handdator

Visa fullständig version : Kraftiga benproblem, hjälp!


101z
2012-07-21, 09:26
Hej!

Jag har sedan ungefär 8 månader tillbaka haft rejäla problem med mina ben. De känns som bly och jag har ingen som helst ork. Ska jag gå 15 trappsteg måste jag hålla mig i räcket, ska jag cykla kommer jag inte längre än 100 meter, ska jag hoppa har jag inget tryck i benen osv. Benen stänger bara av och det brinner i låren som om jag hade sprungit ett maraton. Jag har även smärtor på över- och undersidor av båda knäna och jag får även ont efteråt om jag suttit på knän eller i någon position som påminner om att sitta på huk.

Jag har inte kunnat träna ben eller någon form av kondition på hela denna tid och jag har problem med att bara gå några hundra meter till tåget vilket begränsar mig oerhört.
Vidare så är jag oerhört stel i benen på morgonen, och jag får alltid betala i efterhand (t.ex. smärta eller extra tunga ben) om jag skulle använda benen lite över min förmåga (t.ex. bollade jag lite beachvolleyboll vilket innebar lite flyttningar i sidled och ett par hopp, vilket i sin tur ledde till en vilokväll i sängen med smärtor).

Jag har varit hos allmänläkare, sjukgymnaster, naprapater och allt vad som finns där ute. Ingen hittar något och jag vill inte ens tänka på hur många tusenlappar jag har bränt.
Min teori har varit att jag pajade knäna då jag spelade beachvolleyboll tre gånger i veckan + tung benträning vilket mina små ben inte riktigt kunde hantera då de var relativt otränade. Dock så har som sagt ingen läkare hittat något fel på knäna, så jag står fortfarande helt utan svar.
Jag har även ont i ländryggen och en av naprapaterna jag var hos trodde att lår- och knäproblem var ett resultat av en skadad rygg men att jag måste få röntgentid på sjukhus.

Så, har någon snäll själ någon teori om hur jag ska gå till väga? Mitt liv är så oerthört begränsat och det här börjar tära på mitt psyke något fruktansvärt.

Fråga gärna om ni undrar något och läs gärna en av mina gamla trådar som behandlade ungefär samma problem för lite över ett år sen.
Tack på förhand.

grimfish
2012-07-21, 10:08
Jag rekommenderar att du på nytt tar kontakt med läkare och förklarar din situation och hur du egentligen mår.

Åse Columbus
2012-07-24, 12:22
låter som om du inte får tillräckligt med syre föratt syresätta musklerna...hur är det med andningen...andas du djupt eller toppandas du bara??

om du tar ett andetag och blåser ut det snabbt och kraftigt...piper det??

kollat om du har astma som täpper till luftrören så du inte får in luft som du ska eller som hindrar luft att försvinna från lungorna vid utanding...

brist på luft ger mer mjölksyra...alltså ingen ork

101z
2012-07-27, 07:46
Grimfish: jag går fortfarande hos läkare och söker hjälp, men dom hittar inget så jag tänkte testa här också.

Åse: Andningen är bra. Jag har haft astma hela livet men det är inte problemet. Jag har fått röntga och testa lungor samt gjort EKG och arbets-EKG för att se att hjärtat fungerar korrekt.

Tack för era svar!