handdator

Visa fullständig version : CrossFit upplägg


Jonithan
2012-07-23, 11:06
Hej! Planerar från idag egentligen att i låt säga 10-12 veckor "satsa" på crossfit i syfte att öka min styrka, uthållighet och kanske få lite synliga resultat om så möjligt!

Jag har googlat, jag har kollat på olika WOD:s men jag har svårt att strukturera/modifiera av enkel anledning, jag kan inte! Hur många WOD:s brukar man gå runt på när man kör crossfit? Jag vill ha ett schema som man inte tröttnar på efter 1,5 vecka!

Så, om ni kanske kan lista ett helt färdigt program där man enkelt kan byta ut övningar om utrustning inte finns, eller om ni från vissa standard WOD:s kan strukturera upp det som blir till ett program! Det enda kriteriet jag har på schemat är att det innehåller Dips. Det är mitt enda krav =)

STORT tack på förhand för den som orkar ta sig an det här! :)

rooz
2012-07-23, 11:10
Crossfit är väl lite till för att slippa scheman? Ta en WOD om dagen och vila när du är sliten eller kör en lätt wod.

Jag hade väl lagt 4 st styrkeinriktade WOD's och resten kondition. Men då är jag mer intresserad av att marka 300kg och mindre intresserad av att göra bra tider på 5km eller 450st pull-ups.

Popliteus
2012-07-23, 11:10
Waah hoppas du inte gymmar på mitt gym, vi har redan en crossfittare på gymmet som springer runt och drar och hänger i alla maskiner han kommer åt. Helt meningslöst inlägg jag vet. :)

Jonithan
2012-07-23, 11:13
Jag förstår vad du menar, men jag vill ju göra om samma WOD om låt säga 1,5 vecka kanske så man kan tävla mot sin egna tid! Det är därför jag vill täcka så som möjligt i en ganska kort tidshorisont, för jag vill tävla mot min egna tid!

Och jag är nog ute efter ett mer styrkeinriktat program, kondition kan jag skaffa mig så snabbt utan CrossFit ändå!

mikaelj
2012-07-23, 11:30
Och jag är nog ute efter ett mer styrkeinriktat program, kondition kan jag skaffa mig så snabbt utan CrossFit ändå!

Då borde du kanske träna styrketräning istället.

Jonithan
2012-07-23, 11:38
Då borde du kanske träna styrketräning istället.

Haha, för att förtydliga mitt förra inlägg, jag är primärt ute efter ett styrkeinriktat program, alltså mer styrkeinriktad än andra CrossFit program! Jag är mest nyfiken på träningsformen och efter att ha till och från tuggat på "vanlig" styrketräning vill jag testa nåt nåt, bredda mitt kunskapsregister. Och jag gillar tävlingsmentaliteten i CrossFit (tror jag)

mikaelj
2012-07-23, 11:43
CrossFit Football.

espeto
2012-07-23, 12:02
CrossFit Football.

Yupp!
http://www.crossfitfootball.com/

1. Börja med dagens styrkedel till höger på sidan under "CROSSFIT FOOTBALL STRENGTH WOD"
2. Vänta 5-15 min och kör passet i mitten under "DAILY WOD"
3. Följ programmet, vila när det står vila och träna när det står träna.
(följ offseason alternativet om du ställs inför det valet.)

Jonithan
2012-07-23, 12:06
CrossFit Football.

Yupp!
http://www.crossfitfootball.com/

1. Börja med dagens styrkedel till höger på sidan under "CROSSFIT FOOTBALL STRENGTH WOD"
2. Vänta 5-15 min och kör passet i mitten under "DAILY WOD"
3. Följ programmet, vila när det står vila och träna när det står träna.
(följ offseason alternativet om du ställs inför det valet.)

Grymt! Kommer att följa det här programmet med stor sannolikhet för någon modifikation. Hänvisar alla som är intresserad av att följa utveckling till min journal!

LillisJ
2012-07-23, 13:02
eller 450st pull-ups.

