handdator

Visa fullständig version : Träna ner sig?


StampChamp
2012-07-22, 11:00
Vad tror ni om den metoden? Många som gör det med framgång, framförallt inom andra idrotter... men även gymfolk.

Många kör sönder muskeln en gång i veckan och vilar den 7 dagar innan den körs igen, och vissa kör om varje muskel var tredje dag och kör hårt i 5-6 veckors tid.

Sedan lägger man in en vilovecka och är bättre än när man började.

Vilken typ av nerträning tror ni på? Och tror ni det är det bästa vägen att gå? Jag tror stenhårt på det, man måste pressa sig hårt för att sedan släppa upp ett tag.

Dom jag känner som utvecklats bäst kör på detta vis. När jag rullade en 3-split utan vilodagar under 6 veckors tid så ökade jag som allra mest, dock tog det emot lite efter 6 veckor så jag tog en vecka vila och var sedan tillbaka på banan igen, starkare och uthålligare.

Så jag funderar på hoppa på detta igen och kanske köra 3 eller 4-split utan vilodagar, blanda både låg och högreps.

StampChamp
2012-07-22, 11:01
Bröst/triceps/axlar
Ben/mage
Rygg/biceps
Börja om

Denna rullade jag utan vilodagar, ökade bra i basövningar och rygg/bröst. Åt mycket mat... Däremot hamnade kanske armar/axlar lite efter, hur skulle man kunna lägga upp en 3 eller 4 split där även armar/axlar får mycket kärlek? :D

Latissimus Dorsi
2012-07-22, 11:19
Kärlek till alla muskelgruuupper :D

Armar
Ben och mage
Bröst och axlar
Rygg & vader

De blir 4 dagar men ger dig ett riktigt bra fokus på alla muskelgrupper, ryggen får en hel dag nästan för sig själv (vader är knappt ansträngande) och armarna får också en hel dag.

apfel
2012-07-22, 18:35
jag tycker att nedträning är något man med fördel kan hålla på med om man har en toppningsperiod inplanerad. då tränar man ner sig ordentligt och några veckor innan toppningen tar man det lungt.

jag tycker att man ska periodisera sin träning över ett år. då kan man leka med variabler som volym, frekvens och intensitet lite utefter sina egna mål. en kraftig volym och intensitet är det man pratar om vid nedträning, efter en sådan period(som bör vara ganska kort) kan en period av högre frekvent men lägre intensitet och volym komma t.ex,
EDIT:jag tänker inte diskutera frekvens också(såg nu att du hade frågor om det invävt)

InShape
2012-07-22, 18:46
Kärlek till alla muskelgruuupper :D

Armar
Ben och mage
Bröst och axlar
Rygg & vader

De blir 4 dagar men ger dig ett riktigt bra fokus på alla muskelgrupper, ryggen får en hel dag nästan för sig själv (vader är knappt ansträngande) och armarna får också en hel dag.

Kör du en vilo efter rygg och vader dagen då? :)

Har precis kört som du Stamp och har ökat bra. :) Bröst och rygg har dock fått mest kärlek, missat ett par benpass *cupid* Axlarna är dock min starka sida, sedan tidigare så har inte brytt mig om dessa så mycket, utan några set sidolyft och rotatorcuff har räckt gott och väl.

Funderar dock på att testa ovanstående schema om ett tag, när jag är klar med 3spliten. :)

Sniggel
2012-07-22, 19:39
Jag tolkar inte "träna ned sig" som att "köra sönder sig 1 gång i veckan" utan att träna över sin återhämtningsförmåga under en begränsad tid för att sedan låta kroppen då och då få återhämta sig lite extra, nästan helt. På så vis kan man en stor del av tiden vara mer eller mindre nedtränad för att försöka tvinga kroppen att anpassa sig till en större mängd träning och därmed även bättre återhämtning. Iaf så länge man inte gör det för hårt så att man blir övertränad.

Att vila en hel vecka ger man ju kroppen jättemycket chans till att hinna återhämta sig, även om man kör mega-pass för given/givna muskelgrupper. Jag tänekr mer på träning av samma muskler 3-4 ggr i veckan varav en del av dessa pass är under delvis utmattat tillstånd.

Fugly
2012-07-22, 20:12
Sheikos program bygger på detta, du kanske borde kika på dem.