handdator

Visa fullständig version : Socker i gram?


Wiizra
2012-07-22, 20:44
Hur mycket socker i gram är för mycket på produkter?

T.ex mjölken jag dricker, Mandel Mjölk har 48 cal o 6g socker på 2 dl.
Vet inte riktigt vilken mjölk jag ska köra med för deffen, kanske inte spelar sån stor roll.

Inte bara mjölk socker jag undrar om självklart, utan i mat etc också...

Fråga 2: Måste man hälla salt i maten när man lagar mat? Gör aldrig det iallafall, har läst att hjärnan kan ta stryk om man inte lagar mat med salt, men men. Man vet aldrig utan att fråga.

Akada
2012-07-22, 20:46
Mandelmjölk låter ganska värdelöst imo, inget bra protein. Kör på vanlig hederlig komjölk, och anpassa fetthalt efter behov & smak.

InShape
2012-07-22, 20:51
Låter som en början på optinojja. Tänk mindre, och ät med sunt förnuft, lagom är alltid bäst ;)

Lychgate
2012-07-22, 20:54
Mängden socker i en produkt är irrelevant då det är den totala massan som intas vilket ger effekt. Äter du 10g socker från kesella ger det samma som 10g socker från mjölk.

Samma med potatis mot pasta, ris etc.

Wiizra
2012-07-22, 20:58
Och hur mycket är för mycket ?

Lychgate
2012-07-22, 21:02
Och hur mycket är för mycket ?

Hur långt är ett snöre?

Det går inte att svara på då det är individuellt hur mycket kolhydrat som "blir förmycket". Är fyllda glykogendepåer målet? Har personen diabetes? Vad är aktivitetsnivån/BMR/Längd/vikt/genetik, etc, etc.

vicarious
2012-07-22, 21:06
På energiunderskott spelar det ingen större roll då all energi kommer gå åt hursomhelst.

Doolie
2012-07-22, 21:59
Hur långt är ett snöre?

Det går inte att svara på då det är individuellt hur mycket kolhydrat som "blir förmycket". Är fyllda glykogendepåer målet? Har personen diabetes? Vad är aktivitetsnivån/BMR/Längd/vikt/genetik, etc, etc.

Hahah lychgate du brukar alltid använda just exemplet "hur långt är ett snöre" i trådar som dessa ;)