handdator

Visa fullständig version : Kvällspromenaden slutade i ambulanser, hotande rotweilers och en stillasittande gubbe


Stoltz
2012-07-20, 00:29
Storytime!

Jag kom precis hem ifrån mitt livs mest intensiva kvällspromenad.

Jag hade varit ute och gått i ca 40 minuter, och klockan var runt 00:00. Det var rätt mycket folk ute - Torsdag är det nya Fredag uppenbarligen. Fullt ös, men jag var inte på humör så jag fortsatte gå igenom stan.

När det till slut blev dags för mig att vända hemåt så svängde jag upp på en gata som leder till Helsingborgs butiksgata, och ser på långt håll att det sitter någon vid en vägg längre fram. Jag tänker inte mer på det utan fortsätter framåt.
När jag är 20 meter ifrån den sittande personen så kommer en rottweiler halvspringande mot mig!

Jag stannar till och spänner hela kroppen för att vara redo om den skulle attackera, och spänner ögonen i den (Ska man göra så? Någon som vet? Jag har ingen aning, men det blev ett återkommande tema som fungerade under scenariot). Den stannar till och tittar på mig, och sakta börjar kugghjulen rulla.

Personen som sitter vid väggen är en "gubbe" i ca femtioårsåldern och hunden är hans och den vaktar sin husse. Jag börjar svänga ut i en lång halvcirkel för att inte locka hunden till ytterligare ett utfall, och ser två andra som står en bit bort.
Jag går bort och frågar dem om de vet hur länge mannen har suttit där och får då veta att de håller på att ringa polisen. Killen står med sin telefon, vi kan kalla honom Calle för det kallade tjejen honom. Jag tror han hette det ;)
Tjejen fick jag aldrig något namn på, men vi kallar henne för tjejen helt enkelt. Jag bestämmer mig för att stanna med dem ett tag och hålla koll på hunden som börjar gå runt oss, och då står vi ändå trettio meter ifrån gubben. Ibland springer den fram till oss, för att plötsligt stanna och börja lukta på marken runtomkring oss.

Polisen vi pratar med verkar inte villiga att komma och föreslår att vi ska se om hunden är aggressiv genom att försöka närma oss och röra vid den :laugh: På riktigt? Nej, den kör vi helt enkelt inte.
Då blir vi ombedda att gå fram och kolla om vi kan väcka mannen. Jag och Calle börjar gå mot mannen lite halvt, men hunden springer direkt fram och ställer sig i mellan. Den är inte aggressiv, utan riktigt lugn förutom att den växlar mellan att sitta still och tokspringa om vartannat. Inga bra tecken, kommer vi alla överens om och beslutar oss för att inte närma oss mannen.

Polisen säger då att de ska försöka skicka ut någon, men att de har ont om bilar just nu. Under tiden står jag och förhindrar att bilar kör in på den lilla gata där hunden springer mest så att ingen olycka sker. "Stabilt polisväsende" är väl det första som slår mig, men vi får helt enkelt vänta och göra det bästa. När trafiken är lugn står jag, Calle och Tjejen och pratar med varandra när jag börjar lägga märke till att mannen inte rört sig ett dugg under tiden vi stått där, vilket började närma sig 15 minuter.

Jag går sakta runt till väggen där mannen sitter, med ca 20 meters säkerhetsavstånd så att inte hunden reagerar. Jag märker då att mannen inte rör axlarna, magen eller ens halsen överhuvudtaget, vilket annars hade varit nästintill nödvändigt för att andas i den positionen. Calle förstår direkt vad jag menar och ringer 112 och förklarar den nya situationen. Ambulans är på G.

Då kommer helt plötsligt en kille joggandes på gatan och hunden rycker till och börjar springa mot honom. Vi säger åt killen att snabbt sakta ner och ta en halvcirkel runtomkring. Hunden följer efter honom men skiter sedan i honom. Så vi delar upp oss - Tjejen tar östra sidan om mannen, jag tar västra och Calle tar mitt framför. Tillsammans dirigerar vi om trafik och fotgängare som är på väg mot mannen, för att undvika att hunden attackerar någon eller blir påkörd. Allt går smidigt tills ett gäng tjejer kommer och jag börjar gå mot dem för att förklara läget - Rottweilern flippar ut.

