handdator

Visa fullständig version : Tips på mat inför en lång deff


Sayonara
2012-07-20, 20:44
Hej, tänkte dra igång med en lång deff i början på nästa vecka och skulle vilja ha lite tips på vad jag kan köpa förutom det jag själv kommit på

detta har jag kommit på hittills:

gråsej
tonfisk
kyckling-bröst
nötfärs 10%
ägg
kvarg
frukt
grönsaksmix
fullkornsris

alla tips uppskattas

Fishtank
2012-07-20, 20:47
Vad du vill sålänge du äter nog med protein och håller ditt underskott.
Finns många bra tips i matlagningsforumet dock.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

Pretorian
2012-07-20, 20:51
Entrecote, ryggbiff, oxfile, fläskfile, fläskkarre, fläskkotlett.. Listan går att göra oändlig.

nyahamd
2012-07-20, 20:51
Ägg är det sämsta enligt mig, visst man blir mätt men fyfan man får ingen energi av det. Alla former av casein/whey och en massa bcaa.

Pretorian
2012-07-20, 20:53
Ägg är jättebra. Man kan göra mycket med det och det är gott och billigt. Minska gulorna om du vill få ner kalorierna.

Muskedunder
2012-07-20, 21:08
Potatis är underskattad deffmat. Själv hämtar en inte helt liten andel av mitt dagliga kolhydratintag därifrån. Kalorifattigt, gott, billigt, mättande, går att variera hur mycket som helst, osv osv.

iPad
2012-07-20, 21:10
Broccoli!

Vitlök
2012-07-20, 21:48
Broccoli, morötter, blomkål, potatis, all form av dött djur (fläsk, nöt, fågel, fisk. Välj magrare sorter ifall du hellre äter ditt fett från andra källor), ägg, kvarg, keso, lättmjölk (mättar dåligt men enkelt sätt att få i sig protein), whey, frysta bär, funlight och lightläsk i mängder.
Är väl ungefär vad jag brukar äta när jag deffar. Undviker oftast ris, pasta och bröd då jag tycker att det mättar dåligt per kalori men lägg upp en kostplan som du trivs med. Spåra inte in på enskilda livsmedel. Det är kosten i helhet som kommer avgöra om du lyckas eller inte.

zukure
2012-07-21, 08:29
kassler

Grotesk
2012-07-21, 09:23
Ägg är det sämsta enligt mig, visst man blir mätt men fyfan man får ingen energi av det. Alla former av casein/whey och en massa bcaa.

Dumheter att du inte skulle få energi utav det.

Pompere
2012-07-21, 09:25
Ägg är det sämsta enligt mig, visst man blir mätt men fyfan man får ingen energi av det. Alla former av casein/whey och en massa bcaa.

BCAA?
Knappast mätt utav det och energimässigt är ytterst tveksam.
Bro please...



On topic:
Lägg pengarna på riktigt "clean" mat utan några större tillsatser som lätt kan förekomma på vissa livsmedel.


Det jag har som basvaror under deff är;

Kyl:
Magert kött/fisk/fågel
Kvarg
Ägg
ost 17%
fullfet majonäs (oerhört smakgivande till alla maträtter i princip)

Felix egna kcalsnåla såser - BBQ sås, grill-sås

Ketchup
Senap


Frys;
Frysta bär
Broccolimix/Broccoli

Skafferi:
Havregryn
Olika sorters nötter
Rispuffar
makrillfile i tomatsås
tonfisk i vatten

Olika sorters bönor


Detta är det jag kommer på nu, säkert en del livsmedel jag missat.

clappen
2012-07-21, 09:35
Potatis är underskattad deffmat. Själv hämtar en inte helt liten andel av mitt dagliga kolhydratintag därifrån. Kalorifattigt, gott, billigt, mättande, går att variera hur mycket som helst, osv osv.

+1, billigt är det också.

raddum
2012-07-21, 13:53
Linser på konserv, 7,5g protein a 100g runt 15 kolhydrat, mättande och gott, 93kcal 100g. Åt en burk tilsammans med 100g "kalokonskinka" 350 kcal 35g protein mätt och belåten.

Danne2k
2012-07-21, 16:37
Lågfetts-diet med mycket kolhydrater för att orka träna tycker jag är överlägset. Kyckling/fläskfile (biff om du har råd med det) + olika typer av ris (gärna fullkorn) eller potatis som du steker i ugnen i klyftor med minimalt med olja och grillkrydda/paprikakrydda.
Variera med ketchup (70 kcal/100g), tacosås (35 kcal/100g) och sötsur sås (finns runt 70-80 kcal/100g) samt sås/sky du får mer när du tillagar köttet.

Löpsko
2012-07-21, 22:02
Knäcktbröd
Jordnötsmör
Frukter, äpplen,banan osv
Havregryn, rågflingor


De som förgyller min dag iaf.