handdator

Visa fullständig version : Rekomdenderas det att ta Omega 3 tabletter för en..


kJ10
2012-07-19, 21:47
Hej,

Undrar som sagt om det rekommenderas att 16-åringar tar Omega 3 piller, för att öka förbränningen?

Jag har haft lite problem med vikten i några år(kanske som mest 1-4kg för mycket. Tyvärr har det blivit runt 10kg, på grund av en skada och kunde ej motionera nog mycket + satt framför datorn mycket) och blivit rund runt magen, vilket oftast ställer till det för mig. Föredrar att gå i linne/utan tröja på sommaren, men vill ju inte visa så mycket av min runda mage.

Så jag har funderat att börja ta Omega 3 piller, för att öka förbränningen när jag tränar?

Finns ju folk som säger att det är skit att ta sådant, medans mina närmsta vänner föreslår det. Har funderat på att testa, då jag har Omega 3 piller hemma redan(Vetefan vart i från...)

Så, låt mig höra vad ni har att säga!

Tack på förhand

Fishtank
2012-07-19, 22:06
Omega 3 för förbränning.
Nu tror jag att jag hört allt, googla omega 3 så ser du vad man tar omega 3 för.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

MelpaN
2012-07-19, 22:14
Eller så lägger du dig på ett kalorieunderskott helt enkelt?

Simonbaws
2012-07-19, 22:18
varför skulle "fett" göra dig smalare?

kJ10
2012-07-19, 23:52
Omega 3 för förbränning.
Nu tror jag att jag hört allt, googla omega 3 så ser du vad man tar omega 3 för.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

Jo, jag har läst det på bland annat , http://www.kosttillskottdirekt.se/omega3.html

Eller så lägger du dig på ett kalorieunderskott helt enkelt?

Gör i principen det redan, utan någon större skillnad, än (Började lite smått förra veckan) och äter i principen bara en stor måltid per dag, runt 15:00. 2 mindre måltider då jag vaknar och sedan runt 19:00
Den stora måltiden består ofta av Pasta och köttfärs/kött/kyckling och de mindre av frukt och macka(ägg och ost på mackan/mackorna

Vid fotbollsträning eller annan träning, så blir det ett större mål efter träningen.

Tanken är ju att jag vill ha något som ökar förbränningen under tiden.
varför skulle "fett" göra dig smalare?

Nu hänger jag inte riktigt med?

Chrbo
2012-07-20, 05:30
Nu hänger jag inte riktigt med?

Omega-3 är fett.

Det är för övrigt så enkelt att gå ner i vikt med lite kunskap och motivation att inga magiska piller behövs. Gör av med mer energi än du stoppar i dig så har du gått ner dina 10 kg inom en snart framtid.

Ram Dass
2012-07-20, 09:05
Omega-3 ökar inte förbränningen.

ChrisDEFC
2012-07-20, 09:52
Omega 3 har väl endel andra hälsofördelar så om man drar ner kalloriintaget till ett skapligt underskott kan det vara en fördel att ta omega 3 som tillskott om man nu inte bygger dieten på fisk, då behövs det inte.

Fishtank
2012-07-20, 10:28
Jo, jag har läst det på bland annat , http://www.kosttillskottdirekt.se/omega3.html



Gör i principen det redan, utan någon större skillnad, än (Började lite smått förra veckan) och äter i principen bara en stor måltid per dag, runt 15:00. 2 mindre måltider då jag vaknar och sedan runt 19:00
Den stora måltiden består ofta av Pasta och köttfärs/kött/kyckling och de mindre av frukt och macka(ägg och ost på mackan/mackorna

Vid fotbollsträning eller annan träning, så blir det ett större mål efter träningen.

Tanken är ju att jag vill ha något som ökar förbränningen under tiden.


Nu hänger jag inte riktigt med?

