handdator

Visa fullständig version : Fånig fråga kanske men angående deff & bulk


musicpanda
2012-07-20, 14:27
Jag har funderat på en sak som "oroar" mig lite. Jag ligger på en deff nu av estetiska och psykologiska skäl och inte inför vinterbadet 2012... och behöver tappa en 10 kg skulle jag tro. Min fundering är om jag sedan börjar bulka med så lite som 200kcal överskott så kommer jag ju likt förbannat lägga på mig 0.8 kg i månaden och då jag säkert räknar lite fel så blir det kanske snarare 1 kg i månaden. Om jag inte väljer att deffa på några år kommer jag då öka 10-12 kg per år? Det måste ju betyda att de som bulkar under en 10 års period utan perioder av underskott har lagt på sig vad 120 kg i vikt? Eller lägger ni er på balans vissa dagar ni som inte deffar inför varje sommar? Känner inte att jag vill lägga på mig 20 kg om jag efter denna deffen bulkar 2 år, då måste ju nästa deff bli lång som fan... Kan någon ge mig klarhet i det hela är nybörjare så detta kanske är en urfånig fråga men jag måste veta ska ju bli så skönt att slippa kg nu...

Tacksam för snälla svar :d

Ronn
2012-07-20, 14:36
Varför tänker du i termer av dagar eller år? Man deffar och bulkar i olika långa perioder, veckor, månader beroende på utveckling och önskat resultat, man märker väl själv när det är dags att växa mellan bulk deff så att man inte lägger på sig för mycket fett. Sen kan man ju ligga på balans om man inte nödvändigtvis vill gå ner eller upp.

När du bulkar lägger du även på dig en del fett, det är ju direkt avgörande för hur lång bulk perioden är innan det är dags för deff.