handdator

Visa fullständig version : Är det värt att köpa hem BCAA?


Lågpastöriserad
2012-07-23, 14:56
Hej!:)

Min fråga är relativt enkel. Är det värt att köpa hem BCAA? De kosttillskott jag redan använder är vassle/kasein-protein, multivitamin och Omega-3 kapslar. Finns det överhuvudtaget någon vits med att köpa hem BCAA för min del? Jag har en väldigt bra kost för övrigt. Jag är bara tveksam om jag borde köpa hem BCAA och om det verkligen är värt pengarna. ..:smash:

Syftet är att bygga muskler nu och inget annat trams!*flex*

AronP
2012-07-23, 15:03
Nej.

Lågpastöriserad
2012-07-23, 15:18
Nej.

Okej. Finns där något motiv till varför du skriver "Nej" och inte ja...?;)

AronP
2012-07-23, 15:20
Du lägger in ekonomi-parametern i frågeställningen. Äter du bra så ger det väldigt lite extra, så pass lite så att det är ekonomiskt oförsvarbart.

King Grub
2012-07-23, 15:22
Okej. Finns där något motiv till varför du skriver "Nej" och inte ja...?;)

Du får antagligen mer än tillräckligt med grenade aminosyror för maximal muskeluppbyggnad från kosten du beskriver.

AronP
2012-07-23, 15:24
Kreatin kommer ge dig betydligt mer.

Lågpastöriserad
2012-07-23, 15:42
Du får antagligen mer än tillräckligt med grenade aminosyror för maximal muskeluppbyggnad från kosten du beskriver.

Aha, nice! :)

Kreatin kommer ge dig betydligt mer.

Nej, tyvärr. Får finnar av kreatin. Not so worth it! ;)

simper02
2012-07-23, 16:06
ställer en ny fråga, finns det någon anledning att ta bcaa eller eaa under passen om en person äter bra och inte har några ekonomiska begränsningar,förutom att det är gott?

Lågpastöriserad
2012-07-23, 16:15
Du får antagligen mer än tillräckligt med grenade aminosyror för maximal muskeluppbyggnad från kosten du beskriver.

Du som är typ...Sveriges kunnigaste...vad finns där för studier kring BCAA? Finns där överhuvudtaget några fördelar? Jag menar, PT och "experter" (kalla de vad du vill) brukar ju rekommendera BCAA i kosten. Det måste ju finnas en poäng med det hela? Det var ju därför jag tvekade lite grann.

Bluesparv
2012-07-23, 16:20
Du som är typ...Sveriges kunnigaste...vad finns där för studier kring BCAA? Finns där överhuvudtaget några fördelar? Jag menar, PT och "experter" (kalla de vad du vill) brukar ju rekommendera BCAA i kosten. Det måste ju finnas en poäng med det hela? Det var ju därför jag tvekade lite grann.

Det är ju ganska svårt att låta bli att inte få med det i kosten iofs ;)

Squamata
2012-07-23, 16:25
Jag får samma resultat med kosttillskott som utan förutsatt att jag äter så mkt som krävs för att uppnå viktnedgång eller uppgång.. Kreatin är dock bra för de är så billigt så även om du är en "nonresponder" så är de värt de :)

Lågpastöriserad
2012-07-23, 16:26
Det är ju ganska svårt att låta bli att inte få med det i kosten iofs ;)

Jo, men ändå. Folk som är lite intresserade av kost och träning kanske ändå vill ha med BCAA i hopp om bättre resultat. Om man nu t.ex. får minskad träningsvärk av just BCAA, då är det väl klart att detta är till fördel? Sedan måste där väl finnas en fördel att ta BCAA utanför kosten också, alltså som ett kosttillskott? Vad är vitsen med dess rykte annars liksom...?:smash:

King Grub
2012-07-23, 16:39
Det är dom essentiella aminosyrorna som stimulerar muskeluppbyggnaden, och det är antagligen i huvudsak just dom grenade (BCAA) som står för majoriteten av den effekten. Däremot finns det inga belägg för att det skulle ge ännu större muskeluppbyggande effekt av att tillföra extra BCAA (eller alla EAA) om man redan tillför så mycket aminosyror från vanligt födoprotein att det täcker proteinbehovet. Och där finns det inga belägg för att mer än 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn ger större muskeluppbyggnad (inte ens det egentligen, vid energibalans eller över, men då har man en viss marginal). Och äter man denna mängd protein, får man också den mängd BCAA man behöver.