Okej så det du vill ha är dopingpreparat?
För det är det enda som höjer förbränningen märkbart, allt annat är så lite så du tjänar mer på att ställa dig upp och sätta dig ner igen.
Din länk om omega 3 var väldigt intressant också, hitta en annan är mitt råd och lär dig vara kritiskt granskande.

LarsLasr
2012-07-20, 10:31
Börja ät omega 3, finns bara fördelar!
Men om du tror att magen försvinner bara för att du äter omega 3 eller att det skulle vara ett magiskt tillskott som gör träningen mer effektiv är du ute och cyklar.
Träningen är det viktiga, inte tillskotten.

tjing
2012-07-20, 12:37
Omega-3 ökar inte förbränningen.

Hos råttor ökar omega-3 oxidationen från fett och minskar oxidationen av protein. D v s termogenesen från fett är högre än från protein.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16407644

Thermogenesis associated to the intake of a diet non-supplemented or supplemented with n-3 polyunsaturated fatty acid-rich fat, determined in rats receiving the same quantity of metabolizable energy.

clappen
2012-07-20, 13:17
Omega-3 ökar inte förbränningen.

klart fettförbränningen ökar ju mer fett du äter, det är ju rätt logiskt annars hade alla som har fett i sin kost varit groteskt överviktiga. :D

begt
2012-07-20, 13:20
klart fettförbränningen ökar ju mer fett du äter, det är ju rätt logiskt annars hade alla som har fett i sin kost varit groteskt överviktiga. :D

Allt fett som äts lagras in som fett. Sen om fettförbränningen ökar... So what. Kalorier är vad som räknas.

tjing
2012-07-20, 15:39
Allt fett som äts lagras in som fett. Sen om fettförbränningen ökar... So what. Kalorier är vad som räknas.

Visst, men det är ju också att förenkla det hela en aning minst sagt.

Kischen
2012-07-20, 15:50
Jag tycker ofta jag ser det skrivas att det hjälper till med fettförbränning om man läser reklamtexterna. Sett det skrivas om vassle också. Även om påståendena skulle stämma så är det inget man någonsin skulle märka på sin kropp så det spelar ingen roll.

Fyllot
2012-07-20, 15:53
Vi som aldrig äter fisk, omega-3 kapslar eller andra födoämnen. Dör vi i förtid? Aldrig förstått hysterin.

Silencer
2012-07-20, 16:07
Omega 3 leder väl till bättre kroppskomposition om man går från brist till normala/bra mängder?

tjing
2012-07-20, 18:27
Vi som aldrig äter fisk, omega-3 kapslar eller andra födoämnen. Dör vi i förtid? Aldrig förstått hysterin.

Tja, ni har lite större risk för ohälsa av olika slag. Inte minst psykisk.

tjing
2012-07-20, 18:28
Omega 3 leder väl till bättre kroppskomposition om man går från brist till normala/bra mängder?

Det förefaller så, ja. Kanske har att göra med något liknande som studien jag länkade på förra sidan. Har inte orkat kolla upp mer noggrant på området, men ska nog försöka skriva ihop en artikel om omega-3 snart.

willtjam
2012-07-20, 18:35
Vi som aldrig äter fisk, omega-3 kapslar eller andra födoämnen. Dör vi i förtid? Aldrig förstått hysterin.

Här har du en översiktlig lista på fördelarna: http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/130/EntryId/118/Why-Fish-Oils-Are-The-Most-Important-Supplement.aspx

SunTzu
2012-07-26, 21:48
Här har du en översiktlig lista på fördelarna: http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/130/EntryId/118/Why-Fish-Oils-Are-The-Most-Important-Supplement.aspx

Ser inga källor alls för det där. Finns det vettig, modern forskning som faktiskt påverkar några som helst effekter i annars hälsosamma unga män/kvinnor?

Nutrid
2012-07-26, 22:04
Ser inga källor alls för det där. Finns det vettig, modern forskning som faktiskt påverkar några som helst effekter i annars hälsosamma unga män/kvinnor?

Ration mellan omega 3 och omega 6 är viktig även som ung.