson
2012-07-23, 18:45
Enligt Muscle Meets Magnet arbetar de inre och yttre huvudena inte maximalt i tricepspress med EZ-stång från pannan och i "pullover". Endast det långa huvudet arbetar maximalt enligt MRI-bilderna.

Om man däremot lutar bänken nedåt (exempelvis med några viktskivor eller en vadpressplanka) så arbetar alla tre huvudena maximalt vid press från pannan.

Enligt MRI belastar pushdowns med rep, eller vinklad stång, alla tre huvudena maximalt. Medan rak stång belastar det inre huvudet mindre.

Eftersom smal bänkpress inte aktiverar det långa huvudet maximalt, kan en kombination av den och traditionell tricepspress med EZ-stång från pannan ge maximal aktivering av alla tre huvudena. Jag kör denna variant i perioder för mera variation.

Personligen kör jag oftast på nedåtlutad bänk med EZ-stång där stången hamnar precis "bakom" pannan. Men detta har förmodligen ingen större betydelse för muskelaktiveringen. Jag tränar alltid med god kontroll av "armbågarna" för att undvika armbågsproblem. För tricepspress i hiss varierar jag mellan rep och vinklad stång. Alla dessa rörelser aktiverar alla tre huvudena maximalt och är därför lämpliga om man bara kör en tricepsrörelse.

Den nämnda boken ger jag personligen inte mycket för. Du kan inte direktpåverka triceps laterala och mediala huvud. Endast det långa huvudet kan påverkas genom främst extension i axelleden.

PeSi
2012-07-23, 19:45
Den nämnda boken ger jag personligen inte mycket för.

Får man fråga varför.

Arne Persson
2012-07-23, 19:59
Får man fråga varför.

Efter att ha sett resultaten och ställde en del frågor och fick inte tillfredställande svar.

PeSi
2012-07-23, 20:16
Vem ställde du frågorna till? Per Tesch?

daloatf
2012-07-23, 20:20
PeSi

När du säger kontrollerar armbågarna. Vad menar du då? att du inte låter armarna gå åt sidorna och att alltid är i samma bana eller vadå? Tryckta så nära huvudet som möjligt?

PeSi
2012-07-23, 20:31
Att armbågarna inte rör sig i sidled under tyngre belastning och i de sista repsen. Om armbågarna rör sig "efter kroppen" är inte så farligt, så länge man inte börjar slänga de fram och tillbaka som vissa gör. Detta har gett mig rejäla armbågsbesvär tidigare.

Numera fixerar jag armbågarna mer eller mindre helt. Om jag inte klarar detta så sänker jag vikten. Rörelsen ska vara kontrollerad och "i linje" hela tiden. Om jag kör fast i en platå. Bräcker jag den via andra rörelser. Får man ont i armbågarna kan det ta alltför lång tid att läka.

Edit: Jämför med knärörelser i "sidled" i benböj. Det kan leda till nästan kroniska knäbesvär och måste absolut arbetas bort innan man börjar på tunga vikter. Man kan naturligtvis ha tur med sina knän, men det är aldrig värt att ta risken.

daloatf
2012-07-23, 20:35
Ok tack för ett bra svar! Nämnligen lyckas få snapping triceps syndrome av just ostrikta french pressar med hantel där jag inte hade så bra kontroll av armbågarna och för snabb progression.

PeSi
2012-07-23, 20:46
Jag bytte hantelövningarna mot "stångvarianter" i samband med armbågsbesvär. Det är något lättare att bibehålla kontroll när avståndet mellan händerna är fixerade.

Arne Persson
2012-07-23, 22:04
Vem ställde du frågorna till? Per Tesch?

Ja

Arne Persson
2012-07-23, 22:09
Längst ner på sidan, tips för nytillkomna tricepsfantaster...:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186041&highlight=triceps&page=2

pezrulezhaakon
2012-07-23, 22:11
Skulle mer än gärna samtala med farbror Tesch om dessa saker också.
Det finns en del obesvarade saker att gå igenom...

I stort så har han bra saker att säga. Armbågarna/underarmarna i linje med belastningen.
Lutningen på bänken förändrar ju belastningskurvan..

