handdator

Visa fullständig version : Dåligt med ökningar i bänken


Svärmorsdrömmen
2012-07-20, 23:09
Hej! Sedan jag började bulka har jag gått upp 5kg och ökat 10kg i hantelpress (lutad), men jag har inte ökat någonting i bänkpress. Hur kommer detta sig?

Mitt bröstpass ser ut såhär:
Bänkpress
Sne bänkpress
hantelpress (lutad)
Flies
samt axlar och triceps på det passet.

I alla övningar kör jag 4 reps och 3 set.

Kom gärna med förslag till att göra mitt bröstpass bättre :)

Jag tränar inte för att bli atlet så hur mycket jag lyfter är inte så jätte viktigt för mig, men det är så frustrerande att mina kompisar som är mycket mindre än mig muskelmässigt bänkar mer än mig. Jag vet att maten gör stor nytta också och jag har gått upp från 66kg till 71kg (väger mig varje morgon) på cirka 1 månad.

Jag bänkar 70 kg och hantelpressar med 30kg hantlar.

Tack på förhand :)

smalis
2012-07-20, 23:18
Jag skulle säga att din teknik i bänkpress är förmodligen rätt så kass, så öva på det.
Jag tycker även du har för många övningar för bröst, ta bort en eller två och så du kan fokusera mer på att öka i de övningarna du kör.

Edit: Vill du bli bra i bänkpress, träna mer bänkpress. (Gärna mer än en gång i veckan.)

nyahamd
2012-07-20, 23:22
Dissa alla snea och kör tyngre trirre och axlar. Kolla lite teknik.'

Är dina kompisar långa elr korta? det gör en del att ha korta armar i bänk.

Svärmorsdrömmen
2012-07-20, 23:26
Jag skulle säga att din teknik i bänkpress är förmodligen rätt så kass, så öva på det.
Jag tycker även du har för många övningar för bröst, ta bort en eller två och så du kan fokusera mer på att öka i de övningarna du kör.

Edit: Vill du bli bra i bänkpress, träna mer bänkpress. (Gärna mer än en gång i veckan.)

Ja, jag har gymmat i cirka 2 år och började med bänkpress för 5 månader sen. Jag körde bara bänk i smith tidigare, så tekniken kan mycket väl förbättras.

Jag kör bänkpress 2-3 gånger i veckan

Latissimus Dorsi
2012-07-20, 23:28
Ja, jag har gymmat i cirka 2 år och började med bänkpress för 5 månader sen. Jag körde bara bänk i smith tidigare, så tekniken mycket väl förbättras.

Jag kör bänkpress 2-3 gånger i veckan

Progression ha som mål att öka 2.5kilo per vecka så kör du bara, kör bänk 2 gånger i veckan då alá 5 set per gång.

Svärmorsdrömmen
2012-07-20, 23:28
Dissa alla snea och kör tyngre trirre och axlar. Kolla lite teknik.'

Är dina kompisar långa elr korta? det gör en del att ha korta armar i bänk.

Båda mina gymkamrater är runt 180-185. Jag är runt 175

Svärmorsdrömmen
2012-07-20, 23:30
Progression ha som mål att öka 2.5kilo per vecka så kör du bara, kör bänk 2 gånger i veckan då alá 5 set per gång.

öka 2,5kg i bänk eller vikt?

Latissimus Dorsi
2012-07-20, 23:31
öka 2,5kg i bänk eller vikt?

Antaligen 2.5kg i bänkpress. Om inte det går ännu mindre t.e.x 1.25 eller något dylikt. Eller kanske 2-3 reps till på en vikt du klarar, du ska pusha frammåt helt enkelt.

Svärmorsdrömmen
2012-07-20, 23:32
Antaligen 2.5kg i bänkpress.

Okej, tyckte bara att 2,5kg mer i bänkpress per vecka lät ganska mycket men jag ska försöka :)

Latissimus Dorsi
2012-07-20, 23:34
Okej, tyckte bara att 2,5kg mer i bänkpress per vecka lät ganska mycket men jag ska försöka :)

2.5kg är inte för mycket om du kör 5x5 i bänken, 2.5kg varannan vecka funkar prima det också. Som sagt du ska själv tvinga dig frammåt.