handdator

Visa fullständig version : ÄtarVECKA efter deff


Felixflobby
2012-07-22, 22:56
Tjena!

Var klar med deffen i mitten av juni och har sedan dess legat på samma vikt. För exakt en vecka sedan gav jag dock upp hoppet på den svenska sommaren och tänkte börja höstbulken.

Känslan att få äta igen urartade totalt (deffskadad ja tack) och jag har under den senaste veckan ätit runt 6000kcal per dag, från ca 2000kcal som jag låg på tidigare. Jag har gått från 82kg till ca 87 och mina rutor är helt och hållet borta.

Bör jag deffa ned mig igen och börja om bulken på nytt (ca 3000-3500kcal) eller bör jag fortsätta bulka, fast bulka rätt?

Mvh

Bizarro
2012-07-23, 00:25
Kör på underskott den siffran kcal du låg över ditt planerade kcalintag denna vecka?
Hade du tänkt ligga på 3000 under bulken t.ex. men har tryckt i dig c:a 6000 är det väl bara ligga på 1500 en vecka?
Fast kanske något mer med tanke på att du ändå tänkt bulka, så antingen kör du på 2000-2500 eller 3000-3500?

Men jag vet inte

Felixflobby
2012-07-23, 10:31
Hmmm...

Någon annan med input?

z_bumbi
2012-07-23, 10:39
Låg du på balans på 2000 kcal när du vägde 82 kg så gissar jag att kroppen nu bara sugit åt sig en del energi och näring och att du helt enkelt kan träna på som vanligt.

prOtotype
2012-07-23, 10:41
Beror på hur långt du kan tänka dig att gå i BF. Det är inte gynnsamt att bulka över 20% kroppsfett så om du har långt kvar tills dess så kan du ju bulka på i långsam takt nu istället. Om du redan känner dig oaptitligt fet så kanske det är värt att deffa igen så att du inte tycker det blir för tråkigt att bli fetare under bulken.

Hur ska du hantera nästa gång du deffat så att du inte barkar iväg så här igen?

Felixflobby
2012-07-23, 10:44
Nja låg på 2000kcal under slutspurten av deffen, balans lär ligga på runt 2800kcal.

Anledningen till att det blev såhär var att jag började deffa redan i oktober 2011, inför en utlandsresa i februari. Efter hemkomsten av resan fortsatte jag deffa fast med lägre underskatt fram till sommaren. Har alltså inte kunnat "kränga" eller fått äta mig RIKTIGT mätt sedan oktober.. så där är anledningen hehe

Akada
2012-07-23, 10:52
Ge periodisk fasta ett försök, är mitt tips.

Att få äta sig mätt varje dag under deffen gör otroligt mycket för motivationen.

och börja träna ben

Popliteus
2012-07-23, 11:05
Lägg dig på 3000 kalorier och kör på ett tag utan att ändra upplägg. Speciellt stor skillnad tror jag inte det gör om du bygger vidare från 82 kg eller 87 kg. Däremot att deffa hårt för att tokbulka ett par veckor och sedan gå på en ny deff skulle bara tära mitt psyke och motivation, inga bra ökningar heller för den delen ^^.

AronP
2012-07-23, 13:38
Ät sunt några dagar, börja din bulk sen. Det du lagt på dig kommer inte vara särskilt mkt fett utan mest vätska och liknande. 3-4kg är helt normalt när man går från deff till bulk, du har ökat på lite extra så det har kommit lite extra. Ingen fara. Jag rekommenderar dock att man går deff->balans (1 månad eller två)->bulk. Såg nu att du hade gjort det men mitt råd kvarstår, jag tror inte att du lagt på dig allt för mkt under dom här dagarna. Ät balans och se var du hamnar.

Coachamig
2012-07-24, 12:04
Tjena!

Var klar med deffen i mitten av juni och har sedan dess legat på samma vikt. För exakt en vecka sedan gav jag dock upp hoppet på den svenska sommaren och tänkte börja höstbulken.

Känslan att få äta igen urartade totalt (deffskadad ja tack) och jag har under den senaste veckan ätit runt 6000kcal per dag, från ca 2000kcal som jag låg på tidigare. Jag har gått från 82kg till ca 87 och mina rutor är helt och hållet borta.

Bör jag deffa ned mig igen och börja om bulken på nytt (ca 3000-3500kcal) eller bör jag fortsätta bulka, fast bulka rätt?

Mvh

Haha been there done that! Fast värre!

Som alla andra säger så måste du ju välja själv, hur som helst tror jag inte någon av alternativen kommer "försämra" din bulk annat än att den blir försenad om du deffar.
Frågan är ju om du kommer trivas med ditt utseende om nåra veckor nu när du verkar missnöjd såhär redan från början, om du inte kommer trivas skulle jag börja med att deffa så hårt du pallar/kan (utan att förlora nå stora mängder muskler)) ner till där du var innan ätarveckan och sedan sätta igång igen med en ordentligt strukturerad bulk:P

Själv kommer jag köra min första "planerade" bulk i höst och jag känner på mig redan nu att jag kommer grisbulka som fan istället för att lyckas göra det på rätt sätt, men men får se, om inte annat så lär man sig nått till nästa gång!

Edit: Om balans ligger på 2800 så har du ju inte haft något så stört överskott, jag själv flera gånger gått från 82.7-90+ över en 3 dagarsperiod, men även om man käkar så jääääääävla mycket typ 18000kcal om dan så kan du ge dig fan på att det mesta av vikten kommer försvinna om du deffar i lite drygt en vecka när du tömt kroppen igen på vätska, glykogen och tarminnehåll:D