Fyllot
2012-07-23, 22:12
Vilkenär kungen av triceps?

Liggande tricepsext pga mycket vikt och bra rörelse?

Arne Persson
2012-07-23, 22:14
Skulle mer än gärna samtala med farbror Tesch om dessa saker också.
Det finns en del obesvarade saker att gå igenom...

Kan säga att han blev synbarligen mkt irriterad på mig. Ronny Runesson stod brevid och log...:D

pezrulezhaakon
2012-07-23, 22:15
Arne Persson

Det förstår jag mycket väl. Därför skulle det vara gött att reda ut dessa saker :)

Arne Persson
2012-07-23, 22:18
Arne Persson

Det förstår jag mycket väl. Därför skulle det vara gött att reda ut dessa saker :)

Det gick inte eftersom han vände på klacken och gick därifrån...:) Detta var på 90-talet under SM i BB i Solnahallen.

krubkungen
2012-07-23, 22:20
En hands hantel frenchpress vad anser ni om den övningen och hur ser ett korrekt utförande ut?

pezrulezhaakon
2012-07-23, 22:21
Arne Persson

Man får hoppas att han blivit 20 år visare på det mänskliga kommunikationsområdet då. :)
Det är tyvärr alltför vanligt att denna typen av personer inte har tid med "onödiga" diskussioner från oss obildade ignoranter... hehe

pezrulezhaakon
2012-07-23, 22:22
krubkungen

Den är helt ok om du anpassar övningen efter din rörlighet i axelleden.
Oavsett så betonas rotatorcuffen mer för stabilisering.

Helmer
2012-07-23, 22:23
Kan säga att han blev synbarligen mkt irriterad på mig. Ronny Runesson stod brevid och log...:D

Blev han mer irriterad än vad Uffe B blev på dig och nämda Per efter erat maskintest i B&K?;)

Arne Persson
2012-07-23, 22:27
En hands hantel frenchpress vad anser ni om den övningen och hur ser ett korrekt utförande ut?

Visade den varianten senast på kursen i helgen...:D

komigen
2012-07-23, 22:39
Jag körde på liggande triceps extension bakom huvudet. GRYMT! Känns skit bra, pump i hela triceps med pushdowns med rep efter.

Men det kändes som högra triceps jobbade mer och fick mer stryk än vänstra? Vad kan vara felet? Det ''brändes'' mer i högra, blev mer slut i den.

Arne Persson
2012-07-23, 22:41
Blev han mer irriterad än vad Uffe B blev på dig och nämda Per efter erat maskintest i B&K?;)

Uffe mfl. anklagade mig innan testen var klar för allsköns påståender om att jag var mutad mm mm. Denna test utförde jag helt själv utan inblandning av någon annan. När testen väl publicerades så insåg dom flesta, utom bl.a ett italienskt märke (Armstrong), att testet varit helt objektivt utförd. Armstrongs "experter" skickade ett trevligt "hotbrev" på flera sidor med diverse knasigheter och anklagelser för att dom inte vann denna test. På den tiden var jag heltidsdoktorand och var ganska klar över just objektivitet. Jag visade bl.a brevet till dåvarande professor Ulrich Moritz i Sjukgymnastik i Lund. Han skrattade mkt gott när han läste brevet och sa att det var bara att strunta i. Nåväl, när testen kom ut, BK Nr 10 1990, så fick jag ett antal erbjudande om jobb som bl.a produktutvecklare däribland av Uffe Bengtsson för World Class. Jag valde slutligen Nordic Gym och där stannande jag i 16 år. :)

PeSi
2012-07-24, 11:25
Kan säga att han blev synbarligen mkt irriterad på mig. Ronny Runesson stod brevid och log...:D

Det gick inte eftersom han vände på klacken och gick därifrån...:) Detta var på 90-talet under SM i BB i Solnahallen.

Intressant,

Får se nu om jag uppfattat det här rätt: Du ställde frågor till Per Tesch på ett bodybuilding SM; någon stod bredvid och flinade; och eftersom han gick därifrån utan att svara på dina frågor är detta orsaken till att du "inte ger mycket för den boken".