Tänkte på den här direkt. :laugh:



http://cdn.styleforum.net/2/2f/314x314px-LL-2f8f2271_crossfit.gif

andnel
2012-07-23, 20:21
Annars är också www.outlawcrossfit.com en väldigt bra, styrkeinriktad CF-box.

Jonithan
2012-07-23, 20:36
Annars är också www.outlawcrossfit.com en väldigt bra, styrkeinriktad CF-box.

Såg intressant ut, hade väl i princip bestämt mig för att följa crossfit football men efter ditt inlägg blev jag mer tvetydig. Däremot gillar jag inte att han väljer snatches i nästan varje pass, vad tror du om att man byter det mot thrusters istället? Får man i princip samma resultat exklusive ryggen som man ändå verkar få av alla 100000000000 pull ups man verkar göra ;)

andnel
2012-07-23, 20:54
Såg intressant ut, hade väl i princip bestämt mig för att följa crossfit football men efter ditt inlägg blev jag mer tvetydig. Däremot gillar jag inte att han väljer snatches i nästan varje pass, vad tror du om att man byter det mot thrusters istället? Får man i princip samma resultat exklusive ryggen som man ändå verkar få av alla 100000000000 pull ups man verkar göra ;)

Det beror ju lite på. De fokuserar mycket på olympiska lyft av en anledning. Nu vet jag inte varför det är så sjukt mycket snatch den senaste tiden.. men men. Annars kanske det här passar dig bättre (för att ge ännu mer alternativ): http://www.crossfitinvictus.com/category/wod/performance/ .. personligen tycker jag att CF-football är ett toppenprogram det med. Mycket är tungt där.

Jonithan
2012-07-23, 21:24
Det beror ju lite på. De fokuserar mycket på olympiska lyft av en anledning. Nu vet jag inte varför det är så sjukt mycket snatch den senaste tiden.. men men. Annars kanske det här passar dig bättre (för att ge ännu mer alternativ): http://www.crossfitinvictus.com/category/wod/performance/ .. personligen tycker jag att CF-football är ett toppenprogram det med. Mycket är tungt där.

Det var väldigt mycket OL när jag tittade ännu närmre på det! Det "vill" väl jag helst undvika, av någon underliggande orsak som säger mig att det inte ger mig det som jag är ute efter! Jag vill inte behöva jobba i flera månader på teknik.

CF football verkar onekligen bra men jag tror inte det kommer ta mig till den där känslan att jag kommer spy som jag är ute efter, inte utan att tekniken blir bristfällig. Jag vill nog ha ett "köttigare" program.

Det du precis länkade såg också väldigt intressant ut! Väldigt intressant!

Hemi
2012-07-23, 21:30
Crossfit är väl lite till för att slippa scheman? ... ... ...


I alla fall jag ser det så, utan diss för vare sig CF eller olympiska lyft för vad det egentligen är. Funderar på att ge crossfit en chans med början i kväll få se hur det känns.

z_bumbi
2012-07-24, 06:52
CF football verkar onekligen bra men jag tror inte det kommer ta mig till den där känslan att jag kommer spy som jag är ute efter,

Det där är enkelt att lösa genom att stoppa ner två fingrar i halsen.

Jonithan
2012-07-24, 09:59
Det där är enkelt att lösa genom att stoppa ner två fingrar i halsen.

Haha, men man vill ju ha en anledning till att trycka ner dem i halsen! Ser ju aningen konstigt ut om jag, efter en WOD, ser tokpigg ut och plötsligt ser alla på hela gymmet mig stoppa ner 2 fingrar i halsen och kräkas över hela golvet. Njaa! :cool:

Tycker det finns en brist på gratis-program med tillräckligt stor diversifiering för att passa alla målgrupper

espeto
2012-07-24, 10:40
Tycker det finns en brist på gratis-program med tillräckligt stor diversifiering för att passa alla målgrupper

