handdator

Visa fullständig version : Pasta i mixer?

Lövbiffen
2012-07-20, 13:33
Jag håller nu på med en bulk och har samtidigt semester, vilket innebär att jag mycket smidigt kan portionera upp fyra måltider innehållande pasta per dag. När jag väl börjar jobba om två veckor kommer det bli problematiskt att äta pasta som mellanmål och jag funderar därför över att dela upp den på frukost, lunch och middag.

En tanke som slog mig är att jag skulle kunna äta lejonparten av pastan till frukost om jag skulle mixa den. Är det någon som har erfarenhet av hur det blir. Påverkar det kolhydraternas uppbyggnad? Jag vet att man ändå tuggar sönder den i munnen, men då blir det ju inte riktigt lika fint som om man låter mixern sköta jobbet.

Skälet till att jag inte vill använda havregryn är att jag sitter i ett kontorslandskap och får rejäla gaser av dem. Vill inte vara den som gasar ihjäl ett våningsplan :D

King Grub
2012-07-20, 14:57
Näringsupptaget blir lika bra, men GI:t blir högre eftersom enzymerna lättare kommer åt att bryta ned stärkelsen.

Lövbiffen
2012-07-20, 15:18
Näringsupptaget blir lika bra, men GI:t blir högre eftersom enzymerna lättare kommer åt att bryta ned stärkelsen.

Betyder det att effekten av de kalorier man får i sig blir "större"?

Kan försöka komma ner och träna någon vettig tid nästa vecka så kan vi diskutera det här, haha :D

King Grub
2012-07-20, 15:20
Större insulinfrisättning och möjligen går en större andel av energin till fettvävnad. GI spelar ingen speciell roll vid kaloriunderskott, men vid överätning är det nog tänkbart att det blir en viss skillnad.

Kom ner i morgon bitti vid 7-tiden så kan vi köra armar och axlar och prata pasta.

Lövbiffen
2012-07-20, 15:30
Större insulinfrisättning och möjligen går en större andel av energin till fettvävnad. GI spelar ingen speciell roll vid kaloriunderskott, men vid överätning är det nog tänkbart att det blir en viss skillnad.

Kom ner i morgon bitti vid 7-tiden så kan vi köra armar och axlar och prata pasta.

Det låter ju verkligen inte som någon bra idé att mixa pastan då. Jag får helt enkelt köpa större matlådor och vidga min magsäck inför jobbet *gah!*

Jag är klar med mina pass för veckan. Kommer ner nästa vecka som vanligt ;)

Holabandola
2012-07-20, 19:42
Hehe, här har vi en kille som garanterat kommer "träna sig fet" :-D

Akada
2012-07-20, 19:45
Du kan ju byta ut pastan mot något mer lättätet, bröd t.ex?

Lövbiffen
2012-07-21, 12:12

Jo, jag är känd som "den fete" på mitt gym.

Du kan ju byta ut pastan mot något mer lättätet, bröd t.ex?

Jag äter som det är nu 500 gram pasta om dagen (torrvikt). Om jag lägger i 130 gram per matlåda, då är det knappt så att jag får igen dem. Det innebär att jag har 240 gram pasta kvar, vilket det behövs en hel del bröd för att motsvara kalorimässigt.

Jag måste säga att jag tycker det är rätt jobbigt att kränga i mig bröd också :Virro

Akada
2012-07-21, 20:49
http://www.cardinalbakery.com/product_images/loaf_white_lg.jpg

Märks knappt att man ätit något. :D

Med vanligt vitt bröd behöver du väl 30-40% mer i vikt, men att äta 100g bröd är ju enormt mycket enklare att trycka i sig 100g (okokt vikt) pasta?

T.ex. skulle dina 500g pasta motsvara 20-25 brödskivor, det är ju typ en limpa. :p

Tolkia
2012-07-21, 20:51
Konstruktivt bidrag till tråden, i sanning.