Det är alltid intressant med nostalgiska återblickar, men har du något mera konkret att peka på. Är du kritisk till själva MRI-tekniken, urvalet av övningar, mätobjekt, valda maskiner, eller vad?



För de som inte känner till boken Muscle Meets Magnet, så redovisar den MRI-mätningar av 60 vanliga rörelser utförda på erfarna kroppsbyggare vid olika tillfällen. De utförde 10-12 tröttande mycket strikta reps i 5 set och "omedelbart" därefter togs en MRI-bild av relevant vänster överarm eller vad, eller höger lår. Utifrån MRI-bilden har i en 3-gradig skala aktiviteten av samtliga snittets muskler redovisats som antingen mycket, måttligt, eller inte aktiverad.

Belastningsmönstret i kamförsedda maskiner blir maskinberoende och berör 6 av rörelserna i boken (benspark, liggande och sittande lårcurl samt låradduktion).

Det vore mycket intressant att få höra av någon MRI-expert ifall tekniken är väl lämpad för denna typ av analyser. Om så är fallet, får man unik möjlighet till objektiv bild av en individs muskelaktivering i olika träningsrörelser och utföranden. Jag tvivlar på att man kan se skillnader i aktivitetsgrad utefter muskelns hela utbredning, men att kunna se muskelns "totala" aktiveringsgrad är redan i sig användbart.

Arne Persson
2012-07-24, 14:39
Intressant,

Får se nu om jag uppfattat det här rätt: Du ställde frågor till Per Tesch på ett bodybuilding SM; någon stod bredvid och flinade; och eftersom han gick därifrån utan att svara på dina frågor är detta orsaken till att du "inte ger mycket för den boken".

Det är alltid intressant med nostalgiska återblickar, men har du något mera konkret att peka på. Är du kritisk till själva MRI-tekniken, urvalet av övningar, mätobjekt, valda maskiner, eller vad?



För de som inte känner till boken Muscle Meets Magnet, så redovisar den MRI-mätningar av 60 vanliga rörelser utförda på erfarna kroppsbyggare vid olika tillfällen. De utförde 10-12 tröttande mycket strikta reps i 5 set och "omedelbart" därefter togs en MRI-bild av relevant vänster överarm eller vad, eller höger lår. Utifrån MRI-bilden har i en 3-gradig skala aktiviteten av samtliga snittets muskler redovisats som antingen mycket, måttligt, eller inte aktiverad.

Belastningsmönstret i kamförsedda maskiner blir maskinberoende och berör 6 av rörelserna i boken (benspark, liggande och sittande lårcurl samt låradduktion).

Det vore mycket intressant att få höra av någon MRI-expert ifall tekniken är väl lämpad för denna typ av analyser. Om så är fallet, får man unik möjlighet till objektiv bild av en individs muskelaktivering i olika träningsrörelser och utföranden. Jag tvivlar på att man kan se skillnader i aktivitetsgrad utefter muskelns hela utbredning, men att kunna se muskelns "totala" aktiveringsgrad är redan i sig användbart.

Jag kan väl säga så här att de svar jag fick fick både mig och Leg. Sjg. Ronny Runesson (flerfaldig SM-mästare i BB, för att klargöra " någon") att häpna. Fick bl.a. ett mycket luddigt svar när jag frågade hur många personer som användes i studien. Fick ett ännu luddigare svar när jag frågade om samtliga uppvisade samma "mönster". Häpet sa jag helt spontant "så kan du ju inte göra för då påverkar du ju resultet?". Varvid han gav mig ett snäsande svar (otillfredsrällande även det) och gick raskt därifrån.

PeSi
2012-07-24, 16:06
Arne — Vad menas med "luddigt svar på antalet deltagare", samt "ännu luddigare svar på belastningsmönstret"?

Jag kan förstå att tillgången till MRI-utrustning för 20 år sedan begränsat antalet deltagare. Användning av en 3-gradig skala täcker i.o.f.s. rätt stora individuella variationer, men om belastningsmönstret varierat mycket mellan testpersonerna, borde det stå att bilderna anger "vägda medelvärden". Någonstans borde man dessutom specificera hur stora variationerna faktiskt var, även om det skulle ge "en rörigare framställning".

