handdator

Visa fullständig version : Ökar stora mängder kaffe risken för bukfett?

Barbastark
2012-07-23, 11:36
Hejhej

Jag dricker väldigt mycket kaffe just nu, och det jag undrar är om stora mängder koffein kan öka inlagringen av bukfett, och kanske även övrigt fett.

Slog mig med tanke på att koffein ju ökar stresshormon i kroppen och stress har ju just denna påverkan i alla fall.

MVH

Doggeh
2012-07-23, 11:40
Du kan mest troligt förbränna mer fett av stora mängder koffein. http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html Kolla på Stubborn fat strategies.

tjing
2012-07-23, 11:43
Ja det såklart bidra till ett högre kortisol och högre risk för bukfetma om man lever och äter dåligt i övrigt. Men i mer lagom dos ökar det förbränningen genom katekolaminer.

tjing
2012-07-23, 11:46
Hejhej

Jag dricker väldigt mycket kaffe just nu, och det jag undrar är om stora mängder koffein kan öka inlagringen av bukfett, och kanske även övrigt fett.

Slog mig med tanke på att koffein ju ökar stresshormon i kroppen och stress har ju just denna påverkan i alla fall.

MVH

Kroniskt förhöjt kortisol (långvarig, låggradig stress med andra ord) kan ha den effekten ja. Katekolaminerna ökar metabolismen och verkar på HSL (hormon-sensitiv lipas) och frisättningen av fettsyror från fettväven.

Katekolaminerna (adrenalin/noradrenalin) står för den akuta stressresponsen med vidgade pupiller, snabbare andhämtning/puls, etc. De ökar metabolismen.

Kortisol är ett hormon som tar vid om stressen upplevs som långvarig av kroppen och börjar ofta några timmar upp en till dag efter den akuta stressen, om behov finnes. Ibland snabbare, beroende på stressorns art. Kortisol är som sagt en mer kronisk, låggradig och ihållande stress som till en början verkar antiinflammatoriskt, lätt euforiskt och blodsockermobiliserande. Det hjälper oss att vara flexibla och kunna möta en ökad mängd utmaningar i vardagen.

Barbastark
2012-07-23, 12:01
Men kan inte väldigt stora mängder kaffe på regelbunden basis verka som en form av syntetisk "långvarig stress" då, så att säga?

tjing
2012-07-23, 13:40
Men kan inte väldigt stora mängder kaffe på regelbunden basis verka som en form av syntetisk "långvarig stress" då, så att säga?

Som jag sa, jo det kan det definitivt.

Jag brukar fundera ibland på att vi är världens näst mest kaffedrickande land i sammanhang när man talar om att folk är så stressade. Kaffe kan verka väldigt stressande, men det är väldigt individuellt, dosberoende och beroende på övrig stress. Stressorns källa är i stort sett egal för kroppen och blir det mer än man "klarar av" halkar man neråt.

Den enda anledningen att ingen bryr sig om den här kopplingen eller kaffets effekter vad gäller just att det faktiskt ökar stresshormon i kroppen, är för att det är så accepterat. Inget annat. Sedan är höjningen såklart moderat vid lägre konsumtion men dricker man kaffe dagarna i ända så borde man kanske tänka över om det verkligen är en bra idé.