handdator

Visa fullständig version : Måltider innan träningspasset för optimalt tryck i musklerna

Alzie
2012-07-20, 18:15
Hej!

Jag undrar hur ni lägger upp måltiden/de två måltiderna innan passet för att få bäst tryck under träningen?

Känns som att man bör lägga mestadels av kolhydraterna innan samt efter träningspasset? Snabba eller långsamma kolhydrater innan träningspasset? Bulkar just nu så har ganska ändå mycket kalorier att förtära :hbang:

Alzie

tjing
2012-07-20, 18:17
Jag dricker alltid bara en vassledrink innan passet, förutom kaffe då.

En del människor blir sega och trötta av kolhydrater innan passet, en del pigga. Prova dig fram. Menar du konditionsträning så ät gärna kolhydrater innan. Träningen upplevs då mindre ansträngande och du orkar mer = win.

Sheogorath
2012-07-20, 18:26
Om jag ska träna vid fyra-snåret vill jag inte ha mer än en stadig lunch med en kopp kaffe och sen en proteindryck direkt innan passet (frukost och förmiddagsfika är självklart för mig). Ska jag träna senare än fyra brukar ett par mackor och en kopp kaffe vid tre-snåret sitta fint.

Alzie
2012-07-20, 18:28
Alright, som jag trodde alltså.

Körde malto innan morgonpasset förut men kände ingen skillnad alls så som jag kommer ihåg det, men det var ett tag sen. Har kvar lite malto hemma, skulle kunna pröva igen, dock står det Best before: 201202. Den är oöppnad, är det bara att kasta eller?

Squamata
2012-07-20, 18:30
Tränar själv bäst på morgonen, utan man i magen :) trycket man får av att träna fastandes och sedan äta en gigantisk måltid slår allt :P

tjing
2012-07-20, 18:34
Tränar själv bäst på morgonen, utan man i magen :) trycket man får av att träna fastandes och sedan äta en gigantisk måltid slår allt :P

Instämmer. Förutom att jag tränar bäst på eftermiddagen.

tjing
2012-07-20, 18:35
Alright, som jag trodde alltså.

Körde malto innan morgonpasset förut men kände ingen skillnad alls så som jag kommer ihåg det, men det var ett tag sen. Har kvar lite malto hemma, skulle kunna pröva igen, dock står det Best before: 201202. Den är oöppnad, är det bara att kasta eller?

Säkerligen ingen fara att äta det men av princip äter jag aldrig kosttillskott som gått ut. Särskilt inte om det är så billigt som malto. Det kostar ju ingenting liksom.

Nebuchadnezzar
2012-07-20, 18:41
Håller på att testa mig fram just nu. Som mitt dagsschema ser ut under veckorna nu är det mer eller mindre tvunget att jag äter runt fem och tränar vid halv sju . Trycker då gärna en bunt mackor. Blir inte helt sällan en power king på väg ner till gymmet också. Kanske en 3-för-10-chokladbit på 25 gram.

KalleTeodor
2012-07-20, 18:44
Stadig lunch runt 800-1000 kcal vid 12 tiden. vassle vid 14.30. gym 15.45

Albin Eriksson
2012-07-20, 19:34
Själv äter jag senast ett par timmar innan pass, sen pwo en halvtimme innan cirka.
Direkt innan passet så snabbt protein och snabba kolhydrater...

Elgreco
2012-07-23, 05:25
Tränar jag på morgonen försöker jag alltid äta 2 dl gröt 2-3 timmar innan samt en shake whey fx. Under passet tar jag en gainer, istället för en pwo. Då brukar passet bli optimalt! Visserligen bulkar jag nu, är kanske inte så intressant ifall man deffar!

aldoschadewitz
2012-07-23, 19:20
Postat via en mobil enhet

aldoschadewitz
2012-07-23, 19:21
Varför dricker ni vassle innan passet??? Kom vi inte fram i för nån vecka sedan att det inte hade nån effekt?

Walato
2012-07-23, 19:42
Varför dricker ni vassle innan passet??? Kom vi inte fram i för nån vecka sedan att det inte hade nån effekt?

Kanshe för att få i sig sitt dagliga behov av proteiner? Och det är väll alltid bättre träna med aminosyror i kroppen än helt fastande, om man tränar på morgonen dvs.

tjing
2012-07-23, 20:06
Kanshe för att få i sig sitt dagliga behov av proteiner? Och det är väll alltid bättre träna med aminosyror i kroppen än helt fastande, om man tränar på morgonen dvs.

Det är ingen som vet om det är bättre än helt fastande, men att det är bra för sig visar studier rätt tydligt.

Dock kanske det anabola gensvaret av helt fastande träning blir ännu större. Det är ingen som vet, men evolutionärt sett finns det onekligen en poäng.

Det är inte som att sveper en vassleshake med proteinsmak 39,5 minuter före man fäller mammutar.

Nebuchadnezzar
2012-07-23, 20:09
vassleshake med proteinsmak

aw yeh

Jag kör vassle- eller helmjölksprotein innan passet om jag har fått i mig mindre protein än jag vill.

Sheogorath
2012-07-23, 20:10

Som Walato skriver kan man ju dricka proteindrinkar för att höja upp dagens proteinintag. Någon gång måste man lägga drinkarna så varför inte innan passet? Med en drink innan passet kan man vara bombsäker på att ha god tillgång till aminosyror vid passets slut då man intar sitt BCAA eller EAA eller vad man nu brukar göra för att uppreglera muskelproteinsyntesen.

King Grub
2012-07-23, 20:10
Det blir större anabolt gensvar av protein/kolhydrat efter styrketräning om passet utförts fastande, men om det innebär större muskeltillväxt sett över längre tid (hela dygnet eller längre) är oklart.

https://springerlink3.metapress.com/content/w8712615714k8150/resource-secured/?target=fulltext.html&MUD=MP&sid=oluwdnti521e4f4yb0ump2az&sh=www.springerlink.com

tjing
2012-07-23, 20:12
Det blir större anabolt gensvar av protein/kolhydrat efter styrketräning om passet utförts fastande, men om det innebär större muskeltillväxt sett över längre tid (hela dygnet eller längre) är oklart.

https://springerlink3.metapress.com/content/w8712615714k8150/resource-secured/?target=fulltext.html&MUD=MP&sid=oluwdnti521e4f4yb0ump2az&sh=www.springerlink.com

Just precis, det var muskeltillväxten jag syftade på.

Jag skulle gärna se en definitiv studie på området.

Funderar på att ge mig på helt fastande, tung styrketräning en period framåt för att utvärdera. Satte PB idag när jag tränade helt fastande och energin var grym. Vanligtvis dricker jag endast vassle precis innan.