Om jag förstår dig rätt, tycker du att det är svårt att lita på att han inte förenklat framställningen på ett sätt som urvattnar resultaten.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur noggrant man kan läsa av aktivitetsnivån utifrån MRI-bilder. Tillgången till MRI-utrustning borde vara bättre idag. Det kanske är dags för en "bok nr 2" på liknande upplägg. Boken utgiven på de största språken vore kanske t.o.m. lönsam. :D

Arne Persson
2012-07-24, 17:02
Arne — Vad menas med "luddigt svar på antalet deltagare", samt "ännu luddigare svar på belastningsmönstret"?

Jag kan förstå att tillgången till MRI-utrustning för 20 år sedan begränsat antalet deltagare. Användning av en 3-gradig skala täcker i.o.f.s. rätt stora individuella variationer, men om belastningsmönstret varierat mycket mellan testpersonerna, borde det stå att bilderna anger "vägda medelvärden". Någonstans borde man dessutom specificera hur stora variationerna faktiskt var, även om det skulle ge "en rörigare framställning".

Om jag förstår dig rätt, tycker du att det är svårt att lita på att han inte förenklat framställningen på ett sätt som urvattnar resultaten.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur noggrant man kan läsa av aktivitetsnivån utifrån MRI-bilder. Tillgången till MRI-utrustning borde vara bättre idag. Det kanske är dags för en "bok nr 2" på liknande upplägg. Boken utgiven på de största språken vore kanske t.o.m. lönsam. :D

Jag tar hellre dom svaren idag per telefon. Så du får gärna PM:a mig.:)

komigen
2012-07-29, 00:17
Fan asså... När jag kör denna övning jobbar inte vänstra armen lika mycket som högra... ligger jag snett eller något kanske?

Latissimus Dorsi
2012-07-29, 00:19
Fan asså... När jag kör denna övning jobbar inte vänstra armen lika mycket som högra... ligger jag snett eller något kanske?

Njae höger är bara lite starkare än vänster, försök i sådana fall göra övningen med hantlar.

komigen
2012-07-29, 00:21
Njae höger är bara lite starkare än vänster, försök i sådana fall göra övningen med hantlar.

Kan det vara så tro, min högra arm är bitigare en vänstra så förmodligen.

Latissimus Dorsi
2012-07-29, 00:35
Kan det vara så tro, min högra arm är bitigare en vänstra så förmodligen.

Ja så är det för alla :( , men det beror även på att man har olika fästen på armarna. T.e.x min vänsterbiceps har väldigt dålig peak för att den är mer utrdagen, medans höger är kompakt och fin. Men storleken tränar man ikapp med tiden.... tror jag.

wcanka
2012-07-29, 00:45
Bakom, enligt Rippetoe: http://vimeo.com/25983467

Kunde inte låta bli att märka att Rippetoes armbågar pekar utåt, jag har alltid hört att man ska hålla dom intill kroppen. Men det kanske inte spelar nån roll eller? :)

Latissimus Dorsi
2012-07-29, 00:51
Kunde inte låta bli att märka att Rippetoes armbågar pekar utåt, jag har alltid hört att man ska hålla dom intill kroppen. Men det kanske inte spelar nån roll eller? :)

Har någonstans i livet läst att det inte spelar någon roll.
Kan dock missminna mig.

kallekula
2012-07-29, 01:04
Vad tycker experterna på tricepsextensioner om den stående varianten med skivstång?

Arne Persson
2012-07-29, 07:27
Vad tycker experterna på tricepsextensioner om den stående varianten med skivstång?

Körde den mycket förr med rak stång efter liggande triceps ext. En mycket effektiv övning.:)

Arnoldski
2012-07-29, 08:08
Jag har haft ohyggliga problem med armbågarna och inte kunnat träna triceps alls på ca 2 år = inte kul. Nu har jag tagit det lugnt länge och har en längre tid kunnat köra alla pressar utan lindade armbågar och utan besvär och börjar så smått fundera på hur jag ska kunna smyga in lite triceps igen.

Extensioner var alltid min favoritövning men har inte kunnat köra den på länge då som sagt. Jag har sedan dess stretchat triceps, lats och axlar en del för att få upp rörligheten kring extensionsrörelser i axelleden med/utan böjd armbåge och har funderat mycket på formen för liggande tricpesextensioner.