Helt plötsligt tar den full galopp mot mig och springer så hårt att Calle visslar till så att jag vänder mig om och ser den. Enter Stoltz-mode.
Jag körde samma taktik som innan och knöt nävarna och tänkte "Nu jävlar händer det... Det blir fantomen på operan-mask på jobb imorgon..." medan jag spände upp mig så mycket jag kunde och stod blixtstilla medan jag stirrade på hunden. Det fungerade igen! Phew... Hunden sprang in i mig, men det blev mer som en knuff mot benet.
Tjejerna blev varnade och gick runt om.

Ambulansen kommer och... deras handlande övergår mitt förstånd lite grann. Jag vinkar in dem och försöker få dem att stanna så att jag kan förklara om hunden. De tror att hunden är min och skiter i mig och kör på. Som tur är flyttar sig hunden och jag går bort för att omdirigera två andra som kommer gående mot mannen. Då försöker ambulansförarna väcka mannen genom att dra igång sirenen - Så hunden flippar ur igen! Springer mot mig, jag spänner ögonen i den, den springer förbi och...

ENTER FUCKING RAMBO.
Efter att vi hade stått där och försökt styra situationen i 30 minuter så springer hunden in i den kyligaste mannen i stan som kommer gående på gatan och som tar kopplet och säger "SITT!" och hundjäveln gör precis det.
Han får nästan all eloge och vi ser helt förtappade ut samtidigt som vi hållt ställningarna i en halvtimme :D

Hunden blir kopplad och ambulansförarna får undersöka mannen, som inte alls visar sig vara död, utan bara kadaverfull till den gräns att han hallucinerar.

Vi blev dock tackade av ambulansförarna och när vi till slut begav oss därifrån såg vi att polisen kom inkörandes på gatan, ca 40 minuter efter första samtalet...

Det var den powerwalken :D

Ronn
2012-07-20, 00:36
Haha cool story bro!

SITT!

Yes
2012-07-20, 00:40
För böfvelen Stoltz, du måste visa hundfan vem som är alfa.

tp_88
2012-07-20, 00:43
Come at me, rottweiler!1

spoon
2012-07-20, 00:49
http://www.inthestands.co.uk/wp-content/uploads/2011/10/Balotelli-Why-Always-Me-500x293.jpg

Varför alltid du stoltz?

Yes
2012-07-20, 00:54
Come at me, rottweiler!1
Precis så!

(Eller kanske inte då... man ska egentligen inte stirra en agressiv hund i ögonen och börja mäta penis)

Tricce
2012-07-20, 00:54
Haha stoltz, dock den där hunden verkade lite som http://s1.static.gotsmile.net/images/2011/12/06/funny-science-news-experiments-memes-dog-fuzzy-logic_132314808869.jpg

Yes
2012-07-20, 01:01
Hunden försökte ju skydda husse och visste inte om de andra var ett hot. De var ju ungefär lika osäkra som hunden, så ingen visste varken ut eller in.

I ett sånt läge bör man visa att man inte är ett hot genom att vara avslappnad, inte stirra hunden i ögonen och lugnt försöka närma sig mannen. Eller skita i det helt om man inte vet hur man ska handskas med hunden(rottisar biter hårt).

Masi
2012-07-20, 01:04
var det verkligen hans hund?

Einar
2012-07-20, 06:44
Jag har lärt mig att man ska vända ryggen till hunden när den springer mot en och på så sätt visa att man inte är ett hot. Sen en bra regel att komma ihåg är att aldrig stirra främmande hundar rätt i ögonen.