Hehe, det finns knappast en brist på gratis crossfit-"program" :D
Vi måste bara komma fram till vad du verkligen vill få ut av det. CF-football är grymt för att att öka i styrka, men det ligger inte lika mkt fokus på spykänslan :MrT:

Gå in på http://optexperience.com/ och ladda ner hans "Get Fit Quick" program som ligger på första sidan. Där har du en månads träning där du får lite allt möjligt.. Kanske kan vara något?
Det bästa skulle nog vara om du började med ett "allmänt" CF-upplägg för att senare individualisera det när du är säker på vad du vill ha ut av det.

z_bumbi
2012-07-24, 10:51
Att må illa är bara en bieffekt av träning och i majoriteten av fallen beror det på att man valt ett dåligt anpassat program eller t o m ett program som är uselt oavsett vem som kör det. Så varför vill du må dåligt av träningen?

Jonithan
2012-07-24, 11:10
Hehe, det finns knappast en brist på gratis crossfit-"program" :D
Vi måste bara komma fram till vad du verkligen vill få ut av det. CF-football är grymt för att att öka i styrka, men det ligger inte lika mkt fokus på spykänslan :MrT:

Gå in på http://optexperience.com/ och ladda ner hans "Get Fit Quick" program som ligger på första sidan. Där har du en månads träning där du får lite allt möjligt.. Kanske kan vara något?
Det bästa skulle nog vara om du började med ett "allmänt" CF-upplägg för att senare individualisera det när du är säker på vad du vill ha ut av det.

Kanske inte, men det är svårt att hitta något som man verkligen fastnar för! Jag tycker CFF ser kanon ut, men jag tycker att det känns aningen tunnt många dagar när man kollar igenom kalendern. Visst, man blir galet trött, no doubt about it. Men den köttar inte igenom på djupet känner jag idag. Jag har ingen träningsvärk och skulle utan problem kunna maxa bänkpress t.ex. Jag vill ha träningsvärk, jag vill känna utmattning i musklerna dagen efter. Jag vill vara totalt slut efter ett pass för det var det jag förväntade mig! =)

Mitt flås är utan problem tillräckligt för att ha lite köttigare WODs. Och CFF TROR jag inte tar mig till tillräckligt jobbiga höjder hur bra jag än är på att pressa mig.

Att må illa är bara en bieffekt av träning och i majoriteten av fallen beror det på att man valt ett dåligt anpassat program eller t o m ett program som är uselt oavsett vem som kör det. Så varför vill du må dåligt av träningen?

Jag vet inte, jag är väl inte riktigt på samma våglängd angående att det skulle vara ett dåligt anpassat pass. Låt säga 1 års kortdistanslöpning, 2000m. Pressar jag mig tills jag spyr varje pass kommer jag vara bra mycket snabbare än dig som inte gör det, förutsatt att man inte spyr frivilligt ;) Den erfarenheten har jag iallafall.

espeto
2012-07-24, 13:47
Ok.. Då tycker jag att andels länk ser grym ut! (crossfitinvictus)
Om du inte får spykänsla av dagens så kan du nog ställa upp i Games nästa år :D
Five rounds for time of:
10 Chest-to-Bar Pull-Ups
20 Kettlebell Swings (32/24 kg)
30 Anchored Sit-Ups
40 Double-Unders

spaffen
2012-07-24, 15:27
Jag vet inte, jag är väl inte riktigt på samma våglängd angående att det skulle vara ett dåligt anpassat pass. Låt säga 1 års kortdistanslöpning, 2000m. Pressar jag mig tills jag spyr varje pass kommer jag vara bra mycket snabbare än dig som inte gör det, förutsatt att man inte spyr frivilligt ;) Den erfarenheten har jag iallafall.

2000 ar ingen tavlingsdistans, om det vore det skulle det inte vara kortdistans anda.
Och jag tror att om du kor loptraning for medeldistans tills du spyr varje dag i ett ar sa blir du skadad. Aven om du inte blir skadad tror jag du hade fatt battre resultat av att inte ta ut dig tills du spyr varje pass.