handdator

Visa fullständig version : Ökar godis ens fettprocent trots kaloriunderskott?


Beastfromhell
2012-07-21, 17:35
Hej! En enkel fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på. Om jag behöver 3000 kcal för att ligga på kcal balans men bara trycker i mig 2500 kcal varav ca 700 av dom kalorierna kommer från godis kan min fettprocent ändå öka då eller går det inte att lägga på sig fett så länge man ligger på kcalunderskott? Tänkte mest på fruktoset i godis. Lägger det sig som fett på kroppen direkt eller förbränner kroppen det när man ligger på kcalunderskott?

Tacksam för svar.

Wiizra
2012-07-21, 17:46
Det enda som ökar är water retention, så du kan se fetare ut men du blir inte fetare.
Du kan inte bli fetare med underskott.

tjing
2012-07-21, 17:52
Nej, du blir inte fetare på underskott. Hur det står till med fettinlagringen kring de inre organen ska jag erkänna att jag inte kan svara på.

willtjam
2012-07-21, 17:54
Är levern full av glykogen så lägger det sig runt levern, oavsett kaloriintag.

JakeShaft
2012-07-21, 17:58
Är levern full av glykogen så lägger det sig runt levern, oavsett kaloriintag.

Men energin måste fortfarande tas någonstans ifrån. Om inte från fettet runt levern så från fett någon annanstans, totala mängden fett borde därför fortfarande minska även om det sker en omplacering.

Eller jag kanske tänkte fel? Även om du hade en annan poäng.

begt
2012-07-21, 18:02
Men energin måste fortfarande tas någonstans ifrån. Om inte från fettet runt levern så från fett någon annanstans, totala mängden fett borde därför fortfarande minska även om det sker en omplacering.

Eller jag kanske tänkte fel? Även om du hade en annan poäng.

Nja, rent teoretiskt kan nog kroppen ta en del muskler istället för fett om all mat (ink. godis) åts upp före träning.

WHITEFOLKS
2012-07-21, 18:19
Teoretiskt kan du gå upp i vikt och/eller fettvikt och ligga på ett kaloriunderskott.

Kan även gå ner i vikt på ett överskott.

Wiizra
2012-07-21, 18:34
Är levern full av glykogen så lägger det sig runt levern, oavsett kaloriintag.

Hur funkar det?

King Grub
2012-07-21, 18:54
Är levern full av glykogen så lägger det sig runt levern, oavsett kaloriintag.

Vadå "runt levern"?

Beastfromhell
2012-07-21, 19:04
Det enda som ökar är water retention, så du kan se fetare ut men du blir inte fetare.
Du kan inte bli fetare med underskott.

Okej, och hur fort kan man återhämta si till sin ursprungliga form (så man inte ser fetare ut)?

tjing
2012-07-21, 19:07
Är levern full av glykogen så lägger det sig runt levern, oavsett kaloriintag.

En källa på det, pronto.

Det lär ju användas som energi senare under dygnet om man ligger på underskott annars.

Så vitt jag vet så är fettet insprängt i levern här och där?

Beastfromhell
2012-07-21, 19:07
Vadå "runt levern"?

Grub. Du är en av de kunnigaste på det här forumet. Kan du svara på min fråga så vore jag enormt tacksam!

tjing
2012-07-21, 19:08
Okej, och hur fort kan man återhämta si till sin ursprungliga form (så man inte ser fetare ut)?

Äta som vanligt i några dagar, alternativt dra ner på kolhydrater i kosten.

Beastfromhell
2012-07-21, 19:11
Äta som vanligt i några dagar, alternativt dra ner på kolhydrater i kosten.

Jag äter redan en enormt kolhydratsfattig kost. Så två-tre dagar efter att jag har ätit godiset så kan allt vara back To normal alltså?

tjing
2012-07-21, 19:15
Jag äter redan en enormt kolhydratsfattig kost. Så två-tre dagar efter att jag har ätit godiset så kan allt vara back To normal alltså?

Ja. Så är det ju alltid när man svullat till det.

Man tror att man lagt på sig lite trots att man föregående gånger tappat rubbet och lik förbannat tappar man rubbet även denna gången efter några dagar.

pwnyou
2012-07-21, 19:34
Så dåligt är inte godis.

Beastfromhell
2012-07-21, 21:03
Okej. Eftersom att jag inte tycker att jag har fått ett tillräckligt bra svar så ställer jag en ny fråga ... Hur mycket kommer ½ kg godis att spela för roll på viktnedgången om jag ändå hamnar på kcal underskott vid dagens slut?

willtjam
2012-07-21, 21:07
Vadå "runt levern"?

