handdator

Visa fullständig version : Rehabträning Diskbråck


Novaindex
2012-07-21, 13:44
Hejsan alla där ute ..

Sitter i en liten by med bästa kompisen som har 2 diskbråck , denna by har inga bra sjukgymnaster eller något sådant och hon har svårt att ens kunna köra in till stan för att komma sig till någon o frågar då mig om jag kan hjälpa henne med ett träningsprogram framför allt med fokus på rehabträning med diskbråcken.

Ställer därför frågan till er vad man ska tänka på när det gäller detta om någon har lite extra kunskap i bakfickan. Vill kunna hjälpa henne o de mesta är det inge problem att lägga upp men just denna träning som handlar mest om alla små musklaturer runtom skadan osv men behöver mer kunskap om detta.

Tack på förhand. Mvh Sandra

KalleTeodor
2012-07-21, 14:31
Stretcha baksida lår
stärka bålmuskulaturen.
Undvik saker som gör ont.

sunetdanne
2012-07-22, 14:04
Jag rekommenderar din kompis att ta en titt på www.julstro.com och ladda ned/köpa pain free living ebok. Gällande rådet att strecha baksida. Gör inte detta innan du först strechat framsida lår och höftböjare. Traktion genom att man hänger(helst i armvecken med hjälp av bälten eller dylikt, detta för att man inte orkar hänga så länge om man hänger med händerna och så är det även svårt att slappna av då) i något som en chins stång kan vara bra. Övrigt. En massa bålstabiltets träning samt sätesträning. Om din vän har bakgrund/erfarenhet av stryketräning så är en bra metod att göra många marklyft med bra teknik och fokus på stabil bål. Detta kan göras varje till varannan dag. 10 set upp till 25 reps på mkt lätta vikter. Öka på belastning eftersom(om inte smärta ökat) med 2.5kg. Hälsningar Daniel