handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflammation/ medial tibiasyndrom -åtgärder?


asdzxc
2012-07-22, 14:43
Hej!

Jag drabbas återkommande på senare år av medialt tibiasyndrom. Nu är jag trött på det! Vill gärna ha tips från kunniga :) Har googlat lite, men svårt att sovra.

Bakgrund: Ganska vältränad (ur svenssonperspektiv). Senaste åren gått upp i vikt (mest muskler, så banta ej åtgärdsalternativ), vilket ökat problemen. Jag får INTE problem av vanlig jogging, utan först efter jag spelat fotboll (dobbskor) eller kört intervaller (eller annat intensivt/hårt underlagsträning). Efter jag väl fått problem så har jag fortsatt ont vid t.ex lätt jogg. Jag vill liksom kunna spela boll med kompisarna nån gång utan att förstöra flera veckors joggning.

Anatomi och material: Pronerar en del. Har joggskor för detta. Dock ej fotbollskor/innebandy, tennis osv. Borde jag köpa nåt slags inlägg för detta? Vill helst inte lägga flera tusen kr på det. Kan man knalla in i en sportbutik och bara köpa nån slags vanlig pronationssula och stoppa i de olika dojjorna?


förebyggande:Jag är på gymmet mellan 3-6 dagar i veckan. Jag skulle kunna lägga in träning eller stretching specifikt 10-15 minuter då jag är där om detta skulle hjälpa. Joggar även 2-3 ggr (då jag ej har ont).
Vad för övningar bör köras? Hur tränar man medial tibias?
Vad bör stretchas? Säg att jag stretchar genom att sitta på fötterna och luta mig bakåt, ger det då något för mig? Känns som det bara stretchar anteriora tibialis o ej mediala/posteriora.?

Hjälp tack! :)

mpersson
2012-07-22, 14:51
Jag köpte ett par nya löpskor för mer än ett år sen på stadium, då sa de att jag hade neutralt löpsteg. Köpte neutrala löpskor och hoppades på att slippa mina tidigare besvär med benhinneinflamation. Men ack, så fort jag ökade löptempot så kom det igen. Har vilat och börjat om med stegring av träningsvolym nu 3 gnr sen jag köpte de skorna.
Va på intersport i tisdags och gjorde en riktig löpanalys, va pronerad :D

Vrf säger jag detta? Jo, de förklarade de så att de är inte nödvändigtvis benhinneinflamation jag haft utan att ett av ledbanden från knät har blivit överbelastat pga inget pronationsstöd.

Så jag skulle nog säga att du borde skaffa en pronationssula. Finns att köpa på fotexperten. :)

asdzxc
2012-07-22, 16:19
Jag köpte ett par nya löpskor för mer än ett år sen på stadium, då sa de att jag hade neutralt löpsteg. Köpte neutrala löpskor och hoppades på att slippa mina tidigare besvär med benhinneinflamation. Men ack, så fort jag ökade löptempot så kom det igen. Har vilat och börjat om med stegring av träningsvolym nu 3 gnr sen jag köpte de skorna.
Va på intersport i tisdags och gjorde en riktig löpanalys, va pronerad :D

Vrf säger jag detta? Jo, de förklarade de så att de är inte nödvändigtvis benhinneinflamation jag haft utan att ett av ledbanden från knät har blivit överbelastat pga inget pronationsstöd.

Så jag skulle nog säga att du borde skaffa en pronationssula. Finns att köpa på fotexperten. :)

Tack för input! Jag har som sagt ett par pronations´löparskor redan. Extra anpassade för tyngre lpare dessutom :D
Det jag funderar på är hur mycket en sula/inlägg kan hjälpa i ett par fotbollsskor t. ex, som har dobbar och därmed är "förhöjda".

Vidare funderar jag på om det finns "generella" pronationsinlägg eller om man måste formgjuta för tusentals kr?

Fler med tankar? :)

Nadreas
2012-07-22, 18:43
Du är troligen för svag i vaden. Då jobbar du med musklerna som böjer tårna istället. Dessa fäster där du har ont och blir fort överansträngda.

asdzxc
2012-07-22, 19:42
Du är troligen för svag i vaden. Då jobbar du med musklerna som böjer tårna istället. Dessa fäster där du har ont och blir fort överansträngda.

Hmm, intressant...
Å ena sidan har jag alltid sett mig som stark i vaderna både uthållighetsmässigt och styrkemässigt men å andra sidan får jag väldigt mycket mer ont av de övningar där jag använder vaden mer "plyometriskt" än uthållighetsmässigt, som vid intervaller. Då man landar på tå, sprintar osv.

mpersson
2012-07-22, 21:58
Du är troligen för svag i vaden. Då jobbar du med musklerna som böjer tårna istället. Dessa fäster där du har ont och blir fort överansträngda.

Hur skulle du tränat upp vaden för detta då? massa jävla rep 50+ eller tyngre 12-20?