"Visceral" fett. Det är iaf vad jag har lärt mig av Sheo.
Vad är svenska ordet för det förresten?

Okej. Eftersom att jag inte tycker att jag har fått ett tillräckligt bra svar så ställer jag en ny fråga ... Hur mycket kommer ½ kg godis att spela för roll på viktnedgången om jag ändå hamnar på kcal underskott vid dagens slut?
Ingen alls eftersom du ligger på underskott.

1. Energi lagras alltid in som kroppsfett på energiunderskott, från alla källor, inte bara fruktos, utan allt. Vid energiunderskott är dock fettförbränningen totalt större än inlagringen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83774

clappen
2012-07-21, 21:08
"Visceral" fett. Det är iaf vad jag har lärt mig av Sheo.

pfft, skyll ifrån dig va. :MrT:

willtjam
2012-07-21, 21:09
pfft, skyll ifrån dig va. :MrT:

Blö :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173602

Ristretto
2012-07-21, 21:18
Blö :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173602

Jo, i den tråden visar du också att du missuppfattat hur det fungerar.

willtjam
2012-07-21, 21:20
Jo, i den tråden visar du också att du missuppfattat hur det fungerar.

I slutet ja, inte i början. Och det är det i början som jag citerar fritt i början av den här tråden.

Ifall jag har fel så vill jag gärna veta det, så om någon vänlig själ sitter på info så dela med er! Jag säger bara som jag har lärt mig via forumet.

Sniggel
2012-07-21, 21:22
Känns rent spontant som att levern lär tömmas på glykogen väldigt aktivt under ett kaloriunderskott.
Saknas det energi i kroppen och det finns glykogen i levern (pga en del godisätande) lär ju inte levern vara sen med att dela med sig istället för att låta kroppen hitta energi på andra krångligare sätt.
Har jag fel?

raddum
2012-07-21, 21:56
Okej. Eftersom att jag inte tycker att jag har fått ett tillräckligt bra svar så ställer jag en ny fråga ... Hur mycket kommer ½ kg godis att spela för roll på viktnedgången om jag ändå hamnar på kcal underskott vid dagens slut?

1/2 kilo godis och fortfarande ligga på underskott kommer betyda att du får offra andra viktiga näringsrika måltider. Du kanske inte får i dig tillräckligt med protein, vilket leder till onödig muskelnedbrytning. Dessutom får du näringsbrist och blir troligtvis trött.

King Grub
2012-07-22, 09:50
"Visceral" fett. Det är iaf vad jag har lärt mig av Sheo.

Det kommer inte att lagras in specifikt där, och defintivt inte under förutsättningarna som trådstartaren beskriver.

willtjam
2012-07-22, 10:32
Det kommer inte att lagras in specifikt där, och defintivt inte under förutsättningarna som trådstartaren beskriver.

Hur är det då?

cryx
2012-07-22, 15:02
Men är det inte så att vid sockerintag så får du insulinpåslag vilket resulterar i uppehållen fettförbränning tills du använt denna "snabba" energi som du fått från godiset? I och för sig vid slutet av dagen så kanske det inte spelar någon roll.

King Grub
2012-07-22, 15:03
Protein ger större insulinfrisättning än socker. Socker ger rätt låg insulinfrisättning eftersom 50% av energin kommer från fruktos.

PureGeneration
2012-07-23, 10:22
Som ovanstående har sagt. Visst att socker spikar insulin i all ära och att det är en antagonist för lipolysis (nedbrytning av fett). Men ligger man på ett underskott så kommer man gå neråt kort och gott.

Kolla bara på alla IIFYM (If it fits your macros) dietare i USA. IFPA Pro Natural byggaren och 3D muscle journey coachen Jeff Alberts har skrivit en bra artikel om ämnet Clean eating vs IIFYM.

http://www.3dmusclejourney.com/articles-clean-eating-vs-iifym.php

Sheogorath
2012-07-23, 10:39
Men energin måste fortfarande tas någonstans ifrån. Om inte från fettet runt levern så från fett någon annanstans, totala mängden fett borde därför fortfarande minska även om det sker en omplacering.

Eller jag kanske tänkte fel? Även om du hade en annan poäng.

