handdator

Visa fullständig version : Spelar det någon roll hur länge man tränar?


Feelgood
2012-07-20, 12:42
Denna fråga har säkert ställts en massa gånger , men jag är dålig på att använda sökfunktionen.

Jag brukar träna allt från 1 timme till 3 timmar beroende på hur jag känner mig, trött eller pigg osv. Spelar det någon roll hur länge man tränar? jag trivs bäst med lång vila mellan mina sett då jag kan hålla styrkan uppe under varje sett då tex om jag kör 5or eller 8or tungt. Kan det finnas negativa följder av att träna för länge? Jag brukar även ta eaa före passen då man känner på sig att detta pass kommer bli långt.

tjing
2012-07-20, 12:48
I praktiken, knappast.

Så länge du orkar och inte tränar dig själv sönder och samman givetvis.

Feelgood
2012-07-20, 13:01
Okej härligt, jag tränar såpass långa pass för jag vill få ut mig så mycket som möjligt då jag tränar varje muskelgrupp primärt 1 gång per 6 dagar. Och det funkar bra som fan , ökningar nästan varje pass. Tänkte mest ifall det kunde va negativt :)

pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:06
Feelgood

Om du förbättrar tekniken och utförandet på övningarna, så behöver du inte vara lika länge på gymmet.

Rusk
2012-07-20, 13:14
Om du förbättrar tekniken och utförandet på övningarna, så behöver du inte vara lika länge på gymmet.

Så sant.

Feelgood
2012-07-20, 13:17
Hur vet du ifall jag inte har bra teknik? Jag kanske gillar att köra slut på mig själv i gymmet och därav fler övningar så det blir längre. Och även ifall jag skulle förbättre min teknik så skulle det ta lika länge för mig i gymmet?

pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:20
Feelgood

Oavsett hur länge man tränat är det den mest vanliga orsaken. Man faller titt som tätt in i "bekvämlighetsträning".
Ju kortare tid du tränat, desto större chans att så är fallet.

Skulle du förbättra tekniken så skulle du medvetet kunna träffa de musklerna du är ute efter mer effektivt, och kommer således inte orka köra lika mycket övningar/set/reps, plus att korta ner på setvilan... = Kortare spenderad tid i gymmet.

bustz0rz
2012-07-20, 13:25
Feelgood

Om du förbättrar tekniken och utförandet på övningarna, så behöver du inte vara lika länge på gymmet.

Det där får du gärna utveckla. Han skrev att han gillade att vila lite längre mellan seten för att kunna köra hög vikt varje set utan att vila. Hur skulle detta kunna åtgärdas genom en bättre teknik?!

Feelgood
2012-07-20, 13:25
Jo visst kan det va så, men setvilan är något jag inte vill korta ner på de tyngreövningar då jag vill kunna hantera bestämd vikt med full ROM hela setten tex om jag bestämmer mig för att köra 5x5 på hantelpress för bröst så tar jag den vilan jag behöver för att klara den vikten 5x5. Jag har ökat i övningarna då jag börjat med detta "upplägg" så jag fortsätter. Denna tråden var skapad för jag undrade ifall det fanns några negative aspekter med längre pass, och fick svaret för det men jag undrade inte hur jag skulle förkorta passen. Im out. Tack tjing!

Feelgood
2012-07-20, 13:26
Det där får du gärna utveckla. Han skrev att han gillade att vila lite längre mellan seten för att kunna köra hög vikt varje set utan att vila. Hur skulle detta kunna åtgärdas genom en bättre teknik?!

Tack! Jadu , ingen aning faktist.

Latissimus Dorsi
2012-07-20, 13:26
Väldigt omdiskuterat huruvida den akuta hormonnivån påverkar din träning, men försök inte träna längre än 2 timmar iallafall för då måste något vara fel. 1-1.5 timme är ett bra tidsspan där du får bra vila, men förhindrar gäspningar mellan setten.

Feelgood
2012-07-20, 13:32
Väldigt omdiskuterat huruvida den akuta hormonnivån påverkar din träning, men försök inte träna längre än 2 timmar iallafall för då måste något vara fel. 1-1.5 timme är ett bra tidsspan där du får bra vila, men förhindrar gäspningar mellan setten.