Kort sagt kan jag summera det som att flyttar jag händerna närmare varandra, där extremfallet blir i en z-stång/curl stång, så pekar armbågarna mer utåt.
Det ser skumt ut men känns naturligt.
Flyttar jag isär händerna till axelbrett, ser det "bra" ut så till vida att armbågarna pekar framåt eller uppåt (beroende på vilken referenspunkt man har -inte utåt sidorna i alla fall), men det känns konstigt.

-Vad bör man, i synnerhet jag med väldigt känsliga armbågar, sträva efter? Det känns teoretiskt som att approach 2 vore bäst, men samtidigt brukar kdet som känns naturligast för kroppen ofta vara rätt, men å andra sidan så var det ju just approach 1 som gav mig problemen i början.

Väldigt tacksam för råd kring detta av kunniga!

-otränad tricepsfantast med ynkliga armbågar.

Arne Persson
2012-07-29, 08:34
Jag har haft ohyggliga problem med armbågarna och inte kunnat träna triceps alls på ca 2 år = inte kul. Nu har jag tagit det lugnt länge och har en längre tid kunnat köra alla pressar utan lindade armbågar och utan besvär och börjar så smått fundera på hur jag ska kunna smyga in lite triceps igen.

Extensioner var alltid min favoritövning men har inte kunnat köra den på länge då som sagt. Jag har sedan dess stretchat triceps, lats och axlar en del för att få upp rörligheten kring extensionsrörelser i axelleden med/utan böjd armbåge och har funderat mycket på formen för liggande tricpesextensioner.

Kort sagt kan jag summera det som att flyttar jag händerna närmare varandra, där extremfallet blir i en z-stång/curl stång, så pekar armbågarna mer utåt.
Det ser skumt ut men känns naturligt.
Flyttar jag isär händerna till axelbrett, ser det "bra" ut så till vida att armbågarna pekar framåt eller uppåt (beroende på vilken referenspunkt man har -inte utåt sidorna i alla fall), men det känns konstigt.

-Vad bör man, i synnerhet jag med väldigt känsliga armbågar, sträva efter? Det känns teoretiskt som att approach 2 vore bäst, men samtidigt brukar kdet som känns naturligast för kroppen ofta vara rätt, men å andra sidan så var det ju just approach 1 som gav mig problemen i början.

Väldigt tacksam för råd kring detta av kunniga!

-otränad tricepsfantast med ynkliga armbågar.

Jag skulle rekommendera MC Davids armbågsskydd eller deras knäskydd vid större armvolym. Ger bra stöd och värme. Glöm heller inte att alltid träna med maximalt dorsalflexerade handleder.

wcanka
2012-07-29, 10:07
Jag skulle rekommendera MC Davids armbågsskydd eller deras knäskydd vid större armvolym. Ger bra stöd och värme. Glöm heller inte att alltid träna med maximalt dorsalflexerade handleder.

Gäller detta även pressar? :)

Arne Persson
2012-07-29, 10:11
Gäller detta även pressar? :)

Nej, i pressar skall ju handlederna vara raka eller vackert "neutrala".:smash::)

stromming
2012-07-29, 11:31
Nej, i pressar skall ju handlederna vara raka eller vackert "neutrala".:smash::)

Akta dig för vad du säger nu

Arne Persson
2012-07-29, 12:03
Akta dig för vad du säger nu

Hahaha! Jag hoppas att de flesta förstår min "PT"-ironi i inlägget....:d

wcanka
2012-07-29, 12:28
Hahaha! Jag hoppas att de flesta förstår min "PT"-ironi i inlägget....:d

Ironi framgår inte så bra över internet :D

Arnoldski
2012-07-29, 12:47
Jag skulle rekommendera MC Davids armbågsskydd eller deras knäskydd vid större armvolym. Ger bra stöd och värme. Glöm heller inte att alltid träna med maximalt dorsalflexerade handleder.

