Logga in

Visa fullständig version : Fråga angeånde BMR, "thermal effect by digesting", aktivitetsfaktor

phoenix91
2012-07-23, 09:32
Hej alla!

Jag håller på att lära mig programmera iOs-appar och mitt inlärningsprojkekt är ett kost- och träningsdagboksprogram.

Tanken är att denä skall vara så exakt som möjligt i beräknngar. Jag har nua kommit till vad programmet skall rekmendera för kcal-intag för bibehållen vikt.

Andra brukar så vitt jag vet använda Harris & Bennedict -formeln, och sedan multiplicera med en aktivitetsfaktor (1.2, 1.375, ...), för att sedan ta livsmedlets närngsinnehåll som man äter. (Hörde om någon nyare metod, som skulle vara exaktare, något ni vet något om?)

Min fråga gäller den energi som förbrukas vid nedbrytning av äten mat. Jag har läst på shapesense och ett antal andra platser att man brukar dra av 10% av intagen, men attmer exakt kan approximeras till 20-25% för protein och 5% för fett och kolisar. OCH att detta avdrag på 10% skulle vara inkluderat i aktivitetsfaktorn.

Min fråga alltså: vad skall jag göra med resultat från H&B-formeln för att sedan manuellt dra av rätt % för varje livsmedel, om jag ändå vill att sånt sm normalt levende (gå till kök, badrum, buss, andas osv) skall ingå?

Min enda idé är att multiplicera BMR med aktivitetsfaktor * 0.9, men har ingen som helst antydan till källa.

Om ni sitter och trycker på brs källor med % för nedbrytning av olika ämnen eller annat kul, så skriv dem gärna, är mycket intresserad. Gör detta som sagt som ett testprojekt, för att det är kul.

Hoppas någon orkat ta sig tid att läsa.

MVH Sam

vicarious
2012-07-23, 09:59
Vet inte om jag förstod dig rätt men TEF (thermic effect of food) är redan inräknat när man talar om att 1g protein/kolhydrat ger ca 4 kcal och 1g fett ger 9 kcal.

Morty
2012-07-23, 10:13
De flesta livsmedel absorberas till 95% eller mer (fiber kan öka malabsorbtion). Dessutom är det ju så att närignsvärdet på de flesta livsmedel varierar mer än malabsorbtionen. Lättast är alltså att du räknar helt enkelt att 100% av det som står på paketet absorberas.

phoenix91
2012-07-23, 10:31
Vet inte om jag förstod dig rätt men TEF (thermic effect of food) är redan inräknat när man talar om att 1g protein/kolhydrat ger ca 4 kcal och 1g fett ger 9 kcal.

Där fick jag lära mig något nytt, tack! Så de siffrorna är de i princip exakta, inklusive det kroppen förbränner vid förtäring?

@Morthy
Okej, tack.

Kan passa på att fråga specifikt om aktivitetsfaktor. Hälsovakten rekomenderar t.ex. att ta 1.2 för att vara mest exakt, och att man då skriver in allt man tränar och rör på sig. Är det korrekt och isåfall ungefär hur mycket aktivitet ingår? Är det sängliggande, eller typ kontorsarbete mm.?

Kan även belysa frågan angående om H&B-metoden är bra, eller om det finns modernare som är bättre?

vicarious
2012-07-23, 10:40
Där fick jag lära mig något nytt, tack! Så de siffrorna är de i princip exakta, inklusive det kroppen förbränner vid förtäring?

Vet inte om jag skulle använda ordet exakta men hyfsat. Där det kan förekomma skillnader är väl främst för protein, då alla aminosyror innehåller olika mängder energi, samt att TEF i regel är lite högre för protein vilket innebär att ett gram protein kanske egentligen ger lite mindre energi än 4 kcal. Siffran 3.2 kcal per gram brukar dyka upp i de diskussionerna.

Kan passa på att fråga specifikt om aktivitetsfaktor. Hälsovakten rekomenderar t.ex. att ta 1.2 för att vara mest exakt, och att man då skriver in allt man tränar och rör på sig. Är det korrekt och isåfall ungefär hur mycket aktivitet ingår? Är det sängliggande, eller typ kontorsarbete mm.?

Kan även belysa frågan angående om H&B-metoden är bra, eller om det finns modernare som är bättre?

Man kan räkna med MET (metabolic equivalent). Skrev ett inlägg om det häromdagen

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5885795&postcount=20

Sniggel
2012-07-23, 21:22
Är där inte en nyare energiberäkningsformel som är anpassad till modern tid? Har för mig att den nämnts ett par enstaka ggr.