handdator

Visa fullständig version : intervall för ökad VO2Max, Långdistans för träna kroppen effektiviserad resursanv?


Barbastark
2012-07-22, 12:13
Försöker få en bild av hur man blir en bra uthållighetsidrottare.

Är det så att Intervallträning är bästa sättet att öka sin VO2Max-topp, och att långdistans träning (av olika intensitet) är hur man sedan effektiviserar sin kropp i förmågan att använda och utnyttja energi samt förmågan att utnyttja sin VO2Max-förmåga?

MVH

Everest
2012-07-22, 13:21
Kan rekommendera "The Cyclist's Training Bible" av Joe Friel. Där finns i princip allt värt att veta och den riktar sig till hårdsatsande konditionsidrottare.

JakeShaft
2012-07-22, 13:33
Kan rekommendera "The Cyclist's Training Bible" av Joe Friel. Där finns i princip allt värt att veta och den riktar sig till hårdsatsande konditionsidrottare.

Vad bra! Jag som har funderat på vilken mer bok jag skall köpa. Några krav på förkunskaper?

Ljungan
2012-07-22, 13:38
1. Hög syreupptagningsförmåga
2. Hög Tröskelpuls (i förhållande till maxpuls)
3. Hög träningsvolym
4. Bra ekonomi (energi) i den givna aktiviteten

Intervall förbättrar 1, Tröskelpass förbättrar 2, Alla pass i den givna aktiviteten förbättrar 4

Kolla på någon duktig uthållighetsidrottare så kan du nog lista ut varför de kör de passen.

Barbastark
2012-07-22, 13:44
Kan rekommendera "The Cyclist's Training Bible" av Joe Friel. Där finns i princip allt värt att veta och den riktar sig till hårdsatsande konditionsidrottare.

Tackar! Den ska jag kolla upp.

1. Hög syreupptagningsförmåga
2. Hög Tröskelpuls (i förhållande till maxpuls)
3. Hög träningsvolym
4. Bra ekonomi (energi) i den givna aktiviteten

Intervall förbättrar 1, Tröskelpass förbättrar 2, Alla pass i den givna aktiviteten förbättrar 4

Kolla på någon duktig uthållighetsidrottare så kan du nog lista ut varför de kör de passen.

Låter som en bra formel! Kan du rekommendera någon bok eller dyl som går in på den du just skrev på ett bra sätt? Eller kommer det hela från "samlad kunskap" i för stor utsträckning för det?

Latissimus Dorsi
2012-07-22, 13:46
Tackar! Den ska jag kolla upp.



Låter som en bra formel! Kan du rekommendera någon bok eller dyl som går in på den du just skrev på ett bra sätt? Eller kommer det hela från "samlad kunskap" i för stor utsträckning för det?

Nicklas Neuman och Jacob Gudiols bok forma din korpp och maximera din prestation och forma din kropp har ett helt kapitel som går in på detta i djupet, som får t.o.m mig som inte är intresserad av konditionsport att förstå hur det går till att förbättra sin kondition.

Ljungan
2012-07-22, 16:54
Låter som en bra formel! Kan du rekommendera någon bok eller dyl som går in på den du just skrev på ett bra sätt? Eller kommer det hela från "samlad kunskap" i för stor utsträckning för det?
Som Everest säger, Joe Friel har skrivit flera väldigt bra böcker.
Annars har jag mest läst renodlad löplitteratur.

rosto
2012-07-25, 07:05
Denna tyckte jag var enkel och bra dessutom på svenska http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188941876

Omfattande bok med mycket rolig läsning, anekdoter, personprofiler, historia, träningprogram, tabeller och forskningsresultat http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0873229592

Guddi
2012-07-25, 07:36
Denna tyckte jag var enkel och bra dessutom på svenska http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188941876

Omfattande bok med mycket rolig läsning, anekdoter, personprofiler, historia, träningprogram, tabeller och forskningsresultat http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0873229592Aerob och anaerob träning är en väldigt bra bok men den tar inte upp speciellt mycket kring hur de som verkligen är bra på konditionsidrotter tränar. Det är mer en utbildningsbok för de som behöver veta fysiologin vid löpning samt personer som har konditionsträning som ett komplement till annan träning skulle jag säga.

Lore of Running gillar jag skarpt. En av de första böckerna jag läste kring löpning och jag plockar upp den då och då fortfarande.

Lars Brinkhoff
2012-07-25, 08:15
Låter som en bra formel! Kan du rekommendera någon bok eller dyl som går in på den du just skrev på ett bra sätt? Eller kommer det hela från "samlad kunskap" i för stor utsträckning för det?

"Daniels' Running Formula" är typexemplet på en bok som resonerar kring denna modell och baserat på det presenterar ett träningsupplägg. Samt (i andra upplagan) några detaljerade program för olika distanser och nivåer.