Så din bedömning är att riktningen armbågarna pekar i inte är kritiska i sammanhanget, utan mer att jag ordnar med lite extra stöd för armbågarna?

pezrulezhaakon
2012-07-29, 12:58
Arnoldski, armbågarnas riktning är definitivt viktigt i den övningen med stång.

exor
2012-07-29, 15:27
Jag skulle rekommendera MC Davids armbågsskydd eller deras knäskydd vid större armvolym. Ger bra stöd och värme. Glöm heller inte att alltid träna med maximalt dorsalflexerade handleder.

Vart kan man hitta dessa? Det jag hittar är vadderade och gjorda för innebandymålvakter.

Arne Persson
2012-07-29, 16:19
Vart kan man hitta dessa? Det jag hittar är vadderade och gjorda för innebandymålvakter.

Sportapoteket i Helsingborg har deras sortiment.

Arne Persson
2012-07-29, 16:21
Så din bedömning är att riktningen armbågarna pekar i inte är kritiska i sammanhanget, utan mer att jag ordnar med lite extra stöd för armbågarna?

I min artikel poängterar jag både lämplig greppvidd samt parallella armbågar.

davvvan
2012-07-29, 16:33
Andra övningar än pullovers som fokuserar på triceps långa huvud?

Sheogorath
2012-07-29, 16:36
Andra övningar än pullovers som fokuserar på triceps långa huvud?

De som redan nämnts i tråden: liggande tricepsextensions och french press (sitta och ta ner vikten bakom huvudet). Man kan även aktivera dess funktion över axelleden genom att följa med med armbågarna en bit upp när man kör pushdowns.

pezrulezhaakon
2012-07-29, 17:27
davvvan

Roddövningar i allmänhet med armbågarna utmed sidorna betonar långa huvudet på triceps. Alltså extension i axelleden.

Fyllot
2012-07-29, 17:29
De som redan nämnts i tråden: liggande tricepsextensions och french press (sitta och ta ner vikten bakom huvudet). Man kan även aktivera dess funktion över axelleden genom att följa med med armbågarna en bit upp när man kör pushdowns.

Är det därför så många saknar en hästsko? För kassa övningar samt begränsad ROM? Appropå aktivering av stora huvudet.

Sheogorath
2012-07-29, 17:34
davvvan

Roddövningar i allmänhet med armbågarna utmed sidorna betonar långa huvudet på triceps. Alltså extension i axelleden.

Eftersom man har samtidig flexion i armbågsleden vid roddövningar har man en förkortning och förlängning av muskeln över vardera led, d.v.s. essentiellt utförs statiskt arbete (tekniskt sett dynamisk stabiliseringen) vilket inte är ett effektivt sätt att träna för hypertrofi. Det är av den anledningen pullover-varianter i allmänhet och kanske liggande tricepsextensions bakom nacken i synnerhet är effektivare övningar för triceps långa huvud.

Tyrwing
2012-07-29, 18:28
Har rätt svårt att inte skjuta ut armbågarna åt sidorna, antar att jag måste stretcha för bättre rörelseförmåga. Axlar, triceps, lats, trapz?

pezrulezhaakon
2012-07-29, 18:32
Shegorath, japp instämmer helt.

-squat-
2012-07-30, 22:43
Jag valde slutligen Nordic Gym och där stannande jag i 16 år. :)

Är det du som ligger bakom Nordic Gyms optimala stånde vadpress (http://www.nordicgym.com/?oid=23&cat=59&prod=171)? :)

Arnoldski
2012-07-31, 15:49
@Pezruleshaakon & Arne

Som jag förstår det ska alltså armbågarna inte tillåtas falla ut åt sidorna, vilket för mig känns oerhört naturligt.

Vad tror ni om att sätta exempelvis ett skärp eller nåt runt armbågarna (på överarmssidan) för att på så sätt tvinga ihop dem -skulle det kunna vara något? För mig är det näst intill imöjligt att ens forcera ihop armbågarna som de bör vara, även helt utan belastning.

Arne Persson
2012-07-31, 18:49
Är det du som ligger bakom Nordic Gyms optimala stånde vadpress (http://www.nordicgym.com/?oid=23&cat=59&prod=171)? :)

Delvis delaktig.:)

pezrulezhaakon
2012-07-31, 19:04
Arnoldski

Nä, tvinga ihop armbågarna är ingen höjdargrej. Kontentan kommer mest bli att du kompenserar nån annanstans.
Du är troligen lite stel i axelpartiet för att hålla ihop dem. Mest troligen även Subscapularis. Helst att du försöker fixa detta först.