Nej du tänker helt rätt. Fett tas från depåerna runtom i kroppen, inklusive levern men man har p.g.a. ett överintag av fruktos en andelsmässigt större inlagring i levern jämfört med om man inte hade överkonsumerat fruktos. Det är inte undersökt hur det ser ut vid ett energiunderskott, men rent teoretiskt, så vitt jag kan se, så borde det gå att få högre andel visceralt fett även vid ett underskott på detta sättet, genom att fett helt enkelt omfördelas. Förbränning som innan + mer inlagring i levern = andelsmässigt mer fett i levern. Dessutom så pratar de studierna jag sett på fruktos om visceralt fett utan att specificera det som "heptic fat" (leverfett). Dåligt är det hur som helst.

tjing
2012-07-23, 11:16
Nej du tänker helt rätt. Fett tas från depåerna runtom i kroppen, inklusive levern men man har p.g.a. ett överintag av fruktos en andelsmässigt större inlagring i levern jämfört med om man inte hade överkonsumerat fruktos. Det är inte undersökt hur det ser ut vid ett energiunderskott, men rent teoretiskt, så vitt jag kan se, så borde det gå att få högre andel visceralt fett även vid ett underskott på detta sättet, genom att fett helt enkelt omfördelas. Förbränning som innan + mer inlagring i levern = andelsmässigt mer fett i levern. Dessutom så pratar de studierna jag sett på fruktos om visceralt fett utan att specificera det som "heptic fat" (leverfett). Dåligt är det hur som helst.

Har du kollat litteraturen på området eller hur vet du att det inte är undersökt?

Sheogorath
2012-07-23, 11:20
Har du kollat litteraturen på området eller hur vet du att det inte är undersökt?

"Så vitt jag vet" skulle jag förstås ha skrivit. Jag har gått igenom alla abstrakt jag kunnat hitta genom PubMed. Självklart kan jag inte garantera att det inte är undersökt.

tjing
2012-07-23, 11:26
"Så vitt jag vet" skulle jag förstås ha skrivit. Jag har gått igenom alla abstrakt jag kunnat hitta genom PubMed. Självklart kan jag inte garantera att det inte är undersökt.

Det känns mer som grundläggande fysiologi att fettförbränningen alltid är större än fettinlagringen på ett underskott. Dessutom äter folk i praktiken i regel inte ett underskott om man konsumerar godis. För det första har man ett konsumtionsmönster som nog inbegriper fler onyttigheter än godis (som gör att man hamnar på kcal-överskott) och för det andra så kan få personer medvetet ligga på underskott i längden om man äter signifikanta (för DNL) mängder godis för att fylla levern med fruktos; hunger etc kommer att spöka.

Men ja, det känns som att du kan ha rätt dock när det gäller just socker. Kanske lagras det in som en del visceralt fett vid underskott (eftersom det ändå blir ett överskott vid konsumtionen) och kroppen använder underhudsfett som energikälla istället för att reglera energikraven. Kanske till och med troligt att det är så. Kanske.

Sheogorath
2012-07-23, 11:31
Det känns mer som grundläggande fysiologi att fettförbränningen alltid är större än fettinlagringen på ett underskott. Dessutom äter folk i praktiken i regel inte ett underskott om man konsumerar godis. För det första har man ett konsumtionsmönster som nog inbegriper fler onyttigheter än godis (som gör att man hamnar på kcal-överskott) och för det andra så kan få personer medvetet ligga på underskott i längden om man äter signifikanta (för DNL) mängder godis för att fylla levern med fruktos; hunger etc kommer att spöka.

Men ja, det känns som att du kan ha rätt dock när det gäller just socker. Kanske lagras det in som en del visceralt fett vid underskott (eftersom det ändå blir ett överskott vid konsumtionen) och kroppen använder underhudsfett som energikälla istället för att reglera energikraven. Kanske till och med troligt att det är så. Kanske.

Att det sällan kommer förekomma i praktiken tycker inte jag är intressant. Ditt andra stycke är precis det jag vill lyfta fram eftersom jag inte kan se hur det skulle kunna vara på något annat sätt. Hade kroppen ökat förbränningen från de viscerala depåerna i samma takt som inlagringen ökat hade man ju inte sett större andel visceralt fett i fruktosgrupperna.

Barbastark
2012-11-03, 15:27
Hur är det när man ligger på överskott?

Säg att jag både styrketränar och konditionstränar regelbundet men äter ganska mycket godis, choklad, glass. Kommer jag få en hög andel visceralt fett i detta läge?

Eddie Vedder
2012-11-03, 15:30
Kommer jag få en hög andel visceralt fett i detta läge?

Läs tråden. Givetvis beror det på mängden.

Latissimus Dorsi
2012-11-03, 15:33
Läs tråden. Givetvis beror det på mängden.

Och när man intar det?

RassK
2012-11-03, 17:30
Och när man intar det?

Och förutsättningarna, det är helt enkelt för komplicerat för ett enkelt svar.

Barbastark
2012-11-04, 08:06
Hur används glykogen från muskler vs lever generellt vid olika typer av aktivitet?

Kommer konditionsträning och lågintensiv aerob rörelse vara mer benäget att tömma levern än styrketräning?