Absolut inge gäspningar mellan seten hehe. Har läst runt på forumet och det verkar vara många som kör mer än 2 timmar per pass, och vad är det egentligen för fel? Om man fortsätter att prestera bättre o bättre för varje pass så lär det ju inte vara dåligt med mer än 2 timmar per pass?

pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:34
bustz0rz

Ju bättre teknik desto mer belastning får din tänkta muskel arbeta med, oavsett den totala belastningen du flyttar... Inte så kostigt eller?

pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:37
Feelgood

Ja, det beror ju på vilka effekter du är ute efter. Uthållighetsträning så kan du ju hålla på ett dygn i gymmet. Du blir ju bättre på det också....

Feelgood
2012-07-20, 13:38
bustz0rz

Ju bättre teknik desto mer belastning får din tänkta muskel arbeta med, oavsett den totala belastningen du flyttar... Inte så kostigt eller?

Men om vi tar ett exempel här, vi säger att du ska köra 5x5 på lutande hantelpress för brösten. Du tar en vikt du klarar första sättet och vilar sedan 2 minuter. Andra sätter orkar du inte så du kortar ROM:et och lyckas få upp 5 precis. tredje sättet går inte alls då du är för trött. Men om vi då istället vilar 3-4 minuter efter första settet, så orkar du andra settet med full rom och ja bra teknik. sedan tredje settet också osv.

Jag frågade även från börjar bara ifall det fanns NEGATIVA aspekter med långa pass, sa aldrig att jag ville förkorta mina pass för att kunna hantera lägre vikter men med samma kontakt.

pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:41
Feelgood

Är du ute efter hypertrofi så är det mer fördelaktigt med kortare setvila. 3-5 minuter kan funka för tunga helkroppsövningar, som OL och SL övningar.

Hur räknar du vikter? Den vikten som står på hanteln eller den som muskeln DeFacto får arbeta med?

Feelgood
2012-07-20, 13:44
Jadu jag tar en vikt som står på hanteln och sedan kör jag? Just nu kör jag på att klara mer vikt bara med bra teknik och rom , ingen tanke på volym eller så utan att öka bara för att sedan längre fram korta ner vilan , högre reps.

pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:48
Feelgood

Då får du tänka på att det är skillnad på att göra en lätt vikt tung och en tung vikt lätt. Allt beroende på tekniken du använder.

Feelgood
2012-07-20, 13:51
Ska tänka på det nästa pass jag kör.

AronP
2012-07-20, 15:25
Jag skulle nog hävda att det spelar stor roll. Men att sen säga hur vad påverkar vad vågar jag mig inte på.

Röda Björnen
2012-07-20, 16:19
Jag skulle nog hävda att det spelar stor roll. Men att sen säga hur vad påverkar vad vågar jag mig inte på.

+1

Jag skulle tro att för muskelutveckling är det bra att hålla en viss intensitet [1-6 minuters vila] mellan dina set. Dessutom så bara för att du går längre fram i träningen behöver det inte betyda att du måste lägga till fler övningar.

Man bygger inte muskler på kvantiten övningar, set och reps utan kvaliteten av de övningar, set och reps du utför.

MVH

KalleTeodor
2012-07-20, 16:23
Spenderar du 3 timmar på gymmet på samma pass????? 60 set eller?

Feelgood
2012-07-20, 16:28
Jag har hållt mig på 4 minuters vila på de tyngsta så man orkat köra full rom och strikt osv. Sen så kör jag ju mellan 3-5 set gånger 5-8 reps på det jag kör. Kan vara att jag borde skära ner på antal övningarna jag kör? eller sänka setten ifall jag kör tex 8 reppare o köra 8x3 istället för 8x4-5?

nyahamd
2012-07-20, 16:28
Intensiva pass med lite setvila för STÖRST muskler.

Feelgood
2012-07-20, 16:30
Intensiva pass med lite setvila för STÖRST muskler.


Förlåt, men dig vågar jag inte lyssna på då jag sett massa troll inlägg från dig här i forumet.