Kör liggande i CC istället.

Det går komma runt problemet ganska bra med rep istället för stång, men att du ändå håller "axelbrett". Då gör det inte lika mycket om armbågarna pekar utåt, eftersom händerna lättare kan följa med och du slipper kompensera med att inåtrotera överarmarna.

En annan ok lösning kan vara om det finns en böjd lats-drag-stång eller liknade, på ditt gym. Då kan du se om du känner det mer bekvämt att hålla precis efter böjen på stången, OM nu böjen börjar som längst strax utanför din axelbredd. Ännu bredare blir inte så bra. Smalare går dock rätt bra.

En tredje bättre variant än latsstången är en bred-rodd-stång, med hammargrepp.

-squat-
2012-07-31, 20:13
Delvis delaktig.:)

Bättre vadmaskin har jag ännu inte stött på. :thumbup:

ceejay
2012-07-31, 20:58
Bättre vadmaskin har jag ännu inte stött på. :thumbup:

om gymmet hade en sådan där skulle jag kunna tänka mig att träna mer vader :]

Arne Persson
2012-07-31, 21:07
om gymmet hade en sådan där skulle jag kunna tänka mig att träna mer vader :]

Råkar finnas på vårt gym...:d

Ristretto
2012-08-01, 05:46
Så, det är stel subscapularis som mest troligt orsakar IR av humerus i extensionens slutfas?

Arne Persson
2012-08-01, 06:41
Så, det är stel subscapularis som mest troligt orsakar IR av humerus i extensionens slutfas?

En stel M. subscapularis kan bidra med mycket... möjligen kan en krampad dito tom bidra med en sk "frozen shoulder".

Arnoldski
2012-08-01, 07:03
Arnoldski

Nä, tvinga ihop armbågarna är ingen höjdargrej. Kontentan kommer mest bli att du kompenserar nån annanstans.
Du är troligen lite stel i axelpartiet för att hålla ihop dem. Mest troligen även Subscapularis. Helst att du försöker fixa detta först.

Kör liggande i CC istället.

Det går komma runt problemet ganska bra med rep istället för stång, men att du ändå håller "axelbrett". Då gör det inte lika mycket om armbågarna pekar utåt, eftersom händerna lättare kan följa med och du slipper kompensera med att inåtrotera överarmarna.

En annan ok lösning kan vara om det finns en böjd lats-drag-stång eller liknade, på ditt gym. Då kan du se om du känner det mer bekvämt att hålla precis efter böjen på stången, OM nu böjen börjar som längst strax utanför din axelbredd. Ännu bredare blir inte så bra. Smalare går dock rätt bra.

En tredje bättre variant än latsstången är en bred-rodd-stång, med hammargrepp.

Tack för ett uttömmande och utvecklat svar -ska verkligen försöka följa dessa råd!

* Träna upp bättre rörlighet i subscapularis -vilka fler muskler/leder månn tro?
* Testa liggande på bänk från nedre trissan på en CC med rep elelr böjd chins-stång.

pezrulezhaakon
2012-08-01, 08:34
Arnoldski, muskulärt sett har du lats och triceps långa ursprung, men även bröstmuskeln, som är tänkbara kandidater. Själva ledkapseln är heller inte otänkbar.

Ristretto
2012-08-11, 12:01
Finns det några för- eller nackdelar med att göra tricepsextensioner med supinerat grepp?

Sheogorath
2012-08-11, 12:04
Finns det några för- eller nackdelar med att göra tricepsextensioner med supinerat grepp?

Det skulle vara att greppet (kanske ffa tummen) begränsar vikten du kan använda. Det borde gå att lösa med tumlås. Eventuellt kommer jag få köra så nu eftersom jag överbelastad mina flexorer på vänstersidan. Jag kan återkomma om jag experimenterar med det. :)

Ristretto
2012-08-11, 12:07
Det skulle vara att greppet (kanske ffa tummen) begränsar vikten du kan använda. Det borde gå att lösa med tumlås. Eventuellt kommer jag få köra så nu eftersom jag överbelastad mina flexorer på vänstersidan. Jag kan återkomma om jag experimenterar med det. :)

Ja, tummen tänkte jag också på, men jag har svårt att tro att min greppstyrka ska begränsa mig där.

