handdator

Visa fullständig version : Rådgivning kring upplägg


RaginBull
2012-07-22, 21:51
Hej,
Jag påbörjade en deff för några månader sedan inför sommaren med helt OK resultat (enligt mig), gick från 92 kg till 85 kg och ökade en del i muskler.

I augusti återgår jag till det vanliga livet med jobb o.s.v och då hade jag tänkt mig prova ett helt nytt upplägg.

Den förra deffen gick främst ut på 1500 kcal om dagen (vet att det kritiseras av många och det kanske var ett dåligt val, men hursomhelst) och då låg jag på ungefär 150 g protein om dagen.

Letar nu efter lite tips på hur jag skall lägga upp den nya deffen. Är det "bra" att stanna på 1500 kcal om dagen eller skall jag tänka om?

Jag kollade upp mitt basala energibehov och det låg på cirka 2000 kcal give or take. Utöver det så gymmar jag oftast 6 dagar i veckan och promenerar cirka 40 minuter om dagen (till och från plugget). Tanken är att jag skall köra denna deff från augusti till någon gång vid jul.

Uppskattar lite tips.. och ja, jag har läst många av artiklarna här men hade varit mycket najs om jag kunde få lite tips från folk som genomgått liknande och få kommentarer o.s.v.

Längd: 182 cm
Vikt: 85 kg
Ålder: 18

Tacksam för hjälp!

RaginBull
2012-07-22, 21:55
Exempel på upplägg av kost:
http://i.imgur.com/y5xTm.png

PS: På produkterna jag lagt till i diet trackern har jag endast brytt mig om kcal/protein och inte fyllt i carbs/fett.

PureGeneration
2012-07-23, 10:14
Hej! Jätte bra att du håller öppet sinne och letar efter nya ideér och vinklar. Jag har skrivit det här till några andra på forumet om hur det funkar att lägga upp en diet. Så ja tänkte att ja lika gärna kan citera det åt dig, då samma sak stämmer på alla.

"viktnedgång/uppgång handlar om korrekt kalorinivå för din kropp och rätt näringsfördelning (carbs,fett,protein)
I slutändan så måste man ligga i negativ energibalans för att bränna fett.

Nuvarande så var det inga specifika mått på dina mål och därför kan du omöjligt veta om du kommer gå ner i vikt.

Här är exempel som jag har tagit för andra forum medlemmar när jag har hjälpt dom.

Det första vi vill göra är att lista ut vad du har för grundnivå av kalorier för att bibehålla din nuvarande vikt.

Vi tar som exempel en kille på 90 kg (200lbs) 200x15(faktor för en mesomorph) = 3000kcal/dag för att bibehålla sin vikt.
För att bränna fett sÅ behöver man ett kaloriunderskott, vi säger ca 600kcal/dag.

Då hamnar personen på 2400kcal/dag för att han ska gå ner i vikt.

När man har listat ut detta gäller Det bara att fördela ut kalorierna i en bra ratio av protein/fett/kolhydrater beroende på kropptyp (ecto,meso,endo)."

En annan sak jag skulle rekommendera att pröva är att läsa på sk "Re-feeds" då man höjer leptin nivåer (ett hormon som påverkar ämnesomsättningen) genom att man har specifika dagar då man håller kolhydraterna högre och fettet lägre.

Skrev ett inlägg om det här: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5875824&postcount=10


Om du vill ha hjälp med kosten/träningen så tveka inte att skicka ett PM eller maila mig på pure@luzonromare.com

Gå gärna in och gilla våran FB sida facebook.com/purebyluzonromare/info

Mvh Mattias

Pretorian
2012-07-23, 10:21
Om du väger 85 skulle jag för säkerhets skull öka proteinintaget.

RaginBull
2012-07-23, 10:22
Hej! Jätte bra att du håller öppet sinne och letar efter nya ideér och vinklar. Jag har skrivit det här till några andra på forumet om hur det funkar att lägga upp en diet. Så ja tänkte att ja lika gärna kan citera det åt dig, då samma sak stämmer på alla.

"viktnedgång/uppgång handlar om korrekt kalorinivå för din kropp och rätt näringsfördelning (carbs,fett,protein)
I slutändan så måste man ligga i negativ energibalans för att bränna fett.

Nuvarande så var det inga specifika mått på dina mål och därför kan du omöjligt veta om du kommer gå ner i vikt.

Här är exempel som jag har tagit för andra forum medlemmar när jag har hjälpt dom.

Det första vi vill göra är att lista ut vad du har för grundnivå av kalorier för att bibehålla din nuvarande vikt.

Vi tar som exempel en kille på 90 kg (200lbs) 200x15(faktor för en mesomorph) = 3000kcal/dag för att bibehålla sin vikt.
För att bränna fett sÅ behöver man ett kaloriunderskott, vi säger ca 600kcal/dag.

Då hamnar personen på 2400kcal/dag för att han ska gå ner i vikt.

När man har listat ut detta gäller Det bara att fördela ut kalorierna i en bra ratio av protein/fett/kolhydrater beroende på kropptyp (ecto,meso,endo)."

En annan sak jag skulle rekommendera att pröva är att läsa på sk "Re-feeds" då man höjer leptin nivåer (ett hormon som påverkar ämnesomsättningen) genom att man har specifika dagar då man håller kolhydraterna högre och fettet lägre.

Skrev ett inlägg om det här: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5875824&postcount=10


Om du vill ha hjälp med kosten/träningen så tveka inte att skicka ett PM eller maila mig på pure@luzonromare.com

Gå gärna in och gilla våran FB sida facebook.com/purebyluzonromare/info

Mvh Mattias

Tack så mycket för svaret! Vägde mig nyss och morgonvikt var tydligen på 84 kg. Jag har inget direkt mål i anseende av "jag vill gå ner 10 kg" eller något. Jag vill tappa bukfettet jag har, lite på låren o.s.v men samtidigt bygga muskler nu under hösten.

M.a.o vill jag bara gå ner så mkt som det går men samtidigt bygga. Jag läste lite på länkarna du gav och kommer definitivt att kontakta dig, tack så mkt för hjälpen :)

Just nu tänker jag kanske ligga på cirka 2000 kcal om dagen, satsa på minst 200g protein om dagen -- men har ingen aning om hur jag ska tänka kring kolhydrater/fett då jag aldrig riktigt brytt mig om det.

RaginBull
2012-08-01, 00:50
Bumpar denna! Jag hade tänkt lägga upp följande kostmål i samband med att deff kör igång igen:

1900 kcal, 200g protein

Låter det rimligt i era öron (ögon?) baserat på hur jag beskrivit i OP?