Vinylsvarv
2012-07-20, 06:53
Jag har lärt mig att man ska vända ryggen till hunden när den springer mot en och på så sätt visa att man inte är ett hot. Sen en bra regel att komma ihåg är att aldrig stirra främmande hundar rätt i ögonen.

Tror jag hört att det är värst att vända ryggen till hunden då är det större chans att han attackerar.
Postat via en mobil enhet

Catstyle
2012-07-20, 07:17
Jag har lärt mig att man ska vända ryggen till hunden när den springer mot en och på så sätt visa att man inte är ett hot. Sen en bra regel att komma ihåg är att aldrig stirra främmande hundar rätt i ögonen.
Skulle en stor gläfsande hund komma rusandes och man vänder ryggen till, då skulle nästkommande två sekunder vara riktigt nervösa. :D

Magnus N
2012-07-20, 07:20
Nja, vända ryggen till är nog ingen bra idè, snarare att ha blicken/kroppen snett förbi hunden så att du har koll på hunden men ej att du direkt konfronterar den med ögonen/kroppen. Är nog väldigt olika beroende på mentaliteten på hunden med, osäker/aggressiv/etc etc ger ju helt olika förutsättningar för hur man bör göra.

stabil kvällstur i vilket fall :)

Hobbes
2012-07-20, 07:44
Kamphund anföll promenerade i centrala Helsingborg polis fick tillkallas....kommer det att stå i Helsingborg Dagblad:D

Hobbes
2012-07-20, 07:45
Stoltz skall ha cred för att stanna och försöka reda upp situationen. Många som skitit i det och gått vidare...:thumbup:

Stoltz
2012-07-20, 08:51
http://www.inthestands.co.uk/wp-content/uploads/2011/10/Balotelli-Why-Always-Me-500x293.jpg

Varför alltid du stoltz?
Jag har frågat mig själv det rätt ofta :D

Hunden försökte ju skydda husse och visste inte om de andra var ett hot. De var ju ungefär lika osäkra som hunden, så ingen visste varken ut eller in.

I ett sånt läge bör man visa att man inte är ett hot genom att vara avslappnad, inte stirra hunden i ögonen och lugnt försöka närma sig mannen. Eller skita i det helt om man inte vet hur man ska handskas med hunden(rottisar biter hårt).
Sant, den kanske uppfattade mig som lugn. Det var dock helt klart att Rambo hade lite kunskap om större hundar. Jag litar inte på hundar jag behöver bägge händerna för att lyfta :D

var det verkligen hans hund?

Japp, det var det. Hunden hette Hasse btw!

MathiasF
2012-07-20, 09:01
Jag har frågat mig själv det rätt ofta :D


Sant, den kanske uppfattade mig som lugn. Det var dock helt klart att Rambo hade lite kunskap om större hundar. Jag litar inte på hundar jag behöver bägge händerna för att lyfta :D



Japp, det var det. Hunden hette Hasse btw!

Du kan lugnt räkna med att gemene stora hund är ljusår mer vältränad än gemene småhund.
Ingen hund biter för att skada dig om den inte är psykiskt sjuk eller ser dig som ett hot, därför ska du inte spänna ögonen i den och visa att du är ett *slap*

Stoltz
2012-07-20, 09:32
Du kan lugnt räkna med att gemene stora hund är ljusår mer vältränad än gemene småhund.
Ingen hund biter för att skada dig om den inte är psykiskt sjuk eller ser dig som ett hot, därför ska du inte spänna ögonen i den och visa att du är ett *slap*

Jag är uppväxt med småhundar, jag vet hur man hanterar dem. Det är där skillnaden är för mig.

Det är bra att veta att mitt sätt generellt var fel. Det fungerade ju bra den här gången, men det är nog inte något man ska försöka sig på två gånger.

Sen ska jag understryka att ingen av oss ville utmana hunden utan höll oss ändå en bra bit ifrån mannen, förutom när vi försökte se om han levde. Det kändes som en godkänd anledning till att försöka närma sig ;)

Nebuchadnezzar
2012-07-20, 09:36
Helt rätt approach för större djur.