Jag funderar på att prova, då jag har haft svårt att hålla in armbågarna när jag kört med pronerat grepp.

pezrulezhaakon
2012-08-11, 16:04
Ristretto, översidan av underarmen begränsar triceps arbete, så mycket av träningsfokuset går dit. Även möjligt att dra på sig tennisarmbåge om man är oförsiktig med övningen.

exevision
2012-12-13, 22:25
Så, man ska ha axelbrett grepp och hålla armbågarna pekandes framåt?

Buttran
2012-12-13, 22:54
Är "hästskon" på triceps caput laterale eller det långa huvudet?

pezrulezhaakon
2012-12-14, 00:10
Buttran


https://s3.amazonaws.com/healthtap-public/ht-staging/user_answer/avatars/591801/large/open-uri20121129-28009-19fcbua.jpeg?1354158047

pezrulezhaakon
2012-12-14, 00:12
exevision

Det är klart fördelaktigt.

Wiizra
2012-12-14, 00:25
För dom som kör skullcrushers
Kör det decline istället om ni inte redan gör det.
Brukade få ont i armbågarna av skullcrushers på vanlig bänk, men på decline bänk så känner jag inte ett dugg i armbågarna.

Fyllot
2012-12-14, 00:26
För dom som kör skullcrushers
Kör det decline istället om ni inte redan gör det.
Brukade få ont i armbågarna av skullcrushers på vanlig bänk, men på decline bänk så känner jag inte ett dugg i armbågarna.

Eller så¨placerar man stången något högre så man hamnar bakom huvudet och får full rörelse. Ungefär som ett inkast i fotboll fast med stången... cofffee

baggard
2012-12-14, 00:36
Jag brukade alltid köra med lite sving och låsa ut armbågarna så dom pekade åt sidorna. Nu svingar jag väldigt lite och håller spänningen i armbågarna, stannar och vänder ner med armbågarna tätt ihop, ej pekandes åt sidorna. Tar riktigt bra.

Stor Hård Ådrig
2012-12-14, 08:28
Ibland känner jag att bröst/lats har jobbat efter ett tungt set, vad ska man tänka på för att undvika detta? Sen är det lite oklart för mig hur bröst/lats kan vara agonister i pullovers och inte ens finns som synergist/stabiliserare för tric. exts. på exrx.. Anyone care to explain? :)

Buttran
2012-12-14, 09:44
Lateral va det ja.

Någon som har något bra tips på träning för just det huvudet?

luderlasse
2012-12-14, 12:20
Lateral va det ja.

Någon som har något bra tips på träning för just det huvudet?

Mig veteligen är det typ omöjligt att isolera något av huvudena, jag tycker istället man skall fokusera på att bygga triceps istället för att snöa in sig på vilket huvud man tränar (frånsett långa huvudet som man såklart bör träna, men det har ju redan avhandlats i tråden)

luderlasse
2012-12-14, 12:21
Ibland känner jag att bröst/lats har jobbat efter ett tungt set, vad ska man tänka på för att undvika detta? Sen är det lite oklart för mig hur bröst/lats kan vara agonister i pullovers och inte ens finns som synergist/stabiliserare för tric. exts. på exrx.. Anyone care to explain? :)

Det är väl bara att tacka och ta emot att du får träna fler muskler, tideffektivt!

pezrulezhaakon
2012-12-14, 13:20
Buttran

Det laterala och mediala huvudet i triceps kan endast sträcka armbågsleden.

pezrulezhaakon
2012-12-14, 13:24
Stor Hård Ådrig

Att du känner det du gör beror på ditt utförande och övningsval.
Annars måste lats aktiveras om belastningsriktningen vill dra överarmen i en extensionsrörelse som du vill motverka. Bröstet stabiliserar mest då överarmsbenet.
Men beroende på belastningsriktningen så kan bröstet bli mer aktivt.

Exrx är inte alltid så korrekta i sina beskrivningar.