Det är styrketräningen (eller annan fysiskt belastande aktivitet) som avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad blir. För att denna stimulans skall kunna fullgöras, krävs protein, men när man sedan täckt det behovet, kan man inte äta eller dricka sig till en ännu större muskeluppbyggnad bara genom att tillföra extra aminosyror.

Lågpastöriserad
2012-07-23, 16:47
Det är dom essentiella aminosyrorna som stimulerar muskeluppbyggnaden, och det är antagligen i huvudsak just dom grenade (BCAA) som står för majoriteten av den effekten. Däremot finns det inga belägg för att det skulle ge ännu större muskeluppbyggande effekt av att tillföra extra BCAA (eller alla EAA) om man redan tillför så mycket aminosyror från vanligt födoprotein att det täcker proteinbehovet. Och där finns det inga belägg för att mer än 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn ger större muskeluppbyggnad (inte ens det egentligen, vid energibalans eller över, men då har man en viss marginal). Och äter man denna mängd protein, får man också den mängd BCAA man behöver.

Det är styrketräningen (eller annan fysiskt belastande aktivitet) som avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad blir. För att denna stimulans skall kunna fullgöras, krävs protein, men när man sedan täckt det behovet, kan man inte äta eller dricka sig till en ännu större muskeluppbyggnad bara genom att tillföra extra aminosyror.

Kungen har talat! *drool*

Får jag ställa en oerhört dum fråga...? (jag antar att du nickar)
Alltså, vad egentligen är det i kosten som bidrar med BCAA? Du skrev att jag antagligen får allt via kosten nu. Är det inte minst lika bra att ta protein före och efter träningen? Det kan ju inte spela någon större roll?

King Grub
2012-07-23, 16:52
BCAA är dom tre aminsyror som har grenad struktur, leucin, isoleucin och valin. BC = branched chain. Dessa är tre av dom tjugo aminosyror som utgör protein. Alla aminosyror ingår i allt protein.

Leifallan
2012-07-23, 17:03
Alla aminosyror ingår väl inte i en proteinkälla? Feltolkning?

King Grub
2012-07-23, 18:08
Vilka aminosyror saknas i proteiner från vanliga livsmedel?

tjing
2012-07-23, 18:18
Alla aminosyror ingår väl inte i en proteinkälla? Feltolkning?

Jo.

I mer eller mindre grad.

Doggeh
2012-07-23, 18:23
Det kan väll vara värt om man vill följa leangains/träna fastande. Om inte så finner jag absolut ingen anledning att lägga pengar på det.

Finns väll en och annan studie att läsa om BCAA på leangains hemsidan.

tjing
2012-07-23, 18:27
Det kan väll vara värt om man vill följa leangains/träna fastande. Om inte så finner jag absolut ingen anledning att lägga pengar på det.

Finns väll en och annan studie att läsa om BCAA på leangains hemsidan.

Eller så tränar man helt enkelt fastande, d v s utan att äta något. Med all sannolikhet krymper man inte ihop ;)

Sheogorath
2012-07-23, 18:28
Vilka aminosyror saknas i proteiner från vanliga livsmedel?

Det finns många aminosyror som inte ingår som byggstenar i proteiner. Wikipedia listar t.ex. GABA, L-DOPA och triiodotyronin. Ett annat exempel är ju citrullin.

Men jag gissar att budskapet är att alla 20 standardaminosyror, de som ingår i proteiner, finns i alla proteiner och att det som skiljer dem åt bland annat är fördelningen av de olika aminosyrorna.

King Grub
2012-07-23, 18:29
Jag tyckte jag skrev "dom tjugo aminosyror som utgör protein" men ja ja.

Leifallan
2012-07-24, 00:20
Vilka aminosyror saknas i proteiner från vanliga livsmedel?

Ah..så alla 20 aminosyror finns i de livsmedel med protein? Trodde i min enfald att vissa hade mer andra mindre.

Sheogorath
2012-07-24, 05:42
Ah..så alla 20 aminosyror finns i de livsmedel med protein? Trodde i min enfald att vissa hade mer andra mindre.

Fördelningen skiljer sig. T.ex. har många grönsaker ett underskott på aminosyran lysin varför vegetarianer måste vara extra noga med kosten för att få en balanserad aminosyresammansättning. Köttätare får i sig fullvärdigt protein av att äta i stort sett vilken animalie som helst (kött, fisk, fågel, mejeriprodukt, ägg etc.)

King Grub
2012-07-24, 08:46
Trodde i min enfald att vissa hade mer andra mindre.

Ja. Det är inte en synomym för "saknas".