YZEbBZ2IrXE

shadowfire
2012-07-20, 09:43
Pondus stoltz, pondus! :D

dA9OMQmnT60

Grotesk
2012-07-20, 09:46
Snart kan vi läsa i en tråd om hur Allan stolt promenerandes på gatan mötte 3st småglin och en liten hund. Han blev vansinnig över detta ungdomliga förfall, varpå han kastade en kundvagn och visade vem som var boss genom att skrika: "SITT!"

Denna order var menad till ungdomarna, så han kunde utdelar lusingar, men tydligen var hunden den enda som förstod Allans urdialekt.

Yes
2012-07-20, 10:10
Jag är uppväxt med småhundar, jag vet hur man hanterar dem. Det är där skillnaden är för mig.

Det är bra att veta att mitt sätt generellt var fel. Det fungerade ju bra den här gången, men det är nog inte något man ska försöka sig på två gånger.

Sen ska jag understryka att ingen av oss ville utmana hunden utan höll oss ändå en bra bit ifrån mannen, förutom när vi försökte se om han levde. Det kändes som en godkänd anledning till att försöka närma sig ;)
Jag hanskas ofta med hundar som du gjorde. Ser dem i ögonen och säger åt dem att sitta ner och hålla tyst. Jag har också brottats med rottisar så jag har inte riktigt den respekt för stoa hundar som de kanske egentligen förtjänar(vid ett tillfälle var det en hårsmån ifrån att kosta mig ett öga, så...).

I vissa fall kan "STFU - här är det jag som bestämmer!" funka på en agressiv hund. Nu är jag ingen expert på hundpsykologi men jag skulle tro att det handlar om när hunden försöker etablera ett dominant beteende över dig. Om hunden tror att han står över dig i rang kan du komma undan med att ut-alfa honom. Men som du säkert förstår kan det leda till uppenbara problem om du och hunden fortfarande är oense om rangordningen.

Här var det snarare frågan om att skydda flockledaren. Hunden kan inte backa vid uppvisande av dominans och ser den någon som ett reellt hot är det bäst att räkna med att den kommer försöka göra köttfärs av personen. En väluppfostrad hund ska ha lärt sig att den står under jollrande spädbarn i rangordning, men den kommer fortfarande försöka skydda flockledaren.

Onigiri
2012-07-20, 10:30
Vilken kväll :)


Det var halvrätt agerande mot hunden, du skulle varit mer alfa och sagt/skrikit SITT direkt eller på något sätt pekat och skrikit/rytit åt hunden. Då är du autoleader. Den verkade riktigt förvirrad.

Stoltz
2012-07-20, 10:35
Det är bra att veta sådant här. Inte för att jag tänker brottas med en rottweiler om vem som är mest dominant om jag själv får bestämma det, men igår hade det ju varit riktigt bra att veta något mer :)

Snafu
2012-07-20, 10:35
Hundar, fyfan. Hatar.

Respekt Stoltz.

Yes
2012-07-20, 10:39
Nja, vända ryggen till är nog ingen bra idè, snarare att ha blicken/kroppen snett förbi hunden så att du har koll på hunden men ej att du direkt konfronterar den med ögonen/kroppen.
Stämmer bra det. :)

du skulle varit mer alfa och sagt/skrikit SITT direkt eller på något sätt pekat och skrikit/rytit åt hunden
Det är ingen bra idé att skrika. Om inte hunden lyssnar när du säger åt den i normalt röstläge kommer skrikande bara göra det värre. Hunden märker om du har pondus och menar vad du säger.

Yes
2012-07-20, 10:42
Det är bra att veta sådant här. Inte för att jag tänker brottas med en rottweiler om vem som är mest dominant om jag själv får bestämma det, men igår hade det ju varit riktigt bra att veta något mer :)
Och du kallar dig för en wrestler? Bara ta en nacksving med ett stadigt grepp om öronen, sen vrider du om tills han ber om nåd. :P